Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het FZ30 Topic ;-))

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Het FZ30 Topic ;-))

Oorspronkelijk geplaatst door FilMar Bekijk bericht
    @MetalG: In AUTO heb je helemaal geen controle, als je toch niets wil moeten instellen gebruik dan P en zet je ISO vast. Het probleem van de FZ30/FZ50 (en eigenlijk ALLE compacts en prosumers!) is dat je snel ruis krijgt bij hogere ISO-waardes. Dus het eerste wat ik iemand aanraad, zelfs als hij in eerste instantie (of in bepaalde omstandigheden) niet veel wil instellen is het vastzetten van de ISO-waarde (best zo klein mogelijk natuurlijk ) en dan de P-mode gebruiken. Dan moet je je verder ook geen zorgen maken alhoewel je (bij de FZ30/FZ50 toch) desgewenst nog altijd kan ingrijpen door aan het wieltje te draaien (dan wordt een andere diafragma/sluitertijd combinatie gebruikt) en je kan desgewenst ook + of - EV instellen.
    Ook is het zo dat veel camera's in AUTO-mode ook geen indicatie geven op het scherm naar de gebruikte instellingen wat wel het geval is bij de andere modes (als je je display zo instelt natuurlijk) wat je toelaat zelf al in te grijpen als je merkt dat de gekozen sluitertijd toch wat lang word of dergelijke.

Ik denk ook niet dat je hier op het forum, de kwaliteit kan vergelijken aangezien de foto's hier zowiezo verkleind moeten worden en dat je daar ook al veel kwaliteitsverlies kan hebben.
    da was dus wat ik wou horen zie !

ik ben er ook sterk van overtuigd dat als je een paar maand elke dag foto's neemt dat hem om de duur van zelf sprekend gaat zijn en je blindelinks je settings zet!

Met vriendelijke groeten,
    Jordy Minnebo
    Need a website? Contact me - Canon EOS 450d

Comment

Ikzelf heb een FZ7 en moet zeggen dat ik wat ruis betreft erug tevreden ben, ik probeer bij kleurfoto's de ISO zo laag mogelijk te houden, hoewel mijn vriendin gisteren een kleurfoto genomen (zie foto) heeft van het Antwerpse stadhuis met een hogere ISO waarde (ISO-400) om de sluitertijd zo kort mogelijk te houden (geen statief bij de hand). Ik moet eerlijk zijn, er is degelijk sprake van ruis, zelfs met ruisonderdrukking ingeschakeld, maar doorgaans ga ik nooit hoger dan ISO-200 bij het maken van kleurenfoto's. Als ik zwart-wit foto's maak, dan ga ik doorgaans voor een ISO tussen de 200 en de 400, nog nooit hogere waarden geprobeert.

Maar uiteindelijk spreken we hier van verschillende toestellen met een verschillende grote van CCD.

Oorspronkelijk geplaatst door AndriesGeoffrey Bekijk bericht
      Reden staat er ook bij hé Kan er wel ergens inkomen waarom ze(school) dit zeggen hoor. Dit is geen goedkope verkoopstruc maar mijn eigen ervaring
      Waarom wegdoen als je vol lof bent over dit toestel? En hetgeen je ervoor vraagt is niet echt de moeite om een DSLR aan te kopen, eerder een leuk voorschotje.
      Ik persoonlijk zou haar houden en een DSLR erbij aankopen, en zoals je zegt, je doet er maar liefst 66% verlies aan...
      Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II | Tokina M100 AT-X PRO D | Hoya R72 | Velbon CX-440 | LowePro Slingshot 100AW
      Website : http://runaque.deviantart.com/

Comment

Als het voor school wil het zeggen dat ik student ben=>blut
        Neen zo erg is het niet want ik heb al goed gespaard voor mijn volgende maar 2 camera's is nu eenmaal teveel van het goede. Ook moet de ene buiten en dan pas mag ik mijn andere kopen(regel van mijn vader). Ik heb mss ook een emotionele band ermee maar zoals veel relaties moet ik ze nu ontbinden.
        Kheb het grootste deel van wat ik weet hiermee geleerd en goeie herinneringen mee beleefd...liefst van al een koper die ermee wilt leren fotograferen, zodat hij ook verslaafd raakt...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MetalG Bekijk bericht
          da was dus wat ik wou horen zie !

ik ben er ook sterk van overtuigd dat als je een paar maand elke dag foto's neemt dat hem om de duur van zelf sprekend gaat zijn en je blindelinks je settings zet!

Met vriendelijke groeten,
          Jordy Minnebo
          Ik weet niet of jouw reatie nu pro of contra FZ50 bedoeld is maar ik wil maar zeggen dat het enige verschil tussen AUTO en P is het kunnen vastzetten van de ISO-waarde. Dit is niet enkel bij de FZ50 maar, bij mijn weten, bij alle toestellen (compacts, prosumers of DSLR's) met instelmogelijkheden.
          Aangezien juist de hogere ISO's bij niet DSLR's een moeilijk punt zijn is mijn raad deze zowiezo vast te zetten om 'onaangename verrassingen' te voorkomen. Voor de rest blijft het toestel in P-mode nog altijd volautomatisch werken. Je hebt nog extra mogelijkheden om in te grijpen maar die hoef je niet te gebruiken.
          Groetjes,
          FilMar, Beeldbrouwer ;-)
          * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Comment

ik dacht vroeger dak ISO met lichtsterkte te maken had

mijn antwoord was pro!

mvg

Comment

De gevoeligdheid tegenover licht wordt uitgedrukt met ISO standaarden. Hoe hoger dit getal, hoe minder licht er nodig is om een foto te nemen, maar hoe meer ruis er optreed.

