Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het FZ30 Topic ;-))

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Het FZ30 Topic ;-))

Hoi, na lang overwegen en hier een eigen topic over te hebben geopend heb ik eindelijk de knoop doorgehakt en een fz50 gekocht. Inmiddels ben ik er denk ik bijna een maand mee aan het spelen en hij bevalt goed! Daarom dacht ik laat ik ook maar eens wat van me laten horen op het fz30/50 gedeelte van het forum!

Omdat hier heel wat rond gevraagd wordt over converters etc. Hier een aantal dingen die ik er nog bij heb: Raynox DCR-2020 pro 2,2x telephoto, extra accu (Unomat DPA-S006), draadontpanner (remote), aantal sd kaartjes en natuurlijk een uv-filter. Mochten mensen over één van deze dingen een vraag hebben: vraag maar raak. (Formatje 13: als je nog voorbeelden nodig hebt van Raynox 2020 zeg het maar dan maak ik er een paar en zet ik ze wel op het forum, als het me lukt om die foto's hierbij neer te zetten )

Zelf had ik ook nog een vraag, dit omdat ik in macrostand alleen leuk dichtbij kan komen door er echt met de camera op te zitten, hebben hier ook mensen macroconverters waarmee je je volle telebereik kan gebruiken? En dus beeldvullende foto's van bijen/kikkers etc. kan maken zonder er met je camera zoongeveer tegenaan te moeten? En wat zijn aanraders hiervoor? (of is dit uberhaupt een onmogelijke vraag?)

Groeten Thijs

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door thijsbouman Bekijk bericht
      Hoi, na lang overwegen en hier een eigen topic over te hebben geopend heb ik eindelijk de knoop doorgehakt en een fz50 gekocht. Inmiddels ben ik er denk ik bijna een maand mee aan het spelen en hij bevalt goed! Daarom dacht ik laat ik ook maar eens wat van me laten horen op het fz30/50 gedeelte van het forum!

Omdat hier heel wat rond gevraagd wordt over converters etc. Hier een aantal dingen die ik er nog bij heb: Raynox DCR-2020 pro 2,2x telephoto, extra accu (Unomat DPA-S006), draadontpanner (remote), aantal sd kaartjes en natuurlijk een uv-filter. Mochten mensen over één van deze dingen een vraag hebben: vraag maar raak. (Formatje 13: als je nog voorbeelden nodig hebt van Raynox 2020 zeg het maar dan maak ik er een paar en zet ik ze wel op het forum, als het me lukt om die foto's hierbij neer te zetten )

Zelf had ik ook nog een vraag, dit omdat ik in macrostand alleen leuk dichtbij kan komen door er echt met de camera op te zitten, hebben hier ook mensen macroconverters waarmee je je volle telebereik kan gebruiken? En dus beeldvullende foto's van bijen/kikkers etc. kan maken zonder er met je camera zoongeveer tegenaan te moeten? En wat zijn aanraders hiervoor? (of is dit uberhaupt een onmogelijke vraag?)

Groeten Thijs
      Kijk eens naar de Raynox DCR-250 macrolens :-) Voor slechts 32 euro heb je 'm bij Konijn.

Zoals ik tegen FilMar al gezegd had kan ik zondag pas testfoto's nemen voor zijn lens. Ik zal ook eens een pogin tot macro wagen met de dcr-250.
      Ook kan je op flickr wel wat foto's vinden die gemaakt zijn met deze lens.

Verder nog een vraagje... Waarom heb je jezelf eigenlijk een teleconverter aangeschaft? Mij lijkt dat onnodig als je reeds 432 mm zoom hebt. Wat ik er zelf wel bijgekocht heb is de breedhoekconverter.
      Mvg,
      Johan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Johaninho Bekijk bericht
        Kijk eens naar de Raynox DCR-250 macrolens :-) Voor slechts 32 euro heb je 'm bij Konijn.

