Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke camera kopen?? Graag jullie advies.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke camera kopen?? Graag jullie advies.

Hallo allemaal,

Graag had ik jullie advies over het kopen van een digitaal toestel.
    Momenteel bezit ik de Panasonic DMC-FZ5. Omdat deze geen manuele focus heeft, dacht ik eraan om een nieuw toestel te kopen.
    Hierbij ging mijn eerste gedacht uit naar één van deze 2 : Sony DSC-H1 of de Canon S2-IS.
    Op deze link zien jullie een vergelijking van de 3 toestellen : http://www.dpreview.com/reviews/comp...mcfz5&show=all

De Sony en de Canon hebben wel een manuele focus.

Hopelijk kunnen jullie me wat verder helpen met de keuze.
    Alvast bedankt.

Re: Welke camera kopen?? Graag jullie advies.

Ik gebruik zelf de Panasonic FZ20 en m'n vriendin een Sony H1. De sony bleek een pak goedkoper te zijn en net binnen budget te vallen voor ons... De Canon is nogal ruisig maar valt voor het overige wel goed mee, pluspunt is het kantelbaar scherm... De H1 heeft dan wel een zeer groot scherm maar het is nogal grof.

Er is hier op het forum al veel over de H1 gepraat, doe eens een search naar DSC-H1 en je zal veel te zien krijgen...

groeten,
    wim
    Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pumigert
      ...
      Momenteel bezit ik de Panasonic DMC-FZ5. Omdat deze geen manuele focus heeft, dacht ik eraan om een nieuw toestel te kopen.
      Vraagje, heb je problemen met de automatische focus? Zo ja, in welke omstandigheden en hoe frequent?

FZ5 is wel de kleinste van de superzooms... Bij de anderen wordt het verschil met een instap DSLR misschien wel klein (behalve uiteraard de toch wel forse hogere prijs van deze laatste).

Alain

Comment

Die manuele focus is zeer moeilijk effectief te gebruiken als het een systeem is met pijltje omhoog/omlaag om de focus te veranderen... Normaal gezien is de FZ5 een zeer capabele camera qua autofocus, probeer eens spot-autofocus ( is het snelst en meest juist op de FZ20).
        De FZ20 kan wel manueel focussen maar ik vind de ring nogal stroef gaan, zou iets lichten mogen. Slecht is het niet en het werkt beter dan de pijltjesmanier alleszins...
        Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim
          Die manuele focus is zeer moeilijk effectief te gebruiken als het een systeem is met pijltje omhoog/omlaag om de focus te veranderen... Normaal gezien is de FZ5 een zeer capabele camera qua autofocus, probeer eens spot-autofocus ( is het snelst en meest juist op de FZ20).
          De FZ20 kan wel manueel focussen maar ik vind de ring nogal stroef gaan, zou iets lichten mogen. Slecht is het niet en het werkt beter dan de pijltjesmanier alleszins...
          Klopt dat via de menu niet handig is om de focus in te stellen, maar ik heb het toch al nodig gehad op mijn -superklein- toestel. Is dan beter dan geen foto kunnen nemen...

Alain

Comment

Hallo,
            Ik wou het toestel vooral gebruiken voor het fotograferen van kleine kikkertjes in terraria. Tot nu toe is het me nog niet vaak gelukt om een scherpe foto te maken van de kikkertjes.
            De moeilijkheid ligt er denk ik in dat het om kleine objecten gaat. Meestal zitten ze dan nog in een goed beplant terrarium, wat het nog bemoeilijkt. De camera stelt dan bvb scherp op een blad dat zich naast de kikker bevindt.

Ik dacht dat dat met een manuele focus wel op te lossen was. Of niet??
            (hou er rekening mee dat ik een beginneling ben )

Bij mijn andere camera (Canon A60) kan ik manueel focussen d.m.v. het instellen van de afstand waarop hij scherp moet stellen. Zou dat niet makkelijker zijn?