Met ISO100 heeft u bijvoorbeeld twee maal langer licht (lees sluitertijd)nodig dan met ISO200 om dezelfde afbeelding te nemen.
              Canon EOS 400D met Canon 50 1.8 II + Sigma 17-70 + gripje + Tokina 12-24 + Canon 75 - 300 III USM + 430EX
              http://www.suntronics.be Uw partner in zonne-energie!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThEScReW Bekijk bericht
                De gevoeligdheid tegenover licht wordt uitgedrukt met ISO standaarden. Hoe hoger dit getal, hoe minder licht er nodig is om een foto te nemen, maar hoe meer ruis er optreed.

Met ISO100 heeft u bijvoorbeeld twee maal langer licht (lees sluitertijd)nodig dan met ISO200 om dezelfde afbeelding te nemen.
                Idd, vroeger en zelfs nu nog spreken ze in de conventionele fotografie van een snellere of tragere film, soms worden bepaalde filmrolletjes geforceerd om een hogere ISO waarde te krijgen door de instelling in de camera anders in te stellen tov het rolletje dat gebruikt wordt.
                Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II | Tokina M100 AT-X PRO D | Hoya R72 | Velbon CX-440 | LowePro Slingshot 100AW
                Website : http://runaque.deviantart.com/

Comment

Een beetje NeatImage kan wonderen doen, zonder veel detail te verliezen.

De FZ7 is heel ruisgevoelig boven de ISO200. In P mode zetten, AUTO laten voor wat het is.
                  Pentax K100D en 2ehandsglas - Canon A640 - FZ50

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marcov Bekijk bericht
                    Een beetje NeatImage kan wonderen doen, zonder veel detail te verliezen.

De FZ7 is heel ruisgevoelig boven de ISO200. In P mode zetten, AUTO laten voor wat het is.
                    mooi gedaan
                    Last edited by Franciskine; 20 april 2007, 11:32.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kapitein Bekijk bericht
                      Hartelijk welkom tot het clubje. Ik wens je alvast veel plezier met je toestel.

Ondertussen wil ik even doorgeven dat ik mezelf nog een kadootje gegund heb en mijn Raynox 150 en 250 heb ingeruild voor de Raynox DCR-5320PRO. Een fantastische lens. Bij 2 en 3 dioptrie volledig zoembereik. Bij 5 iets beperkter. Iets meer DOF dan de 150 of 250 wat het iets makkelijker maakt om scherp te stellen.
                      Lens is niet echt goedkoop maar zeker aan te bevelen voor mensen die veel macro-opnames maken.

kapitein
                      Wat betreft het passen van de pro lens
                      Ik zag op de site van konijn dat er wel adapeter ringen van 52 en 58mm voor zijn maar blijkbaar niet voor 55mm
                      Of is de lens 55mm ?
                      Hoe heb je dat gedaan

Comment

Bij Konijn hebben ze de step-up ring 55-72 van Tiffen ook in voorraad.
                        De DCR 5320 heeft dus als aansluitdraad 72mm.

Groeten,
                        kapitein
                        FZ50, een flits en nog wat lensjes...

Comment

Even totaal off-topic (alhoewel )
                          We zitten hier al over de 300 reacties en bijna 12.500 hits, niet slecht eigenlijk voor een topic over een niet-DSLR
                          Alleen de topic over de D2x doet het hier beter... (zowel in reacties als hits)

Zo, en nu terug on-topic.

@MetalG: Bij mij staat het toestel hoofdzakelijk in A-mode. Ik bepaal het diafragma en laat het aan het toestel de juiste sluitertijd erbij te kiezen.
                          Met het diafragma bepaal ik dus hoeveel DOF (scherptediepte) ik wenselijk vind. (Dit is snel aan te passen via het draaiwieltje achteraan, bij de FZ30/50). Afhankelijk van de omstandigheden (heel donkere omgevingen of juist heel lichte) is het dan ook gemakkelijk om de EV compensatie bij te stellen zodat je toch kan gebruik maken van de automatische belichtingsmeter.

Zoals je zegt, oefening baart kunst en laat je na een tijdje toe 'automatisch' de 'juiste' instellingen te vinden.
                          Groetjes,
                          FilMar, Beeldbrouwer ;-)
                          * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Comment

Ik twijfel tussen de canon EOS 400D en FZ50.

heb je waarschijnlijk nog nooit gehoord ^^

greetz

Comment

Toch wel en meer dan eens!
                              Het is toch een onwaarschijnlijk logisch dilemma!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MetalG Bekijk bericht
                                Ik twijfel tussen de canon EOS 400D en FZ50.

heb je waarschijnlijk nog nooit gehoord ^^

greetz
                                Ik begrijp je helemaal!
                                Min of meer zit ik met hetzelfde dilemma... een dure superzoomlens kopen voor m'n K100D of de FZ50 met alles erop en eraan. Enkel de lichtgevoeligheid(ISO)<>ruisverhouding zit me dwars. Tot ISO200 loopt het goed. Ik vraag me af of de ruis beter onder controle blijft bij 8mp of 5mp ipv de 10mp?
                                Pentax K100D en 2ehandsglas - Canon A640 - FZ50

Comment

Working...
                                X