Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De Beukelaer en garantie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: De Beukelaer en garantie

Oorspronkelijk geplaatst door jwllms
    Mijn amerikaanse D70 (zelf gaan halen) is nochthans reeds onder garantie door de beuckelaer gerepareerd, zonder vraag naar papieren én gemeld dat het een buitenlands toestel was..........Jo.
    Is goodwill, erg goed van DB, vraag is enkel hoe lang nog.....en we zien nu al sporen...dat het zo niet blijft duren.....spijtig erg spijtig.
    Maar bij een niet-klant van me, ga ik ook niet snel iets oplossen, kan je me ongelijk geven ?

Comment

Ik versta nochtans onder internationale garantie (of waarborg, wat IMO niet korrekt is) dat ik in thailand een cam koop en die hier binnengeef ter reparatie. Kosteloos binnen de garantieperiode. Punt uit gedaan.

Ik heb deze vraag ooit eens gesteld aan Minolta Belgie, geen probleem daar, een USA toestel mag hier binnen ter reparatie, en dit kosteloos tijdens de garantieperiode.

Ik heb onlangs zelf met een Tamron lens naar DB moeten gaan (via een dealer). Deze lens was aangekocht in Duitsland. eerst gebeld naar DB, en daar volgen zij de garantiebepalingen van de fabrikant. Tamron is ook internationaal, dus de lens werd zonder morren omgeruild.

Ik moet eerlijk gezegd toegeven dat ik minder goede ervaringen heb met een ander merk (oftewel het service center ervan). daar moest ik voor een "ingreep" van 10 minuten men camera 3 weken achterlaten .....

Comment

Hoge prijzen, lage prijzen ?
        Het is zo dat de prijs die DB opgeeft een richtprijs is in samenwerking met handelaars. Nu, er is geen enkele handelaar verplicht die richtprijs te hanteren. Ze mogen meer of minder vragen, alhoewel dhet laatste heel weinig voor komt.
        Indertijd bij aanschaf van mijn Nikon D70, heb ik een aardige woordje gebabbeld met de fotoboer waar ik klant aan huis was en ben. Ik kreeg een prijs, ver onder de richtprijs, waarbij ik het voor het kleine verschil dat reste, helemaal geen exotische of vreemde oorden diende op te zoeken.
        Fotoboer deed goede zaak, ik deed een goede zaak en beiden waren en zijn we tevree.
        Nu, veel handelaars maken er zich makkelijk vanaf met de melding dat het opgelegde prijzen zijn. Er wordt dan niet gedongen op prijzen. Nu, indien dit toch waar zou zijn, hoe verklaren we dan het toch bestaande verschil tussen diverse winkels ?
        Nu, ik dacht dat het steeds de moeite loont als je voor 1000 Euro fotomateriaal uitgeeft, je ook de regeltjes kent van schade, gebreken ... Uitleg hierover vragen kan nooit kwaad en lost nadien veel problemen op.
        Kwestie van die klein letterkes ...
        We kopen allemaal materiaal, vaak heel duur materiaal. Bij al die spullenzit vaak een registratiekaart. Hoeveel kaarten hebben we uiteindelijk al ingevuld en opgestuurd ?
        Hoeveel fotomateriaal (Nikon) hebben we al bij DB geregistreerd ? Idemdito voor de Canonisten, Panasonikezen, Olympiaden ?
        Last edited by Wim.Vanmaele; 25 oktober 2005, 15:17.
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

Comment

Blijft bij mij de vraag: Hoe komt het dat die richtprijs van DB hoger ligt dan in andere landen? Die winst moet toch ergens naartoe gaan... Volgens mij komt DB niets te kort op het einde van de maand... Maar dat zijn allemaal maar veronderstellingen natuurlijk.
          Laten we maar beter genieten van de fotografie en mooie plaatjes schieten!
          Apple Inc. rulez

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door purlut
            Hoge prijzen, lage prijzen ?
            Het is zo dat de prijs die DB opgeeft een richtprijs is in samenwerking met handelaars. Nu, er is geen enkele handelaar verplicht die richtprijs te hanteren. Ze mogen meer of minder vragen, alhoewel dhet laatste heel weinig voor komt.
            Indertijd bij aanschaf van mijn Nikon D70, heb ik een aardige woordje gebabbeld met de fotoboer waar ik klant aan huis was en ben. Ik kreeg een prijs, ver onder de richtprijs, waarbij ik het voor het kleine verschil dat reste, helemaal geen exotische of vreemde oorden diende op te zoeken.
            Fotoboer deed goede zaak, ik deed een goede zaak en beiden waren en zijn we tevree.
            Nu, veel handelaars maken er zich makkelijk vanaf met de melding dat het opgelegde prijzen zijn. Er wordt dan niet gedongen op prijzen. Nu, indien dit toch waar zou zijn, hoe verklaren we dan het toch bestaande verschil tussen diverse winkels ?
            Nu, ik dacht dat het steeds de moeite loont als je voor 1000 Euro fotomateriaal uitgeeft, je ook de regeltjes kent van schade, gebreken ... Uitleg hierover vragen kan nooit kwaad en lost nadien veel problemen op.
            Kwestie van die klein letterkes ...
            We kopen allemaal materiaal, vaak heel duur materiaal. Bij al die spullenzit vaak een registratiekaart. Hoeveel kaarten hebben we uiteindelijk al ingevuld en opgestuurd ?
            Hoeveel fotomateriaal (Nikon) hebben we al bij DB geregistreerd ? Idemdito voor de Canonisten, Panasonikezen, Olympiaden ?

