Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop digitaal toestel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Aankoop digitaal toestel

Hallo iedereen,

Ik fotografeer reeds meer dan 20 jaar met een canon AE 1.
    En ik zou nu graag mij een digitaal toestel aanschaffen;
    Welk toestel kunnen jullie mij aanraden,en kan ik
    mijn lensen nog gebruiken van op mijn huidig toestel.

Groeten Sloeberd
    # BD0645BE#CANON EOS 350 D
    www.bloggen.be/sloeberd/

Re: Aankoop digitaal toestel

Die lenzen (FD) zullen niet passen op een nieuwe Canon DSLR, want bij Canon worden al meer dan 10 jaar EF-lenzen gebruikt.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Bedankt, en welk digitaaltoestel zouden jullie mij aanraden
      om een vergelijkbaar resultaat te bekomen als met mij ander toestel

Sloeberd
      www.bloggen.be/sloeberd/

Comment

Het zal toch een nieuw leerproces worden denk ik.
        Ik was in ongeveer dezelfde situatie. Meer dan 20 jaar ne A1 gehad met een aantal lenzen. De laatste jaren was de microbe iets gezakt tot ik in , ik geloof 1998, een klein digitaaltje in handen kreeg. Nu heb ik terug een slr maar dan een digitaal ,een 20D van canon. Na een powershot S40, een sony f828 toch terug bij een spiegelreflex beland, ik kon niet wennen aan die kleine oogzoekers en aan de beperkte DOF. Het is terug een hele investering om een camera met bijhorende lenzen en materiaal zoals flitsen, tassen,opslagkaartjes, batterijen, monopod, tripod en dergelijke te doen. De basisprincipes blijven ongeveer hetzelfde met digitale fotografie maar nu zie je direct wat je gefotografeerd hebt en kun je wissen en opnieuw doen tot het goed is. Het is toch opnieuw in de boeken en op forums zoals dit duiken om het een en ander bij te leren. Welk merk of type zul je zelf moeten uitmaken. De normale merken zoals canon, nikon, fuji, minolta, olympus, etc hebben zeer goede modellen. Het hangt een beetje (wat zeg ik) het hangt volledig van je budget af. Je mag toch rekenen op een kleine 2000 € als je een dslr met een groothoek, een standaard, en een telelens wilt hebben.
        Oh ja. Nog iets wat dat ge zeker moet hebben is een fatsoenlijke pc om je resultaten op te bewerken en om op dit forum te verzeilen. Maar aangezien dat je deze vraag hier al gesteld hebt veronderstel ik dat je al een pc hebt.

Veel plezier met de aanschaf van een nieuwe (of misschien een 2e hands,is ook mogelijk) camera.

Groetjes

JO
        Groetjes
        ----JO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jo99841
          Het zal toch een nieuw leerproces worden denk ik.
          Ik was in ongeveer dezelfde situatie. Meer dan 20 jaar ne A1 gehad met een aantal lenzen. De laatste jaren was de microbe iets gezakt tot ik in , ik geloof 1998, een klein digitaaltje in handen kreeg. Nu heb ik terug een slr maar dan een digitaal ,een 20D van canon. Na een powershot S40, een sony f828 toch terug bij een spiegelreflex beland, ik kon niet wennen aan die kleine oogzoekers en aan de beperkte DOF. Het is terug een hele investering om een camera met bijhorende lenzen en materiaal zoals flitsen, tassen,opslagkaartjes, batterijen, monopod, tripod en dergelijke te doen. De basisprincipes blijven ongeveer hetzelfde met digitale fotografie maar nu zie je direct wat je gefotografeerd hebt en kun je wissen en opnieuw doen tot het goed is. Het is toch opnieuw in de boeken en op forums zoals dit duiken om het een en ander bij te leren. Welk merk of type zul je zelf moeten uitmaken. De normale merken zoals canon, nikon, fuji, minolta, olympus, etc hebben zeer goede modellen. Het hangt een beetje (wat zeg ik) het hangt volledig van je budget af. Je mag toch rekenen op een kleine 2000 € als je een dslr met een groothoek, een standaard, en een telelens wilt hebben.
          Oh ja. Nog iets wat dat ge zeker moet hebben is een fatsoenlijke pc om je resultaten op te bewerken en om op dit forum te verzeilen. Maar aangezien dat je deze vraag hier al gesteld hebt veronderstel ik dat je al een pc hebt.

Veel plezier met de aanschaf van een nieuwe (of misschien een 2e hands,is ook mogelijk) camera.

Groetjes

JO
          Kan me hier volledig bij aansluiten .

Had eveneens nog een Canon A-1 analoge SLR met toebehoren en was eerst met een Powershot S1 IS gestart in het digitale tijdperk.

De euforie was echter snel bekoeld :
          - Shutterlag
          - Kleine, onnauwkeurige zoeker
          - Klein en licht (letterlijk en figuurlijk)
          - Geen mogelijkheid een externe flitser aan te sluiten
          - Vele instellingen noodzakelijk via scrollen door menu (omslachtig)

Kortom, na een jaar de knoop doorgehakt en een EOS 20D aangeschaft.
          Hiermee was het (D)SLR gevoel weer helemaal terug . Enkel de wat kleinere zoeker in vgl met mijn oude A-1 heeft wat "aanvaardingstijd" gevraagd .

Ook de autofocus was wennen, maar na 3 maanden kan ik nu toch zeggen dat de 'leercurve' stilaan horizontaal wordt ...
          Verder nog steeds heel tevreden van het toestel en de resultaten .

