Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony & Carl Zeiss

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sony & Carl Zeiss

Ik heb onlangs een Sony DSC W7 gekocht.
    Mijn vorige digicam was een Medion MD7025. Grootste nadeel aan deze laatste was de soms lastige witbalans, en het leeglopen van de batterijen wanneer niet in gebruik.

Ik verzamel oude radio's, en maak daar ook foto's van. De meeste radio's hebben een A4 formaatverhouding, en de foto's worden zoveel mogelijk vullend gemaakt. Eerst volledig uitzoomen, toestel op statief bijna vullend opstellen, en eventueel een beetje inzoomen. De camera staat dus dicht bij het onderwerp, ongeveer 1 à 2 meter.
    Bij de eerste foto's met de Sony viel mij onmiddelijk de onscherpte in de hoeken op, vooral aan de rechterzijde.

Om één en ander uit te zoeken, heb ik met de Sony en de Medion een opname gemaakt van een blad millimeterpapier. Toestel op statief, volledig uitgezoomd, vullend gemaakt, en met timer afdrukken. Sony op 5MP fine, Medion op 4.1MP, en minste compressie.
    Wat opvalt van de Sony is het verschil in scherpte tussen het midden van het beeld en rechts.
    Bij de Medion blijft de scherpte gelijk over het gehele beeld.

Hieronder de onbewerkte foto's (opgelet resp. 2.3 en 1 mega groot)
    Sony: http://users.pandora.be/on1aht1/DSC00034.JPG
    Medion: http://users.pandora.be/on1aht1/M4110013.JPG

Eén van de redenen om Sony te kiezen was de Carl-Zeiss lens. Maar eerlijk gezegd vind ik de prestaties die naam niet waardig. De Medion lijkt mij even goed, of zelfs beter. Of is het een produktiefout en breng ik het toestel terug voor omruil of nazicht?

Re: Sony & Carl Zeiss

Oorspronkelijk geplaatst door Pertinax
    Eén van de redenen om Sony te kiezen was de Carl-Zeiss lens. Maar eerlijk gezegd vind ik de prestaties die naam niet waardig.
    Helaas zijn dat ook niet echte Zeiss lenzen. Sony heeft gewoon een bedrag betaald om die naam erop te mogen zetten.
    Nikon & Dual Xeon

Comment

twee redenen:

de groothoekstand is altijd het zwakke punt van consumertoestellen, dus ik ben vrij zeker dat het beter zal zijn als je in het midden van de zoomstand werkt

ten tweede heeft de sony waarschijnlijk een grotere diafragma-opening dan de medion. Dat laat toe om bij minder licht te fotograferen, maar geeft ook minder scherpte tot gevolg. Zet het toestel eens op diafragma-voorkeur met diafragma f8

dit gezegd zijnde vind ik die foto echt niet goed, dus er zou idd iets fout kunnen zijn met het toestel

Comment

de foto's werden als volgt genomen:

Sony : F/2.5 - 1/250s - Iso100 - focuslengte 8mm
        Medion : F/2.6 - 1/323 - Iso100 - focuslengte 8mm

Het onscherper worden aan de randen is mij bekend. Wat mij wel stoort is dat de rechterkant merkbaar slechter is dan de linkerkant. En bij de Medion heb ik dat niet...

Andere 'gewone' foto's met de Sony zijn zeker niet slecht. zie bvb. (opgepast bijna 3M)
        landschap

ingezoomd:

macro-opname

Als ik het toestel binnenbreng loop ik het risico dat men niets zal vinden.
        Zijn er eventueel bezitters op dit forum van een hetzelfde of een gelijkaardig toestel (W5, P150, P200) die dezelfde test eens kunnen uitvoeren?
        Last edited by Pertinax; 24 oktober 2005, 21:19. Reden: DSC00084 ingezoomd

Comment

Als ik voorgaande landschapfoto's opnieuw bekijk, dan zou ik durven zeggen dat bij de ingezoomde foto de onscherpte zich nu aan de linkerkant bevindt.
          Kan dat komen door één van de lensjes dat scheef gemonteerd zit?

Comment

Maak eens een foto van een blad met tekst (een krant is ook goed), en probeer daarbij de camera zo te houden dat die mooi evenwijdig zit met het blad, om geen vervorming te krijgen.
            Bij een landschapsfoto of macrofoto is dat heel moeilijk te beoordelen, want daar heb je teveel scherptediepte.

Dan zie je veel beter of er afwijkingen in de lens zitten.

En als dat het geval is, dan moet je eerst eens een test van die camera zoeken, als dat die afwijkingen daar niet te zien zijn, dan zal er wel iets mis zijn met de lens op jouw camera.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Als ik de mm foto's bekijk heb ik toch het gevoel dat de Sony scherper is dan de medion. Het klopt dat het verschil bij de sony aan de buitenkant groter is ten opzichte van het midden. Maar die Medion geeft toch geen beter resultaat als je de rand van 2 vergelijkt?
              Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Bij deze een foto van tekst (uit een telefoonboek).

Sony: http://users.pandora.be/on1aht1/DSC00137.JPG
                Medion: http://users.pandora.be/on1aht1/M4110021.JPG

(beide camera's op macrostand)

De scherpte van de Sony is goed in het midden, aan de rechterkant bedroevend
                De Medion blijft nagenoeg konstant en is globaal gezien beter.

Comment

sorry, dubbelpost
                  Last edited by Pertinax; 25 oktober 2005, 20:39. Reden: dubbelpost

Comment

Die Medion is inderdaad veel scherper in de hoeken, maar het is bij de Sony vooral 1 hoek die heel slecht is. Het is dus mogelijk dat er iets niet juist is met die camera, het verschil is veel te groot om normaal te zijn.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

Comment

Euhm, heb zelf een sony v1, toch wel één van de voorlopers van de uwe dacht ik. Heb hier absoluut geen last van, scherpte is goed over gans de foto. Dus, ik zou zeggen, binnensturen die handel!!
                      Last edited by Jdude; 6 november 2005, 20:10.
                      Olympus OM-D EM-5 + wat glas

Comment

Working...
                      X