Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon coolpix 5700 toestel ok of beter iets anders?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon coolpix 5700 toestel ok of beter iets anders?

hoi,

Na een paar weken op dit forum beland te zijn ben ik me toch beginnen overwegen om een iets betere digitale camera aan te kopen. En hier tevens een beetje een kleine hobby van te maken. Mijn oog is gevallen op de Nikon Coolpix 5700. Ik heb dit altijd al een leuk uitziende camera gevonden. Bovendien paste deze nog goed in mijn budget. Heb deze vooral nodig om wat familie foto's te maken en naar de toekomst ook om de produkten van in onze antiek winkel te fotograferen. (Geplande online web-shop)

Nu is mijn vraag of dit toestel te overwegen valt of dat ik toch beter naar een ander merk/toestel kijk. Een dslr is niet van toepassing omdat ik toch een beetje compact toestel wil met enkele point en shoot functies. (ben niet handig met menutjes voor allerlijk dingen in te stellen op toestellen)

2de vraag die ik heb is heeft er iemand zo een toestel of een gehad en had die er slechte ervaringen mee.
    Ieder beest zijn eigen zelfgekozen feest
    Nikon D50 ; Olympus C-100 ; enkele SB Flitsers en een mini studio.

Re: Nikon coolpix 5700 toestel ok of beter iets anders?

bekijk eens de foto's van pendragon, de meeste gemaakt met de 5700...
    via search kan je nog wat info zoeken. de foto's kan je via advanced search doen...

You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
    [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
    Imagening the world with Nikon and Tamron stuff

Comment

Kan je die tweedehands kopen? Want de test die ik kan vinden is al van augustus 2002.

Als die nog ergens nieuw in de winkel ligt, dan zouden ze er toch een flinke korting op moeten geven. Anders kan je beter een recenter toestel zoeken, want de technologie van digitale camera's is de laatste jaren nog flink verbeterd. Vooral de snelheid (reactietijd en wegschrijven van de foto's) is sterk verbeterd.

Om produkten te fotograferen is een compact toestel veel handiger dan een DSLR, want daarvoor kan je best wat meer scherptediepte gebruiken. En door de kleinere sensor is dat juist een voordeel (voor sommige foto's ook een nadeel) voor het fotograferen van objecten, waarbij alles zo scherp mogelijk moet zijn.

Die Coolpix 5700 zal dus zeker voldoen voor wat je die wil gebruiken.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Ik vond dit geen prettige camera. Ondanks de goede review vond ik het een onding om mee te werken.

De menustructuur is heel onduidelijk.
        Je kunt niet zo uit de doos fotograferen (ik vond dat niet erg maar beginners kunnen zich er stuk op bijten)
        En traag heel traag, vooral de autofocus vond ik erg vervelend werken.

Maar goed dit is mijn mening.

Probeer hem goed uit in de winkel en niet alleen op contrastrijke zaken maar ook wat minder goed lichtomstandigheden.
        Heb je kids en wil je die gaan fotograferen op een spontane manier.. (Dat vind ik de leukste)... Neem ze mee en kijk of het lukt...

Dit is geen toestel dat snel reageert...

De qualiteit van de gemaakte foto's is echter zeer goed. Maar als middel om een foto te maken vond ik hem niet prettig. Ik heb hem snel doorverkocht (ps na 3 maanden had ik al hot pixels die zichtbaar waren in de afdrukken.)

Met vriendelijke groeten,
        Bart

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BartK

De menustructuur is heel onduidelijk.

vind ik toch goede structuur...ieder zijn meug?

Je kunt niet zo uit de doos fotograferen (ik vond dat niet erg maar beginners kunnen zich er stuk op bijten)

toch bizar hoor...wat had je dan nodig? zelfs met m'n nieuwe dslr was fotograferen vnuit de doos vrijwel mogelijk...(ook nikon)
          voila

You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
          [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
          Imagening the world with Nikon and Tamron stuff

Comment

Ik bedoel hiermee dat voor mensen die niet bekend zijn met fotografie er maar een knop op zit die het automatisch voor hen regelt, de P knop. Dit geeft wel de goede belichting maar niet altijd het gewenste resultaat m.b.t. scherpte diepte enz.. De camera kent geen scenestanden. De standen die de meeste mensen in het begin gebruiken om toch tot een gewenst resultaat te komen. De camera is wat dat betreft, vind ik, niet gebruiksvriendelijk.

Veel zaken uit het menu vond ik op onlogische plaatsen zitten. Natuurlijk leer je hier mee omgaan, maar dit zorgt ervoor dat u de handleiding toch zeer goed moet doorlezen en in het begin bij moet hebben. Sommige zaken zitten op onlogische plaatsen. Wat weet ik niet meer, camera is al meer dan een half jaar verkocht.

Destijds kocht ik de camera omdat ik het juist leuk vind om handmatig in te stellen, maar dit is voor beginnende fotografen niet altijd weggelegd. Natuurlijk kun je hem aanzetten en dan op de ontspanknop drukken in de P stand, maar ja dan kun je elke compact kopen hè...

Nee ik was niet gecharmeerd van deze camera, maar goed meningen mogen verschillen hè. Verder moet deze mevrouw zelf bepalen wat zij belangrijk vindt... Is zij een fotograaf die graag zeggenschap over haar opnames heeft? Is de leercurve niet te stijl voor haar om tot een creatief gewenst resultaat te komen (dus niet de P knop), want voor een onervare fotograaf is die leercurve stijl. Voor spontane momenten vind ik de camera ook minder geschikt. Ik vond de autofocus traag. Is zij een fotograaf die straks plaatjes gaat vastleggen met onderwerpen die statisch zijn, dan is deze camera geschikt. Voor bewegende onderwerpen zou ik toch een andere camera adviseren. Wat vindt zij het belangrijkst en hoe ziet zij zichzelf als fotograaf.