Spijtig inderdaad dat je opnieuw alle lenzen moet aankopen . Het zal opnieuw een aantal jaren sparen en verzamelen zijn.
          Mijn oogcorrectielensje van mijn A-1 paste echter perfect op het oculair van de 20D (toch iets dat compatibel gebleven is )
          Ook mijn grote externe staaf-flitser kan ik nog steeds gebruiken op de 20D in manuele modus met ongeveer dezelfde resultaten als met mijn A-1 (uiteraard zonder TTL lichtmeting).

Eigenlijk speelt de 20D vandaag dezelfde rol als de A-1 destijds, nl. een semi-professionele camera (De F-1 was toen wat de 1D(s) MkII nu is).

Kortom, als je van analoge SLR komt, zou ik niet twijfelen.
          Uiteindelijk kom je toch weer bij een DSLR terecht .
          Last edited by GeertB; 6 augustus 2005, 21:44.
          Greetz Geert.
          Canon gerief...

Comment

Hallo,

Bart, Jo en Geert bedankt voor u reaktie.
            Als ik bij canon wens te blijven ? Is een 350 D in orde
            of zou je een ander toestel aanraden.

Groetjes Sloeberd
            www.bloggen.be/sloeberd/

Comment

Ik zou je natuurlijk niet van Canon willen afhalen... (Ik zou op dit forum niet durven Maar ik wil toch even wijzen op de minolta dynax 7D. Dit is een digitale spiegelreflex met het echte reflex-gevoel. Wel een steile leercurve (geen scenestanden), maar dat mag geen probleem zijn na zoveel jaar fotograferen. De camera ligt voor mij lekker in de hand, heel stevig en de prijs is op moment ook niet slecht... Alle bijbehorende lenzen moeten toch opnieuw gekocht worden. De Canon 350D is dan toch van een andere orde. Ik heb ze beiden vastgehad.

Veel plezier met de aanschaf en eerst zelf proberen hè, wat voor de een prettig is, is voor de ander niks...

Groetjes,
              Bart

Comment

Ik zou dit zelf niet aanraden. Zeker als je al een gevorderde fotograaf bent, dan ga je snel op de tekortkomingen lopen van dit toestel en ga je snel weer wat anders willen.

Misschien kan je beter een 2e hands 10D op de kop tikken of een 20D...
                Ik heb zelf een 300D en heb eigenlijk al spijt dat ik hem gekocht heb wegens een paar toch wel irritante kleinigheden die het plezier toch een beetje afbreken, deze zijn dan wel opgelost bij de 350D maar die heeft dan weer andere tekortkomingen.

Ik denk dat veel mensen je hier toch de 20D gaan aanraden omwille van zijn veelzijdigheid en goede prijs verhouding.

- Correct me if I'm wrong -
                Canon 300D
                Canon 18-55mm
                Canon 70-300mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door aikon
                  Ik zou dit zelf niet aanraden. Zeker als je al een gevorderde fotograaf bent, dan ga je snel op de tekortkomingen lopen van dit toestel en ga je snel weer wat anders willen.

Misschien kan je beter een 2e hands 10D op de kop tikken of een 20D...
                  Ik heb zelf een 300D en heb eigenlijk al spijt dat ik hem gekocht heb wegens een paar toch wel irritante kleinigheden die het plezier toch een beetje afbreken, deze zijn dan wel opgelost bij de 350D maar die heeft dan weer andere tekortkomingen.

Ik denk dat veel mensen je hier toch de 20D gaan aanraden omwille van zijn veelzijdigheid en goede prijs verhouding.

- Correct me if I'm wrong -
                  De 20D klasse (als zoiets al zou bestaan) zou inderdaad - mijns inziens - de ideale overgangs DSLR zijn als je van analoge SLR komt.
                  Je bent al een relatief zware metalen SLR camera body gewend (de AE-1 was een stevige knaap) en dan zou een kleine, lichte DSLR zoals de 350D misschien toch wat tegenvallen.

Let op, ik zeg niet dat je best een 20D zou kopen, maar wel in deze klasse.
                  Canon, Fuji, Minolta en Nikon lijken mij momenteel de betere aanbiedingen te hebben en aangezien je toch alle lenzen opnieuw moet kopen, ben je opnieuw vrij het merk te kiezen.

Veel succes met je keuze!
                  Greetz Geert.
                  Canon gerief...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jo99841
                    Je mag toch rekenen op een kleine 2000 € als je een dslr met een groothoek, een standaard, en een telelens wilt hebben.
                    Is dit niet wat optimistisch?
                    Groothoek: 300 -??? Euro.
                    Standaard: 300 - ???
                    Telelens: 500 - ???

Als je het bij de 350D zou houden, is dit misschien nog mogelijk. Met een 20D zul je toch een stuk boven de 2000 Euro zitten.
                    Het hangt dan ook van je budget af wat je best koopt. Indien budget geen probleem, zou ik ook voor de 20D of hoger gaan. Bij een gelimiteerd budget, zou je inderdaad ook kunnen kiezen voor een tweedehands 10D en wat meer investeren in lenzen. Als je in lenzen een goeie keuze gemaakt hebt, zullen die meerdere bodies overleven.

Veel succes alleszins.
                    The bitterness of cheap quality remains, long after the sweetness of low price has gone.
                    Fuji XT-2 + .......

Comment

Working...
                    X