Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D50-5d-350d

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D50-5d-350d

    Binnen een paar weken/maand koop ik een DSLR na jaren trouwe dienst van een Minolta 500si.

    Ik ben geen fanatiek fotograaf en dacht daarom eerder een een 5D, D50 of 350D dan aan de grotere broers ervan.

    Nu heb ik hierbij wel een paar vragen :

    (1) Is er bepaalde heel goede reden om voor de 350D te kiezen (bv. technisch / kwalitatief) ? Indien niet, dan wordt het deze niet, want naar mijn gevoel is dit een te kleine/lichte body. Ligt me echt niet goed in de hand, maar dat zal wel voor ieder anders aanvoelen waarschijnlijk...

    (2) Hoe staan de D50 en 5D tegenover elkaar wat kwaliteit betreft ? Ik weet wel dat de KM een in de body ingebouwd anti-shake systeem heeft, wat ik zeker interessant vind, maar heeft de Nikon bv. geen andere voordelen die daar tegen opwegen ?
    Mijn huidige Minolta spullen hebben me nooit in de steek gelaten. De nieuwe 5D heb ik nog niet geprobeerd. De D50 wel, en ik was bv. heel blij verrast door de snelle scherpstellling. Is dit bij die 5D gelijkaardig ?

    (3) Wat heeft een D70/7D als belangrijkste voordelen ? Waarom zou ik dit eventueel moeten overwegen ? Zoals ik al zei: ik ben niet de fotograaf die in het weekend trouwreportages maakt die perfect af moeten zijn. Het blijft bij foto's voor persoonlijk gebruik waarvan ik best wel wil dat ze goed zijn en waarbij ik de flexibiliteit wil om te kunnen fotograferen bij bv. weinig licht, of met een serieuze zoom.

    Alvast bedankt.
    Last edited by K-2; 12 november 2005, 12:37.
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

  • #2
    Re: D50-5d-350d

    Hallo

    Enige tijd geleden stond ik voor dezelfde moeilijke keuze.
    De 350D ligt inderdaad niet zo goed in de hand daarom heb ik er ook van afgezien.Die paar Mpix meer moeten zowel horizontaal als vertikaal verdeeld worden en dat maakt dan echt niet zoveel meer uit.

    De KM 5D is een zeer goed toestel en de anti-shake is een voordeel voor iemand die veel met grote brandpuntpuntsafstanden werkt maar tegenwoordig zijn de objectieven ook uitgerust met zo'n (duur) systeem.
    De D70 van Nikon en de 7D van KM ken je moeilijk vergelijken vind ik. Alle voornaamste functies van de 7D zijn extern te bedienen wat van de D70 niet kan gezegd worden.

    Uiteindelijk heb ik zelf gekozen voor de D50 van Nikon na veel lezen op internet. Eerst en vooral omdat Nikon een heel goede reputatie heeft, gemakkelijk te bedienen en ligt zeer goed in de hand, weinig ruis op hoge ISO waarde zelfs minder dan de D70 en de 350D en zeker ook de prijs.
    Het opslag medium is een SD kaart wat je meer en meer in allerlei toestellen terugvind, zoals lap-tops en gsm's.

    Ik heb hem nu een week of 4 en ik sta nog steeds verbaasd van de goede resultaten.

    De euro'tjes die je bespaard op de boddy kan je besteden aan een goed objectief wat interessanter is dan veel toeters en bellen die je uiteindelijk weinig of nooit gebruikt.

    Groetjes
    Spogy
    Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

    Comment


    • #3
      Re: D50-5d-350d

      Ik heb na veel wikken en wegen deze week de D50 gekocht.

      Deze zou bij afdrukken van foto's iets betere kleuren vertonen zei men mij in de winkel.
      De goedkopere prijs is mooi meegenomen.

      Comment


      • #4
        Re: D50-5d-350d

        Oorspronkelijk geplaatst door Cygnus-ß °|X1|°
        Ik heb na veel wikken en wegen deze week de D50 gekocht.

        Deze zou bij afdrukken van foto's iets betere kleuren vertonen zei men mij in de winkel.
        De goedkopere prijs is mooi meegenomen.
        In je profiel staat een Canon ?