Groetjes,
            Bart

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
              En door de kleinere sensor is dat juist een voordeel (voor sommige foto's ook een nadeel) voor het fotograferen van objecten, waarbij alles zo scherp mogelijk moet zijn.
              Op F22 vb heb je toch amper dof?
              Canon eos 350D - 18-55mm - Canon Powershot G5 voor het gevaarlijker werk

Comment

Hmmz, op f22 heb je juist heel veel dof= depth of field. Dus je scherptediepte rijkt heel erg ver ! Ik denk dat je abuis zit met de onscherpte van de achtergrond. Enne dit gedeelte wordt bokeh genoemd.

Marre even on topic. Ik heb zelf een cp5700 gehad, en vond het juist een heel fijn ding om mee te werken. Je kunt deze krijgen voor bedragen rond de 250-300 euro.
                Iets wat zeker is met deze camera,,,, je leert ermee fotograferen . Wel een must is om even de gebruikershandleiding te lezen .
                Tja 250-300 euro. ik had er nog 1300 voor betaald bij Topfoto nogwel
                Workshops, zie website http://www.fotomon.nl http://www.albumverkoop.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Typhon-
                  Op F22 vb heb je toch amper dof?
                  Met de lens op f22 heb je vrij veel scherptediepte (DOF).

Met een compacte camera (=kleine sensor) heb je op f2,8 al heel veel scherptediepte.

Met een DSLR heb je op f2,8 bijna geen scherptediepte. Daarmee moet je meestal al naar f16 - f22 gaan om macrofoto's te kunnen maken.

Om spullen (uit bijvoorbeeld een antiekwinkel) zo scherp mogelijk te fotograferen zal een compactje dus veel gemakkelijker zijn dan een DSLR. Want bij de laatste zal je bijna altijd met een statief moeten werken om geen bewegingsonscherpte te krijgen. (Of je hebt een goede flitser nodig om voor voldoende licht te zorgen.)

Maar het is niet alleen maar een voordeel wanneer je zoveel scherptediepte hebt. Soms wil je een object (of persoon) zo op de foto krijgen dat de achtergrond wazig wordt, en dat is met een compact toestel veel moeilijker.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

Ik heb er zo eentje gehad en werkt probleemloos.Spijtig van de shutterlag en trage AF bij weing omgevingslicht! En manueel focussen moet je heel wat knopkes indrukken.Albij al een goed toestel maar er zijn er al betere op de markt!
                    En het is een batterijenvreter !

Nu is hij toch nog nieuw te vinden rond de 400euros.Kijk eens naar de FUJI S5500 en binnekort de S5600 ,stukken goedkoper en evengoed !

Goed uitkijken en prijsvergelijken maken.Op de belgische markt liggen die altijd hoger daarmede dat hier door vele in onze buurlanden word gekocht!
                    Last edited by Fabbe; 31 juli 2005, 08:39.

Comment

Ik vond dit een goed toestel en zeker voldoende wat je ermee wil doen.
                      Als nadelen zag :
                      zeer traag opstart (maar antiek loopt niet weg, zeker)
                      Wegschrijven van RAW duurt zeer lang, maar jpeg gaat vlug
                      Batterij gaan niet lang mee als je de LCD veel gebruikt.
                      Hij is niet echt compact.
                      Het niet echt een P&S camera zoals je bij andere types hebt (voorgeprogrammeerde portrait, landscape, sport,..) je moet alles via de knopjes regelen.

Ik weet niet hoeveel je er wil aangeven ?
                      Maar als hij meer dan 450 Eur kost zou ik voor een recenter toestel gaan.
                      De technology gaat zo snel dat een toestel van 2002 al helemaal veroudert is.

My 2cents
                      BD0497BE : Nikon body + glas
                      www.RudyVerrijt.info

Comment

Die 400 Eur van Fabbe is misschien een betere richtprijs
                        BD0497BE : Nikon body + glas
                        www.RudyVerrijt.info

Comment

Antiek loopt niet weg maar familie wel. Overigens moet ik wel zeggen dat de macrofunctie van deze camera erg goed is. Als de camera dan scherpgesteld had (allemaal al genoemd) en de foto lukte, ja dan had je wel een prachtig plaatje. Deze camera kan heel dichtbij....

Maar goed de voor en nadelen zijn uitvoerig besproken. Ik ben nieuwsgierig wat de uiteindelijke aanschaf zal zijn...

Comment

Heb dit toestel ook gehad en was er uiterst tevreden over. Is een heel goeie leerschool als je later wil overstappen naar DSLR. Je neemt er bovendien haarscherpe macros mee. Voor mij 'was' dit een ideaal toestel om mee te beginnen in de digitale fotografiewereld.
                            Natuurlijk altijd de mogelijkheden achterhalen via de gebruiksaanwijzing. Spijtig, maar nog teveel mensen lezen te weing hun gebruiksaanwijzing.
                            Speel zelfs weer al een tijdje met de idee van als tweede toestel terug een goeie prosumer aan te schaffen, maar het zou nu dan de CP8800 zijn, vooral omwille van de VR.

Groetjes,
                            Pol.
                            Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Wacht ff ben ervan uitgegaan dat Riva een vrouwtje is. Maar dat kan ik nergens terugvinden. Misschien een storing in het bovenfront van mijn kant. Zou natuurlijk net zo goed een manneke kunnen zijn. Sorry hoor, het was laat toen ik deze post las... Ik ken iemand en die heet Rika en da's een vrouwke. Waarschijnlijk is het zo gekomen. Dis ff off topic, maar als ik iemand beledigd heb moet ik dat toch laten weten hè....

Comment

Working...
                              X