Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voorrang budget body - objectieven ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Voorrang budget body - objectieven ?

Dag shooters,

Sinds een paar dagen zit ik hier één en ander door te lezen en kom wellicht met een vraag dat reeds behandeld is. Maar toch waag ik het erop dat een paar goede zielen mij zullen bijstaan in de finale beslissing.

Vandaag nog met een Nikon F801 en Nikkor AF 35-105mm/3.5-4.5 of 5.6 (?).
    Straks graag een digitale reflex.

Na wat zoekwerk zou ik gaan voor een D70s (waar nu veel om te doen is, levering, techn. problemen ?) of een Canon 20D (goed toestel en ik ga niet wachten op de MkII ervan)

De lenzen: bij voorkeur voor familiaal gebruik (vakantie en protret) + actie: paardensport en offroad 4x4.

De vraag: Indien budget ca 1650 euro (iets meer of minder)
    - een D70S met goeie lens (welke ? Moeten we rekening houden met mijn nikkor 35-105 ?)
    - een 20D in aanbieding en welke lens dan ?

Finaal: wat is jullie idee over online shoppen wat toch een flink pak scheelt (bv topfoto)

Greets
    m
    Fuji XT2 - XF 10-24 f/4 - XF18-55 f2,8- f4 XF 55-200 f3,5-4,8
    + b.u. Fuji X-E1

Re: Voorrang budget body - objectieven ?

ik kies voor optie "goedkope body en een goede lens".
    Het stopt dan daarbij natuurlijk hé je uitgaven aan fotografie, anders is optie 2 logischerwijs beter.
    Canon eos 350D - 18-55mm - Canon Powershot G5 voor het gevaarlijker werk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Defender M
      Na wat zoekwerk zou ik gaan voor een D70s (waar nu veel om te doen is, levering, techn. problemen ?) of een Canon 20D (goed toestel en ik ga niet wachten op de MkII ervan)

De vraag: Indien budget ca 1650 euro (iets meer of minder)
      - een D70S met goeie lens (welke ? Moeten we rekening houden met mijn nikkor 35-105 ?)
      - een 20D in aanbieding en welke lens dan ?
      Je kiest voor Nikon of je kiest voor Canon.
      En bij deze keuze is er maar 1 belangrijke vraag: Welke lenzen wil je gebruiken.
      Ik vind bij Nikon nog steeds niet wat ik bij Canon vind. Voor zover ik weet heeft Nikon geen enkele betaalbare vaste lens met AFS. En omgekeerd heeft Nikon lenzen die Canon niet heeft.

Edit: Eventueel is dit een goede lens om mee te starten ?
      AF-S 24-120/3.5-5.6 G IF-ED VR
      Vergelijkbaar met de Canon EF 28-135 IS USM en de Canon EF-S 17-85 IS USM.
      Wel weinig lichtsterk en kwalitatief niet echt goed. Maar wel IS.

Finaal: wat is jullie idee over online shoppen wat toch een flink pak scheelt
      Ik ben iemand die nooit en dan ook nooit online zal shoppen en toch koop ik bij www.top-foto.de en www.cornevaniperen.nl.

Jan.
      Last edited by Jan_10D; 25 oktober 2005, 20:06.

Comment

Ik zou zeggen:
        D70 500-600 euro of D70s 800 euro
        Sigma 2.8 18-50mm nieuw 400 euro
        Sigma 2.8 70-200 gebruikt 500-550 euro

Flitser: ik heb voor de D70 op dit moment een goede METZ filtser met A stand en dat functioneert uitstekend; zijn rond de 50 euro te koop.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

Comment

Hallo

Waarom geen D50 die is op een paar details na bijna identiek aan de D70s en goedkoper. Uitgerust met een goed objectief komt je er heel voordelig uit.
          Op sommige punten is hij zelfs beter dan de D70s bijvoorbeeld ruis bij hoge ISO waarden.

Groetjes
          Spogy
          Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

Comment

ivm online shoppen:

je kan bestellen via het net en je producten zelf ophalen.
            foto als spiegel of als venster?

