hallo,
ik ben een hele tijd afwezig geweest, maar hier ben ik terug, en met een vraag nog wel:
ik ga mij een digitaal compact toestelletje aanschaffen, en heb daaromtrent een vraag, meer bepaald rond het 'digitale zoombereik'
bij bv. de ixus 50 (35-105mm) heeft een
> optische zoom van 3x (dus 35x3 zijnde 105mm optische tele)
> digitale zoom van 4x (dus 4x105 zijnde 420mm maximale tele)
bij bv. de Cybershot DSC-W5 (38-114mm) heeft een
> optische zoom van 3x (38x3 zijnde 114mm optische tele)
> digitale zoom van 6x (dus 6x114 zijnde 684mm max tele)
1. klopt deze redenering (aangaande maximale telebereik)
2. wat doet een dergelijke 'digitale zoom'? is dat een interpolatie van de optische zoom? vergelijkbaar met het 'opblazen' in een beeld verwerkingsprogramma van een gewone digifoto?
(dus bijcreëren van pixels, ge-interpoleerd uit naburige pixels), m.a.w. volledig te verwaarlozen indien nabewerking sowieso gebeurt?
't is gewoon om te weten of dit verschil in digitaal telebereik mijn keuze al dan niet mag beïnvloeden ...
mm
ik ben een hele tijd afwezig geweest, maar hier ben ik terug, en met een vraag nog wel:
ik ga mij een digitaal compact toestelletje aanschaffen, en heb daaromtrent een vraag, meer bepaald rond het 'digitale zoombereik'
bij bv. de ixus 50 (35-105mm) heeft een
> optische zoom van 3x (dus 35x3 zijnde 105mm optische tele)
> digitale zoom van 4x (dus 4x105 zijnde 420mm maximale tele)
bij bv. de Cybershot DSC-W5 (38-114mm) heeft een
> optische zoom van 3x (38x3 zijnde 114mm optische tele)
> digitale zoom van 6x (dus 6x114 zijnde 684mm max tele)
1. klopt deze redenering (aangaande maximale telebereik)
2. wat doet een dergelijke 'digitale zoom'? is dat een interpolatie van de optische zoom? vergelijkbaar met het 'opblazen' in een beeld verwerkingsprogramma van een gewone digifoto?
(dus bijcreëren van pixels, ge-interpoleerd uit naburige pixels), m.a.w. volledig te verwaarlozen indien nabewerking sowieso gebeurt?
't is gewoon om te weten of dit verschil in digitaal telebereik mijn keuze al dan niet mag beïnvloeden ...
mm
Comment