Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het FZ30 Topic ;-))

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Het FZ30 Topic ;-))

@ThEScReW,

inderdaad, bedankt voor de info. Het zal dus ook een Olympus FL-36 worden.
    Wellicht bij Top-foto (waar ik destijds mijn FZ-20 kocht), want in België liggen de prijzen toch een stuk hoger. Zeker in de winkels in mijn omgeving (O-Vl)

Kenneth
    Panasonic Lumix DMC FZ50 + Nikon D90 18-200, Nikkor 17-55 f/2

Comment

Bij kamera expres kost de fl 36 175€ geloof ik

Comment

Nu we toch de "flitstoer" opgaan , wat zou ik best kunnen kopen om op mijn FZ30 te zetten ?
        In de loop van deze thread is vooral aandacht besteed aan een flitser voor op de FZ50. Ik weet dat de FZ30 bepaalde opties niet ondersteund van de moderne flitsers, maar hoe het nu juist in elkaar zit begrijp ik eigenlijk nog niet goed.
        Mijn bedoeling is om mooier uitgelichte "snapshots" te kunnen maken. Bvb op reis, tijdens een show in het hotel. Je hebt dan niet echt de tijd om rustig de flits in te stellen omdat je simpelweg niet weet wat er nog allemaal komen gaat, begrijp je ?
        Samengevat zijn mijn vragen dus :
        - welke flitser is geschikt voor mijn FZ30 ?
        - kan ik de interne en de externe flitser apart van elkaar laten flitsen in serie ?
        - waarvoor dienen de "toeters en bellen" op die andere flitsers ?

Alvast bedankt op voorhand.

Philippe.

PS : Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat ik niet de enige zal zijn met deze vragen en dat jullie veel meer mensen een plezier zullen doen met jullie uitleg.
        Panasonic Lumix FZ30.

Comment

KENNETH_R, je staat erbij. Welkom in de club

Yep Fluppe1, je bent niet alleen.
          Als ik het goed voorheb moet je voor de FZ30 een flits kopen die ofwel volledig manueel werkt of alles zelf regelt. de hot-shoe van de FZ30 is nog een heel simpel model dat enkel doorgeef dat de flits moet afgaan (correct me if I'm wrong).
          Als er hier zijn met goede voorstellen van geschikte flitsers voor de FZ30 zijn we natuurlijk altijd geinteresseerd.

Om op je tweede vraag te antwoorden. Je hebt ook zogenaamde slave-flitsers. deze gaan af uit sympathie met een andere. Maar dan kan je die wel niet bovenop de camera plaatsen, ik denk niet dat je zo beide kan laten afgaan.

Ik weet dat er een merk is die flitsers bouwt voor verschillende toestellen. Dan koop je de flits en moet je de juiste adapter bijkopen voor jouw toestel. Dit is misschien interessant voor de FZ30? Als je later een ander toestel koopt moet je enkel een andere adapter aanschaffen voor je nieuw toestel. En ik weet dat daar ook zo'n slave bij te kopen was. Maar ik kom niet meer op het merk zelf . Is het niet Metz???

Wat betreft die 'andere toeters en bellen'. Vroeger was een hot-shoe zeer simpel (zoals nu nog bij de FZ30) en kreeg de flits enkel een signaal op af te gaan. Dan kon je de flits instellen op een bepaalde sterkte en moest je het toestel eveneens (op manueel) afstellen op de juiste instellingen. Later werden de flisters al wat intelligenter en konden ze zich al zelf wat instellen afhankelijk van de omstandigheden. Nu is het zo dat (bij de nieuwere toestellen, en dan vooral de DSLR's) de communicatie tussen toestel en flitser meer op een compleet nieuwsbericht begint te lijken i.p.v. een simpele 'GO' waardoor eigenlijk het toestel alle gewenste instellingen naar de flitser doorstuurt.
          Wat natuurlijk ook inhoud dat, aangezien ieder merk zijn eigen 'taal' gebruikt, men ook meer merkgebonden is bij de aanschaf van een flits met alle 'toeters en bellen'.
          Ik hoop dat ik je hier niet te veel blaasjes probeer wijs te maken maar dan zullen er wel anderen reageren om dit recht te zetten . Dit is in ieder geval hoe ik het voor mezelf begrepen heb.
          Groetjes,
          FilMar, Beeldbrouwer ;-)
          * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Comment

@FilMar,
            Bedankt voor de vlugge en heldere reaktie.
            Nu kan ik - in afwachting van eventuele suggesties vanuit het forum - beginnen 'googelen'.