Comment

..of de fotowinkel "dreigen" met de internet prijzen en een goede prijs afdwingen. city foto wil hier soms wel in mee heb ik begrepen. maar hoe herken je de "kwaliteit" van de fotowinkel?
              het is helemaal niet zeker of jij wel ziet wat ik zie.
              Telecaster weblog
              km5D, sigma 70-200 2.8 ex dg apo, 50mm 1.4 en nog zo'n kitlens

Comment

Het één is het ander waard.

Optiek is zeer belangrijk en geniet de voorang van aanschaf.
                Met het oog op de toekomst koos ik steeds voor lenzen die
                geschikt zijn voor Full Frame en bijvoorkeur L optiek van Canon.
                Dit blijkt een goede keuze te zijn, want mijn glasservies werkt perfect op al mijn body's zowel annaloog als digitaal.

Lenzen vormen een meer solide investering dan DSLR body's.

MVG, Jeff
                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door spogy
                  Hallo

Waarom geen D50 die is op een paar details na bijna identiek aan de D70s en goedkoper. Uitgerust met een goed objectief komt je er heel voordelig uit.
                  Op sommige punten is hij zelfs beter dan de D70s bijvoorbeeld ruis bij hoge ISO waarden.

Groetjes
                  Spogy
                  Zonder de D50 te willen afbreken zie ik toch één serieus minpuntje, namelijk het gebruik van SD-kaartjes je zal maar met enkel Gbytes aan gekochte opslag later overstappen op een ander toestel
                  Canikon 40D - D200, D300

Comment

Bedankt voor jullie reacties, so far.

wat voorlopig in de weegschaal ligt

een 350 D met grip + 24-105/4 EF L IS USM + 1GB
                    een 20D (met grip) + 28-135/3,5-5,6 EF IS USM +1 GB

Wat zouden jullie aanbevelen?
                    - is er trouwens iets aan de hand met de 24-105/4 EF L IS USM
                    - OK lenzen zijn een betere investering dan een body maar is het prijsverschil (500 euri) tussen deze lenzen wel te rechtvaardigen voor een kleine amateur
                    - is een IS wel nodig voor zo'n bp afstand ?
                    - is een grip nodig op de 20D ?

Greets
                    m
                    + b.u. Fuji X-E1

Comment

een 350 D met grip + 24-105/4 EF L IS USM + 1GB
                      een 20D (met grip) + 28-135/3,5-5,6 EF IS USM +1 GB

Wat zouden jullie aanbevelen?
                      De 24-105L IS USM is een betere lens dan de 28-135L IS USM. Het ontwerp van de 28-135L is verouderd. Bovendien is 24 mm beter bruikbaar dan 28 mm.

- OK lenzen zijn een betere investering dan een body maar is het prijsverschil (500 euri) tussen deze lenzen wel te rechtvaardigen voor een kleine amateur
                      Als je eerst de 28-135 koopt dan zal je deze lens bijna zeker doorverkopen. De 24-105L verkoop je niet.

- is een IS wel nodig voor zo'n bp afstand ?
                      ALs je 1 keer IS hebt gebruikt dan zal je deze vraag nooit meer stellen. De 24-105 vraagt zonder IS sluitertijden tot 1/160 sec. De 28-135 zonder IS tot 1/200 sec. Met IS kan je deze tijden delen door 4.

- is er trouwens iets aan de hand met de 24-105/4 EF L IS USM
                      De 24-105L heeft twee problemen. Op een FF sensor vignetteert deze lens. Op een 1,6 x sensor is er geen enkel probleem.
                      En er treedt een boeiend flare effect op. Ik plaats straks even een link. Hiervoor worden een aantal lenzen nagezien door Canon. Maar zelf zou ik wel een lens willen die dit effect mogelijk maakt.

- is een grip nodig op de 20D ?
                      Nee, nee en ook nog eens nee. Ik gebruik een 70-200L IS van 1,5 kg en dat gaat vrij goed zonder grip.

Nog 1 belangrijke tip : Koop eventueel de Canon 350D maar houd wat geld opzij voor een vaste lens zoals de EF 50 1,4 of de EF 85 1,8. Deze vaste lenzen zijn beter dan de duurste zoom lens.

