Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraagje ivm digitale camcorder

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• vraagje ivm digitale camcorder

Hallo,

Ik heb al een digitaal fototoestel met 3x optische zoom... maar dat is onvoldoende om tijdens voetbalmatchen actiefoto's te nemen van (redelijk) dichtbij... Nu dacht ik eraan van een camcorder te kopen (rond de 5-600 EUR) en van de gefilmde stukjes snapshots nemen die dan als foto dienen....
    Pas op dat zal niet uitsluitend daarvoor dienen, ik zou ook wel stukjes filmen.

Weet er iemand of de kwaliteit redelijk is ? IK zou opteren voor een 1,3 Megpix ofzo. Het dient zeker niet om die foto's achteraf kweet ni hoe te vergroten of af te printen. Bekijken op pc en hier en daar is een op 10x15 afprinten zal het eerder zijn.

Ik dacht aan volgend toestel: Canon MVX300...

Iemand suggesties, ervaringen, tips?

Alvast bedankt!

Re: vraagje ivm digitale camcorder

Hangt af van hoe hoog je de lat legt, voor mij persoonlijk is dit weggegooid geld!
    Je heb voor 600 Euro nog geen behoorlijke lens, laat staan een behoorlijke Camcorder met een behoorlijke lens! Waar ligt het overwicht van je verlangens?
    Is het bij de fotografie, dan is een DSLR met serieuze optiek aangewezen voor sport, reken op een 2500 Euro. Ligt het bij video opnames van sport dan is een serieuze camcorder ook aangewezen budget minimaal 3000 Euro voor een 3 CCD cam met lens en wat toebehoren.

my2cents
    Jeff
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Jeff, alvast bedankt voor de reactie.

Bwah de lat ligt niet zo hoog, ik wil gewoon 'redelijke' foto's en sfeerfilmpjes nemen tijdens voetbalmatchen en van acties redelijk ingezoomd. Die foto's moeten niet het van het zijn. Is zeker niet professioneel bedoeld.

Comment

Als je van de film een snapshot zal nemen, zal dit geen 1,3 megapixel zijn.
        De camcorder neemt in PAL resolutie op (720 x 576 ), wat geen 1,3 MP is (ongeveer 1280 x 960)

De extra (mega) pixels op de camera dienen voor:

1/ beeldstabilisatie
        2/ photo's nemen (direct, dus niet van je opgenomen film).
        3/ evt. wide screen opnames (afhankelijk van de camera/model)

ik wil je anders wel eens een snapshot van een opgenomen filmpje (DV) doorsturen, dan kan je zelf de kwaliteit van de afdruk eens beoordelen. Maar de kwaliteit is maar bedroevend hoor (in vergelijking met een gewone megapixel compact).

mvg,
        Kristof

Comment

Kristof,
          alvast bedankt, heb je een mailtje gestuurd.

Heb er nog eentje gevonden, 2,12 Megpix: Panasonic NVGS140... wel wa duurder, maar denk beter... is met 3 CCD... dit zal er al eerder op trekken zeker? Graag advies/betere toestellen in deze prijsklasse.

bedankt

Tom

Comment

De kwaliteit van een foto uit een digitale camera is natuurlijk niet dat zoals van een dSLR. Een 3CCD is inderdaad een heel stuk beter dan een gewone digitale video camera. Maar voor een sfeerbeeld op internet resolutie is een foto uit een gewone digitale videocamera nog net te doen. Je kan die fotos ook bewerken en verbeteren met een foto-bewerkingsprogramma.

Wie zin heeft kan eens kijken naar mijn geanimeerde video: dit is een reeks fotos uit een MiniDV sony HC40. Tacha op de catwalk in rood pakje.

http://www.pbase.com/debodt/tacha_defile

Op hetzelfde moment, dus met rood pakje, heb ik ook gewone fotos genomen met 20D,
            je kan eens vergelijken ze staan op dezelfde bladzijde (foto hello is -nog- onbewerkt).

Comment

De kwaliteit van videobeelden is in het geheel niet te vergelijken met die van foto's. Ik vrees dat je dus heel teleurgesteld zal zijn. Met de meeste videocamera's kan je tegenwoordig ook echt foto's nemen, die dan niet op band, maar op een geheugenkaartje worden weggeschreven. De kwaliteit van die beelden is dan wel beter, en met een 2,12 megapixel-camera zal je wel een redelijke 15x10 foto kunnen afdrukken.

Misschien de beste en zeker de eenvoudigste raad: neem met de videocamera van je keuze een aantal foto's in de winkel en bekijk ze daarna op pc.
              Beauty need only be a whisper
              Camera's: Canon 5D Lenzen: EF 17-40mm F 4.0 L USM, EF 24-105mm F 4.0 L IS USM, EF 50mm F1.8 II, EF 90-300mm F 4,5-5,6 DC - Flitsers: Sigma EF-530 DG ST

Comment

Om ook nog eens te vergelijken nog eens experimentje gedaan:

Koe uit de Sony HC39, full zoom (optical 3x):

Koe uit de D70, Sigma 55-200, getrokken op 200mm (en nog niet op zijn scherpst, maar dat zal eerder aan de fotograaf liggen ):

Bovenstaande is een 100% crop op dezelfde "resolutie" dan de HC40 (720x576).
                De full versie is te zien op http://pictures.kri-soft.be/koe_full.jpg (niet getoond, want voldoet niet aan forum regels).

Zoals hierboven al vermeld, voor publicatie op internet nog nét te doen, voor af te drukken te weinig, maar dat komt ook door de eerder beperkte resolutie van 720x576. Als je het 100% beeld van de koe uit de D70 zou afdrukken op 10x15cm zou dat ook niet zooo goed zijn denk ik

mvg,
                Kristof

Comment

Working...
                X