Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

beginnersvraagje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• beginnersvraagje

Ik zit met een vraagje. Ik denk erover in de loop van dit jaar een spiegelreflex te kopen. Ik ben een absolute beginner dus ik ken er niet héél veel van maar daar gaat het niet over.
    Jullie moeten mij ook niet proberen te overtuigen om een prosumer te kopen of zo, mijn besluit staat namelijk al vast
    Ik zit alleen nog met enkele praktische vragen over welke camera. Binnen mijn budget ken ik namelijk maar twee mogelijke modellekes: Nikon D70(s) en Canon 350D. Maar, ik ben ervan overtuigd dat in deze prijsklasse allicht nog andere merken een model hebben, ik weet alleen niet waar ik ze moet zoeken. Dus, nu mijn vraag, zijn er nog andere merken die soortgelijke modellen aanbieden binnen dezelfde prijsklasse? Ik hoef heus niet alle specificaties te hebben of zo, die kan ik dan wel opzoeken.

Nog een vraagje: kent iemand een goed degelijk handboek waarin de basis zowat staat over lenzen, de toestellen zelf, de basistechnieken en meer van die zaken. Ik ben al eens gaan kijken in de boekhandel maar de meeste gaan echter over compactjes en van die zaken.

Alvast bedankt.

Re: beginnersvraagje

Dag Elkevv,

Voor je tweede vraag zou ik je "Digitale fotografie" van Erik Mansvelders aanraden. Een heel goed beginnersboek dat hier wellicht goed verspreid is op dit forum.Te koop in o.a. Carrefour. Deze man is hier ook van tijd aanwezig op het forum.

Groetjes,
    Pol.
    Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Ach, en voor andere modellekes, misschien eens piepen op : www.dpreview.com .

Grotjes,
      Pol.
      Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Zolang je kiest tussen Nikon en Canon kan er niet veel fout gaan.

Ik werk met Canon de voorbije 4 jaar met DSLR toestellen en de daarbij horende optiek, wat op den duur een groter investering is dan de body.
        Heb je der al is aan gedacht om gewoon bij een fotoclub te gaan in het echte leven, en daar samen met de leden de nodige kennis te vergaren.

Een bezoek aan de bib kan je ook wat wijzer maken!

Maar ik denk dat het aansluiten bij een fotoclub in het echte leven het best is wat je kan doen.

Ik kan je wel wat op weg zetten met de fotoclubs in het Antwerpse.
        Je mag me ook altijd is komen bezoeken, om eens van gedachten te wisselen over wat je wenst te kopen. Veel gezelliger dan berichtjes te typen en te lezen, Gewoon zien en doen in de praktijk.

MVG, Jeff
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Wel, ik dacht eigenlijk ook vooral aan Canon of Nikon. Ook omdat die merken goed in de markt liggen en als 't uiteindelijk misloopt ik de boel ook nog makkelijk kan verkopen.
          Maar aan bekende namen hangt ook meestal een prijskaartje, en als ik 't zelfde voor minder kan krijgen bij een ander merk wil ik daar ook wel over nadenken en die optie overwegen.

En ik kijk wel regelmatig eens op dpreview, maar als beginner versta ik maar half van wat ze daar uitleggen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Elkevv
            Nog een vraagje: kent iemand een goed degelijk handboek waarin de basis zowat staat over lenzen, de toestellen zelf, de basistechnieken en meer van die zaken. Ik ben al eens gaan kijken in de boekhandel maar de meeste gaan echter over compactjes en van die zaken.
            Hier vind je al zeer veel nuttige informatie.

hesy.be
            BD0319BE

Comment

Hallo Elke,

Mag ik vragen waarom je juist op zoek bent naar een DSLR? Als je zegt dat je net begint met de fotografiewereld te verkennen, waarom dan direct een DSLR aankopen? Er zijn ook hele goede prosumer camera's, waarmee je ook zonder al te veel basiskennis aan de slag kunt gaan.

Edit: Ik probeer je niet te overtuigen. Maar stel dat je bijvoorbeeld je camera alleen wilt gaan gebruiken voor bv huis-tuin en keuken fotografie (is trouwens niets mis mee), dan ben je met een prosumer beter af dan met een DSLR.
              Last edited by JLP; 1 augustus 2005, 14:31.
              Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
              --------

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JLP
                Hallo Elke,

Mag ik vragen waarom je juist op zoek bent naar een DSLR? Als je zegt dat je net begint met de fotografiewereld te verkennen, waarom dan direct een DSLR aankopen? Er zijn ook hele goede prosumer camera's, waarmee je ook zonder al te veel basiskennis aan de slag kunt gaan.

