Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overstap naar digitaal ? tips ? wat behouden ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Overstap naar digitaal ? tips ? wat behouden ?

    Hallo,

    Ik heb enige jaren geleden al eens een compactje (digitaal) gehad, de canon ixus toen (2001). Daarna een powershot S45 (2003), die het helaas begeven heeft bij een val in de bergen.
    Vóór deze digitale periode, en nu, na de breuk van die S45, heb ik altijd gewerkt met een analoge canon eos 500N. Ik heb daar nog de lenzen van (de klassiekers : 28-80 en 75-300, 3.5-5.6 denk ik, toch allemaal een jaar of tien oud intussen).
    Met een foto-intensieve periode in zicht (geboorte, reizen, winter !) dacht ik een canon eos 350D body te kopen en voorgoed komaf te maken met de dualiteit analoog-digitaal.

    Nu de vraagjes :
    1. lijkt dit jullie een goed idee ? Ik heb nooit echt mogelijkheden gemist bij de analoge eos 500, maar heb ze wel allemaal gebruikt. Qua omvang : ik heb ook niet echt pianovingers, maar nooit problemen gehad met die compactjes.
    2. zijn de lenzen die ik nu heb kwalitatief in verhouding met de eos 350D ? Of koop ik beter de kitlens erbij (betere groothoek) ? En zijn de oude lenzen eventueel nog verkoopbaar ?
    3. andere mogelijkheid : ik koop de 350D met een groothoek zoompje, genre 17-35, en behoud mijn oude lenzen ?
    4. ik heb nog een aantal compactflash-kaarten liggen. Zijn deze, en het feit dat ik eventueel lenzen kan hergebruiken en canon al een beetje ken, voldoende argument om bij canon te blijven ?
    5. nog tips specifiek voor baby-fotografie ? een macrolens zal wel over the top zijn, zo klein zijn baby's nu ook weer niet hé . Ik dacht sowieso aan de 50mm 1.8.
    6. is kopen in luxemburg, nederland of duitsland nog altijd even veilig ? garantieproblemen ?

    Oh ja, een 350D-body past in mijn budget, verder wil ik elke maand wel een honderdtal euro spenderen om mijn lenzenpark geleidelijk aan uit te breiden...

    Alvast bedankt voor de tips,

    Herzie

  • #2
    Re: Overstap naar digitaal ? tips ? wat behouden ?

    De lenzen die vroeger op je EOS 500 pasten, zijn ook bruikbaar op een 350D, je kan daarmee dus beginnen. Maar ik zou er om te beginnen toch de kitlens bijnemen omdat je met 28mm veel te weinig breedhoek hebt op een 350D (28mm x1,6= 44,8mm).

    Als je elke maand een honderdtal euro wil spenderen aan lenzen, dan kan je geleidelijk aan beter materiaal kopen naargelang je behoeften.
    Last edited by Black B@ndit; 2 december 2005, 14:51.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Overstap naar digitaal ? tips ? wat behouden ?

      probeer eerst eens een 350d vast te houden... ligt deze goed in je hand??? ev grip bijkopen... Dit zou ik direct gaan doen...
      en garantie in .de of .lu is geen probleem en is EU garantie hé...
      -=- Light is the key...

      Comment


      • #4
        Re: Overstap naar digitaal ? tips ? wat behouden ?

        Gezien je Canonlenzen die je hebt is een 350D een logische en ook goeie keuze.
        Die "instap" DSLR camera's moeten niet zoveel onderdoen dan hun grote broer (lees 20D).
        Neem er meteen die kitlensbij !!! Dit zijn ; gezien hun prijs ; schitterende lensjes. Enig nadeel (volgens mij ) is de plastic feel van de lens.
        Neem ook een Grip in overweging. Ligt niet alleen stabieler , je kan veel langer fotograferen dankzij de x-tra batterij.
        Met het eindejaar in vooruitzicht zou ik de reclamefoldertjes in de gaten houden. Meer dan waarschijnlijk vind je alles wat ik hier vernoem in een voordelig geprijst pakket.
        En euh die analoge body ? Houden gewoon. Na een tijdje is het een deugt om nog eens op film te fotograferen
        http://fstopsandpitstops.blogspot.com/

        http://rinosnaps.blogspot.com/

        Comment


        • #5
          Re: Overstap naar digitaal ? tips ? wat behouden ?

          Heren !

          Bedankt voor de reacties. Ik heb een goed idee van wat ik nodig heb.
          Maar als ik de Nikon D50 bekijk, is die goedkoper, met wat minder pixels weliswaar, maar andere features. Als ik ze vergelijk, zie ik (als niet-ingewijde) volgende (fotografische) verschillen die voor mij belangrijk zijn :
          - canon gaat tot lagere iso waarden (100 ipv 200, toch weer één stop)
          - flitser van nikon kan front en rear curtain, canon niet ?
          - nikon laat spotmeting toe, canon niet ?
          - nikon laat grotere variaties in lichtcompensatie toe (tot +-5 eV)

          De vraag is nu natuurlijk of deze aspecten relevant zijn, en in welke situaties.
          Maar daar weten jullie ongetwijfeld antwoord op

          verder, qua shops, voorlopig ben ik geneigd naar topvision. aan te bevelen ? of toch maar de duitse markt op ?

          Bedankt, en groeten !

          Herzie

          Comment


          • #6
            Re: Overstap naar digitaal ? tips ? wat behouden ?

            Over TopVision lijken de meningen uiteen te lopen. Op de Duitse markt heb ik overlaatst een Canon 10-22 lens gekocht bij FotoAndMore.de voor 649 euro, de goedkoopste prijs die ik vond. Zeer snelle service: zondagavond om 23u besteld, dinsdagmiddag stond UPS er al mee aan de deur. Ze antwoorden ook vlot op vragen per e-mail. Wat mij betreft dus zeker een aanrader. De 350D kit staat er momenteel aan 745 dacht ik, de D50 kit aan 699.

            Comment

            Working...
            X