Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Problemen met scherpstellen bij portretten.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Problemen met scherpstellen bij portretten.

Hey! Het is nu ongeveer 1 jaar dat ik fotografeer met een 300D en de overstap van analoog naar digitaal heb ik nog niet verwerkt op het gebied van scherpstellen bij het maken van portretten. Meestal gebruik ik een gemiddelde tele en steeds een zo groot mogelijke opening (+-diafr. 4) bij bestaand licht. Ik stel soms manueel scherp, soms automatisch maar ben dikwijls niet tevreden van het resultaat.
    Mijn vriendin fotografeert met een D70 en doet het meestal volautomatisch. Haar resultaten op gebied van scherpte zijn meestal veel veel beter.
    Weet iemand waar mijn fout ligt? Wil ik een te grote opening gebruiken in combinatie met een tele en laat digitaal dat minder toe dan analoog? Het is in elk geval een probleem waar ik bij analoge fotografie zelden mee te maken kreeg.
    Help!, zou ik zo zeggen.
    Groeten , Sven.

Re: Problemen met scherpstellen bij portretten.

Wat gebeurt er als jij automitisch werkt, zijn ze dan ook niet goed? Kun je ons een voorbeeld laten zien, is gemakkelijker voor een beoordeling te geven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Maarten_T
      Wat gebeurt er als jij automitisch werkt, zijn ze dan ook niet goed? Kun je ons een voorbeeld laten zien, is gemakkelijker voor een beoordeling te geven.
      Ik ga straks naar huis achter mijn eigen computerke zitten en voeg een fotoke toe. Bedankt alvast voor uw reactie.

Comment

Kleiner diafragma en selectieve spotmeting zijn wellicht de eerste zaken waar je reeds kan op letten...

Zonder vbn. te zien is het idd. wat moeilijk om meer concrete voorstellen te formuleren.

Comment

Gebruik jij wel enkel het centrale focuspunt? Niet allemaal inschakelen he Misschien heeft je cam of lens een focusprobleem. Of maybe heeft ze gewoon een betere lens Helpt het als je de foto wat aanscherpt in PS?
          Een nieuw boelleken met een "embossed" logo en wat glas...

Comment

Zeg, ik ben hier nieuw; kan iemand mij snel zeggen hoe ik een foto invoeg????

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Drill
              Gebruik jij wel enkel het centrale focuspunt? Niet allemaal inschakelen he Misschien heeft je cam of lens een focusprobleem. Of maybe heeft ze gewoon een betere lens Helpt het als je de foto wat aanscherpt in PS?
              Ja, dat doe ik. Ik heb het ook met mijn 50mm 1.8 - lenske, dus het zal wel aan mij liggen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Speesmees
                Zeg, ik ben hier nieuw; kan iemand mij snel zeggen hoe ik een foto invoeg????

zet de hyperlink tussen dit --> [ I M G ] http:// www. bla bla bla . com [ / IMG]

Ma haal wel de spaties ertussen uit hé

geen webspace -> upload dan hier

Comment

Dank voor de hulp voor de foto hier te krijgen. Volgens mij, al je hier nu op klikt, zou...

Ik heb deze foto wel gefotografeerd met een 50mm 1.8 lens op de grootste opening. Zoals je zult merken, staat hij niet scherp waar hij scherp moet staan. Welke openingen gebruiken jullie bij een 50mm / bij een zoom op pakweg 100mm om niet te veel scherpte te hebben maar jullie toch niet te ver te riskeren???

Speesmees

Last edited by Speesmees; 22 november 2005, 16:53.

Comment

en wat is je sluitertijd? Lijkt wat bewegingsonscherpte te hebben

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Maarten_T
                      en wat is je sluitertijd? Lijkt wat bewegingsonscherpte te hebben
                      Hier heb ik moeten bijflitsen, dus 1/60 of een 1/125

Comment

Trouwens, Maarten T, ik heb ne keer naar uw site geweest. Knap hoor, ventie!!!! De beelden mogen er wezen.

Comment

kan moeilijk een oordeel geven op zo'n klein beeld, maar ik zou de lens zeker ni volledig open gebruiken, dan is hij redelijk soft, ik zie op de foto niet ech een scherp punt. Maak eens een testje op de volgende manier;

neem een voorwerp of een model, neem er 2 meter afstand van en zorg dat er nog 2 meter achter het voorwerp of model is, zet je diafragma op 2.8 of 4.0 (zonder flits, zorg dat er genoeg licht is)

Comment

Als generale regel gebruik ik altijd 1.5 x mijn brandpuntafstand van mijn lens als minimum sluitertijd. (beetje conservatief ). Maar dit voorkomt wel bewegingonscherpte. Wat dat 50mm 1.8 lensje betreft, das niet de scherpste lens op 1.8 hoor, kan ook moeilijk voor zijn prijs he . Ook moet je weten dat je focuspunten eigenlijk flink groter zijn dan dat vierkantje in de viewfinder. Maar als je de cam op AV mode op f4 zet en als dan er nog altijd scherpte problemen zijn moet je maar eens een liniaal test doen om te kijken of je cam geen focus problemen heeft. Gebeurt wel af en toe dat er zo'n exemplaar tussen zit.
                            Deze test is geschreven door een nikon gebruiker maar hij werkt ook op een canon hoor. Hou er wel rekening mee dat je centraal focuspunt groter is dan het vierkantje he

Een nieuw boelleken met een "embossed" logo en wat glas...

Comment

Working...
                            X