Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het FZ30 Topic ;-))

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Het FZ30 Topic ;-))

De knoop is eindelijk doorgehakt. Ik heb een Pana FZ50 besteld, volgende week geleverd. Vermits de Oly FL36 hier ook al aangeprezen werd, heb ik deze in ene keer meebesteld.
    Je mag me bijzetten in de lijst; kan al beginnen oefenen voor de prosumerdag .

Greetz
    Nikon D800 / Nikkor 16-35 mm f/4G ED VR II AF-S / Nikkor 24-120 f4 ED VR AF-S / Nikkor 70-200 f2.8 ED VRII AF-S / SB-800

Comment

@Hans78: Welkom in de club, je zal er zeker plezier aan beleven.
      Niet vergeten in te schrijven dan voor de prosumerdag

@FestinaLente: Jij bent ook toegevoegd aan het lijstje. Natuurlijk eveneens welkom. Fijn dat je het zo herkenbaar vind. Wil toch zeggen dat we niemand blaasjes proberen wijs te maken
      Groetjes,
      FilMar, Beeldbrouwer ;-)
      * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Comment

Beste BD'ers,
        ik heb hier al heel wat afgelezen, en ook info gevraagd dus sorry als jullie mijn verhaal al eens ergens gelezen hebben. Ter vervanging van mijn Minolta A1 (CCD stuk, geld gedeeltelijk terug) was ik stillaan aan het richten naar de FZ50. Maar ik twijfel toch nog.
        - Soms zie je prachtige foto's, zeker op de site die Nabi aanhaalt (http://imageevent.com/grc6/fz30/nois...=2&s=0&z=4&y=2) maar is dat altijd wel realistisch ? Het kerkinterieur van Nabi vind ik goed, maar de dolfijnfoto (Nabi 15 maart) lijkt me overdreven gekleurd. Is dit misschien het overdreven schildereffect van ruisonderdrukking waar soms over geschreven wordt? Hetzelfde is misschien waar voor het Antwerps stadhuis van Runaque hierboven in maart ? Graag jullie commentaar.
        - Ik fotografeer dikwijls kerkinterieurs, kerkzolders en kerktorens binnen. Daarom is de 35 mm wel wat smal. Kan een voorzetlens hier helpen ? Geeft dat veel vermindering in beeldkwaliteit ? Is het misschien mogelijk nog enkele voorbeelden of een link te posten ? (bv foto's van Orca45). Alles is welkom.
        - Er zijn zeer veel gebruikers te vinden van FZ30. Is de fz50 even goed ? Kan de ruisonderdrukking eigenlijk uitgezet worden ?
        Alvast bedankt voor jullie geduld en commentaar
        Roger
        Panasonic FZ1000, FZ50

Comment

Ruisonderdrukking staat standaard uit als ik me niet vergis, maar wil je foto's nemen met zo weinig mogelijk ruis, dan is een statief en een lage ISO verplicht, zeker bij donkere omstandigheden. Mijn foto van het Antwerpse stadhuis is een point and shoot en los uit de hand genomen, vandaar de hoge ISO en ruis, had ik het echt goed willen doen, dan had ik een statief moeten nemen en gedurende x-aantal seconden moeten belichten.
          Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II | Tokina M100 AT-X PRO D | Hoya R72 | Velbon CX-440 | LowePro Slingshot 100AW
          Website : http://runaque.deviantart.com/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Roger Bekijk bericht
            Het kerkinterieur van Nabi vind ik goed,
            Dank je wel
            En o ja, uit de losse hand genomen!

Oorspronkelijk geplaatst door Roger Bekijk bericht
            maar de dolfijnfoto (Nabi 15 maart) lijkt me overdreven gekleurd.

Je spreekt van een schildereffect. Met schildereffect wordt eigenlijk meer bedoeld: een soort borsteleffect, alsof de foto geschilderd is en niet gefotografeerd. Meestal een gevolg van ruis. Dat is hier niet het geval.
            De foto is gemaakt op een fel zonnige dag, februari 2007, op Tenerife, locatie Loro Parque. (Voor degenen die het kennen)
            De kleuren waren daar gewoon zo, hoor! Al of niet kunstmatig: het is niet mijn fout of die van mijn FZ30.
            Last edited by nabi; 4 april 2007, 14:27. Reden: los handje ;-)

Comment

@Roger: Als je deze topic bekijkt vind je 3 foto's van een FZ30.
              De eerste in een kerk (op statief)
              de laatste met een fish-eye voorzetlens (x 0.22, oftewel je 35 mm word ±8 mm).
              Deze voorzetlens is eens leuk om uit te proberen maar kwalitatief boet je wel ferm in.
              Ik ben echter ook nog altijd op zoek naar een 'normalere' voorzetlens (x 0.7).

