Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Instellingen EOS 20D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Instellingen EOS 20D

Ik heb sinds gisteren een EOS 20D en ik vroeg me af wat jullie voorkeur instellingen zijn?
    Ik denk dan bvb aan kleuren temperatuur (K), type lichtmeting, srgb of adobe rgb, ...

Ik gebruik het toestel vooral voor vogelfotografie.
    Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

Re: Instellingen EOS 20D

Instellingen zoals uit de doos met 1 kleine wijziging: Raw + jpg.

Jan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door * Fuse *
      Ik heb sinds gisteren een EOS 20D en ik vroeg me af wat jullie voorkeur instellingen zijn?
      Ik denk dan bvb aan kleuren temperatuur (K), type lichtmeting, srgb of adobe rgb, ...

Ik gebruik het toestel vooral voor vogelfotografie.
      Goede keuze

Ik gebruik ook de std instellingen. enige wat ik doe is de scherpte 1tje naar boven. rest laat ik want kleur en contrast is zwaar afhankelijk van de lens die ik gebruik.

veel plezier ermee

Comment

Eerst zou ik dus ook al zeggen zet hem in RAW. Ik doe dat zonder jpeg want in de RAW zit toch al een jpeg van 1536x1024 die ik kan extracten indien het echt heel snel moet.Daarmee zijn dus al de meeste van jouw problemen opgelost. Als voor lichtmeting die staat op evaluative of partial naargelang wat ik aan het fotograferen ben.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
          Ik doe dat zonder jpeg want in de RAW zit toch al een jpeg van 1536x1024 die ik kan extracten indien het echt heel snel moet.
          Euh... Beetje uitleg... (zelf gebruik ik alleen RAW...)
          -=- Light is the key...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be
            Euh... Beetje uitleg... (zelf gebruik ik alleen RAW...)
            Wel in de RAW file zit een jpeg die gebruikt wordt voor de previews en voor de foto te kunnen bekijken op je LCD. Dit is een 1536x1024 pixel file.
            Deze kan je extracten. Dit moet kunnen met de canon software maar ik gebruik al jaren Breezebrowser als RAW viewer, handler etc en deze laat ook toe om die jpeg uit de RAW te extracten. Ik selecteer gewoon mijn RAW files, klik op extract en enkele seconden later heb ik een jpeg van al die RAW files. Deze RAW files staan wel onder invloed van de parameters die je in camera gebruikt hebt. Bij mij is dat dan sat high, contrast high, sharpness high 2.
            Zodoende kan ik onmiddelijk behoorlijke 10x15 cm drukken.

Moet het dus al eens echt snel gaan en wil men onmiddelijk wat prints dan kan ik dat dus direct na de download van mijn foto's. Soms is dat dus wel eens handig. En ik ben blij dat ik daarvoor dus niet RAW + jpeg moet kiezen want dat zou plaatsverlies op mijn CF kaarten zijn. En als het echt zo snel moet gaan is de kwaliteit toch wel altijd iets minder belangrijk. En wil men de beste kwaliteit moet men maar effe kunnen wachten.

Comment

Wel in de RAW file zit een jpeg die gebruikt wordt voor de previews en voor de foto te kunnen bekijken op je LCD. Dit is een 1536x1024 pixel file.
              Deze kan je extracten. Dit moet kunnen met de canon software maar ik gebruik al jaren Breezebrowser als RAW viewer, handler etc en deze laat ook toe om die jpeg uit de RAW te extracten. Ik selecteer gewoon mijn RAW files, klik op extract en enkele seconden later heb ik een jpeg van al die RAW files. Deze RAW files staan wel onder invloed van de parameters die je in camera gebruikt hebt. Bij mij is dat dan sat high, contrast high, sharpness high 2.
              Zodoende kan ik onmiddelijk behoorlijke 10x15 cm drukken.

