Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verschil tussen KM 5D / 7D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Verschil tussen KM 5D / 7D

Gegroet,

Mijn vrouw en ik hebben vandaag het nog eens gehad over welke digitaal fototoestel we nu zullen aankopen.

Dat het alleen de body wordt daar zijn we het over eens maar welke dat is een ander paar mouwen.

Ik persoonlijk zou liever de KM 7D hebben maar mijn vrouw gaat voor de 5D. Want na het lezen van de folders van beide toestel kan ze wel opmaken dat de 7D een stevigere body heeft iets groter is, maar daarvoor €200 meer betalen kan ze niet begrijpen. Uit de andere zaken kan ze neit zo veel opmaken (ze is namelijk een leek in fotografie toch wat de technische termen betreft). Dat hij sneller de foto's wegschrijft kan ze nog begrijpen.

Zij zou graag eens ergens een degelijke uitleg zien over de verschil punten tussen beide toestellen en niet op gebied van afmeting, gewicht maar over praktische zaken. Ik heb het opgegeven hoor, heb haar gelog laten lezen op het net maar is blijkbaar niet goed uitgelegd of zo.

Wie helpt mij uit de nood
    Groetjes Goofy
    Konica-Minolta Dynax 5D + KM 18-70 kitlens - Sigma 70-200 F2.8 EX DG APO | Minolta Dimage 7 | Minolta Dynax SPxi

I only hope that we don't lose sight of one thing - that it was all started by a mouse. (Walt Disney)

Re: Verschil tussen KM 5D / 7D

Oorspronkelijk geplaatst door Goofy
    Gegroet,

Mijn vrouw en ik hebben vandaag het nog eens gehad over welke digitaal fototoestel we nu zullen aankopen.

Dat het alleen de body wordt daar zijn we het over eens maar welke dat is een ander paar mouwen.

Ik persoonlijk zou liever de KM 7D hebben maar mijn vrouw gaat voor de 5D. Want na het lezen van de folders van beide toestel kan ze wel opmaken dat de 7D een stevigere body heeft iets groter is, maar daarvoor €200 meer betalen kan ze niet begrijpen. Uit de andere zaken kan ze neit zo veel opmaken (ze is namelijk een leek in fotografie toch wat de technische termen betreft). Dat hij sneller de foto's wegschrijft kan ze nog begrijpen.

Zij zou graag eens ergens een degelijke uitleg zien over de verschil punten tussen beide toestellen en niet op gebied van afmeting, gewicht maar over praktische zaken. Ik heb het opgegeven hoor, heb haar gelog laten lezen op het net maar is blijkbaar niet goed uitgelegd of zo.

Wie helpt mij uit de nood
    Kom naar de Konika Minolta event einde januari, dan kan je alles testen en alle vragen stellen, zowel aan gebruikers dan aan d eprofs van KM zelf

Comment

Ik heb een zeer interessant linkje voor u, ff opzoeken

Ziehier:
      | Which points are improved or added from Dynax/Maxxum 7D? |
      Basically its performance is the same level as Maxxum/Dynax 7D, but further improvements and additional functions are provided as follows:
      - Compact body (size and weight are reduced approx. 22% compared to Maxxum/Dynax 7D)
      - Simple operation
      - CC (color compensation) filter (color effect from green and magenta) in white balance bracketing and color temperature.
      - Digital subject program selection and Color mode/DEC to offer optimum control for scene.
      - Enlarged playback of RAW image. (It was only enabled for RAW+JPEG with Maxxum/Dynax 7D.)
      - Automatic vertical image rotation in playback mode. (on/off selectable)
      - 1 second start-up time (approx.) (approx. 2 sec. with Maxxum/Dynax 7D)
      - Power saving design. Approx. 550 frames is achieved in test conditions compliant to CIPA standard. (400 frames with Maxxum/Dynax 7D)

Er zijn dus in de 5D een aantal verbeteringen aangebracht t.o.v. de 7D. De 5D start sneller op, het energieverbuik is verbeterd, je kunt RAW bestanden makkelijker bekijken, er zijn een aantal presetinstellingen aangebracht, de belichting kun je verder fine-tunen en de bracketingfuncties zijn uitgebreider.

