Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het FZ30 Topic ;-))

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Het FZ30 Topic ;-))

Ben vandaag ook eens bij Konijnenberg in Turnhout geweest (110 km x 2) . Eerst even in de garage van Toyota gaan vragen waar nummer 15 wel is... Ben niet de enige, zo blijkt.Heb me ook een DCR-250 aangeschaft, meer uit nieuwsgierigheid. Knap speelgoed doch zonder statief wel knap moeilijk om scherpe beelden te maken, wat me overigens normaal lijkt.
    Tussen haakjes, Konijnendinges is een heel drukke bedoening. Toch zijn de nederlandse verkopers voortreffelijk en gedienstig.
    Mijn Z50 valt heel goed mee. Na meer dan een week fotografeer ik nog steeds op A(utomatisch) en de verleiding bestaat dat ik dat zal blijven doen.
    Als het voor het plezier is moet het daar bij blijven.

Comment

Hey,

Nu dat men examens voorbij zijn kan ik eindelijk beginnen met wat foto's te trekken. Ik probeer om nooit om nooit de automatische stand te gebruiken om zo toch de functies van de fz50 goed onder controle te houden. In Aperture priority en Shutter priority lukt het vrij goed, alleen spijtig bij Aperture dat de sluitertijd soms wat lang duurt wanneer er niet zo'n goede belichting is(heb nog niet gevonden hoe dat ongedaan te krijgen). Maar men grootste probleem is de M-mode waarin ik echter altijd onderbelichting heb en men foto's er praktisch helemaal zwart uitkomen. En het lukt me maar niet om hier verrandering in te brengen. Iemand handige en simpele tips. Ik dacht dat het iets met de meteringmodus te maken had maar ben er nog niet goed uit hoe dit werkt.

Hartelijk dank voor je begrip met deze beginner
      Cultures don't meet, People do
      Photoblog

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Roger V Bekijk bericht
        Na meer dan een week fotografeer ik nog steeds op A(utomatisch) en de verleiding bestaat dat ik dat zal blijven doen.
        Dan ga je ook schitterende foto's nemen... maar i.p.v. automatisch zou ik dan toch eens de scenes proberen. Automatisch en landscape is bijna 't zelfde, maar vooral de portrait functie, levert een veel beter protret af. Zeker eens proberen .

Comment

@filmar. sorry had even niet door dat je een fz30 had, ging er even van uit dat iedereen tegenwoordig een 50 heeft

@stanley de camera heeft voldoende licht nodig om goede foto's te maken, als je bij aperture priority het f getal hoger maakt (kleinere sluiter opening , meer cherpte diepte) komt er minder licht op de sensor, zeker met een extra voorzet lens ervoor, hierdoor gaat de sluitertijd omhoog, dit is alleen op te lossen door te fotograferen met voldoende licht of met een extra flitsertje (of met minder scherpte diepte genoegen nemen en je F getal lager zetten)
          Sony a550 + sandisk extreme III 2GB + vrouwtje en dochter
          http://laysjes.nl (under construction)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stanlie Bekijk bericht
            ... Maar men grootste probleem is de M-mode waarin ik echter altijd onderbelichting heb en men foto's er praktisch helemaal zwart uitkomen. En het lukt me maar niet om hier verandering in te brengen. Iemand handige en simpele tips. Ik dacht dat het iets met de meteringmodus te maken had maar ben er nog niet goed uit hoe dit werkt.

Hartelijk dank voor je begrip met deze beginner
            Ik weet niet welke functies je op je scherm laat weergeven, maar als je alles op je scherm zet, dan ga je onderaan een belichtingscompensatiebalkje zien. Als je sluitertijd te klein is voor het gekozen diafragma of andersom, gaat daar onderbelichting weergegeven zijn. ev gaat dan op -2 tot... staan, in ieder geval te veel naar links. Als je dan je ontspannerknop half indrukt, om scherp te stellen, zal je merken dat de cijfertjes rood worden. Bij elke onder of overbelichting, ga je zien dat dat gaat gebeuren. Je kan in M-stand ook de belichting niet compenseren (bij de FZ30 toch niet). De juiste belichting ga je dus zien aan het balkje onderaan je scherm of je zoeker, net boven de weergave van sluitertijd en diafragma. Staat deze op 0 (in het midden), heb je een correcte belichting.

Mvg

Comment

Reservebatterij

Je doet er mee wat je wil natuurlijk, maar ik wou het even meegeven...

De verleiding was te groot om aan te weerstaan, dus bestelde ik bij AKKUINTERNATIONAL een reservebatterij aan €9,95, naast enkele andere items, die ik kon gebruiken, om de verzendingskosten te drukken.
              De batterij werkt, geen probleem, zelfs even goed, misschien zelfs beter dan de originele, maar... één dingetje werkt niet zo goed. Ik krijg ze amper terug uit mijn toestel. Als je er op moet kloppen om ze eruit te krijgen, dat kan niet de bedoeling zijn .
              Ik wou het maar even meegeven... voor hen die een reservebatterij willen bestellen.

