Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sneller flitsen dan 1/500 sec

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: sneller flitsen dan 1/500 sec

    Oorspronkelijk geplaatst door jwllms
    Euh... fill-in flash in felle licht situaties en toch controle houden over DOF?
    of sla ik de bal nu helemaal mis?

    Jo.

    Juist: inderdaad als je een groot diafragma wil gebruiken voor beperkte DOF en naast omgevingslicht een invulflits wil gebruiken klopt dat.

    Oorspronkelijk geplaatst door Paul C
    Om uit de hand macro's te kunnen maken van vb. vliegende beestjes met een 300mm Dx (450mm in film!), en toch een diafragma te kunnen gebruiken van F11 .. F16, omdat ge op 300mm anders geen DOF meer hebt...
    Onjuist: je wil een korte belichtingstijd met een klein diafragma, je kan gerust je synchronisatie op 1/200 zetten omdat de duur van de flits uiteindelijk veel korter zal zijn dan 1/200.

    Comment


    • #17
      Re: sneller flitsen dan 1/500 sec

      Onjuist: je wil een korte belichtingstijd met een klein diafragma, je kan gerust je synchronisatie op 1/200 zetten omdat de duur van de flits uiteindelijk veel korter zal zijn dan 1/200.
      Is dat wel zo? De flitstijd is wel korter maar niet je belichtingstijd toch?
      Met m'n oude S1 bv had ik een maximale flitssynchro tijd van 125 s. Als ik dan bv met een 300mm macro's wilde maken dan was dat mijn insziens te kort en gaat dat nu met m'n D70 een stuk scherper worden...
      Toch?
      Groetjes Edwin
      Mijn Foto's

      Comment


      • #18
        Re: sneller flitsen dan 1/500 sec

        Oorspronkelijk geplaatst door smartpics
        Is dat wel zo? De flitstijd is wel korter maar niet je belichtingstijd toch?
        Met m'n oude S1 bv had ik een maximale flitssynchro tijd van 125 s. Als ik dan bv met een 300mm macro's wilde maken dan was dat mijn insziens te kort en gaat dat nu met m'n D70 een stuk scherper worden...
        Toch?
        Groetjes Edwin
        Als de beestjes bewegen of wanneer je een lange lens gebruikt (in dat geval maak je zelf bewegingsonscherpte), dan kom je niet toe met de korte flitstijd alleen. Als je dan een te lange sluitertijd kiest, dan zit er een waas rond het onderwerp.
        De korte sluitertijd heb je dan wel degelijk nodig om een scherpe foto te maken.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #19
          Re: sneller flitsen dan 1/500 sec

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
          Als de beestjes bewegen of wanneer je een lange lens gebruikt (in dat geval maak je zelf bewegingsonscherpte), dan kom je niet toe met de korte flitstijd alleen. Als je dan een te lange sluitertijd kiest, dan zit er een waas rond het onderwerp.
          De korte sluitertijd heb je dan wel degelijk nodig om een scherpe foto te maken.
          Dit geldt alleen als het omgevingslicht enige rol speelt.

          Comment

          Working...
          X