Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

oude lenzen.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: oude lenzen.

bedankt, ga er eens in neuzen om te zien of ik er iets kan in vinden!!!
    [U]only sheep need a leader

ALLES GESTOLEN OP 5 MEI

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joris Timmermans
      Ik geloof dat soort onzin. Als je de foto's ziet die gemaakt worden met het apparaat waar ik het over heb, geloof je het misschien zelf. Kijk, je kan natuurlijk vanalles zeggen over de fantastische evolutie in optische kwaliteiten van lenzen, maar dat wil toch nog niet zeggen dat ze scherper en over de hele lijn beter zijn? het gaat hier ook niet over een zoomlens, voor alle duidelijkheid.

Nog een kleine vergelijking: vroeger kocht je een grasmachien (misschien een zeer vreemde vergelijking maar komt wel op hetzelfde neer ) dat NOOIT kapot kon. hetzelfde voor andere apparaten, zeker die duitse dingen. ze hadden natuurlijk grote nadelen, maar wel OER en OER stevig. die lenzen en camera's van 't zelfde. nooit iets aangeweest, god weet hoeveel foto's genomen, en prachtige resultaten, iets wat je niet veel ziet tegenwoordig. misschien wel bij de topklasse- objecitieven... maar ach.
      tot zover mijn betoog
      1. Technologie staat niet stil en gaat zeker niet achteruit. Objectieven worden beter, geloof het of niet. Nuja als je Leica van 60 jaar geleden gaat vergelijken met de consumer der consumer lenzen van nu, ja...

2. Over het nooit kapot gaan; vroeger werd ook rommel gemaakt, alleen blijft daar vandaag niets van over, omdat het al kapot is... Als je vandaag topmateriaal koopt dan is dat ook oer en oerdegelijk. En zelfs de consumerlenzen zijn best wel degelijk te noemen. Ik lees hier ondertussen al 2 jaar mee op het forum en kan me geen thread herinneren over een kapotte lens. (Wel fabricagefouten ed...)

Mvg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DIY_peter
        Er is vooruitgang geboekt op het gebied van de kwaliteit van zoomlenzen. Maar een goed objectief met vaste brandpuntsafstand van 40jaar geleden is nog steeds even goed als vergelijkbare objectieven die nu verkocht worden.

Op gebied van duurzaamheid en lichtsterkte zijn ze in vele gevallen trouwens beter dan wat je nu koopt.
        Volledig mee akkoord.Ik heb me de laatste weken een 5-tal oude MF Nikkors aangeschaft (4 primes en 1 zoom) en de optische kwaliteit is echt schitterend.Als je je degelijk informeert dan zijn er optische pareltjes te koop voor erg weinig geld (al zijn de prijzen met oa de komst van de D200 al de hoogte ingegaan).

De bouw is inderdaad ook beter dan die van vele huidige objectieven en ze wegen veel minder (geen zware AF(s) toestanden)) Dat is meegenomen als je er veel op uit trekt voor lange dagwandelingen
        Danny's Photosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scientist
          2. Over het nooit kapot gaan; vroeger werd ook rommel gemaakt, alleen blijft daar vandaag niets van over, omdat het al kapot is... Als je vandaag topmateriaal koopt dan is dat ook oer en oerdegelijk. En zelfs de consumerlenzen zijn best wel degelijk te noemen. Ik lees hier ondertussen al 2 jaar mee op het forum en kan me geen thread herinneren over een kapotte lens. (Wel fabricagefouten ed...)

Mvg
          wel, dat gaan we pas binnen 40jaar echt weten he....

Objectieven gaan niet zo snel stuk, maar hoe complexer iets is, hoe sneller het stuk kan gaan. Dat is gewoon zo.
          Een MF objectief kan echt heel lang meegaan. En dat hoeft daarvoor geen topmodel van Nikon te zijn. De oude pentax, olympus of minolta objectieven waren van zeer goede kwaliteit.

Op gebied van cameras is de kwaliteit toch erg achteruit gegaan. Hoeveel D200's gaan er nog werken binnen 30j?
          Terwijl er nog een hoop Nikon FE, FM... perfect werken.