Zoals ik tegen FilMar al gezegd had kan ik zondag pas testfoto's nemen voor zijn lens. Ik zal ook eens een pogin tot macro wagen met de dcr-250.
        Ook kan je op flickr wel wat foto's vinden die gemaakt zijn met deze lens.

Verder nog een vraagje... Waarom heb je jezelf eigenlijk een teleconverter aangeschaft? Mij lijkt dat onnodig als je reeds 432 mm zoom hebt. Wat ik er zelf wel bijgekocht heb is de breedhoekconverter.
        Dank je voor je antwoord, ik kijk uit naar je testfoto's! De rede waarom ik een teleconverter heb gekocht is omdat ik volgend jaar naar Zuid-Afrika ga om te studeren, als ik in Zuid-Afrika ben wil ik ook heel wat rond reizen en de natuur in. Aangezien je niet overal even dicht bij kan komen en de meeste mensen tussen de 300-600mm minimaal aanraden voor natuurfoto's, heb ik 'voor het geval dat' deze teleconverter gekocht (2e hands 40 euro, dus geen extreem grote uitgave) zodat ik niet na mijn reis of tijdens mijn reis ervan ga balen dat ik niet genoeg zoombereik heb om ook de verre 'beestjes' op de foto te krijgen (deze baal ervaring heb ik al eens eerder gehad). Dus vandaar...

En nog een vraag wat betreft sd-kaartjes, ik merk dat een sandisk extreme III een stuk sneller wegschrijft als een standaardkaartje, alleen wordt volgens mij bij lange na niet de volledige wegschrijf snelheid van het kaartje (20mb/sec) door de fz50 gehaald, daarom zou ik graag willen weten hoe snel kaartje je nodig hebt om de raw bestanden zo snel mogelijk weg te schrijven zonder nutteloos centen uit te geven voor teveel wegschrijf snelheid.

Comment

Mij mag je sinds vandaag ook bij de FZ50's rekenen!!!
          Aangezien dit mijn eerste fatsoenlijke camera's is bak ik er nog zeer weinig van en zal het zeer veel oefenen worden. Ben eigenlijk naar op zoek naar echt een basistutorial voor te beginnen: je kan wel een iets of wat mooie foto trekken maar ik zou toch voor die perfecte foto willen gaan
          Voor de rest zullen da vragen nog wel komen, eerst nog wat spelen

Grtz, Stanlie
          Cultures don't meet, People do
          Photoblog

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door thijsbouman Bekijk bericht

Groeten Thijs
            Met zo'n opzet macro lens ga je toch een stuk dichter moeten komen op je opbject dan in de gewone macrostand van het toestel hoor.

Origineel formaat is op volgende link te vinden.
            http://users.skynet.be/g60_rulez/Fot...s/P1030182.JPG

Het gaat hier om de Raynox DCR-250 waar Johaninho het over heeft. De foto is wel niet met een FZ50 genomen, maar met een FZ7, die overigens niet eens maximaal op telezoom staat. Ik zat op ongeveer 5cm van het vliegje verwijderd bij het nemen van deze foto.
            Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II | Tokina M100 AT-X PRO D | Hoya R72 | Velbon CX-440 | LowePro Slingshot 100AW
            Website : http://runaque.deviantart.com/

Comment

Eergisteren bij Konijnenberg een flitser gaan kopen voor op de FZ 30. De verkoper probeerde me de OLYMPUS FL 36 aan € 191 te verkopen. Nadat ik bijna overtuigd was, en de flits in mijn handen kreeg, zei ik tegen de verkoper dat ik er waarschijnlijk niets mee kon doen, gezien de flitsvoet de automatische regeling niet zou doorgeven aan de FZ 30. Hij was overtuigd van wel, en toen ik mijn camera bovenhaalde, zei hij meteen dat het verhaal hier stopt, en toen kocht ik de manueel in te stellen METZ mecablitz 36 C-2 aan € 60. Gewoon even om te melden, dat zich een duurdere zelfregelende flash aanschaffen voor de FZ 30, eigenlijk weinig zin heeft, gezien de info via de flashvoet toch niet mee doorgegeven wordt.
              Voor de FZ 50 daarentegen, werd de OLYMPUS aangeraden als duurzaam en als flash die de door de camera doorgegeven informatie zeer goed verwerkt.

