Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foutmelding CHA bij D70s

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• foutmelding CHA bij D70s

Ik krijg regelmatig de foutmelding CHA en de melding dat hij de kaart niet kan lezen. Als je dan het toestel aan- en uitzet, kan je terug werken. Soms trek je een foto en dan slaat hij deze niet op. Het merk van cf kaart is extrememory. De fotowinkel heeft mij al een nieuwe kaart gegeven maar na een 30 tal foto's gaf hij terug de foutmelding. Ligt dit aan mijn toestel( 3 weken oud) of aan de cf kaart?
    Geld maakt niet gelukkig, maar een lage rente wel!

Re: foutmelding CHA bij D70s

Volgens de handleiding kan deze fout aanduiding wijzen op:
    1. Camera heeft geen toegang tot geheugenkaart

Oplossing: 1. Gebruik door Nikon goedgekeurde kaart. (Zie pagina 192)
    2. Controleer of de contactpunten schoon zijn. Als de kaart
    beschadigd is, is raadpleeg dan de dealer of Nikon importeur.
    (Zie pagina 2 en 20)
    2. Camera is niet in staat een nieuwe map te creëren.

Oplossing: Verwijder de bestanden of plaats een nieuwe geheugenkaard
    in de camera. (Zie pagina 20 en 24)

3. Geheugenkaart is niet geformateerd voor gebruik bij D70.

Oplossing: Formateer de geheugenkaart (pagina 21)

Opmerking: Volgens mijn handleiding komt de cf kaart is extrememory niet voor als goedgekeurde geheugenkaart.

Volgende wordt wel vermeld:

Bij gebruik van andere merken geheugenkaarden wordt de werking van de camera niet gegarandeerd.

Porbeer eens geheugenkaartjes van SanDisk, Lexar Media, Renasas Technology (Hitachi) of Microdrive (Dan best nog eens in je handleiding kijken).

Ik zelf heb een geheugenkaartje van Lexar van 1 GB en heb nog geen problemen gehad met mijn Nikon 70D
    Last edited by spooky; 5 december 2005, 00:03.
    Spookys Fotoweb
    BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

Comment

Waarschijnlijk ligt het aan de geheugenkaart. Ik heb ook een d70s en een sandisk ultra II cf card, nooit problemen gehad.
      Het is ook wel is gebeurd dat mijn toestel bleef hangen na het nemen van een foto (de foto kwam niet op het display, maar werd wel steeds bewaard op de geheugenkaart).
      Bij je volgende kaart best één kopen die nikon aanraadt (ookal zijn die iets duurder).

Comment

zelfde probleem gehad, ligt zonder enige twijfel aan de geheugenkaart die stuk is

garantie claimen op de kaart indien dit nog mogelijk is, meestal krijg je zonder enig probleem een nieuwe!
        een paar ogen om mee te kijken en een vinger om af te drukken

Comment

Heb je de geheugenkaart geformateerd met de D70s, dit moet altijd door het toestel zelf gebeuren en niet bvb door een computer, dit kan lees- en schrijffouten veroorzaken...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door systje
            Heb je de geheugenkaart geformateerd met de D70s, dit moet altijd door het toestel zelf gebeuren en niet bvb door een computer, dit kan lees- en schrijffouten veroorzaken...
            Ja dit is gebeurd. Net naar de winkel gebeld. Het zou aan het toestel liggen want hij gebruikt zelf dezelfde kaarten en heeft nooit een probleem. Dus toestel binnenbrengen.

Comment

Nieuwe kaart van SanDisk(extreme3) gekocht en de problemen zijn weg.
              Bedankt.

Comment

Re: foutmelding CHA bij D70s - Doe-het-zelf oplossing

Voor de volledigheid wil nog bijvoegen dat een CHA fout vrij algemeen is en niet altijd wil zeggen dat er een defect is aan de kaart of aan het toestel.
                Ik heb zelf een D70 die nu 5 jaar geworden is met regelmatig voorkomende CHA fouten.
                Meestal was het probleem opgelost door het toestel uit te zetten en terug aan of door de kaart eruit te halen en er weer in.
                Toen het toestel 6 maanden oud was is het vanwege deze (aanhoudende) fout enkele maanden bij NIKON geweest op herstelling. Zonder veel info teruggekregen en probleem was weg.
                Enkele maanden terug was het weer prijs: constant CHA fout met eender welke kaart. Reset van het toestel en ander "oplossingen" werkten niet. Reactie van Nikon op mijn probleem: ontmantelen ter vervanging stukken binnenkant 199€, volledige ontmanteling ter vervanging van essentiele stukken 349€. Geen enkele reactie dus op het feit dat dit probleem zich bij veel toestellen voordoet.

Uiteindelijk heb ik een tip ontvangen (nogmaals bedankt Kenzy VDB) om volgend forum er eens op na te lezen: http://forums.dpreview.com/forums/re...ssage=29641331.

Om een lang verhaal kort te maken: ik heb in een lokale elektronica shop een spuitbus "Kontact 60" gekocht -batterij uit het toestel gehaald- en met de spuitbus de pinnetjes van de CF-reader bespoten. Even wachten. Kaartje er enkele keren in en uit. Alles een nachtje laten opdrogen en de volgende morgen was alles weer in orde. Ik gebruik de D70 nu weer als voorheen.

Aangezien het (in mijn geval) vervuilde contacten waren heb ik me wel voorgenomen de kaartjes er niet te veel uit te halen en terug met de USB aansluiting te werken om foto's over te zetten. Dit had ik overigens ook ergens op een forum gelezen als "tip".

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door systje Bekijk bericht
                  Oh ja, dan zal mijn camera(en alle daarvoor) wel defect zijn, want ik formateer regelmatig mijn kaart in de computer en die werkt gewoon, toch niet normaal.....
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Graag gedaan hoor, was eigenlijk aan het kijken voor een D70 tweedehands om mee te nemen op safari als back up en zo kwam ik bij die van u terecht.

Dan heb ik liever dat je het hebt kunnen oplossen dan van iemand een nog werkend toestel voor een veel te lage prijs aan te kopen. Zou daar zelf ook niet zo tevreden over zijn

In ieder geval nog veel plezier met de D70

Comment

Working...
                    X