Juist ! Goed samengevat. Ook ik heb mijn toestellen hier in België aangekocht aan een vergelijkbare prijs van Duitsland. Mijn voorlaatste toestel zelfs slechts 1 Euro meer dan het goedkoopste (officiëel) toestel in Duitsland. Mijn laatste toestel ietsjes meer, maar dat verschil heb ik al lang terug verdiend, ondermeer door andere aankopen in dezelfde winkel.
            Onderhandelen is dus inderdaad de boodschap, vooral hier in België !
            En je hoeft dat zelfs niet meer aan DB te vragen, waarom de prijzen hier in België duurder zijn, dat deden anderen al. Een uittreksel uit het antwoord van DB:

...............De prijs van € XXXX voor een D2X lijkt ons eerder een toestel dat van buiten Europa komt. Onder andere in X is het de gewoonte om naast de toestellen verdeeld door X (erkend distributeur Nikon in X), ook import-toestellen te verkopen. Dit zijn toestellen komende van Amerika, Japan,... Het zelfde principe geldt voor de Nikon lenzen. De prijzen van de importtoestellen liggen beduidend lager. Import-toestellen hebben uiteraard geen geldige garantie Europa aangezien digitale toestellen geen internationale garantie hebben.
            ................
            en verder ook nog :
            ....Wij raden u ook aan om steeds te onderhandelen over de prijzen met uw gebruikelijke Nikon dealer......

Ik heb de namen veranderd door XXXXXXX.
            Als DB toch zo'n toestel aanvaard vr herstelling is dat goodwill. Fantastisch niet ? Alleen is de vraag hoelang dat nog gaat duren.... En het is daarom ook dat DB meer en meer stelt dat het toestel via de dealer moet binnen komen, want de dealer betaald dan de kosten aan DB. Remember ? Het is de verkoper dat de garantie moet geven ! Niet DB !

Blijf met die grijze imports bij De Beukelaer zelf weg, doe die binnen bij de verkoper. Alleen dan garandeert DB hun prima service. Eet niet van twee walletjes.

Ja inderdaad heb het er een beetje moeilijk mee. Vragen naar handleidingen zijn hier verboden, langs de andere kant mag hier vrij gesproken worden, over toestellen vanuit ....ja vanuit waar...(Japan, Australië ?) ...mét omzeiling dikwijls van de douanerechten én BTW. Topics genoeg te vinden....
            Sorry..kon het nu echt niet meer laten.
            Last edited by Digifo; 25 oktober 2005, 17:18.

Comment

Mijn CP5700 is een jaar geleden in frut geslagen tijdens een hockeyshoot, gekocht bij Topfoto.

Ik heb hem binnengebracht voor herstelling bij artofoto op de herentalsebaan, borsbeek of wommelgem, een gewone fotowinkel ans Grober maar wat kleiner sua omzet voor verkoop. Kost was even hoog als een nieuw toestel.

Ik heb uiteindelijk alleen het bestek betaald, GEEN transportkosten, en het toestel ligt dood terug in mijn schuif...

Warschijnlijk zal een winkel daar niks op verdienen en blijkbaar komt Nikon in de winkels de reparaties op een bepaalde dag ophalen, over de aankoopbron is nooit gesproken.

Just letting u know!
              Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
              BE-Wommelgem
              .: 20D & D700 :.

Comment

De voornaamste reden waarom er zoveel in het buitenland gekocht wordt is de prijs in onze belgische winkels. Ze behandelen ons belgen als domme wenzens die toch wel de max prijs zullen betalen. Als ze een beetje tegenspartelen draaien we ze snel enkele slogans op van service, grijze import garantie enz en ze zullen wel slikken. Zo blijven die winkels hier nog draaien maar met de komst van het internel worden al die domme belgische wenzen wat slimmer. Nu gaan ze bij de slimste na hevige discutie toch wat afdoen van hun extreeme marge.

