Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het FZ30 Topic ;-))

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Het FZ30 Topic ;-))

Ik ben nu al een tijdje bezig met macro's (voorlopig nog zonder voorzetlens). Dit is het beste wat ik er tot nu toe heb uitgehaald (foto is een crop).
    Loont het de moeite om verder te oefenen? Of beter toch maar de raynox 250 in huis halen?

Dit is het hart van een korenbloem.
    Exif: Macro stand - 1/500 - f2.8 - iso 100
    Waarschijnlijk was f4.0 beter geweest (grotere DOF).
    Last edited by Onkertje; 21 mei 2007, 00:38. Reden: Toevoegen exif.
    Canon 50D gripped / 15-85 / 50 1.8 / 18-200 / 430 EX II / Manfrotto 055 ProB + 488 RC2
    BD0993BE
    Op rust gesteld maar nog werkend : Panasonic FZ50 / Raynox 250

Comment

@Onkertje: Mooi . ik vind de DOF zo wel goed, maar dat is ook persoonlijke smaak. Let wel op, met de DCR-250 verkleint je DOF nog heel wat, dus dan zal je ferm je diafragma moeten dichtdraaien om wat meer scherp te krijgen waardoor je sluitertijden dus ook drastisch verhogen en meestal dus een statief zal aangewezen zijn.

Ik heb nu gemerkt dat de 'ideale' afstand rond de 12 à 15 cm is en blijkbaar maakt het niet veel verschil of je veel of weinig inzoomt (scherpstelafstand tot het object spreek in dan, de grootte op de foto verandert natuurlijk wel ferm)
      Groetjes,
      FilMar, Beeldbrouwer ;-)
      * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FilMar Bekijk bericht
        @Onkertje: Mooi . ik vind de DOF zo wel goed, maar dat is ook persoonlijke smaak. Let wel op, met de DCR-250 verkleint je DOF nog heel wat, dus dan zal je ferm je diafragma moeten dichtdraaien om wat meer scherp te krijgen waardoor je sluitertijden dus ook drastisch verhogen en meestal dus een statief zal aangewezen zijn.

Ik heb nu gemerkt dat de 'ideale' afstand rond de 12 à 15 cm is en blijkbaar maakt het niet veel verschil of je veel of weinig inzoomt (scherpstelafstand tot het object spreek in dan, de grootte op de foto verandert natuurlijk wel ferm)

ik heb gemerkt dat mn objecten niet wachten tot mn statief goed staat en meestal ergens anders zijn geland voordat alles goed staat dus probeer maar alles uit de hand te fotograferen met een dcr-250 ervoor, dit resulteerd in zeer veel mislukte fotos , toch maar eens aan het stilhouden van mn handen werken
        Sony a550 + sandisk extreme III 2GB + vrouwtje en dochter
        http://laysjes.nl (under construction)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lays526 Bekijk bericht
          ik heb gemerkt dat mn objecten niet wachten tot mn statief goed staat en meestal ergens anders zijn geland voordat alles goed staat dus probeer maar alles uit de hand te fotograferen met een dcr-250 ervoor, dit resulteerd in zeer veel mislukte fotos , toch maar eens aan het stilhouden van mn handen werken
          Burst gebruiken helpt je wel een beetje, kan je 2 a 3 of meer foto's achter elkaar maken en de kans is dan ook groter dat er een gelukte tussen zit. Ik heb op deze manier een zweefvliegje in de vlucht kunnen fotograferen.
          Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II | Tokina M100 AT-X PRO D | Hoya R72 | Velbon CX-440 | LowePro Slingshot 100AW
          Website : http://runaque.deviantart.com/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Runaque Bekijk bericht
            Burst gebruiken helpt je wel een beetje, kan je 2 a 3 of meer foto's achter elkaar maken en de kans is dan ook groter dat er een gelukte tussen zit. Ik heb op deze manier een zweefvliegje in de vlucht kunnen fotograferen.
            dat heb ik ook al een paar keer geprobeerd, maar als je dan de fotos snel achter elkaar afspeelde leek het net een slinger van een klok (en onscherp)

Comment

Goeiedag,

Als jullie het niet erg vinden zou ik nog een beginnersvraag willen stellen en beroep doen op jullie ervaring en kennis
              Ik vroeg me af wanneer en welke instellingen jullie gebruiken van de Picture Adjustment (Contrast, Sharpness, Saturation & Noise reduction) of is het gewoon het beste plan om deze allemaal op standaard te laten staan? Ik heb natuurlijk al uitgevonden welke invloed deze hebben op de foto's maar ik wou vooral weten wat jullie ervaring is hiermee.

