Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

Wel,ik zou graag eens weten hoe ik kan uitvinden wat er verkeerd gaat.
    Mijn toestel met kitlens staat onderaan,met dit krijg ik nooit echt scherpe foto's.
    Bestaat er een methode om te zien of het aan het toestel,de lens,of aan mij ligt,dat de foto's nooit echt scherp zijn,ik neem ze op in hoogste kwaliteit en laagste compressie die instelbaar is .
    De haren zijn niet scherp bij portret,in de macrostand zie je geen fijne details van bv.een vogelverenkleed ,enz.
    Imac en Canon... de max

Re: problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

Post eens een voorbeeld zou ik zeggen. Meestal zijn de goedkopere lenzen bij een groot diafragma wat aan de softe kant. Probeer eens een diafragma van 1/8 te gebruiken.

Daarnaast is het ook nog eens zo dat een foto uit een DSLR vrijwel altijd nabewerkt dient te worden. Een beetje USM (UnSharp Mask) in photoshop doet wonderen.

Doch het beste post je even een voorbeeldfoto met exif zodat we kunnen zien waar het aan kan liggen.

Comment

Hoe doen ikpost je even een voorbeeldfoto met exif) ,dat die exif erbij staat?
      Imac en Canon... de max

Comment

hopelijk is het dit wat u bedoelt

en de gegevens over de foto:
        Last edited by timon; 20 augustus 2005, 17:12.
        Imac en Canon... de max

Comment

Eén kleine aanwijzing die ik al kan geven is dat je met de Sigma 70-300 (die ik ook heb en waar ik best tevreden van ben) beter niet kunt inzoomen tot 300 mm, want ze blijkt minder scherp te worden boven de +-250mm.
          Dat kun je al eens proberen te veranderen, je kunt dan wat minder inzoomen, maar uiteindelijk zal het resultaat zoveel beter zijn dat je best nog wat kunt croppen, allé, da's mijn ervaring toch met die lens.

Edit: wel vreemd dat de maximumopening van het diafragma 5.0 is terwijl dat bij mijn lens toch echt 5.6 is op 300mm, een verschil tussen de apo macro super en de Super II
          Die zou je in ieder geval eens wat moeten proberen te verhogen (eigenlijk al tot 16 ofzo om echt scherp te worden; zie test in het laatste nummer van "Réponses Photo")

Hopelijk heb je daar al iets aan

Koen
          Last edited by oermens; 20 augustus 2005, 18:45.
          Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Nou, je zit op 300mm met diafragma 5,6...je hebt een te kleine scherptediepte hierdoor, als je deze pic alles scherp wil moet je een kleiner diafragma (dwz een grotere F-waarde) nemen...
            Na stopzetting herbegonnen met een 60D...

Comment

Je hebt inderdaad een minimale scherptediepte. Een kleiner diafragma is de oplossing. Ikzelf heb ook de 70-300 van Sigma. Geen slecht lensje, zeker niet voor zijn prijs. Het is echter bij lange na geen toplens en daar moet je rekening mee houden, zeker als je op de volle 300mm schiet. Als je scherpe foto's wilt gebruik je een diafragmawaarde van minimaal 8. Tussen 8 en 11 is de lens het scherpst (geld voor vele van de goedkopere lenzen). Daarboven is het ook nog prima te doen, daaronder is het slecht gesteld met de lens. Ik gebruik vrijwel nooit een diafragmawaarde lager als 8. Als er dan te weinig licht is gaat de ISO omhoog. Wijd open (dat is deze lens op 5,6 bij 300mm) krijg je simpelweg waardeloze foto's

Kijk ook eens op: http://www.cs.vu.nl/~sajansen/dc/flesjes/
              Deze foto's zijn allemaal met de Sigma 70-300 gemaakt (de niet APO versie welliswaar). Alle foto's zijn gemaakt met een diafragmaopening van 1/8. Het zijn bewerkingen, en ook de flesjes in de achtergrond zijn met deze lens gemaakt. De eerste foto is eveneens genomen op 300mm de rest rond de 200mm.
              Last edited by Stefan16384; 20 augustus 2005, 20:01.

Comment

In landschappen vind ik de kitlens ook niet zo goed maar voor portretten en close ups doet hij toch goed zijn werk...
                Canon eos 350D - 18-55mm - Canon Powershot G5 voor het gevaarlijker werk

Comment

Maak eens een foto op ISO 800.
                  Op 300 mm
                  Met een sluitertijd van meer dan 1/300 ste.
                  En diafragma getal van F8 ...

Je gaat zien dat je foto heel wat scherper gaat zijn.

En als je wil post deze dan eens!
                  Fotografie betekent 'schrijven met licht' Xposed
                  Fujifilm X-Pro1 - Fujinon 35mm F/1.4 - Compact drive PD70X - Manfrotto 475B, 808RC4 en statieftas M100P - Ona Brixton field tan .

Comment

Dank jullie allemaal voor de tips,zal het zo eens proberen,en laten zien.ook eens ene met de kitlens.
                    Stefaan,mooi en speciaal met die flessen.
                    zo;dit is de scherpste die ik kon maken,en bewerkt met elements,is nog niet echt goed.
                    Last edited by timon; 21 augustus 2005, 22:55.
                    Imac en Canon... de max

Comment

ik heb hier de exif van de foto.

Imac en Canon... de max

Comment

Working...
                      X