Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eos 5D full review op DPReview

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Eos 5D full review op DPReview

Oorspronkelijk geplaatst door sugar
    De nieuwe sensor van Cypress zou wel eens een doorbraak kunnen zijn (belgisch product overigens), het is wel slechts een APS, maar als het mogelijk is met een APS, zal FF wel snel volgen
    Deze sensor is een afgeleide versie van de Kodak FF sensor. Meer uitleg is hierover waarschijnlijk niet nodig.

Verder denk ik ook dat, zelfs met de D200, heel wat Nikonians op FF zitten te wachten, al of niet van Nikon zelf.

Oorspronkelijk geplaatst door sugar
    mijn conclusie is : prijs/beeldkwaliteitsverhouding is deze camera verreweg de top, alleen zijn e resultan qua ruis en DR niet zoveel beter dan de 20D. Je zou de indruk kunnen krijgen dat we het uiterste uit de Bayer sensor hebben gehaald???

sugar
    Er zijn twee mogelijke definities van dynamisch bereik:

De eerste definitie van dynamisch bereik is de eigenschap om bij een normaal belichte foto detail te onderscheiden in overbelichte delen.
    Omdat de snelheid waarmee grote pixels 'opgevuld worden met licht' gelijk is aan de snelheid voor kleine pixels is het onmiddelijk duidelijk dat er hier geen verbetering van dynamisch bereik mogelijk is. Enkel de Fuji S3 sensor lijkt beter.

De tweede definitie van dynamisch bereik is de eigenschap om bij een doelbewust onderbelichte foto (zodat overbelichte delen worden vermeden)de belichting te kunnen corrigeren in RAW en bij deze correctie het detail in overbelichte delen te behouden.
    In dit geval is de zichtbaarheid van ruis in de onderbelichte delen van de foto de grootste beperking.

De enige toekomst voor de Bayer sensor lijkt mij meer en nog meer MP. Uit de vergelijking van de 20D met de 5D op dpreview blijkt dat er geen enkel technisch probleem kan zijn om een full frame 5D opvolger te maken met in totaal 21 mp effectieve pixels. (= de 1DsIII)

Als deze 21 mp herschaald worden naar de huidige 8 MP van de 20D dan moet de zichtbaarheid van de ruis een stuk lager worden. En dus wordt het dynamisch bereik ook hoger.

Jan.
    Last edited by Jan_10D; 13 november 2005, 19:46.

Comment

Ik denk : Foveon sensor verfijnen, maar dan moeten er meer kandidaten op de kar springen ....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tom
        Ik denk : Foveon sensor verfijnen, maar dan moeten er meer kandidaten op de kar springen ....
        Bij het huidige principe van de Foveon sensor gaat er erg veel licht verloren voor 1 van de kleurkanalen.
        Hierdoor is erg weinig ruis voor dat kleur onmogelijk.

Bovendien is een Bayer sensor met 4 keer meer pixels (1 rode pixel - 1 blauwe pixel en twee andere ) perfect gelijkwaardig aan een Foveon sensor als het resulterend beeld herschaald wordt naar 50%.
        En in de praktijk is het resolutie voordeel van een Foveon sensor tegenover een Bayer sensor geen 4 keer maar ongeveer 2 keer.

Zolang de pixel aantallen van de Bayer sensoren blijven stijgen terwijl de productie kosten blijven dalen is Foveon geen alternatief voor de grote merken.

Jan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Flat-6
          Ik versta niet hoe je de verschillen van verschillende toestellen kan zien. Het is toch niet mogelijk dat enkel omdat het een FF is, er serieus veranderingen zijn(buiten beeldveld dan) in een foto. Als de 5D écht betere fotos geeft dan andere toestellen dan zouden die toch niet meer gekocht worden. (denk ik dan ?)
          Ik denk dat hoofdzakelijk de prijs bepaalt of een toestel gekocht wordt of niet. Anders zou de Aldi ook geen fototoestellen meer verkopen.

Jullie moeten me echt eens uitleggen hoe je een waw-effect kan hebben door een andere camera, daaar kan ik echt niet bij
          Als ik hier iets van af weet dan heeft het te maken met het aantal MP en de hoeveelheid detail dat zichtbaar wordt, vooral met een goede vaste lens. Maar ook met een Canon 20D is dit waw effect mogelijk, Gewoon met een top lens 25% dichter bij het onderwerp fotograferen.

Jan.