Mvg

Comment

mijn eerste shots met de fz50

weet niet of ze of zijn
                Panasonic FZ 150

Comment

Hartelijk dank voor je advies festina lente! Ik schaam me eigenlijk wel dat ik dit niet doorhad maar omdat ik men sluitertijd zo hoog had ingesteld stond hij altijd op -2 onderbelichting en zag ik dus niet direct verrandering. Nu kan je dezelfde belichting bekomen door de shutter te verhogen en verlagen en hetzelfde met het diafragma maar wanneer verhoog of verlaag je het welke? Is dit alleen afhankelijk van de omstandigheden zoals shutter wanneer je met bv sport bezig bent en diafragma als je voor DOF kiest of is er mee van afhankelijk? (als ik iets doe wil ik het goed doen en ik heb het gevoel dat ik met deze mode de jackpot heb gewonnen)
                  Het is misschien een veelgestelde vraag maar ik heb hem nog nergens zien staan: in welke mode trekken jullie liefst jullie foto's en waarom?

Hartelijk Dank

Grtz, Stanlie
                  Photoblog

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stanlie Bekijk bericht
                    Nu kan je dezelfde belichting bekomen door de shutter te verhogen en verlagen en hetzelfde met het diafragma maar wanneer verhoog of verlaag je het welke? Is dit alleen afhankelijk van de omstandigheden zoals shutter wanneer je met bv sport bezig bent en diafragma als je voor DOF kiest of is er mee van afhankelijk? (als ik iets doe wil ik het goed doen en ik heb het gevoel dat ik met deze mode de jackpot heb gewonnen)
                    Het is misschien een veelgestelde vraag maar ik heb hem nog nergens zien staan: in welke mode trekken jullie liefst jullie foto's en waarom?

Hartelijk Dank

Grtz, Stanlie
                    Wel Stanlie... ik gebruik de M-mode alleen als ik heel veel tijd heb om een foto te nemen en met de externe flash, die ook manueel in moet gesteld worden, in mijn geval.

Ik gebruik, en dit is persoonlijk, omdat ik meestal landschappen en mensen fotograaf, meestal de A-mode (prioriteit lensopening). Naar gelang ik een portret of een landschap wil vastleggen, pas ik dit aan. Je kan variëren bij 35mm tussen f2,8 tot f11 diafragmaopening en tussen f3,7 en f11 bij 420mm (bij de FZ30).
                    De handleiding 'Het gebruik van de functiekeuzeschakelaar' is er eigenlijk vrij duidelijk in.
                    Wanneer je een andere functie van automatisch gaat gebruiken, kan je dus ook handmatig je ISO-waarde instellen en zo nog wat licht compenseren. Let wel dat het toestel bij hogere ISO-waarden nogal wat ruis durft te tonen...

Mvg

Comment

Dank je wel,

Ik denk ook dat ik vaak in A-mode foto's gaan trekken. Dit vooral voor het landschap dan aangezien ik deze vakantie naar cuba vertrek wil ik hier op voorhand goed voor oefenen. Nu ik eraan denk is de cubaanse bevolking ook een typische foto waard... A-mode zal het dus worden.
                      Ik zal eens een beetje moeten zoeken achter een goede tutorial voor de landschappen.

Hartelijk dank voor al de info, ik hoop dat de eerste foto er binnenkort aankomt

Grtz, Stanlie
                      Photoblog

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door arleke Bekijk bericht
                        Hallo iedereen,

Recent hebben wij de dvd recorder van panasonic gekocht en daar is dus een sd slot in voorzien.
                        Je kan dus meteen je foto's bekijken, maar filmpjes???
                        Ik dacht het niet aangezien ze opgenomen zijn met extensie .mov (te bekijken met quick time)
                        Iemand die weet of je die kan omvormen tot mpeg?

Thanks
                        Pfiew, ik ben druk bezig deze topic uit te pluizen. Ik zit al aan pagina 10, hoera

@ arleke: Met wat geluk heeft er al iemand je kunnen helpen, maar Nero Recode is ideaal om te converteren. 't Gaat van elk formaat naar eender welk ander formaat...

ps: Mij mag je gerust bij de trotse FZ50 bezitters rekenen. Op hoeveel staat de teller ondertussen?
                        Canon

Comment

Sinds vorige week mag je mij bij de gelukkige FZ50'ers rekenen. Heb al eerste foto gepost maar is nog veel werk aan de winkel. Tis nl mijn eerste goeie camera, voorgaande was nikon compact camera.

Na wat oefenen post ik nog wel foto's, zie het volledig zitten. MVG
                          'Keep on Clicking'
                          Pana Lumix FZ50 + Olympus mcon-40 (macro)+ Hama Alpha 60 + Bilora 495 (mini)

Comment

Aan de 'beginners': Doe jezelf een plezier en blijf van die AUTO instelling af. Voor degenen die (nog) niet teveel met instellingen willen spelen, gebruik de P-mode en zet de ISO-waarde vast (best op 80 of 100).
                            In AUTO heb je zelf geen enkel inspraak wat je toestel doet, dus is het ook heel goed mogelijk dat hij hogere ISO-waardes gaat gebruiken met een hoop ruis tot gevolg. Ook kan je op geen enkele manier je toestel bijsturen.