Jan.
                      Last edited by Jan_10D; 26 oktober 2005, 20:30.

Comment

@jan10D:

bedankt voor de overtuigende informatie. Ik heb deze avond ook eens Fredmiranda erop nageslagen en dit bevestigt uw mening.

Een vriend fotograaf maakte mij ook de opmerking om te opteren voor de 350D (budget voor extra lens) Maar hij ligt echt niet in mijn hand laat staan goed.
                        En de 20D+ de 24-105 L is wel 'way over' budget

Even nog de grip aanpakken:
                        - kan een oplossing zijn voor de ergo van de 350D en totaal budget ? Niet ?
                        - je bent fel overtuigd om geen grip op de 20D te zetten, maar win je niet aan autonomie gezien ook met AA kan gedepaneerd worden ?

tx !!
                        m
                        + b.u. Fuji X-E1

Comment

Hallo

SD kaartjes vind ik juist heel handig en heel betrouwbaar en snel.
                          Heel wat apparaten, zoals notebooks, GSM's , Black Berry's enz.. multimedia spelers maken gebruik van SD kaartjes dus gemakkelijk om bestandjes uit te wisselen.
                          Als je een stuk of 5 SD kaartjes van 1Gb hebt kan je al +- 685 fotos in RAW formaat opslaan zo'n 137 per kaartje, in een resolutie van 6.1Mb voor mij is dit ruim voldoende.
                          De prijs van die kaartjes gaat de laatste tijd snel omlaag ook en via een USB 2.0 interface gaat de data transfer ook heel snel.
                          Er is eens zo'n kaartje per ongeluk meegewassen in de machine en het werkt nog altijd even goed.

Nee, ik vind SD kaartjes best goed.

Groetjes
                          Spogy
                          Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mexicano
                            Zonder de D50 te willen afbreken zie ik toch één serieus minpuntje, namelijk het gebruik van SD-kaartjes je zal maar met enkel Gbytes aan gekochte opslag later overstappen op een ander toestel
                            Je kan de keuze van een body niet gaan laten afhangen van een kaartje.
                            Fabricanten veranderen : D70 is CF, D50 is SD, wat gaat het volgende zijn ?
                            Een SD kaartje kost 80€ voor 1 giga en gaat waarschijnlijk langer mee dan je body. Opslagcapaciteit ? Je gaat toch geen zes kaartjes kopen of meer ?
                            Voor dat geld koop je een image tank die én CF en SD leest en 40 giga opslaat.
                            fotosite

Comment

Een vriend fotograaf maakte mij ook de opmerking om te opteren voor de 350D (budget voor extra lens) Maar hij ligt echt niet in mijn hand laat staan goed.
                              En de 20D+ de 24-105 L is wel 'way over' budget
                              Als je tevreden bent met 6 MP en een iets trager fototoestel dan kan je hier via het forum een tweedehands 10D vinden voor 650 tot 750 euro. Blijft voldoende budget over voor lenzen. Beeldkwaliteit tot ISO 400 van 10D en 20D is identiek. Een nieuwe 300D is niet echt een alternatief wegens de ingebouwde beperkingen. Alhoewel ik reeds enorm goede fotos gezien heb van een 300D met een EF 50 1,8,.

Even nog de grip aanpakken:
                              - kan een oplossing zijn voor de ergo van de 350D en totaal budget ? Niet ?
                              Geen idee. Ik weet niet alles hoor.
                              De link naar het voorbeeld van de 24-105L flare vind ik ook niet meer terug. Eventueel heeft iemand anders hier een voorbeeld van.

- je bent fel overtuigd om geen grip op de 20D te zetten, maar win je niet aan autonomie gezien ook met AA kan gedepaneerd worden ?
                              Ik geloof dat de AA batterijen ongeveer 15 minuten werken Gewoon een tweede of zelfs derde BP511A meenemen. Je maakt tot 600 fotos met 1 batterijlading. Dat is 5 CF kaartjes van 1 GB in RAW.

@Spogy: SD kaarten zijn de toekomst en gaan CF kaarten totaal vervangen.

Jan.

Comment

Working...
                              X