Comment

Het is toch niet mogelijk dat enkel omdat het een FF is, er serieus veranderingen zijn(buiten beeldveld dan) in een foto.
            Kijk hier dan maar ne keer ... alles mooi uitgelegd

Als de 5D écht betere fotos geeft dan andere toestellen dan zouden die toch niet meer gekocht worden. (denk ik dan ?)
            Aan die prijs denken er velen 2 keer na hoor

Jullie moeten me echt eens uitleggen hoe je een waw-effect kan hebben door een andere camera, daaar kan ik echt niet bij
            Probeer het eens uit en vergelijk zelf ...

(het is gewoon een vraag hoor, ik zou ook graag fotos van verschillende cameras vergelijken maar ik zie echt geen verschil)
            Misschien eens met deze lenzen beginnen dan
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

@ Verseg:

- Is wel een site van Canon zélf hé !

- Hebben ze nu ook al contactlenzen met canon-vatting ???

( Mja, maar dan heb je een cyberkop met full-frame hersens nodig.... niks voor mij dus ! )
              Qui multa scit, parum patientiae habet

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg
                Aan die prijs denken er velen 2 keer na hoor
                Nu ongeveer reeds 12 keer nagedacht... en ik ben nog niet echt overtuigd.
                Het enige wat er technisch verkeerd is aan de Canon 5D is de prijs.
                Als je ziet hoeveel Canon 5D's niet verkocht blijven liggen dan ben ik niet de enige die er zo over denkt.

Jan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D
                  Nu ongeveer reeds 12 keer nagedacht... en ik ben nog niet echt overtuigd.
                  Het enige wat er technisch verkeerd is aan de Canon 5D is de prijs.
                  Als je ziet hoeveel Canon 5D's niet verkocht blijven liggen dan ben ik niet de enige die er zo over denkt.

Jan.
                  Ik denk dat idd veel mensen twijfelen. Het is niet normaal dat een toestel ZO goed verkrijgbaar is. Kost ook wel een aardige cent hé.
                  AL lijkt 3000€ voor een toestel met dergelijke kwaliteiten dan toch ook weer niet zoveel . magische grens van onze oude 100.000 frank gepasseerd?

Comment

Bij het huidige principe van de Foveon sensor gaat er erg veel licht verloren voor 1 van de kleurkanalen.
                    Hierdoor is erg weinig ruis voor dat kleur onmogelijk.

Bovendien is een Bayer sensor met 4 keer meer pixels (1 rode pixel - 1 blauwe pixel en twee andere ) perfect gelijkwaardig aan een Foveon sensor als het resulterend beeld herschaald wordt naar 50%.
                    En in de praktijk is het resolutie voordeel van een Foveon sensor tegenover een Bayer sensor geen 4 keer maar ongeveer 2 keer.

Zolang de pixel aantallen van de Bayer sensoren blijven stijgen terwijl de productie kosten blijven dalen is Foveon geen alternatief voor de grote merken.

Jan.
                    Ik geef je groot gelijk, want zo denk ik er ook over, maar het blijft jammer dat deze technologie niet verder wordt uitgediept.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy
                      Ik denk dat idd veel mensen twijfelen. Het is niet normaal dat een toestel ZO goed verkrijgbaar is. Kost ook wel een aardige cent hé.
                      AL lijkt 3000€ voor een toestel met dergelijke kwaliteiten dan toch ook weer niet zoveel . magische grens van onze oude 100.000 frank gepasseerd?
                      Als je bedenkt dat de prijs voor de Canon D30 en de Canon D60 meer dan 3000 euro was is de Canon 5D prijs heel aanvaardbaar. Maar het grote verschil is dat je nu ook een Canon 20D kan kopen of een Nikon D70 of zelfs een Nikon D200 met betere lenzen voor hetzelfde bedrag. Ik vind de stap van de 8 MP 20D naar de 10 MP D200 te klein om deze optie te overwegen. Merk op dat de stap van de Canon 20D (in MP) naar de Canon 5D exact even groot is als de stap van de Nikon D100 naar de Nikon D200.

Dus voorlopig wordt het nog steeds de Canon 5D.

Jan.

Comment

Als je bedenkt dat de prijs voor de Canon D30 en de Canon D60 meer dan 3000 euro was is de Canon 5D prijs heel aanvaardbaar. Maar het grote verschil is dat je nu ook een Canon 20D kan kopen of een Nikon D70 of zelfs een Nikon D200 met betere lenzen voor hetzelfde bedrag. Ik vind de stap van de 8 MP 20D naar de 10 MP D200 te klein om deze optie te overwegen. Merk op dat de stap van de Canon 20D (in MP) naar de Canon 5D exact even groot is als de stap van de Nikon D100 naar de Nikon D200.

