Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Minolta 7D met flash 3600 HS en boucer???

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Minolta 7D met flash 3600 HS en boucer???

Ik ben in het bezit van een Minolta 7D met flits 3600 HS en een bouncer. Om een correcte belichting te hebben met een bouncer zou het toestel volgens verschillende beschrijvingen een pre-flits moeten geven om de hoeveelheid licht te meten. Wanneer ik de camera instel op fill-flash en TTL-preflash geeft die geen pré-flits met als resultaat dikwijls verkeerd belichte foto's. Nu merk ik ook wel op dat het groene lampje "auto" niet brandt wanneer ik die flits op mijn 7D monteer. Met mijn Minolta Z2 in samenwerking met dezelfe flitser brandt dit lampje wel en die geeft wel degelijk een preflits. Zou het kunnen liggen aan een bepaalde instelling (ik heb het ook getest met verschillende lenzen Minolta 28-100 en een Tamron 18-200) of zou het kunnen dat er ergens een conflict optreedt. Wie kan mij helpen???
    2 X Sony α 700, A77 en a55 en wat glaswerk van 8mm tot 800mm

Re: Minolta 7D met flash 3600 HS en boucer???

Oorspronkelijk geplaatst door rik707
    Ik ben in het bezit van een Minolta 7D met flits 3600 HS en een bouncer. Om een correcte belichting te hebben met een bouncer zou het toestel volgens verschillende beschrijvingen een pre-flits moeten geven om de hoeveelheid licht te meten. Wanneer ik de camera instel op fill-flash en TTL-preflash geeft die geen pré-flits met als resultaat dikwijls verkeerd belichte foto's. Nu merk ik ook wel op dat het groene lampje "auto" niet brandt wanneer ik die flits op mijn 7D monteer. Met mijn Minolta Z2 in samenwerking met dezelfe flitser brandt dit lampje wel en die geeft wel degelijk een preflits. Zou het kunnen liggen aan een bepaalde instelling (ik heb het ook getest met verschillende lenzen Minolta 28-100 en een Tamron 18-200) of zou het kunnen dat er ergens een conflict optreedt. Wie kan mij helpen???
    Hij geeft ALTIJD een preflash, dat kan je niet uitschakelen met de 7D en een 3600 HS D, helaas, daar is heel de wereld op aan het wachten.
    Ik dacht dat minolta ergens aangaf, dat indrekt flitsen met met een bouncer (welke is het overigens ) niet goed werkt. Er zou in de kop ergens nog en klein sensortje zitten dat gehindert word.

Comment

De bouncer is een gewone "Stofen" en ik heb ook een Lumiquest kap die er rond kan geplaatst worden (die kan eigenlijk niet gedetecteerd worden) en ook zonder bouncer wil hij geen preflits geven. Vermits jij zegt dat hij altijd een preflits zou geven, kan ik daar dan uit concluderen dat er iets verkeerd zou zijn met mijn 7D. Op mijn Z2 werkt het perfect en is de belichting dan ook goed. Op het moment dat je afdrukt komt er korte voorflits gevolgd door de werkelijke flits. Op mijn 7D wil dat niet lukken alhoewel de handleiding het ook zo beschrijft. Wie herkent een gelijkaardig probleem of weet wat er scheelt?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rik707
        De bouncer is een gewone "Stofen" en ik heb ook een Lumiquest kap die er rond kan geplaatst worden (die kan eigenlijk niet gedetecteerd worden) en ook zonder bouncer wil hij geen preflits geven. Vermits jij zegt dat hij altijd een preflits zou geven, kan ik daar dan uit concluderen dat er iets verkeerd zou zijn met mijn 7D. Op mijn Z2 werkt het perfect en is de belichting dan ook goed. Op het moment dat je afdrukt komt er korte voorflits gevolgd door de werkelijke flits. Op mijn 7D wil dat niet lukken alhoewel de handleiding het ook zo beschrijft. Wie herkent een gelijkaardig probleem of weet wat er scheelt?
        eerst en vooral, die preflash ga je niet kunne zien, te snel.
        je zegt dat die omnibounce niet gedetecteerd kan worden? kijk een in de kop van reflector (het doorschijnende gedeelte waar de flitsbuis achter zit), in een de hoek zit daar dacht ik een een klein sensortje of iets dergelijks. Mijn gedacht is dat als je een omnibounce monteerd, deze afgedekt is, en als deze gebruikt is als sensor, tja..
        ik kan het hiet niet nazien, heb nu geen 3600, maar check jij eens.

