Iemand ervaring met Canon FD lenzen, om digitaal reflex te gaan?
Tx,
Carlo
Stel er u maar niet teveel van voor
Canon heeft ooit eens "FD naar EOS"-adaptors gemaakt, maar is er snel mee gestopt.
Ook mét dergelijke adaptor is het maar behelpen want alles is en blijft hopeloos geklungel...
Dàt is precies de reden waarom ik van Canon naar Nikon ben overgestapt.
Ik had destijds 5 analoge Canon bodies en tal van originele FD-lenzen, o.a. ook de Canon FD 800 f5.6...
Maar dus nada compatibiliteit met EOS en digitaal, zelfs de bajonet is verschillend.... Goe gedaan Canon
Laat me dus niet lachen als ik hier lees hoe bezorgd sommige merkfanaten zijn ivm. zgn. "compatibiliteit"
LucD, heb je ooit zo'n originele Canon FD-EF adapter gehad?
Ik heb er lang naar gezocht, naar Canon geschreven, er veel over gelezen en heb er uiteindelijk (én gelukkig!) toch geen gekocht... Enige mogelijkheid was via een duister E-adres... Not with me!... Hoe dan ook, als je de commentaar leest en bewust bent van de beperkingen, vergaat de goesting om er aan te beginnen.
Canon was ook niet bepaald hulpvaardig. Ze verwezen gewoon naar aanbiedingen van derden op het net!...
Dan moet je weten dat bij de lancering van de FD-objectieven, Canon zéér expliciet verwees naar de "gegarandeerde compatibiliteit met de toekomstige ontwikkelingen". Ze deden je daarbij ook geloven dat het "extra nokje" in de bajonet speciaal daarvoor was voorzien! Dikke bull...t
Dan liever helemaal vanaf nul in zee met ... Nikon!
Na wat zoeken met Google op termen "body mount lens adapter fd ef canon"
kom je redelijk wat info tegen, zelfs "home made" oplossingen... home made link
Dit was niet voor mezelf, enkel om iemand met een aantal kostelijke FD lenzen op weg te helpen naar digitaal.
Deze adaptors zijn ooit gemaakt om prof's over te halen om Eos-toestellen te gebruiken,en zo niet direkt hun dure lenzen te moeten dumpen.Zij werken alleen bij bepaalde lenzen en zijn zeer moeilijk te vinden.De kwaliteit zou triestig geweest zijn.Het italiaans ding herken ik,want ik heb een soortgelijk ding besteld in UK.Ik gebruik het om een FD macrobalg of mijn 100 mm macro FD op een Eos te koppelen.Het lensje dat erin zit ,is plastiek,en kun je rustig een mm naar voor of achteren vijzen.Hoe dit moet werken in combinatie met een lens die normaal toch een optisch kunstwerkje is,blijft mij een raadsel.
Ik heb het eruit gevezen en deze adaptor werkt dus als een korte tussenring,wat in macro geen probleem geeft.
Ondertussen heb ik wel al mijn FD-lenzen ook in EF uitvoering,behalve de 100 mm,wat wel de bedoeling was van Canon op lange termijn.
Maar naast de EOS blijven m'n T 90's nog rustig aan het werk.
Comment