Jan.
                        Ik denk dat de d200 ook heel veel potentiele kopers bezighoud. Zeker zij die "vrij" zijn, en nog geen glas hebben.
                        FF is heel mooi, maar als je er geen zoomlenzen fatsoenlijk op kunt gebruiken, kan je mss beter een cropcamera (wat een naam), met een goede 10-20mm breedhoek kopen om het wide probleem op te lossen.

Comment

Oei, is die nu nog niet besteld?

Frans

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frans_vdm
                            Oei, is die nu nog niet besteld?

Frans
                            Deze is reeds twee maand besteld maar nog steeds niet geleverd. En zoals je weet heb je bij web winkels de mogelijkheid om tot 7 dagen na levering uw bestelling 'aan te passen'. Dat is de reden dat ik tot vandaag alle alternatieven voor de Canon 5D blijf evalueren. Maar omdat ik alleen goede Canon lenzen heb moet ik mij iets minder zorgen maken over de negatieve kant van FF.

Ik had origineel de Canon 5D kit besteld (Alleen maar om zo enkele euros te besparen ) maar alle EF 24-105L lenzen in Europa zijn door Canon teruggeroepen. Verwacht wordt dat deze lens niet voor Januari vlot leverbaar zal zijn. Doordat de kit niet kan geleverd worden is de vraag naar enkel de Canon 5D mogelijk hoger dan voorzien.

En nee, ik wil deze keer niet de Belgische prijs betalen. Een complicatie kan onstaan doordat straks de Duitse BTW van 16% naar 19% gaat waardoor verwacht kan worden dat de Canon 5D ongeveer 100 euro duurder wordt. Ik wacht verder af.

Jan.
                            Last edited by Jan_10D; 14 november 2005, 11:38.

Comment

Deze is reeds twee maand besteld maar nog steeds niet geleverd.
                              Straf want die is overal vlot verkrijgbaar ... de body dan ...
                              En al betaald zekers? Vele webwinkels doen dit, ze bieden iets aan onder de prijs om klanten te lokken, jij betaalt en ze profiteren reeds van uw geld (als je reeds betaalde natuutlijk) maar dan moeten ze zelf wachten tot de prijs daalt om aan de prijsvoorwaarden te kunnen voldoen zonder verlies.
                              Maar tegen dat je dan uw toestel hebt is ook de prijs in België gezakt en heb je uiteindelijk geen winst gedaan.
                              Ja, ik weet het, niet veralgemenen ... het gaat vooral om webwinkels.
                              En ja, je hebt 7 dagen bedenktijd ... om iets ongebruikt in de originele en ongeopende verpakking terug te sturen. Het is 7 dagen op zicht, niet 7 dagen in gebruik

Ik had origineel de Canon 5D kit besteld (Alleen maar om zo enkele euros te besparen ) maar alle EF 24-105L lenzen in Europa zijn door Canon teruggeroepen. Verwacht wordt dat deze lens niet voor Januari vlot leverbaar zal zijn.
                              Op verschillende plaatsen bieden ze nu de body aan zonder de lens maar krijg je de kans om nadien de lens vrijblijvend bij te kopen aan de kitprijs ... misschien nog interessant voor wie dit wil. Nu de body kopen en nadien de lens aan volle prijs laat u meer verlies maken dan hetgeen je kan winnen door nu in het buitenland te kopen.

En nee, ik wil deze keer niet de Belgische prijs betalen. Een complicatie kan onstaan doordat straks de Duitse BTW van 16% naar 19% gaat waardoor verwacht kan worden dat de Canon 5D ongeveer 100 euro duurder wordt. Ik wacht verder af.
                              Op dit moment kan de 5D in België gevonden worden aan +- 200€ duurder dan in Duitsland, maar je neemt ook geen risico uw toestel te laten opsturen en met miserie te zitten als er iets fout mee is. Vergeet niet, ook onder garantie moet het normaal gezien terug naar ginder. Er is 1 jaar fabriekswaarborg op de toestellen, het is de handelaar die twee jaar consumentengarantie moet geven.
                              De Duitse BTW verandert pas op 1 januari 2007 ... volgens ze zeggen.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mar©
                                @ Verseg:
                                - Is wel een site van Canon zélf hé !
                                Klopt.
                                Maar het was enkel om het verschil aan te tonen, niet om de kwaliteit te bewijzen. En ik denk dat het verschil naar FF hier wel duidelijk uitgelegd is.
                                Trouwens is dit ook voor andere merken van toepassing ...
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

Comment

Working...
                                X