Mvg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Runaque Bekijk bericht
                Met zo'n opzet macro lens ga je toch een stuk dichter moeten komen op je opbject dan in de gewone macrostand van het toestel hoor.

Origineel formaat is op volgende link te vinden.
                http://users.skynet.be/g60_rulez/Fot...s/P1030182.JPG

Het gaat hier om de Raynox DCR-250 waar Johaninho het over heeft. De foto is wel niet met een FZ50 genomen, maar met een FZ7, die overigens niet eens maximaal op telezoom staat. Ik zat op ongeveer 5cm van het vliegje verwijderd bij het nemen van deze foto.
                Nu weet ik ook meteen hoe het komt dat ik NIKS scherp krijg tijdens het focussen. Behalve wanneer ik tussen de 5 en 10 cm verwijderd ben van het doel. Is wel jammer ergens.
                Of is er toch een mogelijkheid om hier in de "foetelen"?

Alvast bedankt.

Foto's van breedhoek volgen later vandaag.

Greets.
                Mvg,
                Johan

Comment

Nu weet ik ook meteen hoe het komt dat ik NIKS scherp krijg tijdens het focussen. Behalve wanneer ik tussen de 5 en 10 cm verwijderd ben van het doel. Is wel jammer ergens.
                  Of is er toch een mogelijkheid om hier in de "foetelen"?

Alvast bedankt.

Foto's van breedhoek volgen later vandaag.

Greets.
                  Ik zou het niet weten of er een manier is om meer afstand te bewaren, maar met geduld en voorzichtigheid kan je toch het object benaderen, zo heb ik vandaag nog enkele macro's genomen van een vliegend zweefvliegje, of ze gelukt zijn kan ik pas later zien.
                  Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II | Tokina M100 AT-X PRO D | Hoya R72 | Velbon CX-440 | LowePro Slingshot 100AW
                  Website : http://runaque.deviantart.com/

Comment

Zo een voorbeeld van de DCR-250 en de DCR-6600 Pro Wideangle macrolens die ik zojuist in de zonovergoten tuin genomen heb.
                    (Allemaal getrokken zonder statief en ois staat ook niet op. Verder zijn de breedhoekjes overbelicht dat het niet schoon meer is om zien. Maar dan hebben jullie een idee.)

De macro:

Vervolgens de breedhoekjes, allebij zijn ze op een zelfde afstand getrokken, en allebij zijn ze gefocussed op dat beeldje wat tegen de muur hangt.

zonder dcr6600:

met dcr6600:

(sorry, was de uv-filter vergeten weg te halen waardoor de lens te ver van de leica zat. voor update zie post iets verder.)
                    Last edited by Johaninho; 6 mei 2007, 15:37.
                    Mvg,
                    Johan

Comment

@Johaninho: Bedankt voor de voorbeeldjes. Ik zie dat je bij de DSC 6600 ook al vignetering (de donkere hoeken) krijgt .
                      Nog eens op de site van Raynox gekeken en als ik het goed begrijp heeft de DSC 6600 52 mm draad maar bestaat er een speciale versie (HD-6600PRO-55) voor o.a. de FZ30 met 55 mm draad. Bij de voorbeelden daar zie ik geen vignetering. Welke heb jij van bij konijnenberg?

Kan je ook een link plaatsen naar de fullsize van de breedhoek?
                      Groetjes,
                      FilMar, Beeldbrouwer ;-)
                      * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FilMar Bekijk bericht
                        @Johaninho: Bedankt voor de voorbeeldjes. Ik zie dat je bij de DSC 6600 ook al vignetering (de donkere hoeken) krijgt .
                        Nog eens op de site van Raynox gekeken en als ik het goed begrijp heeft de DSC 6600 52 mm draad maar bestaat er een speciale versie (HD-6600PRO-55) voor o.a. de FZ30 met 55 mm draad. Bij de voorbeelden daar zie ik geen vignetering. Welke heb jij van bij konijnenberg?