Zo zien we een verschuiving van aankoop naar het buitenland. de belgische verkopers klagen steeds meer en meer dat ze niets meer overhouden want ja ze moeten veel uitleg geven en een deel van de iets slimmere belgische wenzen gaan elders kopen.

Nu service vragen aan een belgische verkoper van een in buitenland gekocht toestel is wel iets minder nettjes. maar eigenlijk worden die toestanden juist gecreerd door de te hoge verkoopprijs. Buiten het BTW verschil is er geen enkele reden waarom het Bij ons zoveel duurder moet zijn.

En de winkel service, in het beste geval is net even goed als in het buitenland. Bij een probleem moet het binnengebracht worden en gaan ze 1 maal per week de boel opsturen. Je geniet gewoonlijk al 2 weken extra vertraging. Stuur je het zelf terug naar het buitenland dan vertrekt het direct!

En dan de voorraad, Je moet eens de prijs en leveringstermijn vragen van een lens! Jongens wat een prijs en in veel gevallen maanden wachten want ze hebben er nooit geen op stock, natuurlijk niet want door dat ze te duur zijn verkopen ze er geen.

Sorry maar zolang het onevenwicht zo groot is zie ik niet waarom je hier moet kopen. En die korting die ze toch geven bij lang aandringen is zeker niet eerlijk tov de meeste gewone belgische burgers die eraan zijn voor hun mooi vertrouwen.

Nu over DB heb ik geen klagen. Ze zitten wel tussen 2 vuren en dat je een defect toestel eigenlijk via de verkoper moet binnen brengen was al altijd zo. Ook is het zo dat de pro's met BTW direct kunnen gaan, maar dat ze ook veelal met een vrij hoge factuur zitten, pro service noemen we dat, maar je die kunnen meestal toch iets in onkosten brengen. Waar nu juist de grootste verschillen ontstaan weet ik ook niet. Is het Db, zijn het de winkels? zal waarschijndelijk wel beiden zijn. maar het resultaat komt op het zelfde neer.

Dat de belgen nog iets verkopen is vooral omdat ze er nog steeds in slagen ze zo bang te maken voor service en garantie dat ze niet in het buitenland durven kopen.

Frans

Comment

Edit :
                  nee toch maar niet...mijn vorige tussenkomst was duidelijk genoeg..
                  Last edited by Digifo; 25 oktober 2005, 23:53.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frans_vdm
                    Buiten het BTW verschil is er geen enkele reden waarom het Bij ons zoveel duurder moet zijn.
                    ...
                    Dat de belgen nog iets verkopen is vooral omdat ze er nog steeds in slagen ze zo bang te maken voor service en garantie dat ze niet in het buitenland durven kopen.

Frans
                    Daar ben ik het helemaal mee eens!!!

Comment

Ja Frans, je hebt gelijk in je betoog. Ik ben misschien die domme Belg , maar na dat korte babbeltje, en dat kost geen geld werd ofwel ik slimmer, ofwel de fotoboer dommer, ofweel allebei slimmer, of even slim . Ik betaalde indertijd juist 43 Euro meer voor mijn D70 als de bestekoopste die we konden vinden bij één van onze hofleveranciers. Voor die prijs kan ik niet naar daar bollen. Het kost me meer dan 43 Euro.
                      Nu, die babbel is geen uurgesprek. SImpel, kijk Jan, dat wil ik geven, dat kan ik bij collega's vinden en dat betaal ik daar en daar. Wat doe je. Verdere discussie doe ik niet.
                      PS. ik koop ook wel in het buitenland hoor, soms kan het niet anders, maar dan zit ik met vervoersproblemen, ...
                      maar ja, we gaan off-topic
                      https://www.fotospotter.be
                      Je suis content d’être heureux

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door purlut
                        Ja Frans, je hebt gelijk in je betoog. Ik ben misschien die domme Belg , maar na dat korte babbeltje, en dat kost geen geld werd ofwel ik slimmer, ofwel de fotoboer dommer, ofweel allebei slimmer, of even slim . Ik betaalde indertijd juist 43 Euro meer voor mijn D70 als de bestekoopste die we konden vinden bij één van onze hofleveranciers. Voor die prijs kan ik niet naar daar bollen. Het kost me meer dan 43 Euro.
                        Dat duid stilaan op een ( gedwongen) verandering van hun prijzenbeleid. Vooral voor de camera's worden verschillen kleiner. Voor lenzen gaat het veel moeilijker.
                        En nogmaal, we mogen niet klagen op de service van DB. Dit wil ik hier nog eens benadrukken omdat mijn eerste betoog nogal negatief kon overkomen. Mijn D100 die ik in Duitsland had aangekocht over 3.5 jaar omdat het verschil toen €400 was heeft DB ook upgedate met software versie 2.0, hermapping gedaan, CCD gereinigd enz. Hij werd ook direct afgegeven via een BTW hebbende persoon maar ik had toch een rekening maar ik vond het toch niet zo erg omdat die €45 toen tov het prijsverschil meeviel ( en die prijs was eigenlijk voor het hermappen, de rest was gratis). Dus van DB zeker geen klagen maar ook over 3.5 jaar moest je eigenlijk ook via de verkoper gaan met je toestel. Maar DB zal wel voor een stuk te maken hebben met de belgische prijzen in het algemeen en dat zou beter kunnen.