Comment

Dit probleem zie ik vaak op dpreview.com. Veel van die flitsers moeten opgestuurd worden (inclusief camera) naar KM, om deze terug te laten herkalibreren. Naar verluidt wordt dit opgelost met een nieuwe firmware, maar zo lang deze er nog niet gekomen is, zal je hem denk ik toch nog moeten opsturen. Ga eens naar het Minolta SLR forum op dp, daar zullen ze je zeker verder helpen.
          Konica Minolta Dynax 7D -- Minolta - AF 50 / 2.8 Macro -- Minolta - AF 28-75 / 2.8 -- Minolta - AF 70 - 210 / 4-- Minolta - AF 50 / 1.7

Comment

Het is in feite de flits (3600 en 5600) die een nieuwe firmware moet hebben.
            De gebruiker kan dit niet zelf en het is daarom dat de flits naar de naverkoopdienst van KM moet.
            Sony Alpha77 + flits HS5600 + Sony 18-55 + sigma 24-70 EX + sony 70 -300G + Sigma 10-20 EX + Minolta 50 mm, Canon PowerShot A2000 IS, Nikon Coolscan V

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door satpet
              Het is in feite de flits (3600 en 5600) die een nieuwe firmware moet hebben.
              De gebruiker kan dit niet zelf en het is daarom dat de flits naar de naverkoopdienst van KM moet.
              Bij mijn weten is er nog geen enkele 3600 die dit probleem gehad heeft, de 5600 daarentegen bijna allemaal.

Comment

Heb gisteren contact opgenomen met helpdesk van Minolta (betaalnummer) om toch zeker te zijn of mijn flits binnen moet voor nieuwe firmware (bij mijn herstelling in het verleden van mijn 7i heb bijna 9 weken moeten wachten...)
                Na mijn probleem in enkele woorden te hebben uitgelegd, zei de persoon van de helpdesk dat hij er een toestel ging bijhalen. Ik heb ongeveer een kwartier gewacht aan telefoon (nogal kostelijk) zonder nog iemand terug te horen en heb bijgevolg maar ingehaakt. Nogal een service van Minolta als je het mij vraagt.

Rudy, ik heb eens nagekeken of er een sensor zit aan de flitslamp, maar dit blijkt niet het geval te zijn. Is het inderdaad zo dat die preflits zo kort is (of juist vóór de gewone flits plaatsvind) dat je dit niet kunt zien???
                Voor alle duidelijkheid, de flitser werkt perfect qua belichting zonder boucer, dus vraag ik mij af of die wel moet geherkalibreerd worden?

Comment

Dan lijkt het mij toch echt logisch dat de bouncer ervoor zorgt dat er iets niet correct kan worden uitgelezen. Waarschijnlijk zit de bouncer toch voor een sensor. Als de flitser het namelijk zonder goed doet, is er geen probleem met de verbinding tussen camera en flitser. Bij een niet correct werkende TTL of ADI zul je dat namelijk het eerst zien als je recht vooruit flitst. De flitser zal een volle bak licht geven zodat de foto superoverbelicht is. Ik kan het weten, want gisteren heb ik het geprobeerd met een oude sigma flitser voor minolta.. Er was geen overleg tussen camera en flitser, gevolg, super overbelichte foto's. Hetgeen wat je dan moet doen is de flitser van de automatische stand halen. Je ISO en diafragma invoeren op de flitser, eventueel ook de zoom en in die stand fotograferen met je camera. Daarbij is het van belang het richtgetal van de flitser te weten. Maar goed, waarschijnlijk ben ik nu iets aan het vertellen wat al lang bekend is...

Groetjes,
                  Bart

Comment

Working...
                  X