Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De Beukelaer en garantie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• De Beukelaer en garantie

Hoi,

vandaag bij De Beukelaer langsgeweest (op aanraden van mijn dealer Topfoto) wegens mijn D70 die af en toe een blokkerende spiegel heeft. Men weigerde mij daar te helpen. Immers, eindgebruikers kunnen daar niet terecht. Ik moest maar naar een dealer gaan en daar mijn camera binnenbrengen. Die moest die camera dan maar opsturen naar De Beukelaer.

Staffe kost want die gaan mij waarschijnlijk een fikse transportkost aanrekenen (terwijl ik zo goed als iedere dag bij De Beukelaer passeer), zonder nog te spreken over het feit dat ik het risico loop dat de een of andere transportmaatschappij mijn D70 kwijtspeelt.

Iemand die ook dergelijke ervaringen heeft? Wat gedaan? Toch binnenbrengen bij een dealer in het Antwerpse of terug naar Topfoto?
    Nikon D90

Re: De Beukelaer en garantie

Oorspronkelijk geplaatst door pnobels
    Hoi,

vandaag bij De Beukelaer langsgeweest (op aanraden van mijn dealer Topfoto) wegens mijn D70 die af en toe een blokkerende spiegel heeft. Men weigerde mij daar te helpen. Immers, eindgebruikers kunnen daar niet terecht. Ik moest maar naar een dealer gaan en daar mijn camera binnenbrengen. Die moest die camera dan maar opsturen naar De Beukelaer.

Staffe kost want die gaan mij waarschijnlijk een fikse transportkost aanrekenen (terwijl ik zo goed als iedere dag bij De Beukelaer passeer), zonder nog te spreken over het feit dat ik het risico loop dat de een of andere transportmaatschappij mijn D70 kwijtspeelt.

Iemand die ook dergelijke ervaringen heeft? Wat gedaan? Toch binnenbrengen bij een dealer in het Antwerpse of terug naar Topfoto?
    Daar je klant bent bij Topfoto zou ik hen per mail verwittigen van de problemen, die kunnen mijn inziens toch De Beukelaer verwittigen dat jij je apparatuur zelf binnenbrengt

Comment

Aangezien topfoto Duits is zullen ze daar bij DB niet veel oren naar hebben. Ze zullen je naar de Duitse invoerder verwijzen.

Wat ik wel moet zeggen is dat dan de politiek van DB onlangs veranderd is.

Mijn D70 (in america gekocht) heb zelf binnnen gedaan (2 x want het was de eerste keer niet gerepareerd) en de eerste keer moest hij via een dealer terugkomen (waar ik trouwens geen transportkosten moest betalen), de 2e keer ben ik hem zelf gaan afhalen.

Hersteld gaat de cam zeker worden vanwege de internationale garantie die Nikon biedt.

Jo.
      A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
      Nikon stuff

Comment

Je mag bellen wie je wil, ook voorgehad. Eerts naar de beuckelaar zelf gebeld (woon daar 5km af) maar geen moederlief aan, moest mijn toestel binnen doen in de detailhandel (is nochthans een belgisch toestel).
        Heb het probleem dat op hun site vermeld word, dus bij opstarten een knipperend groen lichtje en geen display , na anderhalve week de camera weer thuis en op hun formulier staat dat er geen mankement aan het toestel was. Tijdens het weekend nog es wat uitgeprobeerd en raad es al 3 maal dezelfde fout opgetreden (ook al verschillende cf kaartjes getest)
        Zal dus weer es moeten bellen en weer anderhalf toto 2 weken de camera kwijt zijn. Ga de 31 ste oktober een week op verlof en probleem is dus niet opgelost, zal dus een verlof zonder fotokes worden.
        D7000 + 28 tot 400mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door v.d.bulcke
          Daar je klant bent bij Topfoto zou ik hen per mail verwittigen van de problemen, die kunnen mijn inziens toch De Beukelaer verwittigen dat jij je apparatuur zelf binnenbrengt
          Logisch is dat je je toestel binnenbrengt bij je dealer, TopFoto dus....

Veel mensen willen altijd van twee walletjes eten: aankopen in Duitsland voor een beetje profijt en dan de Belgische invoerder opzadelen met de garantie.

Als iedereen zo handelt, waar denk je dat De Beukelaer van moet blijven voortbestaan ?
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Worden herstellingen van cameras onder garantie dan niet betaald door de fabrikant zelf? De verdeler moet daar toch niet voor opdraaien?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pogi
              Worden herstellingen van cameras onder garantie dan niet betaald door de fabrikant zelf? De verdeler moet daar toch niet voor opdraaien?
              Inderdaad, maar hij moet wel de nodige tijd steken (= mensen ervoor betalen) om die camera in ontvangst te nemen, te versturen naar de fabrikant, terug te ontvangen en terug naar de dealer te sturen. En dat allemaal voor iets waar hij of de Belgische dealer geen eurocent aan verdiend hebben.