Ik zeg niet dat er nu slechte toestellen gemaakt worden. Als je bekijkt welke technologie erin zit is het eigenlijk een wonder dat die dingen langer dan een week blijven werken. Maar de algemene kwaliteit is erg achteruit gegaan. We leven gewoon in een wegwerp-maatschappij.
          Het is de bedoeling zoveel mogelijk te consumeren. Ook al hebben de meeste fotografen genoeg aan 6MP, toch zal een groot gedeelte van die mensen staan kwijlen als er een 10MP model op de markt komt. En daarna een 14MP....
          Hun foto's gaan er nochthans niet op vooruit gaan door die nieuwe camera te kopen. Er gaan we meer pixels inzitten, waardoor ze weer eens een nieuwe harde schijf en geheugenkaartje moeten kopen

Op de duur ben je alleen nog bezig met het consumeren en niet meer met foto's maken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DIY_peter
            Er is vooruitgang geboekt op het gebied van de kwaliteit van zoomlenzen. Maar een goed objectief met vaste brandpuntsafstand van 40jaar geleden is nog steeds even goed als vergelijkbare objectieven die nu verkocht worden.
            Neen, die oude top-objectieven zijn dikwijls beter.

Vergeet niet dat die lenzen vroeger enorm duur waren, en vooral dat ze geen autofocus hadden, wat op zich een compromis is op het vlak van beeldkwaliteit.

De vraag is of je ze wil gebruiken.

Ik wordt er ondertussen een beetje moe van. Al dat gezeik over scherpte is echt overdreven. Ik post foto's van mijn 5D + 12 mm op dpreview, de eerste persoon die reageert zegt "Wow fantastische foto's, hoe zit het met de scherpte ?" Goed bezig.

Ik heb ook even een top MF lens willen kopen, maar ben er ondertussen van af gestapt. Mijn foto's zijn goed, dus dat is voor mij genoeg
            "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar
              Ik heb ook even een top MF lens willen kopen, maar ben er ondertussen van af gestapt. Mijn foto's zijn goed, dus dat is voor mij genoeg

Ik heb deze MF-lenskes niet gekocht vanwege extra scherpte... maar wel vanwege het extra plezier dat ik met deze lenzen beleef op m'n eveneens ook al erg antieke D1X.

Ze zijn zoals reeds gezegd gewoonlijk ook veel lichter en dat is meegenomen.Heb gisteren een wandeling gedaan van zo'n 20km in de streek van Dinant en gewicht is zo geen probleem.Om die reden heb ik 2 maand geleden m'n 70-200VR verkocht en al is het een toplens,ik mis ze niet.Voor hetzelfde gewicht als de 70-200VR neem ik nu een range aan goede lenzen mee van 12mm tot 150 of 180mm (op 1 na hebben ze allen de hoogste rating op Bjorn's site op een D1X)

Vroeger werden er net zoals nu goede en slechte lenzen gemaakt.Je moet gewoon de goede keuzes maken en je degelijk informeren vooraleer iets te kopen.Informatie is er genoeg te vinden.Dan nog wat geduld en wat geluk en je tikt die pareltjes op de kop voor relatief weinig geld.
              Danny's Photosite

Comment

Kan alleen maar beamen wat Roadrunner hierboven zegt. Er is voor relatief weinig geld aan zeer goede lenzen te komen. Op de D50,D70,D100 en s2 en S3 is het wellicht wat lastiger in gebruik deze MF-lenzen vanwege de mindere viewfinder en het gebrek aan lichtmeting, maar zeker op de D1 en D2 serie en de D200 is het een genot om zo'n MF lens te gebruiken. Tenminste toch voor mij....
                Heb kort geleden bv een MF 105mm/F4 micro gekocht voor heel wat minder geld dan de AF-versie en met kleine hulpmiddelen ga ik verder dan 1:1.
                Op de site van Björn Rörslett vind je een schat aan info over MF lenzen van Nikon : http://www.naturfotograf.com/index2.html (Zie lenses)
                Groetjes Edwin
                Mijn Foto's

Comment

dit is gemaakt met een meer dan 20 jaar oude smc pentax 50 mm 1.7 die via een tussenring en een omkeeradapter op m'n ist ds staat.

Zelf de scherpstel indicatie (rode led) werkt in dit geval.

Oh haast vergeten een stuk groter dan 1:1 hoor.

Geyst
                  Geyst

Comment

Working...
                  X