Moet het dus al eens echt snel gaan en wil men onmiddelijk wat prints dan kan ik dat dus direct na de download van mijn foto's. Soms is dat dus wel eens handig. En ik ben blij dat ik daarvoor dus niet RAW + jpeg moet kiezen want dat zou plaatsverlies op mijn CF kaarten zijn. En als het echt zo snel moet gaan is de kwaliteit toch wel altijd iets minder belangrijk. En wil men de beste kwaliteit moet men maar effe kunnen wachten.
              Heb je hiervan ergens een artikel van canon of zo... Want als je ziet dat een RAW file 16bit gegevens bevat en rond de 6 tot 10mb is en als je die door je raw convertor draaid je een vb. tiff-lzw hebt die groter is??? Ik weet dat de RAW compressie goed, maar daar nog een jpeg bijsteken... ik geloof het ergens niet. Daarom wil ik dit in een paper of zo van canon zien...
              -=- Light is the key...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be
                Heb je hiervan ergens een artikel van canon of zo... Want als je ziet dat een RAW file 16bit gegevens bevat en rond de 6 tot 10mb is en als je die door je raw convertor draaid je een vb. tiff-lzw hebt die groter is??? Ik weet dat de RAW compressie goed, maar daar nog een jpeg bijsteken... ik geloof het ergens niet. Daarom wil ik dit in een paper of zo van canon zien...
                Ik heb nu niet direkt een link naar een canon paper maar doe het zelf eens je zal wel direkt zien dat dit niet een hele snelle RAW ontwikkeling is of zo.
                En zonder een dergelijke JPEG zouden ze je niet snel een foto kunnen laten zien op je LCD. Dat is dan ook de hoofdreden voor deze jpeg. De grote van de jpeg is +-300KB.

Comment

Ik heb nu niet direkt een link naar een canon paper maar doe het zelf eens je zal wel direkt zien dat dit niet een hele snelle RAW ontwikkeling is of zo.
                  En zonder een dergelijke JPEG zouden ze je niet snel een foto kunnen laten zien op je LCD. Dat is dan ook de hoofdreden voor deze jpeg. De grote van de jpeg is +-300KB.
                  ff gegoogled en.. et klopt... dus weer iets bijgeleerd vandaag...
                  -=- Light is the key...

Comment

tja dat wist ik ook niet, dus ikke ga dat eens proberen hé, lijkt me wel zeer interessant.

Greetz, RonnyE

Comment

Dit is mijn manier van werken momenteel:

Werk steeds in RAW en de bewerking achteraf met DPP 2.0 (gratis upgrade als je een eerdere 1.x versie hebt) hangt af van het type onderwerp (de zogenaamde "picture styles" in DPP 2.0 -> dank u EOS 5D).

Witbalans, volgens het onderwerp ("shade" and "cloudy" geeft bv. warmere kleuren dan "daylight") of indien geflitst met een externe niet-Canon flitser.

Ook de brightness kan soms wat nabewerking gebruiken (een halve of zelfs hele stop hoger of lager), vooral bij flitsfoto's.

Scherpte draai ik meestal vrij hoog (8 op een schaal van 10) omdat net dit onderdeel veel beter uitgevoerd wordt door de PC software dan door het toestel (20D) zelf (geen verscherpingsartefacten zoals halo's).
                      Greetz Geert.
                      Canon gerief...

Comment

Ik maak alle foto's in jpeg, grootste formaat, hoogste kwaliteit.

Parameters (set1):
                        Contrast +1
                        Scherpte +2
                        Verzadiging +1
                        Kleurtoon +0

Voor 95% staat de witbalans op "automatisch", en de lichtmeting op "evaluatief".
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

Comment

beetje domme vraag waarschijnlijk, maar welk programma is DPP 2.0
                          Bibike

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BIBIKE
                            Bibike
                            Digital Photo Professional...
                            -=- Light is the key...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BIBIKE
                              Bibike
                              Bij de EOS 20D wordt Digital Photo Professional 1.6 meegeleverd (eigen aan Canon) om RAW foto's te bewerken en te "ontwikkelen".

Sinds de EOS 5D, is ook DPP 1.6 ge-upgrade naar V2.0 met de nieuwe functionaliteiten van de 5D (zoals picture styles).
                              DPP 1.x gebruikers kunnen gratis upgraden naar V2.0.

DPP heeft minder bewerkingsmogelijkheden dan bv. Photoshop, maar als je geen behoefte hebt aan veel trucage, voldoet deze software... voor mij althans.
                              Ik wil geen uren achter mijn PC zitten om elke foto op alle mogelijke manieren bij te werken, omdat je je dan de vraag kunt stellen of de oorspronkelijke foto wel voldoende geslaagd was (mijn mening).
                              Greetz Geert.
                              Canon gerief...

Comment

Working...
                              X