Kan je ook een link plaatsen naar de fullsize van de breedhoek?
                        Ik heb die voor de FZ30 / FZ50 met 55mm draad.
                        Vignetering valt volgens mij te verklaren omdat de UV-filter er nog tussenstak, kan dat?

na edit: Inderdaad dat kan!

zie hier:

en met:

Let wel: het geen links onder als donker te zien is, dat is schaduw, rechtsonder ook. (mss toch mindere positie, maar bon... tis mr een voorbeeld)
                        En ja de schoorsteen... Die moet geveegd worden

Maw, ik ga me best ook nog een 72mm uv en polar aanschaffen... Maar dat is wel voor volgende maand
                        Last edited by Johaninho; 6 mei 2007, 15:36.
                        Mvg,
                        Johan

Comment

Hallo ik ben nieuw hier! Ik heb al heel wat gelezen en heb na veel afwegen en opzoeken vandaag een FZ50 besteld bij Digitalstreet, voor 435€! Kan niet wachten tot ik hem hier heb!

Hopelijk kan ik in de toekomst hier wat plaatjes zetten, maar zal eerst nog heel wat moeten leren!
                          Nikon D80, Nikkor 18-70 mm AF-S DX f/3.5-4.5G IF-ED

Comment

Bedankt Johaninho, ik denk dat ik die groothoek toch ook eens moet bestellen ;-))
                            Groetjes,
                            FilMar, Beeldbrouwer ;-)
                            * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Comment

Ik heb die voor de FZ30 / FZ50 met 55mm draad.
                              Vignetering valt volgens mij te verklaren omdat de UV-filter er nog tussenstak, kan dat?

Maw, ik ga me best ook nog een 72mm uv en polar aanschaffen... Maar dat is wel voor volgende maand
                              Nu ik deze foto's zie, moet ik toch zeggen dat een UV-filter inderdaad iets afdoet. Was van de week nog bij Konijnenberg en wou me een TIFFEN polarisatie en UV filter aanschaffen. Uiteindelijk heb ik nog wat gewacht, want ik wou hier eens vragen of er mensen zijn die het verschil konden aantonen, wat bij deze gebeurd is

Thx Johaninho

Btw, welke gebruik jij ?

Comment

Het zijn maar onnozele foto's maar, de camera, voor hen die 't niet geloven, heeft heel wat in zijn marge.

Het zoombereik vanaf dezelfde positie, analoog en digitaal. Kan je meteen ook zien wat een 2x tele ongeveer teweeg brengt...

Spelen met DOF : 169mm zoom
                                Prioritair diafragma : F 11

Prioritair diafragma : F 3,6

Croppen of niet croppen ? Anemoontje van amper 5 cm groot, uit de hand genomen met beeldstabilisator in mode 2.
                                35mm (0xzoom) + 4xDigitaal niet verkleind

35mm = (0xzoom) onbewerkt e, basis voor de volgende foto

Analoog en gecropte foto...

Gecropt tot op 1100 pixels grootste zijde en dan omgezet naar 900 :

Op ware grootte : 100 % = 900 pixels langste zijde en met toepassing van een onscherp masker in PS

BD-sizer niet gebruikt ! Foto's recht uit de camera, onbewerkt, enkel gecropt bij de laatste.

Mvg

EDIT MOD Franciskine : foto's achter link gezet : maximum 3 foto's per post, zie forumregels. . .

Oeps, nochtans had ik tevoren even gekeken, en vond niets terug in deze thread over aantal foto's. Bij andere onderdelen is het wel bepaald. Mja, snie erg, k zal er in 't vervolg dan wel op letten.
                                Last edited by FestinaLente; 12 mei 2007, 21:35.

Comment

Working...
                                X