Ik vind het weinig fatsoenlijk dat men oordeelt dat de Belgen wel goed zijn voor de (gratis) garantie, maar niet als het op iets verkopen aankomt.
              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Bij reparatie van een duitse camera dient de Beukelaer toestemming te vragen aan de duitse verdeler. Want die moet daarvoor aan de Beukelaer de kosten gaan betalen. Dat vergt tijd. Bovendien wordt hierdoor niet begrote tijd bij de Beukelaer verbruikt en begrote tijd bij de duitse verdeler niet verbruikt. Hierdoor onstaat overbezetting en onderbezetting. Daarom zegt de Beukelaer dat u als klant die camera via de dealers dient binnen te brengen. Voor de dealer is dat geen enkel probleem. U dient dus het toestel met een kopie van de factuur bij een dealer binnen te brengen. En indien het een factuur is van een dealer met een belgisch btw nummer is er geen enkel probleem. Indien het een factuur is met een niet-belgisch btw nummer dan dienen er kosten te worden doorberekend in dit geval aan de duitse winkelier die het toestel heeft verkocht. Want die dient de toestellen te laten repareren door de aangewezen herstelcentra in Duitsland.
                Verzamelaar van digitale Canon en Nikon toestellen en lenzen

Comment

Kunt u dan het begrip 'internationale garantie' eens uitleggen?

Jo.
                  Oorspronkelijk geplaatst door Otto Knap
                  Bij reparatie van een duitse camera dient de Beukelaer toestemming te vragen aan de duitse verdeler. Want die moet daarvoor aan de Beukelaer de kosten gaan betalen. Dat vergt tijd. Bovendien wordt hierdoor niet begrote tijd bij de Beukelaer verbruikt en begrote tijd bij de duitse verdeler niet verbruikt. Hierdoor onstaat overbezetting en onderbezetting. Daarom zegt de Beukelaer dat u als klant die camera via de dealers dient binnen te brengen. Voor de dealer is dat geen enkel probleem. U dient dus het toestel met een kopie van de factuur bij een dealer binnen te brengen. En indien het een factuur is van een dealer met een belgisch btw nummer is er geen enkel probleem. Indien het een factuur is met een niet-belgisch btw nummer dan dienen er kosten te worden doorberekend in dit geval aan de duitse winkelier die het toestel heeft verkocht. Want die dient de toestellen te laten repareren door de aangewezen herstelcentra in Duitsland.
                  A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
                  Nikon stuff

Comment

Bij mijn weten draait de fabrikant op voor herstellingen binnen de garantieperiode en mag dit aan een winkelier geen frank kosten.

Mocht dit wel zo zijn, dan zouden er niet veel winkeliers meer zijn die aan buitenlandse klanten willen verkopen.

Een toestel met internationale garantie moet voor de klant volledig transparant kunnen hersteld worden, de klant mag niet benadeeld worden in dergelijk geval.

Als men het toestel zelf binnen brengt of via een winkel, dan blijven de garantievoorwaarden en de daarbij komende kosten identiek voor de invoerder.

Enkel de klant riskeert transportkosten aangerekend te worden indien hij via een winkel gaat waar hij het toestel niet kocht ... omdat die het ook moet opsturen of binnen doen. Ja, zo zijn er meer dan je denkt ...

De enige reden waarom dergelijke bedrijven zo'n regeltjes invoeren is omdat er niet alle vijf minuten iemand aan de deur zou staan en daar een half uur uitleg zou vragen. Veel mensen zullen ook zagen of het niet mogelijk is er direkt naar te kijken.

Via een dealer => geen gezaag van klanten, niet alle vijf minuten iemand aan de deur, geen ambetante klanten als het niet snel of goed genoeg gaat, groeperen van herstellingen en verzendingen, ...

En ... klanten onvangen = werk = tijd = kosten
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

als je een BTw nr hebt en persfotograaf bent, dan mag je je spullen zelf binnenbrengen, netjes betalen en terug meenemen ... de service voor pro's.

maar voor de goedekoop hoef je het niet te doen (rechtstreeks gaan) mijn laatste herstellingsbestek was circa 570 euro voor een lens die minder gekost had

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete
                        Logisch is dat je je toestel binnenbrengt bij je dealer, TopFoto dus....

Veel mensen willen altijd van twee walletjes eten: aankopen in Duitsland voor een beetje profijt en dan de Belgische invoerder opzadelen met de garantie.

