Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

probleem met EOS 20D: onscherpe beelden

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• probleem met EOS 20D: onscherpe beelden

bij studio opnames (met broncolor) zijn mijn beelden totaal onscherp (genomen met auto-focus - RAW - ISO 100 - Canon 20D - Canon EF-S 17-85mm). Zelfs in nabewerking niet scherp te krijgen.
    Onder zelfde omstandigheden het model gefotografeerd met Hasselblad analoog en dat was wel OK.

Probleem met camera ? Probleem met lens ? Verkeerde instellingen ?

Alle adviezen zijn welkom.

PS:heb jarenlange ervaring analoge fotografie met Sinar en Hasselblad, recentelijk begonnen met digitale fotografie

Re: probleem met EOS 20D: onscherpe beelden

Oorspronkelijk geplaatst door Robert.Verhoeven
    bij studio opnames (met broncolor) zijn mijn beelden totaal onscherp (genomen met auto-focus - RAW - ISO 100 - Canon 20D - Canon EF-S 17-85mm). Zelfs in nabewerking niet scherp te krijgen.
    Onder zelfde omstandigheden het model gefotografeerd met Hasselblad analoog en dat was wel OK.

Probleem met camera ? Probleem met lens ? Verkeerde instellingen ?

Alle adviezen zijn welkom.

PS:heb jarenlange ervaring analoge fotografie met Sinar en Hasselblad, recentelijk begonnen met digitale fotografie
    misschien dom antwoord, maar staat de schakelaar op je lens soms niet op MF inplaats van op AF anders eens fotoke posten zou kunnen helpen.
    Indien je post graag de exif erbij aub
    Last edited by Guest9; 21 augustus 2005, 09:53.

Comment

Kan je een voorbeeld posten? Liefst een onbewerkte 100% krop? Zoals in deze thread wordt uitgelegd zullen beelden uit een digitale SLR sowieso nog nabewerking nodig hebben, maar als je zegt dat het zelfs met nabewerking niet scherp te krijgen is lijkt het me een ander probleem te zijn.

Comment

Ik kan dit zo niet direct thuisbrengen, normaal verwacht ik toch een bruikbaar beeld zo direct uit de camera en een goed beeld met de juiste naberwerking.

Dus een reeks testen is misschien aangewezen post is een beeld of beter plaats een link naar een beeld in volledig formaat. Mocht je bij me in de buurt wonen ben je steeds welkom voor de nodige testen . Ik heb een studio aan het huis en verschillende lenzen en twee body's om te testen.

MVG, Jeff
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Hallo Robert, kan je eens een 100% crop posten?
          Dat het minder scherp is dan je Hasselblad foto's is normaal Ikzelf heb geen ervaring met de Canon 20D of Hasselblad, maar wel met de Fuji S2pro en met een Rolleiflex TLR (met Planar lens) - twee totaal verschillende beestjes . Kris.

Comment

Heb robert efkens geholpen om deze foto te posten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hans.couckuyt
              Heb robert efkens geholpen om deze foto te posten.

enkel USM 161/0.6/0 en dit rezultaat

Comment

Ik heb het beeld is bekeken in Photoshop en voor mij is het onaanvaardbaar de scherpte moet beter ook zonder postprocessing. Kan je is testen met een andere lens of heb je maar 1 lens voor de 20D ?

Test bijvoorkeur met een prime die gekend is voor de scherpte.

Voorbeeld 50mm F1.5 of 85mm F1.8 of 135mm F2 L USM

doe de test op statief en herhaal met de 17-85 met ongveer dezelfde brandpunt.

MVG, Jeff
                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Working...
                X