Persoonlijk denk ik dat de kwaliteit van de FZ50 iets boven die van de FZ30 zal liggen, toch voor de 'normale' foto's op lage ISO. Bij de hogere ISO's (en bij de FZ50 kan je zelfs hogere ISO's instellen dan de FZ30) denk ik dat ruisonderdrukking misschien wat agressiever te werk gaat dan de FZ30 (wat dat 'schildereffect' kan teweegbrengen). Vergeet dus dat je die hoge ISO's kunt gebruiken en je hebt helemaal geen last van dat schildereffect
              Groetjes,
              FilMar, Beeldbrouwer ;-)
              * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Comment

Bedankt voor de reacties en de voorbeelden bij de keuze naar al dan niet FZ50. Je godslamp is prachtig Filmar !
                Ik ben vandaag naar Grobet in Antw gegaan met de bedoeling de FZ50 eens te proberen. Grote ontgoocheling: ze zitten al enkele weken zonder FZ50... Lijkt heel moeilijk te krijgen. Heb Fuji 9600 dan eens bekeken: zeer mooi en knap toestel, goeie LCD en zoeker, maar geen beeldstabilisatie... De Sony Alpha 100 heeft dat alles wel, en met een 18-200 mm lens heb ik mijn breedhoek ! Heb dat toestel in promotie gevonden bij Konijnenberg. Dat wordt toch wel een serieuze kanshebber. Ik zal daar nog wat voorbeelden van vragen, maar dan in een andere topic. Maar ik sta nog steeds open voor alle commentaar... Welbedankt !!
                Roger
                Panasonic FZ1000, FZ50

Comment

Inderdaad bij Grobet zitten ze zonder de FZ50. Ze hebben wel een folder rondgestuurd (met verkeerde jaaraanduiding, 2006 i.p.v. 2007) waar de FZ50 instond aan een schappelijke prijs. Wou deze kopen maar was juist uitverkocht . "Je kan hem bestellen, volgende week komt hij terug binnen".
                  Goed dat ik dat niet gedaan heb, ik lees hier dan ze hem nog steeds niet hebben.
                  Ongeduldig zoals ik ben, zeker als ik heb besloten om een nieuw toestel te kopen , ben ik dan maar naar de Mediamarkt gegaan. Ze hadden de FZ50 daar wel en aan dezelfde prijs.
                  Ter info: Ze hadden nog verschillende exemplaren.

Ik ben nu volop aan het leren met het toestel te werken, na een kleine 500 foto's te hebben genomen kan ik zeggen dat het toestel mijn verwachtingen inlost!

Comment

Classboy, kan je enkele foto's posten ? Eventueel op e-mail doorsturen ? Heb je soms interieur-foto's. En hoe is de scherpte en het detail ?
                    Bedankt
                    Roger
                    roger.andries@telenet.be
                    Panasonic FZ1000, FZ50

Comment

ik sta op punt om de de fz50 te kopen, mijn voorgaand toestel was een fz30

nu enkele vraagjes

kan je de Panasonic DMW-LC55 Close-up Lens er laten opzitten of moet je deze steeds verwijderen voor gewone opnames's

en dat trucje dat je de mp naar benenden haalt dat je dan nog meer zoom uithaalt dan 12 x al

welke kaarten gebruiken jullie

ik schiet nogal kiekjes die snel gaan ( paarden en dergelijke shoot's)

wat zijn jullie punten om te zeggen nee ik ga niet meer voor de fz30 maar voor de fz 50 (de reden)

welke winkels in belgie (liefst west of oostvlaanderen bieden hem het goedkoopst aan )

zijn er hier mensen die foto's hebben met de fz50 genomen van paarden of snelle actie's

in mijn fotowinkel vragen ze er 670 euro voor , zijn laatste toestel volgens zijn zeggen komt er nu binnenkort een opvolger ervan binnen ???? vind daar nergens iets van ???

bedankt voor de reactie's
                      Panasonic FZ 150

Comment

Mag ik vragen waarom je wilt overschakelen?