Edit: Ik probeer je niet te overtuigen. Maar stel dat je bijvoorbeeld je camera alleen wilt gaan gebruiken voor bv huis-tuin en keuken fotografie (is trouwens niets mis mee), dan ben je met een prosumer beter af dan met een DSLR.
                Ik wil het gewoon graag leren, en ik merk dat ik met mijn huidige camera amper iets kan instellen, dus wou ik eerst een andere kopen, maar toen dacht ik zo, waarom niet meteen een DSLR want als ik dan nog verder wil gaan is die ene "tussencamera" verloren geld geweest.

't is moeilijk om uit te leggen waarom ik één wil, ik wil er gewoon graag één. Telkens als ik mensen zie fotograferen met een dslr krijg ik kriebels en zoiets van "dat wil ik ook kunnen". Ik ben echt wel gemotiveerd om het onder de knie te krijgen, ook al heb ik totaal geen idee van wat het allemaal inhoudt.

't Klinkt absurd, ik weet het

Comment

Waarom niet kijken voor een tweedehands. Mijn 10D heb ik voor 750 Euro gekocht en ben er zeer tevreden van. Ik twijfelde tussen een 300D nieuw en mijn tweedehandse 10D. Iedereen die iets van fotografie kent, raadde mij aan voor de 10D te gaan.
                  Ik kan je dus alleen maar hetzelfde aanraden. Ook omdat je niet zoveel verlies zou doen bij wederverkoop. Een 10D zou je al tussen de 600 en 700 Euro moeten kunnen vinden, denk ik.
                  Ik spreek hier alleen over de 10D omdat ik niet op de hoogte ben van de Nikon modellen.

Je bent overtuigd dat je een DSLR wilt kopen, gelijk heb je. Eens je met zo'n toestel kunt omgaan, wil je niks anders meer.
                  The bitterness of cheap quality remains, long after the sweetness of low price has gone.
                  Fuji XT-2 + .......

Comment

omdat ik niet de zoveelste thread 'ik zou graag een dslr kopen en ...' wil beginnen kaap ik deze maar wat, al was het maar omdat ik ook twijfel ts de canon 350d & nikon d70. vooralsnog ben ik de trotse bezitter van een canon A75 (hoe meer ik her en der lees hoe beperkter ik dat ding vind ) ik ben nog niet naar de winkel getrokken om ze es uit te proberen, en aangezien dat nog een week duurt post ik in ongeduld maar mijn bijeengescharrelde indruk en gevraag, reageer naar believen, liefst zonder merkfetisjisme

enerzijds geeft de canon wat mij betreft 'mooiere' (subjectief) beelden (op dpreview), dat zal wel aan cmos/ digic II liggen (en de instellingen als iemand me daar wat meer over vertellen kan, houden ze bij een test immers niet alle instellingen 'gelijk') en een betere noisereductie,
                    anderzijds heeft de d70 een snellere shutter en groter ev-bereik en zo'n rastertje op de viewfinder - heeft de 350 dat ook niet?
                    en in hoeverre vallen de gebreken van beide toestellen die ik hier noem te verhelpen met accessoires, goeie lenzen...?

ook nog: de 350d is vrij recent, de d70 niet (meer). in het verlengde daarvan: wanneer valt de opvolger van de d100 te verwachten (of de echte opvolger van de d70), en tegen welke prijs? zelf gok ik september, rond de 1500 euro, mss kan iemand met meer ervaring een meer beredeneerde gok doen? (of een link posten waar ze volop aant speculeren zijn?) uiteraard moet ik niet blijven wachten maar ik vind ook wel dat canon nogal haasje over nikon gedaan heeft met de 350d en nikon nogal zwak reageerde met de s-versie (dus houden ze hun troef achter of hebben ze er geen en duurt het nog een klein jaar eer ...?), en een paar maandjes geduld voor een duidelijk betere body dan de 350d (en de d70) kan nog wel net.