Als iedereen zo handelt, waar denk je dat De Beukelaer van moet blijven voortbestaan ?
                        Het schengen akkoord van 1985 behandeld het vrij verkeer van goederen, personen, diensten en kapitaal in alle lidstaten van de Europese commissie. Vrije markt heet dat. Hun naam zegt eigenlijk zelf al veel: 'invoerders'. Waarom moet een consument zich binnen de landsgrenzen houden als ons land overspoeld wordt door goedkopere Oost-Europees gefabriceerde goederen. Ook niet écht bevorderlijk voor onze economie!

Dit gezegd zijnde: net een toestel naar Ingo gestuurd voor reparatie bij canon én op minder dan drie weken terug in de bus. Kosten: 25 euro verzekerde zending naar zijn postadres in Eupen. Ik heb dus maar 425€ winst meer ipv 450

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jwllms
                          Kunt u dan het begrip 'internationale garantie' eens uitleggen?

Jo.
                          Nationale garantie :
                          Is geldig in het land waar je het toestel hebt gekocht. Dat is nu in België (en in alle europese landen) een verplichte garantie (op alle consumptiegoederen)van twee jaar. Maar eigenlijk moeten we hier dan over een waarborg spreken, een waarborg waarbij -behoudens de uitzonderingen- je toestel gedurende de waartborgtermijn, gratis hersteld/vervangen wordt.
                          Ongeacht waar je woont, heb je het in België gekocht, dan dien je het voor je garantie daar binnen te brengen. Je kan dat alleen maar afdwingen via de rechtbank, nergens anders.

Internationale garantie (fabrikant afhankelijk):
                          Je hebt de nationale garantie van het land waar je het kocht + bovendien als je TIJDELIJK in een ander land bent (tijdens een reis bv) dan heb je in de meeste gevallen de garantie dat je in dat land je toestel wordt hersteld. Maar dat betekent niet dat het kosteloos is !
                          Je moet dat dus nagaan. Op zich heeft een "internationale garantie" weinig te betekenen, het is geen waarborg.

Verwar dus ook niet met een Europese garantie en een Europese waarborg....

Allé zo heb ik het steeds begrepen...maar wie ben ik ?

Voor de rest verwijs ik naar de uitleg van Otto.

En voor de volledigheid : de waarborg is verplicht te geven door de VERKOPER en door niemand anders. Hoe zij met de invoerder/verdeler overeenkomen is hun zaak :
                          "Art. 1649quater. - § 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering."

Verkoper = iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die consumptiegoederen verkoopt in het kader van zijn beroepsactiviteit of zijn commerciële activiteit

En in concreto : een af en toe blokkerende spiegel, bij een toestel dat ouder is dan 6 maand, al heb je een waarborg van twee jaar, zou wel eens wat moeilijker kunnen worden nog. Al hoop ik van niet.
                          Heb toch liever dat het binnen de 6 maand zou manifesteren, dan is er géén discussie mogelijk of het onder de waarborg valt of niet, want dan zou de verkoper moeten bewijzen dat het toestel "gestoten" is.
                          Niet zo simpel, en als consument hebben we eigenlijk nog niet veel in de pap te brokkelen als het er op aan komt.
                          Last edited by Digifo; 25 oktober 2005, 03:15.

Comment

Mijn amerikaanse D70 (zelf gaan halen) is nochthans reeds onder garantie door de beuckelaer gerepareerd, zonder vraag naar papieren én gemeld dat het een buitenlands toestel was.... (transport met en zonder tussenkomst van dealer (grobet),gratis) (zie andere posts in het het verleden)

Volgens mij heeft de invoerder ook verplichtingen ten opzichte van Nikon en moet hij repareren, vanwaar het toestel ook afkomstig is, net vanwege de internationale garantie die Nikon wil geven.

Jo.
                            Nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete
                              Als iedereen zo handelt, waar denk je dat De Beukelaer van moet blijven voortbestaan?
                              Misschien door de hoge prijzen die hij hanteert? Soms vraag ik mij af hoe het komt dat mensen als topfoto zo'n lage prijzen kunnen geven. Oke, de BTW is lager in Duitsland, maar 4% BTW verschil kan toch geen €300 verschil maken op een bestelling van €1200? Ik heb al eens nagevraagd bij verschillende Belgische fotowinkels. Eentje (iemand die ik zeer goed ken en in wie ik het volste vertrouwen heb) vertelde dat zijn winstmarge zeer klein is en hij gewoon niet kan concurreren met zijn Duitse collega's (€975 voor een D70s terwijl die in duitsland €719). Zou het niet kunnen dat DB hier voor iets tussenzit? Alle Belgische verkopers moeten immers bij hem passeren voor bestellingen.
                              Tis maar een bedenking, maar soms stel ik me echt wel vragen hierbij...
                              Apple Inc. rulez

Comment

Working...
                              X