En prijzen bedingen, daar heb ik geen probleem mee als het verschil haalbaar is. Zijn de verschillen zo enorm ( zoals op mijn 3 macro lenzen ) waar de prijs het bubbel is, dan heeft het geen zin meer om verder te discuteren. Nogmaal de verschillen met de camera's worden veel kleiner.

Als straks de D200 uitkomt ga ik nogmaal proberen hier in belgie te kopen. Het BTW verschil wil ik best meerbetalen en voor nog eens €50 extra ga ik niet naar het buitenland gaan maar alles heeft zijn grenzen. We zien wel.....

Frans

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digifo
                          Een uittreksel uit het antwoord van DB:
                          ik dacht nochtans 2j internationale garantie te hebben bij mijn digitale nikon D70s, wil iemand dat verduidelijken?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door arnoudt
                            ik dacht nochtans 2j internationale garantie te hebben bij mijn digitale nikon D70s, wil iemand dat verduidelijken?
                            Maar ja, je hebt 2 jaar garantie op je toestel, digitaal of analoog, in elk geval binnen de Europese Unie ... Daar is geen discussie over ...

Langs welk kanaal je die garantie moet opeisen is een andere zaak ... de meest eerlijke manier is via de verkoper ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door arnoudt
                              De Wet betreffende de bescherming van de consumenten bij verkoop van consumptiegoederen van 01/09/2004 (Belgische Staatsblad 21/09/2004).
                              (ten uitvoer van richtlijn 1999/44/EG van het Europees Parlement en de Raad van 25 mei 1999 betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen).
                              Is duidelijk : de verkoper is gehouden tot de garantie.

En vermits uw verkoper, niet in België gevestigd is, moet je die dus in het buitenland gaan zoeken.

Die zogenaamde internationale garantie is een garantie dat je uw toestel kan laten maken overal in elk land. En ja inderdaad onder waarborg als dat toestel normaal geïmporteerd is. Trouwens op een geldige waarborgkaart, staat invoerder en verkoper. Je moet je tot die verkoper wenden. (Tenzij je tijdelijk in het buitenland verblijft maar dan nog moet het bij een erkende dealer van het desbetreffende land zijn, en in je eigen land via de officiële invoerder aangekocht).
                              Allé, zo denk ik hé, en normaal is het ook zo, denk ik.....te weten.
                              Nogmaals : de service die eventueel DB levert is zuiver goodwill.
                              Je moet bij je verkoper zijn, de Wet is duidelijk.
                              Last edited by Digifo; 26 oktober 2005, 16:42.

Comment

Met enige verbazing lees ik hier berichten over forumleden die er blijkbaar in slagen om bij Belgische winkels succesvol prijzen te bedingen in functie van deze in het buitenland (NL, DE,...)...
                                Ook verbaast het mij wanneer ik lees dat DB zelf adviseert om over de prijzen te negociëren...

Wanneer ik in de verschillende fotozaken in het Antwerpse (en ik ken ze wschl. bijna allemaal ) de prijs vraag, is dit steeds een zgn. "vaste prijs". In bepaalde winkels is het wel zo dat hun adviesprijzen a priori zo belachelijk hoog liggen, dat ze uit "eerlijke schaamte" er d'office 15% afdoen (zelfs zonder dat je het vraagt), maar verder gaat het (helaas) niet en blijft hun prijs niet competitief met deze in bvb. NL of DE (of I-net winkels)...

Indien er winkels zijn waar een "constructief" verkoopsgesprek in dit verband mogelijk is, dan denk ik dat het nuttig is om deze kenbaar te maken, want het helpt de verkoop in België bij handelaars die flexibel inspelen op de vrije markteconomie... De anderen moeten dan maar hun conclusies trekken...

Ik koop bij voorkeur in België, maar er zijn toch ... "grenzen"!...

Om slechts één voorbeeld te geven: de SB-800 kost in een bekende winkel in NL ca. €320, terwijl deze in een fotozaak hier om de hoek €487 getekend staat (d.i. méér dan 50% duurder)!...

Comment

Working...
                                X