wat de lenzen betreft: de kitlens van nikon (grobet: 18-70 mm voor ??) zou beter zijn dan die van canon (grobet: 18-55 mm + EF-90-300 mm (+ 1gb cf) voor 1200), waarom precies? (iets wat ik nog niet meteen gelezen heb; hoe vertaalt zich dat in een foto, zijn hiervan ergens testen on-line in de buurt, waar dezelfde scene tig maal getrokken wordt met verschillende lenzen, kan ik zien of ik verschil zie, en of dat verschil voor mij belangrijk is ...). aangezien lenzen belangrijker zijn dan bodies, en beginners altijd met sigma/ tamrons beginnen die uitwisselbaar zijn ts canon en nikon (met een mount of ben ik totaal verkeerd?), is 't dan mogelijk nu met de eos350d te beginnen en later op nikon over te schakelen, of omgekeerd, naargelang mijn al dan niet voldoening van het toestel (en het al die tijd blijven gebruiken van 'goedkope' lenzen)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door def joe
                      Waarom niet kijken voor een tweedehands. Mijn 10D heb ik voor 750 Euro gekocht en ben er zeer tevreden van. Ik twijfelde tussen een 300D nieuw en mijn tweedehandse 10D. Iedereen die iets van fotografie kent, raadde mij aan voor de 10D te gaan.
                      Ik kan je dus alleen maar hetzelfde aanraden. Ook omdat je niet zoveel verlies zou doen bij wederverkoop. Een 10D zou je al tussen de 600 en 700 Euro moeten kunnen vinden, denk ik.
                      Die laatste 2 zinnen toch even nuanceren: een DSLR is een hele slechte investering! Een 10D gekocht anderhalf jaar terug: 1.500 EUR, nu verkopen: 750 EUR (en dan moet je er eigenlijk nog de grip bijgeven die 200 EUR kost)... De objectieven daarentegen zijn een (over het algemeen) veel prijsvastere investering, daar verlies je een pak minder centen op...
                      Canon 10D, glass, flashes & extra's
                      Fuji S602Z & extra's
                      www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Er wordt hier altijd maar over ofwel nikon ofwel canon gesproken.

wilt dit zeggen dat de andere merken geen schijn van kans maken ?

Pentax heeft toch ook een vergelijkbaar model ? (IST DS)
                        wat is daar mis mee ?

en die nieuwe minolta (5D ?)?
                        die CCD stabilisatie lijkt me echt wel een serieus plus punt !

Is het gewoon de naambekendheid die het verschil maakt of zijn de andere gewoon minder goed ?
                        Of kan je enkel voldoende lenzen vinden voor nikon/canon ?

Mvg,
                        Greg
                        As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
                        like.no.other

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
                          Die laatste 2 zinnen toch even nuanceren: een DSLR is een hele slechte investering! Een 10D gekocht anderhalf jaar terug: 1.500 EUR, nu verkopen: 750 EUR (en dan moet je er eigenlijk nog de grip bijgeven die 200 EUR kost)... De objectieven daarentegen zijn een (over het algemeen) veel prijsvastere investering, daar verlies je een pak minder centen op...
                          Ik bedoelde bij tweedehands kopen en dan verkopen, dat het verlies beperkt blijft. Als ik mijn 10D binnen een tweetal jaar zou verkopen dan verwacht ik toch nog iets van 400 - 500 Euro voor te kunnen krijgen, en dan is mijn "verlies" maximum 350 Euro.
                          In het geval van Elke, laat ze verstaan dat ze het wil proberen met een DSLR en indien het niet goed lukt, ze hem weer zou verkopen. Dan spreken we hier, denk ik, over een periode van minder dan 6 maanden. En dan zou ze voor haar 2dehands toestel ongeveer hetzelfde moeten kunnen krijgen als wat ze betaald heeft.
                          Maar Elke klinkt gemotiveerd, dus ik denk wel niet dat ze daaraan moet denken, het belangrijkste is dat ze een goed toestel voor relatief weinig geld kan aankopen.
                          The bitterness of cheap quality remains, long after the sweetness of low price has gone.
                          Fuji XT-2 + .......

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Grf
                            Is het gewoon de naambekendheid die het verschil maakt of zijn de andere gewoon minder goed ?
                            Of kan je enkel voldoende lenzen vinden voor nikon/canon ?

Mvg,
                            Greg
                            Ik denk dat vooral de verkoopscijfers van belang zijn. Het marktaandeel van Canon en Nikon is het grootst (lees: de meeste mensen hebben een Canon of Nikon toestel).
                            Dat wil dus absoluut niet zeggen dat de andere merken minderwaardig zouden zijn. Ik denk (en dat is mijn persoonlijke mening) dat de toestellen van Minolta even goed zijn. En idd de AS-functie is een serieus voordeel maar dat is niet direct iets waar Canon en Nikon mee zullen uitpakken omdat ze dan hun lenzen met beeldstabilisatie niet meer verkocht krijgen.
                            Wat dan wel bij de andere merken minder is, is de beschikbaarheid van lenzen. Ze zijn of duurder (zeker de Minolta's) of moeilijk te krijgen (VB: de Sigma lenzen, die komen eerst in Canon en Nikon versie uit en daarna is het lang wachten op Minolta, Pentax en Oly- compatibele modellen)

hopelijk helpt mijn uitleg...

Comment

Working...
                            X