Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voetbal met nikon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Voetbal met nikon

    Ik was van plan een Nikon D70S + 18-70 AF DX met extra lens: Nikon 4.0-5.6/70-300 AFG te kopen. Het is de bedoeling om actiefoto's op voetbalmatchen te trekken. Wat denken jullie van de lens? Is ze goed genoeg? Voordeel is dat ik ze voor een koopje kan krijgen.

  • #2
    Re: Voetbal met nikon

    Oorspronkelijk geplaatst door cassi
    Ik was van plan een Nikon D70S + 18-70 AF DX met extra lens: Nikon 4.0-5.6/70-300 AFG te kopen. Het is de bedoeling om actiefoto's op voetbalmatchen te trekken. Wat denken jullie van de lens? Is ze goed genoeg? Voordeel is dat ik ze voor een koopje kan krijgen.
    Ik neem foto's van mijn zoon (6j) die ook voetbal speelt in clubverband, en heb toch graag sluitertijden tot 1/500-1000s om de actie te bevriezen en scherpe gelaatsuitrukkingen te bekomen. Hiervoor gebruik ik meestal mijn Tamron macrolens die zeer scherp is wijd open op f3.5. Met het huidige winterlicht moet ik dan toch nog naar ISO400 om tot de beoogde sluitertijden te komen. Met die Nikon 4.0-5.6/70-300 AFG zal je tot f/8 moeten gaan voor optimale scherpte waardoor je ISO800-1600 moet instellen op je D70s om zo'n sluitertijden te halen. Een Nikon 80-200 f2.8D of Sigma 70-200 f2.8 HSM zal dus een veel betere optie zijn mijns inziens.

    edit: foutje aangepast
    Last edited by frank207be; 12 december 2005, 08:00.

    Comment


    • #3
      Re: Voetbal met nikon

      je bedoelt overdag vermoed ik? Want het is vooral voor de avondmatchen dat ik van toestel verander.

      Comment


      • #4
        Re: Voetbal met nikon

        Avondmatchen met een kitlens en een 70-300?
        Zeker is de G lens een koopje: een best redelijke (kunststof) lens voor nog geen 100 euro. Maar daar avondmatchen mee trekken lijkt me een drama, het is overdag al niet te doen vanwege de veel te langzame foto's.
        Ik maak overigens uit je topic op dat je nu een point en shoot gebruikt en dat lijkt me helemaal volstrekt onmogelijk.
        Beter ga je voor een Sigma 70-200 met HSM.
        Een telelens 2.8 180 of iets dergelijks is ook heel bruikbaar, alleen mis je bij voetbalwedstrijden de zoom.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: Voetbal met nikon

          Oorspronkelijk geplaatst door frank207be
          Sigma 70-300 f2.8 HSM zal dus een veel betere optie zijn mijns inziens.
          Waar kun je die vinden want die interesseert me wel

          Hubert
          Hubert

          Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

          Comment


          • #6
            Re: Voetbal met nikon

            Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
            Waar kun je die vinden want die interesseert me wel

            Hubert
            Verbeterd

            Comment


            • #7
              Re: Voetbal met nikon

              Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart
              Avondmatchen met een kitlens en een 70-300?
              Zeker is de G lens een koopje: een best redelijke (kunststof) lens voor nog geen 100 euro. Maar daar avondmatchen mee trekken lijkt me een drama, het is overdag al niet te doen vanwege de veel te langzame foto's.
              Ik maak overigens uit je topic op dat je nu een point en shoot gebruikt en dat lijkt me helemaal volstrekt onmogelijk.
              Beter ga je voor een Sigma 70-200 met HSM.
              Een telelens 2.8 180 of iets dergelijks is ook heel bruikbaar, alleen mis je bij voetbalwedstrijden de zoom.
              Of misschien een AF 85mm f1.4 en hogere ISO's??? Dan moet je wel langs de kant meelopen om zo dicht mogelijk bij de actie te blijven natuurlijk

              Comment


              • #8
                Re: Voetbal met nikon

                Als je avondmachen wil trekken moet je toch een f 2.8 lens gebruiken.
                Ikzelf fotografeer bijna wekelijks in eerste klasse en zelfs daar heb je een f 2.8 nodig om op avondmatchen nog deftige fotos te kunnen maken.

                greets,

                Geert
                www.photopower.be

                Comment


                • #9
                  Re: Voetbal met nikon

                  Welk fototoestel + gewone en telelens zouden jullie aanraden voor een 1800€?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Voetbal met nikon

                    Geen. Voor 1800€ en twee lenzen moet je ergens zware compromissen maken die de combinatie uiteindelijk zwaar handicappen tot onbruikbaar maken voor jouw toepassing.