        Groetjes
        Spogy
        Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

        Comment


        • #5
          Re: D50-5d-350d

          Oorspronkelijk geplaatst door Cygnus-ß °|X1|°
          Deze zou bij afdrukken van foto's iets betere kleuren vertonen zei men mij in de winkel.
          In de winkels vertellen ze veel. Trouwens 'betere kleuren' is een subjectief gegeven, dat verschilt van persoon tot persoon.

          Als je RAW fotografeert kan veel verbeteren alvorens ze naar een afdrukcentrale te sturen.

          @k-2 :
          Spogy heeft gelijk, investeer in glas zeker zoals je aanhaalt wilt fotograferen in weinig licht of met een tele-bereik.

          Nikon bij zit de 'Vibration Reduction' in de lenzen, bij Minolta op sensor.
          Ik weet niet welk het efficientste is van de twee. Ik weet enkel dat niet zomaar een mooie feature is, maar het werkt echt, zekere bij tele's
          BD0497BE : Nikon body + glas
          www.RudyVerrijt.info

          Comment


          • #6
            Re: D50-5d-350d

            Bedankt !

            Als ik dat zo hoor, is de 7D toch wel interessant (alle belangrijke functies extern te bedienen). Misschien toch wel mee in overweging nemen dan...

            Ik denk dat ik een keer naar een winkel ga om die 5D, 7D en D50 eens grondig te bekijken, samen met wat het aanbod aan lenzen is.
            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

            Comment


            • #7
              Re: D50-5d-350d

              Oorspronkelijk geplaatst door JePe
              Nikon bij zit de 'Vibration Reduction' in de lenzen, bij Minolta op sensor.
              Als bij Nikon die technologie in de lenzen zit, worden dan niet automatisch alle lenzen duurder dan deze van KM ?
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

              Comment


              • #8
                Re: D50-5d-350d

                Canon 350D valt me te klein uit, ligt niet goed in mijn hand, vooral niet met zware 2.8 lenzen. Canon durft nogal eens uitpakken met een nieuw model
                waar dan ineens een aantal oudere lenzen niet meer op passen, wat het dus ook minder eenvoudig maakt op de tweedehands markt.
                Nikon lenzen zijn compatibel, ook de oude.
                De D70 is lichtjes groter dan de D50 en heeft een paar andere functies.
                De D50 is niet duur, heeft een prachtig beeld, is minder ruisgevoelig dan de D70. Uiteindelijk heb ik me de vraag gesteld : wat kan de D70 meer dan de D50 en gebruik ik dat, het antwoord was nee.
                fotosite

                Comment


                • #9
                  Re: D50-5d-350d

                  Oorspronkelijk geplaatst door K-2
                  Als bij Nikon die technologie in de lenzen zit, worden dan niet automatisch alle lenzen duurder dan deze van KM ?
                  Inderdaad deze lenzen zijn duurder dan eenzelfde lens zonder VR (of IS bij Canon) Een Nikkor 24-120 VR is best betaalbaar. De 80-400 Vr is duurder maar is zijn geld waard. Het zijn wel geen lichtsterk lenzen.
                  Als je beetje uit rondkijkt zijn ze 2de hands te kopen voor een deftige korting.

                  Trouwens wat is duur. Een AF-S 17-35 2.8 is duurder dan die 80-400 VR
                  BD0497BE : Nikon body + glas
                  www.RudyVerrijt.info

                  Comment


                  • #10
                    Re: D50-5d-350d

                    Oorspronkelijk geplaatst door elsan
                    Uiteindelijk heb ik me de vraag gesteld : wat kan de D70 meer dan de D50 en gebruik ik dat, het antwoord was nee.
                    Ik dacht dat de D50 maar 1 command dial heeft zodat je veel sneller in de menu's moet duiken. Zeer onhandig in het veld.
                    De D70 heeft er twee. Alle standaard settings kan je zetten zonder menu's.

                    De switch van AF-S naar AF-C moet via de menu en dat is een mankement.
                    BD0497BE : Nikon body + glas
                    www.RudyVerrijt.info

                    Comment


                    • #11
                      Re: D50-5d-350d

                      Als je de mening van een proffesional wil lezen kijk dan hier eens wat de verschillen tussen een D70 en een D50 betreft.



