Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Newbee zoekt camera

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Newbee zoekt camera

Ik ben een echte rookie op het pad van de digitale fotografie, maar wil er wel als hobby verder mee. Nu wil ik een nieuwe camera hebben en heb me eens goed laten voorlichten bij een speciaalzaak. Daar kwamen we tot de conclusie dat speigelreflex een stap te ver is, maar dat een compacte camera toch wel wat in zijn mars moet hebben.

Het uiteindelijke advies was een Konica Minolta Dimage A200. Natuurlijk heb ik de reviews erop nagelezen en kwam tot de conclusie dat het kwlaitatief een goede camera was. Maar die zijn er natuurlijk meer. Zo werd ik ook gewezen op de nieuwe Panasonic Lumix FZ30 die binnenkort uitkomt. Deze is naar mijn idee redelijk vergelijkbaar met eerder genoemde camera (voorzover ik als leek dat echt kan beoordelen) .

Ook ben ik nog gewezen door een bekende op de KM Dimage Z6. Deze camera is prijstechnisch een stuk interessanter en heeft nog steeds 6 Mpix en 12x optische zoom. Nu weet ik dat zijn beeldvel wat kleiner is en dat hij niet zoals de A200 al bij 28 mm begint, maar mijn vraag is, heb je dat echt nodig als hobbyist??? .Ik weet intussen wel wat de verschillen zijn, maar heb geen idee wat de redenen zouden zijn om voor de een of de andere te kiezen.

Zou iemand mij aan kunnen geven wat de overweginginen zouden kunnen zijn om uit bovenstaande camera's te kiezen (of te kiezen voor nog een ander alternatief).

Alvast bedankt.

Groet,

Karel

Re: Newbee zoekt camera

Ik ken de A200 niet echt, maar wil toch even iets zeggen. De FZ30 ligt reeds in mediamarkt voor de schappelijke prijs van 654EUR. 8 megapixels, 35-420mm lens die mechanisch zoomt, dus zoals bij een reflex.
    Ah en of 28mm echt nodig is, zal je zelf moeten ondervinden. Ik mis dat nooit erg, 35mm is mijn lievelingsbrandpunt, en als ik breder wil ben ik toch niet tevreden met 28mm.

Kijk misschien ook eens naar de Sony DSC-R1, moest ik vandaag een budget krijgen voor een niet DSLR digicam zou de strijd gaan tussen de DSC-R1 en de FZ-30.

Mvg

Comment

Hoi Karel,

Ik ben 4 jaar geleden begonnen met een digitale camera van Trust met voor toen een behoorlijk aantal pixels nl. 3M. Maar het was een "bijcameraatje" want ik had een analoge semi compact van Ricoh met 5x zoom voor de mooie plaatjes. Na 2 jaar wilde ik meer. Ik heb toen de camera van de Aldi, de Medion gekocht. Daar kon ik al heel wat meer mee maar wat ik miste was vooral de zoom, de trage opstartsnelheid stond me tegen en de grote shutterlag waardoor binnenopnames vrijwel niet mogelijk waren. In juni dit jaar heb ik een panasonic DMC-FZ20 gekocht en ik ben daar heel tevreden mee. In zoverre, ik wil nu al wel verder. Ik blijf deze voorlopig nog even gebruiken en ik hou hem ook bij voor de familieopnames maar een DSLR komt er toch wel binnen een 1/2 jaar denk ik. Wel heb ik al veel met deze camera geleerd over diafragma, ISO, sluitertijd, witbalance, lichtmeting, manier van focussen en handmatig focussen (heb ik nog steeds niet echt lekker onder de knie). Deze functies zijn bij deze camera allemaal handmatig in te stellen. Met daarbij een optische zoom van 12x, een snelle opstartijd en redelijk eenvoudig aan te passen functies als je het eenmaal doorhebt, vind ik dit een hele fijne camera. Ik weet niet precies wat de verbeteringen van de FZ30 inhouden, zeker ben ik wel van het feit dat de prijs voor de FZ20 nu keldert of gaat kelderen.

Groetjes Marion

Comment

Hi,

Niet twijfelen de A reeks van minolta is een uitstekende beginnerscamera.

Ga voor het beste dat je voor je budget kan krijgen, omdat
        je snel het verschil ziet, vooral in de afdrukken.

Dpaul.
        DPaul - A.FIAP
        D810, nikkors and other stuff

Comment

Working...
        X