De 7D heeft een iets betere viewfinder (hoewel die van de 5D al erg goed is) , hij is groter/zwaarder (of je dat prettig vindt moet je zelf maar bepalen) en er zijn wat meer functies via knoppen bereikbaar (terwijl je bij de 5D bepaalde dingen via (een overigens zeer overzichtelijk) menu moet instellen.
      De kwaliteit van de fotoresultaten is hetzelfde.

oh ja, en dan is er nog een prijsverschil
      Last edited by guRuh; 29 december 2005, 21:27.
      flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy
        Kom naar de Konika Minolta event einde januari, dan kan je alles testen en alle vragen stellen, zowel aan gebruikers dan aan d eprofs van KM zelf
        Dan zal het al te laat zijn. Normaal gingen we morgen naar Duitsland, maar met het winterweer is het uitgesteld tot volgende week. Anders zal het duren tot de carnaval vakantie want geef avondonderwijs en dus ook de zaterdag tot 12:30 en dat is wat te nipt om nog naar Duitsland te rijden. (ongeveer 2uur als mijn geheugen mij niet in de steek laat)
        Groetjes Goofy
        Konica-Minolta Dynax 5D + KM 18-70 kitlens - Sigma 70-200 F2.8 EX DG APO | Minolta Dimage 7 | Minolta Dynax SPxi

I only hope that we don't lose sight of one thing - that it was all started by a mouse. (Walt Disney)

Comment

Op de 7D kun je een Batterijgrip plaatsen op de 5D niet.
          Deze grip is handig voor portretfotografie (vertikaal) en voor lange shoots (er kunnen 2 batterijen in).

Doordat vele instelligen direct via de knoppen kunnen gebeuren kun je sneller correcties op belichting doen zonder dat je daarvoor de menu's moet gaan doorlopen.

Bij de 7D heb je timelaps recording hiermee kun je het toestel programmeren om bvb om de 1 of 2 minuten een foto te maken gedurende 20 foto's.

De 7 D heeft ook een beter LCD scherp 207.000 pixels tegenover 115.000 van de 5D.

Maar een vrouw zal misschien de compactere body leuker vinden terwijl een man liefst iets robuuster materiaal heeft.

De twee toestellen zijn qua performance gelijkwaardig.
          Mijn advies: ga naar de winkel en bekijk ze eens alle twee (laat op de 7D eens een grip zetten en pak deze dan eens vast).
          Een camera moet je ook een beetje liggen vindt ik.
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zunoel
            Op de 7D kun je een Batterijgrip plaatsen op de 5D niet.
            Bij de 7D heb je timelaps recording hiermee kun je het toestel programmeren om bvb om de 1 of 2 minuten een foto te maken gedurende 20 foto's.
            Bij die van mij kan ik 240 foto's in een timelapse nemen? moet je natuurlijk wel een kaartje erin doen waar ze allemaal oppassen

Heb inmiddels ook de grip erbij, en zeker met wat zwaarder glas is ie veel stabieler om vast te houden... dynax5 analoog die ik had heb ik laatst weer geleend, maar die kneep ik voor mijn gevoel zowat in 2 in vergelijking tot mijn 7D.... 5D heb ik nog niet vastgehad...
            KM D7D|VC-7D|M7D|3600HS-D|8MM Peleng|KM 17-35 2.8-4|Min 50 1.4|Sigma EX 70-200 2.8|Kata R103 of Lowepro Dryzone 100|PD70X|Olympus Mju 720SW

Comment

Als ik mij niet vergis heeft de 7D ook een PC-sync flash connector en de 5D niet. De 7D zijn autofocus zou volgens sommigen sneller (of krachtiger) zijn dan deze van de 5D.

Er zou trouwens zeer in het kort een opvolger voor de 7D aankomen, als de geruchten correct zijn tenminste...

Ik ben zelf wel een zeer tevreden 5D bezitter, de bediening is voor de 5D ook zeer goed en geloof me vrij de meeste zaken zijn zeer snel aan te passen. Ik vind de 5D trouwens een zeer volledig toestel, voor wat ik het gebruik.

Alain

Comment

Working...
              X