Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Slecht idee?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Slecht idee?

    Ik heb even een testje gedaan met mijn 350D, want ik was toch wel een beetje curieus.

    Als ik de resolutie op het allerlaagst zet, kan ik met continuous mode echt continuous blijven schieten. Niks 14 frames: het hele kaartje vol als ik wil, aan 2.5fps.

    Dat heeft mij tot nadenken gestemd, en een beetje doen rekenen. Een beeldje is dan gemiddeld 370KB groot. Dat wil zeggen dat er op een flashkaartje van 2GB (=1800MB) ongeveer 4800 beeldjes op kunnen.

    Aan 2.5fps wil dat zeggen dat ik dan 1920s zou kunnen in continuous schieten. Dat is ruim een half uur. Veronderstellende dat de batterij het zou uithouden.

    Dat levert dan aan 25fps ongeveer 192s beeldmateriaal op.

    De vraag is nu: is dat een slecht idee om te proberen? Gaat de spiegel er op den duur niet uitvallen van moeheid?

    Groetjes,

    Dave

    P.S.: Ik hoop dat dit het juiste forum is? Het is eigenlijk een vraag over de camera?
    Last edited by GroovBird; 26 juli 2005, 20:34.
    pixelpusher

  • #2
    Re: Slecht idee?

    Ik heb eens ergens gelezen dat de sluiter is getest op 100.000 sluiterbewegingen dus dat moet geen probleem zijn.
    "Cause you fucked the Middle East, and gave birth to a demon" - Immortal Technique © 2004
    [20d] [tamron 28-75/f2.8] [canon ef 50/f1.8 II] [canon ef 70-200/f4 L USM] [cf/tas/filters/imagetank]

    Comment


    • #3
      Re: Slecht idee?

      Dé vraag is: waarom ? Wat hoop je te bereiken op die manier ?
      Canon 1D Mark II; flitsers en het nodige gLasservies...

      Comment


      • #4
        Re: Slecht idee?

        Ik deed vroeger nogal wat timelapse fotografie, maar dat was nogal traag (15s per beeld). Dat was ook nogal een lage resolutie.

        Met een 350D kan ik op HD kwaliteit timelapse filmpjes maken.
        pixelpusher

        Comment


        • #5
          Re: Slecht idee?

          Daardoor zal je 350D wel wat sneller versleten zijn, het is geen filmcamera .

          Dan koop je beter een compacte camera, de Canon S2 IS zou vrij goed zijn om video's mee te maken, en die zal er ook langer tegen kunnen .

          Als je echt wil filmen, dan is een videocamera een veel betere keuze.

          Na zo'n 11 uur zit je al aan 100.000 sluiterbewegingen, als die al zo lang heel blijft .
          Last edited by Black B@ndit; 26 juli 2005, 21:42.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Slecht idee?

            Een videocamera heb ik, maar dat is altijd beperkt tot een uurke tape, tenzij je de "1s per minuut opnemen" functionaliteit meerekent. Maar je moet het dan later nog inladen, versnellen, en 't is niet dezelfde resolutie.
            pixelpusher

            Comment


            • #7
              Re: Slecht idee?

              Puur uit interesse, hoe ziet de workflow er achteraf dan uit? Hoe verwerk je die beelden (montage, uiteindelijke drager, ...)? Is het niet veel handiger om te werken met een HD Videocamera? (OK, is nog wat prijzig, maar een 350D + lenzen is er ook niet naast qua prijs)
              Canon 1D Mark II; flitsers en het nodige gLasservies...

              Comment


              • #8
                Re: Slecht idee?

                Dat is misschien iets om een post over te maken in een ander forum, maar in 't kort: Sony Vegas laat je toe een reeks foto's als "film" te gebruiken, en je kan er mee "renderen" naar HD WMV of MPEG2.
                pixelpusher

                Comment


                • #9
                  Re: Slecht idee?

                  Ik heb niet zolang geleden een link gezien op BD (dacht ik toch...) naar een film die volledig gemaakt was met een Canon DSLR. Ben niet zeker of het nu met de 20D of de 1DMKII was...

                  Maar, wat is precies het voordeel van een DSLR tegenover een HDV ?
                  (by the way, ik gebruik ook Vegas 6b voor m'n DV-montages)
                  Canon 1D Mark II; flitsers en het nodige gLasservies...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Slecht idee?

                    Dit lijkt mij toch al te gek... een DSLR gaan 'misbruiken' door er ellenlange fotosessies mee te schieten en dan te monteren als filmpje .

                    Zoals eerder geopperd: daar zijn andere toestellen voor, zoals de S2 IS , die dit overigens uitstekend kan (filmpjes schieten) en dan aan 30 beelden per seconde.

                    De mechanische belasting is trouwens veel hoger met een DSLR: Met elk beeld moet de spiegel opklappen, sluitergordijn afgerold worden...

                    Een prosumer in filmmodus heeft enkel de zoom, scherpstelling en diafragma als bewegende delen.

                    Ikzelf zou er nog niet aan denken om mijn 20D hiervoor de 'misbruiken'.
                    Mijn S1 daarentegen filmt uitstekend.
                    Greetz Geert.
                    Canon gerief...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Slecht idee?

                      Ja, maar om te filmen gebruik ik wel een degelijke videocamera met 3 beeldchips.

                      Het gaat er hier niet om een gewone film te maken, het gaat om "time-lapse". En inderdaad, een prosumer heeft veel minder mechanische bewegingen per foto, en is daardoor beter geschikt.

                      Maar ik vond het toch wel leuk om vast te stellen dat die 14fps slaat op "op maximale resolutie" en eigenlijk eerder beperkt is door de snelheid van je flashkaartje.
                      pixelpusher

                      Comment


                      • #12
                        Re: Slecht idee?

                        Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird
                        Ik heb even een testje gedaan met mijn 350D, want ik was toch wel een beetje curieus.

                        Als ik de resolutie op het allerlaagst zet, kan ik met continuous mode echt continuous blijven schieten. Niks 14 frames: het hele kaartje vol als ik wil, aan 2.5fps.

                        Dat heeft mij tot nadenken gestemd, en een beetje doen rekenen. Een beeldje is dan gemiddeld 370KB groot. Dat wil zeggen dat er op een flashkaartje van 2GB (=1800MB) ongeveer 4800 beeldjes op kunnen.

                        Aan 2.5fps wil dat zeggen dat ik dan 1920s zou kunnen in continuous schieten. Dat is ruim een half uur. Veronderstellende dat de batterij het zou uithouden.

                        Dat levert dan aan 25fps ongeveer 192s beeldmateriaal op.

                        De vraag is nu: is dat een slecht idee om te proberen? Gaat de spiegel er op den duur niet uitvallen van moeheid?

                        Groetjes,

                        Dave

                        P.S.: Ik hoop dat dit het juiste forum is? Het is eigenlijk een vraag over de camera?
                        Eén van de wetten van Murphy zegt:
                        "Als je iets gebruikt op zijn vol vermogen, gaat het kapot".
                        En de afgeleide wet:
                        "Het stuk dat kapot gaat is niet herstelbaar, niet in voorraad, uit de handel genomen of vervangen door iets anders dat niet compatibel is".

                        Dus: geen goed idee
                        Fullator
                        Fotostudio Candela Zone
                        website: http://www.chronax.be
                        website: http://www.marquisemodels.eu

                        Comment

                        Working...
                        X