Ik denk namelijk niet dat de veranderingen tussen de FZ30 en de FZ50 zodanig zijn dat het veel nut heeft om over te schakelen. (maar ik kan verkeerd zijn natuurlijk )

BTW: dat trucje om de mp's naar beneden te halen werkt ook al op de FZ30 hoor.
                        Die close-up lens is speciaal voor close-ups en zal een factor x vergroten. Als je die erop laat zitten vergroot die ook in de andere gevallen.
                        Je moet er ook rekening mee houden dat alle lenzen die je er extra opzet bijkomend lichtverlies meebrengen en mogelijke vervormingen/kwaliteitsverlies.
                        Dus enkel opzetten als het nodig is zou ik zeggen.
                        Groetjes,
                        FilMar, Beeldbrouwer ;-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sorbonne Bekijk bericht
                          Ik gebruik vast in het toestel een SD kaart van 2Gb van Emtec (133x volgens Emtec), als reserve heb ik 3 kaartjes van 1Gb, eentje van Sigma (huismerk Makro, ben er heel tevreden over) en de andere 2 zijn van Intenso (kwalitatief iets minder dan de voorgaande).

in mijn fotowinkel vragen ze er 670 euro voor , zijn laatste toestel volgens zijn zeggen komt er nu binnenkort een opvolger ervan binnen ???? vind daar nergens iets van ???
                          Bij Konijnenberg kost de FZ50 net geen 500€ (zwart of zilver).
                          Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II | Tokina M100 AT-X PRO D | Hoya R72 | Velbon CX-440 | LowePro Slingshot 100AW
                          Website : http://runaque.deviantart.com/

Comment

ik sta op punt om de de fz50 te kopen, mijn voorgaand toestel was een fz30...

dat trucje dat je de mp naar benenden haalt dat je dan nog meer zoom uithaalt dan 12 x al

Het truukje met de Mpix is simpelweg te testen, en werkt dus net zo goed met de FZ30 : Zet je toestel op statief en laat de zoom staan. Neem dezelfde foto op 8, 5 en 3... en je zal merken dat het object dichter komt. Je bent dus wel je max Mpix kwijt... Tuurlijk ga je met de FZ50 meer pixels overhouden om hetzelfde effect te bekomen.

Ik gebruik de Transcend 2GB 150x. Het is zeer snel en ik kan een burst (instelling op oneindig) doen tot meer dan 300 foto's met slechts een minimum aan vertraging. Ik kan echter niet vergelijken, behalve dan met de Ultra II van Sandisk, die stukken trager is.

Mvg

Comment

hallo

ik ben een absoluut groentje op vlak van fotografie. ik had een fujifilm a205 maar die is nue naar de vaantjes.

Ik wil nu samen met mn vriendin een camera aanschaffen maar dan wel een goeie. Spiegelrelex lijkt me nogal duur én je moet er verschillende extra lenzen bijkopen om er wat mee te kunnen aanvangen.

mijn oog was in eerste instantie gevallen op de fz8 , fz30 of fz50.
                              Mijn vriendin is nu met vakantie in tenerife en vertelt me dat ze er een fz30 heeft zien staan in een winkel voor 280€. vergis ik me of is dat een écht koopje?Ik vind hem nergens goedkoper dan 450€. op redcoon.be staat de fz50 ook erg goedkoop...

ik vind van groot belang:

gebruiksvriendelijkheid, snelheid van nemen foto (bij fotos is het belangrijk dat je de foto echt maakt de moment je drukt, anders is het mooie moment dat je wil vastleggen meestal over of moet je de foto opnieuw proberen nemen ) , zoombereik

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door apex Bekijk bericht
                                hallo

ik ben een absoluut groentje op vlak van fotografie. ik had een fujifilm a205 maar die is nue naar de vaantjes.

Ik wil nu samen met mn vriendin een camera aanschaffen maar dan wel een goeie. Spiegelrelex lijkt me nogal duur én je moet er verschillende extra lenzen bijkopen om er wat mee te kunnen aanvangen.

mijn oog was in eerste instantie gevallen op de fz8 , fz30 of fz50.
                                Mijn vriendin is nu met vakantie in tenerife en vertelt me dat ze er een fz30 heeft zien staan in een winkel voor 280€. vergis ik me of is dat een écht koopje?Ik vind hem nergens goedkoper dan 450€. op redcoon.be staat de fz50 ook erg goedkoop...
                                De FZ30 ga je op niet veel plaatsen meer vinden. Het is ook de voorganger van de FZ50, met enkele verschillen (vooral minder pixels, maar ook, de flitsvoet, de Venus Engine III en nog een paar dingetjes...), die hiervoor reeds aan bod gekomen zijn.

€ 280 voor die camera lijkt me inderdaad een koopje, maar ik heb zoiets van... Service ? Je koopt een camera in Spanje of via 't internet... wat als er eens stukken zijn. De kans is er altijd, hoewel het geheel vrij robuust is. Denk ook aan de handleiding !

Wat betreft de snelheid ga je geen problemen ondervinden. Wat betreft de zoom ook niet. Mijn eerste vakantie zag ik mensen in het zwembad staan met hun toestel om een foto van hun kinderen te nemen, die van de schuifaf kwamen, terwijl ik lekker aan de kant bleef, op mijn knietjes weliswaar, en dezelfde kinderen nog dichterbij kon trekken .

Mvg

Comment

Working...
                                X