In de P-mode doet je toestel ook alles voor jou maar nu kan je toch al hier en daar wat bijsturen, indien nodig of gewenst. Een eerste zaak is hier dus het vastzetten van de ISO-waarde zodat je geen problemen meer hebt met de ruis op hogere ISO-waarden.
                            Ook kan je nu, als je merkt dat de belichting te veel of te weinig was, met behulp van de EV-instellingen, de camera zeggen dat hij wat minder of wat meer moet belichten. Aangezien de lichtmeter ervan uitgaat dat de wereld gemiddeld 18% grijs is, zal hij ook elke foto zo belichten dat die er gemiddeld 18% grijs uitziet. Dat heeft tot gevolg dat hij een sneeuwlandschap te weinig zal belichten met grijze sneeuw tot gevolg (en hier kan je via een positieve EV instelling de camera zeggen dat hij toch meer licht moet doorlaten), en een close-up van een zwarte kat te veel zal belichten met een grijze kat tot gevolg (waarbij een negatieve EV instelling de situatie weer rechttrekt).

Ook is het zo dat je het nodige licht voor een foto op verschillende manieren kan bekomen. f4.0 bij 1/250 geeft evenveel licht als f5.6 bij 1/125 of f2.8 bij 1/500. In de P-mode kan je met behulp van het achterste wieltje hier ook al mee spelen.

Wanneer je nu wat moet gebuiken is afhankelijk van wat je wil bereiken.
                            Met het diafragma bepaal je vooral hoeveel je scherp wil hebben op de foto.
                            Om het simpel te houden heeft een groot diafragma een klein getal gekregen en een klein diafragma een groot getal. Dus heb je bij f2.8 eigenlijk een grote lensopening en bij f11.0 juist een heel kleine opening.
                            Ik onthoud het zo: een klein diafragmagetal komt overeen met een klein gebied dat scherp is (kleine DOF), een groot diafragmagetal komt overeen met een groot gebied dat scherp is. Dus als ik een landschap wil fotograferen waarbij ik zoveel mogelijk scherp wil hebben zal ik een groot diafragmagetal kiezen (f8.0 of f11.0 (of zelfs groter als je een DSLR hebt))
                            Wens ik echter een voorwerp los te maken van de achtergrond (dus enkel die persoon scherp en de achtergrond wazig) zal ik eerder een klein diafragmagetal kiezen (f2.8 (of kleiner bij goede lenzen op deen DSLR))

De sluitertijd anderzijds bepaald hoe bewegende voorwerpen op de foto komen. bij hoge sluitertijden (1/500 en hoger) zal de beweging 'bevrozen' worden en het voorwerp toch scherp op de foto staan (maar verlies je ook de indruk van beweging), bij lagere tijden verlies je de scherpte (maar krijg zie je wel de beweging in je foto).

Ikzelf gebruik overwegend de A-mode. Ik bepaal het gewenste diafragma en laat het toestel de juiste sluitertijd instellen.
                            Groetjes,
                            FilMar, Beeldbrouwer ;-)
                            * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Comment

Vandaag gemaakt

EDIT MOD Franciskine : 1 foto verwijderd, maximaal 3 foto's per topic per dag . . .
                              Last edited by Franciskine; 21 mei 2007, 12:02.

Comment

@lays526: Geen probleem hoor, hierdoor weet ik nu dat de FZ50 hiervoor een extra instelling heeft, dat wist ik ook niet en ik ging ervan uit dat dat ook hetzelfde was voor de FZ50.

@FestinaLente: Als ik nog een aanvulling mag geven over je (correcte) uitleg over de manuele mode. Zoals je zegt kan je geen = of - EV instellen bij manuele mode. Maar ook hier geld hetzelfde als bij de meer automatische modes: als het streepje in het midden staat heb je een correcte belichting in de meeste gevallen met een 'normale' situatie. Bij een extreem licht onderwerp (of achtergrond) moet je hier je belichting ook bijregelen zodat je streepje aan de positieve kant staat en andersom bij extreem donkere onderwerpen om een correcte belichting te krijgen.

En voordat er iemand vraagt hoeveel + of -, dat hangt volledig van de situatie af en dat kun je zien als je ook je histogram laat tonen op de display.

Ik gebruik de M-mode enkel in de studio en soms zoals je zegt met externe flits. Bij het maken van panoramafoto's kan het soms ook nog aangewezen zijn.
                                Grotendeels betrouw echter ik op de belichtingsmeter via de A of S mode waarbij deze soms wat word bijgeregeld via de EV instelling.
                                Groetjes,
                                FilMar, Beeldbrouwer ;-)
                                * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Comment

Working...
                                X