Philippe
            Panasonic Lumix FZ30.

Comment

Wie maakt er gebruik van een Statief, en zo ja, welke ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Orca45 Bekijk bericht
                Wie maakt er gebruik van een Statief, en zo ja, welke ?
                Ha ha ! Interessante vraag.
                Zit hier zelf ook mee en weet niet goed of ik nog moet sparen om te kunnen investeren in iets deftig of dat ik "om te proeven" evengoed iets goedkopers (bv. Velbon) kan kopen zonder te moeten sparen.
                Benieuwd naar de reacties van de ervaringsdeskundigen.
                Canon 50D gripped / 15-85 / 50 1.8 / 18-200 / 430 EX II / Manfrotto 055 ProB + 488 RC2
                BD0993BE
                Op rust gesteld maar nog werkend : Panasonic FZ50 / Raynox 250

Comment

Ik maak gebruik van een Velbon CX440 statief, ben er zeer tevreden over, wat prijs kwaliteit betreft zeker geen verkeerde keuze. Nadeel van dit statief is dat ik op een minimumhoogte van 46cm foto's kan maken, dus voor Makro foto's niet echt geschikt, hetzij het object op deze hoogt aanwezig is.
                  Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II | Tokina M100 AT-X PRO D | Hoya R72 | Velbon CX-440 | LowePro Slingshot 100AW
                  Website : http://runaque.deviantart.com/

Comment

Hier een Velbon VE-3, al een oud beestje.
                    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Ik gebruik zowel een 'klassieke' driepikkel (die ik hoogstnodig eens moet vervangen ) voor als het echt lang duurt (bvb binnen in een kerk of nachtopnames. De kunst is er een te vinden die voldoende stabiel is en toch ook licht genoeg blijft om mee te sleuren. Aangezien de FZ30/50 toch een redelijk licht toestel is voldoet een lichter statief, wel moet je opletten dat het dus voldoende stabiel blijft.

Daarnaast gebruik ik ook een monopod voor wat extra stabiliteit bij het gewone werk. Daarvoor heb ik een speciaal houdertje gemaakt (laten maken) voor aan mijn riem waar de monopod dan in steunt. Dat, tesamen met de draagriem geeft eigenlijk weer een redelijk stabiele 'driepuntsverankering' die toch toelaat om onbewogen foto's te maken bij redelijk lange sluitertijden ( SD deelnemers hebben we zeker al zo gezien ) Wat weer een voordeel is bij een bridge aangezien we het scherm als zoeker kunnen gebruiken.
                      Ik heb dan ook nog een schouderstatiefje voor hetzelfde doeleinde maar dat geeft toch iets minder stabiliteit dan de monopod.
                      Groetjes,
                      FilMar, Beeldbrouwer ;-)
                      * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Comment

Los uit het vuistje
                        Niet nodig want ik fotografeer geen landschappen en macro dus zou ik het toch niet gebruiken

Comment

Ik heb zo'n pod geval ,werkt wel redelijk
                          voordeel is dat ik mijn camera er mooi naast mijn computer mee kan zetten
                          En da's gemakkelijk met het uploaden

Comment

Wie kent de Manfrotto 785SHB tripod 5 sections ?
                            ***Trotse bezitter van de Panasonic Lumix FZ50, Sandisk Extreme III 2 GB, Raynox DCR 2020 pro 2,2 Telephoto, Raynox DCR-5320PRO MACRO, Raynox DCR 6600 Pro 0,66x HD Wideangle***

Comment

Vraagske,
                              Is het mogelijk om de software te updaten van de lumix fz30 ???
                              Die van mij heeft enkel Engels en chinees (naar de tekens te zien toch )
                              En dacht dat er wel ergens een update zou circuleren met de Nederlandstalig menu
                              Niet dat ik dat Engels niet versta maar er zijn er hier nog die eens fotos willen maken en die er geen bal van snappen van die vreemde talen

Grts
                              Formatje

Comment

Ook ik ben bezitter van een FZ30, en ben er nog steeds tevreden van... Las toevallig dit topic, en bij het even doorbladeren moet ik zeggen dat het hier bijna allemaal bijzonder herkenbaar is . Intussen is de garantie er al af, maar dat maakt zeker geen verschil in de plaatjes .

Mvg

Comment

Working...
                                X