Comment

Probeer met je FZ5 eens hetvolgende:
              - ga naar het record menu, scherm 2 van de 3
              - ga naar AF mode en selecteer het symbooltje met een klein puntje in het midden (1 point autofocus) met een H naast (high speed). Standaard staat de camera op het symbooltje met 9 blokjes, dan gaat de camera op 9 plaatsen de focus meten en een gemiddelde maken zodat je wel eens op iets kan focussen dat niet de bedoeling is. Je hebt de keuze uit:
              - 1 point autofocus normal speed
              - 1 point autofocus high speed
              - 3 point autofocus high speed
              - 9 point autofocus (default)

De camera heeft contrast nodig om te focussen, mik dus niet op een vlak maar op bv; de oogjes...

Als je je kikkers niet beeldvullend krijgt omdat de camera van dichtbij niet kan focussen dan heb je een macrolens nodig, je hebt een 55mm lensdraad op je camera en daar past o.a. volgende op:
              - Olympus mcon40
              - Leica elpro2
              - Nikon 4T (52-->55mm adapter nodig)

Als ik het zo hoor heb je niet meteen een nieuwe camera nodig... de FZ5 is één van de best en snelst focussende camera's op de markt tegenwoordig...

Comment

Wim, bedankt voor je reacties.

Er is nu iemand die mijn camera wil overnemen. Maar als jij zegt dat ik hem, om de reden van geen manuele focus, niet hoef weg te doen...
                En wat denk je van de FZ-20?? Wel wat duurder maar zou hij zij geld waard zijn tegenover de FZ-5??

Thanx.

Comment

Als je toch iets nieuws wil kopen zou ik dan toch nog even wachten op de FZ30 i.p.v. nu de de FZ20 te kopen. (Ga ik ook doen )

Kwa lens en CCD is de FZ20 praktisch gelijk aan de FZ5 die je nu hebt, de FZ30 heeft ook (ongeveer) dezelfde lens maar 8MPixel, een beter en uitklapbaar LCD scherm en manuele focus- en zoom-ring rond de lens.

Ook kan je hem in 5Mpixel en 3MPixel mode zetten waardoor je optische zoom nog groter word (19 x bij 3MPixel of meer als 600 mm) Al is dit volgens mij maar wat verkoopspraat. Als je een uit een 8MPixel-beeld een crop neemt van 1200*1800 (~3MPixel-beeld) komt dit overeen met een foto van een 3MPixeltoestel met een zoveel grotere zoom. Daarom heb je dus niet echt die instelling nodig op je toestel.
                  Groetjes,
                  FilMar, Beeldbrouwer ;-)
                  * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Comment

Ook kan je hem in 5Mpixel en 3MPixel mode zetten waardoor je optische zoom nog groter word (19 x bij 3MPixel of meer als 600 mm) Al is dit volgens mij maar wat verkoopspraat. Als je een uit een 8MPixel-beeld een crop neemt van 1200*1800 (~3MPixel-beeld) komt dit overeen met een foto van een 3MPixeltoestel met een zoveel grotere zoom. Daarom heb je dus niet echt die instelling nodig op je toestel.
                    Klopt in zekere zin wel natuurlijk. Maar 19X zoom gebruiken is natuurlijk wel voor een toestel van deze prijsklasse (OK 3 MP, maar nog niet zo lang geleden was het gros van de superzooms 3 MP, en uiteindelijk is 3 MP voor heel veel doeleinden eigenlijk voldoende). Laat je ook toe wat nauwkeuriger te kadreren en bespaart je het cropwerk achteraf.

Ik ben ook aan 't uitkijken naar een superzoom. Een tijd de H1 overwogen; nu lijkt de FZ30 mij toch mijn volgende cam te gaan worden ...
                    Rotation

Rotation Blog

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door R.u.d.i.
                      Ik ben ook aan 't uitkijken naar een superzoom. Een tijd de H1 overwogen; nu lijkt de FZ30 mij toch mijn volgende cam te gaan worden ...
                      Same here, maar 't zal wel een stukske duurder uitvallen (200 Eur)

Comment

Bij Top-Foto is er 120 € verschil tussen de FZ20 en de FZ30. Voor de extra's die je krijgt zijn die (volgens mij) wel verrechtvaardigd. Natuurlijk eerst nog de reviews afwachten of dat ze de specificaties op papier ook kunnen omzetten in kwaliteit in de praktijk. (Maar ik denk dat Panasonic zijn kunnen al heeft bewezen en dat ze er zeker niet op achteruit zullen gaan)
                        Groetjes,
                        FilMar, Beeldbrouwer ;-)
                        * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Comment

Working...
                        X