Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Instellingen EOS 20D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Instellingen EOS 20D

Oorspronkelijk geplaatst door GeertB

Scherpte draai ik meestal vrij hoog (8 op een schaal van 10) omdat net dit onderdeel veel beter uitgevoerd wordt door de PC software dan door het toestel (20D) zelf (geen verscherpingsartefacten zoals halo's).
    als je zegt dat de PC software het veel beter doet, waarom laat je de scherpte niet gewoon op 0 staan?

en ontopic: er is niet zoiets al de beste instelling
    al die verschillende instellingen zijn er voor een reden.
    Het is dan ook belangrijk dat je ze allemaal zo snel mogelijk leert kennen, zodat je op elk moment weet wat de beste instelling is voor de foto die jij wilt maken.
    Je hebt een digitale camera, een geheugenkaart die 1000en keren herschreven kan worden en een batt die heel lang meegaat, alles wat ge nodig hebt om te testen en experimenteren dus
    lees ook uw handleiding, met je camera naast je, en probeer alles eens terwijl je het leest.
    1DmkIII / 20D + BG-E2 grip / speedlite 580EX
    EF-S 10-22 / EF 17-40 L / EF 100-400 L / EF 24-105 L / EF 50 F1.8 II / sigma 150mm F2.8 macro

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GeForceFX
      als je zegt dat de PC software het veel beter doet, waarom laat je de scherpte niet gewoon op 0 staan?
      De scherpte setting in-camera maakt niets uit als in RAW werkt en de verscherping moet achteraf gebeuren met PC software.

Wat ik wou zeggen is:
      Verscherpen direct in de camera in JPG zorgt voor verscherpingsartefacten (halo's) die je niet hebt als je in RAW werkt en je verplicht bent de verscherping achteraf uit te voeren met de PC software (die dit veel beter doet).

Alle in-camera settings (witbalans, color tone, contrast, scherpte) maken trouwens weinig uit als je in RAW werkt: je kan/moet ze achteraf bepalen op de PC (trouwens zonder enig kwaliteitsverlies) als je de CR2 files naar JPG "ontwikkelt" (dit gaat trouwens erg vlot, met batch verwerking).

Je hoeft je tijdens het fotograferen dus niet te bekommeren of bv. de witbalans wel juist staat etc. Dit bepaal je rustig achteraf.
      Greetz Geert.
      Canon gerief...

Comment

ja dat weet ik allemaal, maar waarom zeg je dan dat je de scherpte vrij hoog draait (8 op schaal van 10)
        EF-S 10-22 / EF 17-40 L / EF 100-400 L / EF 24-105 L / EF 50 F1.8 II / sigma 150mm F2.8 macro

Comment

ja dat weet ik allemaal, maar waarom zeg je dan dat je de scherpte vrij hoog draait (8 op schaal van 10)
          Volgens mij bedoelt Geert hier dat ie de scherpte pas omhoog trekt in het Raw converteren en niet in de camera...
          Eos20D - 17-40F4L - 50F1.8 - 70-200F4L 1.4ext

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fishermen
            Volgens mij bedoelt Geert hier dat ie de scherpte pas omhoog trekt in het Raw converteren en niet in de camera...
            inderdaad, je kan bij RAW trouwens ook niet anders

Misschien eens een Canon article lezen ivm met RAW-files

Comment

In DPP komt scherpte 5 op een schaal van 10 overeen met scherpte 0 in de camera (-2, -1, 0, +1, +2), dus de camera voert zelfs met setting 0 al een verscherping uit.

In DPP is setting 0 werkelijk geen verscherping en dit komt dan overeen met -2 in de camera.

8 op een schaal van 10 is dus geen extreme setting (komt ongeveer overeen met +1 in de camera).
              Greetz Geert.
              Canon gerief...

Comment

haaaa ic
                heb nog nooit met die DPP gewerkt, ik bewerkt al mijn foto's (altijd RAW) in photoshop CS, en gebruik daar unsharp mask voor het verscherpen van mijn foto's, daar heb je veel meer mogelijkheden om je foto exact zoveel te verscherpen als je zelf wil

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GeertB
                  Bij de EOS 20D wordt Digital Photo Professional 1.6 meegeleverd (eigen aan Canon) om RAW foto's te bewerken en te "ontwikkelen".

Sinds de EOS 5D, is ook DPP 1.6 ge-upgrade naar V2.0 met de nieuwe functionaliteiten van de 5D (zoals picture styles).
                  DPP 1.x gebruikers kunnen gratis upgraden naar V2.0.

DPP heeft minder bewerkingsmogelijkheden dan bv. Photoshop, maar als je geen behoefte hebt aan veel trucage, voldoet deze software... voor mij althans.
                  Ik wil geen uren achter mijn PC zitten om elke foto op alle mogelijke manieren bij te werken, omdat je je dan de vraag kunt stellen of de oorspronkelijke foto wel voldoende geslaagd was (mijn mening).
                  Ik heb mijn 20D nu ongeveer een jaar en ik kan dit programma niet terug vinden bij de bijgeleverde software.
                  Het toestel is nochtans gekocht in Belgie bij foto Rembrandt.
                  Was het er bij de eerste toestellen misschien niet bij ?
                  Ik werk nu met Ph cs2 en ben daar wel tevreden over.
                  Maar blijf me toch altijd afvragen of er betere programma's zijn, en zo ja welke? Ik bedoel eigenlijk om raw fotos te bewerken.
                  groetjes
                  Bibike
                  ohja, kan er mij soms iemand zeggen waarom mijn naam in het rood is weergegeven

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BIBIKE
                    Ik heb mijn 20D nu ongeveer een jaar en ik kan dit programma niet terug vinden bij de bijgeleverde software.
                    Het toestel is nochtans gekocht in Belgie bij foto Rembrandt.
                    Was het er bij de eerste toestellen misschien niet bij ?
                    Ik werk nu met Ph cs2 en ben daar wel tevreden over.
                    Maar blijf me toch altijd afvragen of er betere programma's zijn, en zo ja welke? Ik bedoel eigenlijk om raw fotos te bewerken.
                    groetjes
                    Bibike
                    ohja, kan er mij soms iemand zeggen waarom mijn naam in het rood is weergegeven
                    een zwart boekske met daarin een cd, waarop Digital Photo Professional... op staat met grijze achtergrond....
                    -=- Light is the key...

Comment

Working...
                    X