Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

concertfotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• concertfotografie

Vanmorgen zag ik in de vitrine van de fotowinkel een Samsung Pro815 liggen, 8 megapixels en een vaste lens 28-420.

Heeft er iemand ervaring met dit toestel ?

Mijn doel is het fotograferen van artiesten op podia, dus met weinig licht (en zangers staan ook niet altijd stil)

Alvast bedankt voor de reactie,
    V.

ps Via het forum heb ik al heel wat nuttige tips kunnen vinden over diverse toestellen, thx.

Re: concertfotografie

Om met succes aan concertfotografie te doen heb je gewoon het beste nodig dat er heden op de markt is. Dus gelijk welke consumer of prosumer valt af, waarschijnlijk ga je dit niet graag horen maar het is gewoon zo.

Wat heb je nodig :

DSLR body met een bruikbare gevoelgheid van 1600 of 3200 ISO
    Een zeer goede zoomlens met een minimale opening van F2.8 over het ganse bereik, ik denk hier aan een bereik van 70 tot 200 mm of een stel goede prime's met ook een opening van F2.8 of beter. De mogelijkheden hangen af van je plaats op het concert. Ik denk hier aan lenzen zoals 50mm F1.4 - 85mm F1.8 - 135mm F2 - 200mm F1.8 - 300 mm f2.8.

Plus nog wat extra's zoals voldoende kaarten voor de camera, goede software voor bewerking, enfin je komt er wel achter als je zover bent.

Het budget dat ik in gedachte heb voor een start met succes begint van plus minus een 5000 Euro als je alles nieuw koopt, tweedehands kan je voor 2500 tot 3000 al wel wat vinden.

MVG, Jeff
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Om te beginnen kun je al volstaan met een Nikon D50......momenteel te verkrijgen voor 479 euro rekening houdend met de casback-aktie.
      Je kunt er dan een 70-200 f2.8 bij kopen, en als dat te duur is, kun je op zoek gaan naar een 2de handse 80-200 f2.8. Deze laatste is in schuifzoomversie te vinden voor zo'n 500 euro.
      Van Canon en bijbehorende lenzen weet ik niets af.

Comment

Ik stelde enige tijd geleden een gelijksoortige vraag waarbij ik nog de fuji s9500 overwoog.
        Inmiddels ben ik zover dat ik voor mijn doel ga aanschaffen:

konica minolta dynax 5d (waarom? tot iso 3200 en anti-shake in de body, scheelt stops) de kit omdat ook de kiekjes gemaakt moeten kunnen worden: zo tussen 700-750 euro
        sigma 2.8 70-200 zo tussen de 850 en 900 euro

dus voor zo'n 1650 plus nog 100-200 voor dingetjes ben ik nieuw klaar.

het betreffende draadje vind je hier

later ga ik dan nog eens voor een lichtsterke 50mm (1.4 of zow) voor als ik goed vooraan kan staan ;-)
        het is helemaal niet zeker of jij wel ziet wat ik zie.
        Telecaster weblog
        km5D, sigma 70-200 2.8 ex dg apo, 50mm 1.4 en nog zo'n kitlens

Comment

Ik heb mijn twijfels over de AF van de hierboven vernoemde toestellen?

Ik zag eerder en 1D tweedehands en een Canon EF 70-200 F2.8 L USM Tweedehands Tel dan 1500 euro voor de 1D en 750 Euro voor de lens tweedehands. Plus nog een 250 Euro voor kaarten enz, dan ben je aan 2500 Euro, maar wel met degelijk prof materiaal, waar ik zeker blijf in geloven !

MVG, Jeff
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357
            Ik heb mijn twijfels over de AF van de hierboven vernoemde toestellen?
            Kun je iets specifieker zijn? (ik heb nog niets gekocht nml) m.i. zou AF niet problematisch moeten zijn omdat over het algemeen de muzikanten uit mijn doelgroep niet zo dynamisch over het podium gaan, de zoeker van de minolta is geroemd daarmee kun je toch veel opvangen? Ben wel met je eens: er is veel te repareren, onscherpte niet. Veel DOF heb je idd niet bij zo'n grote opening (kleine f waarde)
            het is helemaal niet zeker of jij wel ziet wat ik zie.
            Telecaster weblog
            km5D, sigma 70-200 2.8 ex dg apo, 50mm 1.4 en nog zo'n kitlens

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TeleCaster
              Kun je iets specifieker zijn? (ik heb nog niets gekocht nml) m.i. zou AF niet problematisch moeten zijn omdat over het algemeen de muzikanten uit mijn doelgroep niet zo dynamisch over het podium gaan, de zoeker van de minolta is geroemd daarmee kun je toch veel opvangen? Ben wel met je eens: er is veel te repareren, onscherpte niet. Veel DOF heb je idd niet bij zo'n grote opening (kleine f waarde)

Ik heb het eerder over de snelheid van een Auto Focus, en die is legendarisch bij de EOS 1 reeks, de maximale snelheid en nauwkeurigheid wordt ook behaalt bij een opening van F2.8 of beter. Ik heb niet de bedoeling van Canon voor te trekken maar ik kan enkel spreken over de ervaring die ik heb, en dan is een EOS 1 model nog steeds de top.

MVG, Jeff

Comment

ja maar die Samsung was toch da speciaal toestel dat ISO1600 had en weet ik wa allemaal
                maar 'k heb daar niks meer over gehoord
                is dat toestel al op de markt dan ?

Ik doe zelf aan concertfotografie met mijn D70 + 50mm 1.8 + 105mm 2.8 micro (jaja ideaal daarvoor) en 100-300mm F4 (maar als de belichting klote is mag je dat al vergeten)

je moet dikwijls boven ISO800 gaan (tenzij festival in open lucht overdag)
                Last edited by Dirtyharry71; 28 november 2005, 15:26.
                Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Working...
                X