Hartelijk dank

Grtz, Stanlie
              Cultures don't meet, People do
              Photoblog

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stanlie Bekijk bericht
                Goeiedag,

Als jullie het niet erg vinden zou ik nog een beginnersvraag willen stellen en beroep doen op jullie ervaring en kennis
                Ik vroeg me af wanneer en welke instellingen jullie gebruiken van de Picture Adjustment (Contrast, Sharpness, Saturation & Noise reduction) of is het gewoon het beste plan om deze allemaal op standaard te laten staan? Ik heb natuurlijk al uitgevonden welke invloed deze hebben op de foto's maar ik wou vooral weten wat jullie ervaring is hiermee.

Hartelijk dank

Grtz, Stanlie

ik heb alles op standaard behalve noise reduction, die staat op low

Comment

@lays526: Ik gebruik veel een schouderstatief. Dat tesamen met de riem rond de nek geeft ook veel extra stabiliteit.
                  Een andere mogelijkheid is een monopod. Ik heb daarvoor een potje gemaakt (laten maken ) wat ik aan mijn broeksriem kan vastmaken. Hierin steunt dan de monopod wat, tesamen met de draagriem rond de nek, weer voor extra stabiliteit zorgt.
                  Zo heb je voldoende vrijheid van bewegen en toch (meestal) genoeg extra stabiliteit om scherpe foto's te verkrijgen.

Er hebben hier al foto's van mij gecirculeerd waarop je dat kan zien, ik moet eens kijken of ik ze nog terugvind.

@stanlie: Bij mij idem als bij lays526, alles standaard behalve noise reduction.
                  Groetjes,
                  FilMar, Beeldbrouwer ;-)
                  * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door superduc Bekijk bericht
                    als statief heb ik een gorilla pod type DSLR is wel wat duurder maar best wel veelzijdig
                    is dat de dslr of de dslr zoom, is ie een beetje stevig of is het poppenspul

Comment

Het is volgens mij er eentje van het type DSLR
                      En het is geen poppenspul ,best wel goeie kwaliteit
                      Gebruik hem vooral om het toestel op mij bureau tezetten

Comment

-> Gorillapod

Jep, zeer stevig spul zo'n gorillapod

Ik heb de DSLR ZOOM gekocht, omwille van het maximum gewicht. M'n FZ50 weegt slechts 790 gram (heb ik me laten vertellen), maar als ik een voorzetlens op zet, wil ik graag nog een beetje stabiliteit

Bij de zoom-versie heb je geen kliksysteem, dat moet je apart kopen. In die zin is het zeker prijzig. Ik heb 'm 59 euro betaald bij Foto Nelissen in Mechelen + 18 euro voor een apart kliksysteem.

Ondertussen heeft dat ding al overal gehangen: aan een muur, op een stoel, aan m'n hangmat, aan takken of gewoon als héél flexibel statief voor macro's. Het weegt trouwens zo goed als niks, maar de grip is super effectief.

=> Zo'n gorillapod met uitrekbare poten => hét droomstatief
                        Canon

Comment

Ik heb de foto teruggevonden

Dat is wel nog met mijn vorig toestel.
                          Zoals je ziet steunt het toestel op de monopod en word het ook 'opgespannen' aan de nekriem. Hierdoor krijg je toch een redelijk stabiele basis.
                          Groetjes,
                          FilMar, Beeldbrouwer ;-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FilMar Bekijk bericht
                            Ik heb de foto teruggevonden
                            ziet er goed uit (het systeem dan he ) toch eens kijken voor een monopod en gorilla pod, dank jullie voor jullie reacties
                            Last edited by Franciskine; 28 mei 2007, 23:36.

Comment

Ik lees hier dat verschillende de "noise reduction" op LOW zetten. Mag ik eens vragen waarom eigenlijk ?
                              Bij mij staat ze altijd op standaard en ik heb al eens geprobeerd met ze te verzetten, naar LOW, maar ik zie weinig verschil. Naar HIGH, daarentegen, wat ik nooit gebruik, is het ruis merkelijk fijner. Tussen LOW en STD... ???

Comment

Die noice reduction op low zetten betekend gewoon minder detailverlies.
                                Anders krijg je soms waterachtige effecten op je foto's waar veel ruis bij zit. (merkte ik bij het testen van een scene getrokken op de verschillende iso's.
                                Foto's zijn wel al verwijderd, anders had ik ze wel even gepost. Maar ik denk dat je die illustratie ook wel via google kan vinden.
                                Mvg,
                                Johan

Comment

Working...
                                X