Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

mm-benaming van lenzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• mm-benaming van lenzen

moet wss onder "toebehoren", weet echter niet hoe ik dit nog kan veranderen, moeten de mods dit doen? alvast sorry...

hey, ik heb hier verschillende lenzen, en zit waarschijnlijk met een heel basic vraag, doch ik vind nergens een antwoord.

Ik heb hier verschillende lenzen
    - een Canon zoom lens; FD 35-70 mm; 1:4
    - een Soligor; Wide-auto; 1:2:8; f=28 mm; doorsnede 58
    - een Marexar Ultra Wider
    - een Canon Macro lens; FD 50 mm; 1:3.5
    - een vivitar 58-205 mm; 1:3.8; Macro Focusing Auto Zoom; doorsnede 58 mm

Ik weet enkel dat ik een fish-eye heb, een met een bredere ooghoek (de Soligor), een 'normale' hoek, een macro en een telelens. Nu vraag ik me af welke de kenmerken zijn van de mm-benaming. Zou je de x-mm lens in die situatie moeten geburiken, of eerder op een ander moment? (de fish-eye en macro kan ik wel raden ), geven ze een verschillende DOF op dezelfde f-waarde? En waar ligt het verschil bvb met een Sigma 12-24? (waarvan ik vind dat em een heel mooi resultaat geeft)

alvast bedankt,

prettige feesten

vincent

ps: indien u de lenzen niet herkent: het zijn analoge lenzen die ik op men Canon A-1 gebruik

Re: mm-benaming van lenzen

Oorspronkelijk geplaatst door vogelnestje
    moet wss onder "toebehoren", weet echter niet hoe ik dit nog kan veranderen, moeten de mods dit doen? alvast sorry...

hey, ik heb hier verschillende lenzen, en zit waarschijnlijk met een heel basic vraag, doch ik vind nergens een antwoord.

Ik heb hier verschillende lenzen
    - een Canon zoom lens; FD 35-70 mm; 1:4
    Typisch lens om op te schroeven als je een wandeling gaat maken . Ze noemen dit een 'Walkaround'-lens : zowel geschikt voor landschappen (35mm) als een portret (70 mm)
    - een Soligor; Wide-auto; 1:2:8; f=28 mm; doorsnede 58
    Deze is voor landschappen te fotograferen, het is ene breedhoeklens, dus je krijgt wat meer landschap/gebouw in je beeld
    - een Marexar Ultra Wider
    Geen flauw benul
    - een Canon Macro lens; FD 50 mm; 1:3.5
    Een lens waarme je objecten van heel dicht kan fotograferen (en dus erg groot in beeld kan weregeven, bvb een foto van een vlieg die het hele beeld vult)
    - een vivitar 58-205 mm; 1:3.8; Macro Focusing Auto Zoom; doorsnede 58 mm
    Dit is ene telezoom, geschikt voor een portret en erg groot wild, hoe meer mm hoe kleiner de beeldhoek van je lens en hoe meer hij een opject uit de verte naar je toebrengt
    Ik weet enkel dat ik een fish-eye heb, een met een bredere ooghoek (de Soligor), een 'normale' hoek, een macro en een telelens. Nu vraag ik me af welke de kenmerken zijn van de mm-benaming. Zou je de x-mm lens in die situatie moeten geburiken, of eerder op een ander moment? (de fish-eye en macro kan ik wel raden ), geven ze een verschillende DOF op dezelfde f-waarde? En waar ligt het verschil bvb met een Sigma 12-24? (waarvan ik vind dat em een heel mooi resultaat geeft)

alvast bedankt,

prettige feesten

vincent

ps: indien u de lenzen niet herkent: het zijn analoge lenzen die ik op men Canon A-1 gebruik
    Wel, beetje antwoord hogerop. DOF is afhankelijk van diafragma en vergrotingsfactor

sugar
    "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

heel erg bedankt! Die ultra-wider is een fish-eye.

ik vermoed dat je met een 12-24 nog bredere landschappen kan trekken?

grt

vincent

Comment

Ja, maar deze lenzen hebben wel een andere vatting; jouw toestel heeft een FD vatting, de recente toestellen hebben een EF vatting. Als jij een 12-24 bij Sigma besteld zal dit een EF vatting zijn, welke niet op een FD gaat passen. De 12mm heeft waarschijnlijk een grotere hoek (hoewel er ook een 8mm fish eye is) maar deze gaat toch een andere vervorming geven dan een fish eye vervorming.

Comment

Working...
        X