                    Het feit dat je savonds schiet gaat je dwingen tot f/2.8 telelenzen, die vaak alleen al niet te koop zijn voor 1800€.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Voetbal met nikon

                      Oorspronkelijk geplaatst door Fonzie
                      Geen. Voor 1800€ en twee lenzen moet je ergens zware compromissen maken die de combinatie uiteindelijk zwaar handicappen tot onbruikbaar maken voor jouw toepassing.

                      Het feit dat je savonds schiet gaat je dwingen tot f/2.8 telelenzen, die vaak alleen al niet te koop zijn voor 1800€.
                      niet juist : Body D50 500 €
                      Sigma 70-200 2.8 EX 900 €
                      Sigma 24-135 2.8-4.5 (als allrounder) 300 €
                      Nog een kleine inspanning voor een EX converter 1.4 die je net dat beetje meer tele (280mm) dat nuttig kan zijn voor voetbal (wel aan F4, nog geen drama) kost je dan nog eens 200 €. Hiermee kan je al aardig uit de voeten.
                      fotosite

                      Comment


                      • #12
                        Re: Voetbal met nikon

                        Oorspronkelijk geplaatst door elsan
                        niet juist : Body D50 500 €
                        Sigma 70-200 2.8 EX 900 €
                        Sigma 24-135 2.8-4.5 (als allrounder) 300 €
                        Nog een kleine inspanning voor een EX converter 1.4 die je net dat beetje meer tele (280mm) dat nuttig kan zijn voor voetbal (wel aan F4, nog geen drama) kost je dan nog eens 200 €. Hiermee kan je al aardig uit de voeten.
                        Kzou zeggen, vergeet die converter neem een D70s, tenminste als er verschil is in de AF motor. Zoniet zou ik toch nog eerder naar een Sigma 18-50 2.8 en geen convertor.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Voetbal met nikon

                          Oorspronkelijk geplaatst door Maarten_T
                          Kzou zeggen, vergeet die converter neem een D70s, tenminste als er verschil is in de AF motor. Zoniet zou ik toch nog eerder naar een Sigma 18-50 2.8 en geen convertor.
                          Daarom net een D50 : heeft Af Auto zodat je niet moet gaan switchen tussen Af S en Af Continue. Wat betreft die converter : 200 mm is krap voor een voetbalplein en en de 1.4 EX doet niets af aan de scherpte van 70-200, vemindert enkel de lichtsterkte met 1 stop. Bovendien gedraagt de D50 zich beter bij hoge ISO's dan de D70, altijd een voordeel voor slecht verlichte velden.
                          fotosite

                          Comment


                          • #14
                            Re: Voetbal met nikon

                            In deze situatie zou ik zeggen:
                            D50 500 euro
                            Sigma 70-200 900 euro
                            Sigma 18-50 400 euro

                            Persoonlijk zou ik ook gebruikt materiaal in nieuwstaat overwegen. Nu de D200 uit komt zullen er genoeg D70, D70S en D50 worden aangeboden.
                            Ook op genoemde objetieven valt 30-40% te besparen door ze tweedehands te kopen.
                            BV:
                            D70 met kitlens 650 euro
                            Sigma 70-200 600 euro
                            Nikon 1.8 50mm 75 euro.
                            Sony en Olympus
                            Fotoseries

                            Comment


                            • #15
                              Re: Voetbal met nikon

                              De nieuwprijs van de D70s gaat forse klappen krijgen met de lancering van de D200 en het lijkt me geen goed idee om voor een marginaal verschil een tweedehands body te kopen.

                              Comment

                              Working...
                              X