                      Groetjes
                      Spogy
                      Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

                      Comment


                      • #12
                        Re: D50-5d-350d

                        Als ik zo hoor kun je dus het vergelijk zowat schetsen Nikon D50-D70 en Canon 350D - 20D , wel ik had een 300D , voortreffelijk toestel daar niet van maar eens gewerkt met een 20D weet je pas wat je gemist hebt...
                        Eos20D - 17-40F4L - 50F1.8 - 70-200F4L 1.4ext

                        Comment


                        • #13
                          Re: D50-5d-350d

                          Oorspronkelijk geplaatst door JePe
                          Ik dacht dat de D50 maar 1 command dial heeft zodat je veel sneller in de menu's moet duiken. Zeer onhandig in het veld.
                          De D70 heeft er twee. Alle standaard settings kan je zetten zonder menu's.

                          De switch van AF-S naar AF-C moet via de menu en dat is een mankement.
                          Ik zet hem gewoon op AF-A en hij switcht automatisch, ik dacht niet dat de D70 AF-A heeft ?
                          fotosite

                          Comment


                          • #14
                            Re: D50-5d-350d

                            Oorspronkelijk geplaatst door elsan
                            Canon 350D valt me te klein uit, ligt niet goed in mijn hand, vooral niet met zware 2.8 lenzen. Canon durft nogal eens uitpakken met een nieuw model
                            waar dan ineens een aantal oudere lenzen niet meer op passen, wat het dus ook minder eenvoudig maakt op de tweedehands markt.
                            Nikon lenzen zijn compatibel, ook de oude.
                            De D70 is lichtjes groter dan de D50 en heeft een paar andere functies.
                            De D50 is niet duur, heeft een prachtig beeld, is minder ruisgevoelig dan de D70. Uiteindelijk heb ik me de vraag gesteld : wat kan de D70 meer dan de D50 en gebruik ik dat, het antwoord was nee.

                            Oorspronkelijk geplaatst door spogy
                            Als je de mening van een proffesional wil lezen kijk dan hier eens wat de verschillen tussen een D70 en een D50 betreft.



                            Groetjes
                            Spogy
                            Thanks !
                            Twee dezelfde meningen. Interessant artikel trouwens.
                            Geen D70 voor mij dus .

                            Blijft nog D50-5D-7D over als mogelijkheden.
                            Binnenkort een keer ergens stoppen om die 3 een keer grondig te bekijken.
                            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                            Comment


                            • #15
                              Re: D50-5d-350d

                              Oorspronkelijk geplaatst door notex
                              Service van Nikon is veel sneller dan bij Minolta.
                              Binnenkort is De Beuckelaer geen Nikon importeur/service-center meer en kan dit voordeel wel eens vervallen.

                              Indien je enkel de Minolta lenzen 35/70 3.5-4.5 en 70/210 4.5-5.6 bezit is dit een onvoldoende argument om bij KM te blijven.
                              Om de service ben ik niet zo bijzonder bezorgd. Ik heb in de 20 jaar dat ik nu met Minolta werk nog maar 1 keer iets ter reparatie binnen moeten brengen.

                              Dat mijn huidige lenzen op zich geen voldoende reden zijn om Nikon niet in overweging te nemen, daar ben ik het mee eens. Toch gaat mijn voorkeur langzaam aan weer richting KM. Deze keer vooral door de ingebouwde Anti-shake in de body. Toch wel leuk dat dit dan meteen voor om het even welke lens werkt, zowel de oude als de nieuwe. En de prijs van de lenzen is dus ook lager.

                              Oorspronkelijk geplaatst door notex
                              Bij de 7D doe je instellingen met draaiwieltjes zoals op een analoge camera.
                              Bij de D70 moet je daarvoor dikwijls in het menu duiken.

                              Een jpg file uit de 7D kan ik zonder nabewerking afprinten. Om hetzelfde resultaat met de D70 te krijgen moest ik altijd via PS corrigeren.
                              En dit versterkt mijn lichte voorkeur enkel nog...
                              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                              Comment

                              Working...
                              X