Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Op zoek naar een compacte camera

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
    Zo te zien is de R10 'beter' (?) dan de R50, maar hoger in prijs en iets zwaarder. Vraagje: is focus stacking hetzelfde als focusbracketing?
    Het zou interessant zijn om bv die twee toestellen naast elkaar te zetten, maar vind niet meteen een site waar je bepaalde toestellen kunt selecteren en met elkaar vergelijken.
    Focus stacking is hetzelfde als focus bracketing.
    Camera's vergelijken: https://www.dpreview.com/products/compare/cameras
    Je kan daar zelfs de 50D nog bij zetten.

Heel veel verschil is er niet tussen de R10 en de R50, maar niet alle specificaties staan in die vergelijkende tabellen, en sommige vakjes zijn gewoon niet ingevuld...

Kijk hier eens: https://www.youtube.com/results?search_query=canon+r50+vs+r10
    https://www.youtube.com/watch?v=VOi131bU7M0
    Last edited by Black B@ndit; 11 maart 2025, 20:16.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Dank je, Bart. Ik ga morgen die vergelijking doen! ​​

@ iedereen die nog een reactie geplaatst heeft:
      - ik ben er nog niet uit, maar ben wel tot de vaststelling gekomen dat macrofotografie en 'licht materiaal' niet echt samengaan.
      - ik ga nog wel die OMs bekijken, maar vrees dat (net zoals bij de Fuji en Sony systeemcamera's die ik bekeken heb) de aankoop van én een ander merk van camera én een macrolens die kan concurreren met haar huidige 100mm f/2.8L USM IS Macro een dure aangelegenheid gaat worden.
      - het voordeel van bij Canon te blijven, maar naar een systeemcamera over te schakelen, is dat we enkel de prijs van een nieuwe camera en een adapter moeten incalculeren (misschien ook een extra batterij?)
      - maar een ander voordeel (omdat wij altijd al met Canon gewerkt hebben) is dat de leercurve veel kleiner gaat zijn.
      - het idee van 'sacoche-formaat' moeten we wel opgeven, maar ook gewicht en hanteerbaarheid spelen een rol. De stap van dSLR naar systeemcam binnen hetzelfde merk is kleiner, maar het 'gewichtsverlies' zou ook substantieel moeten zijn.

Nog genoeg dingen om over na te denken, en zeker niet overhaast tot aanschaf overgaan.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.2) - iPhone XR (iOS 18.3.2) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.3.2)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door spikkesenior Bekijk bericht

ik heb de fuji X100 gehad maar heb nu de X-M5 met o.a. de TT artisan 27 mm zeker dezelfde kwaliteit maar een pak kleiner en vooral lichter. ik zeg het maar...
        Dat is idd een uitstekende keuze. Voor TS hetzelfde probleem, voor in een Handtas zal deze ook te dik zijn door het objectief. Alhoewel de TT artisan een heel compact objectief is blijft het in verhouding tot de X-100 VI toch dik, vergeet niet dat dit een 2.8 lens is tegenover F2 van de X-100. Ook macro eigenschappen zijn niet de beste eigenschappen van de TT. Dus voor de TS blijft dit hetzelfde probleem. Maar je hebt gelijk, de M-5 met de TT artisan 27 is een heel compact geheel op zich. Maar ondertussen zie ik dat LesC al een idee gevormd heeft dat hetgeen hij zoekt voorlopig niet aan de orde komt. :-)

Leiqa Q3 43, Canon R5 , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon RF 100-500 L

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

Helemaal ingezoomd staat er 200mm op het display van de camera, dan is het duidelijk dat die "60mm" zeker niet overeen komt met 162mm op een full-frame, het is wel degelijk 60mm vergelijkbaar met een full-frame op 60mm (de camera maakt dus die berekening).
          Het zoombereik van die Sony gaat van 24mm tot 200mm, omgerekend naar full-frame, en dat is ook wat je ziet op het display terwijl je de zoomknop gebruikt.
          Uiteraard is dat geen echte 24-200mm, ik weet zelf goed genoeg hoe groot een echte 24mm en 200mm lens voor een full-frame camera is.
          Die "60mm" waarvan ik door ervaring weet dat die de maximale vergroting geeft is dus wat er op het schermpje komt, daarmee krijg je ongeveer even veel in beeld als met een 60mm lens op een full-frame camera (en ik weet dat die geen echte 60mm is, het formaat van de sensor is kleiner, en daardoor moet de lens ook niet zo groot zijn. Over dat onderwerp zijn hier al talloze discussies geweest, voor mij is het gewoon dat wat je op de foto krijgt bij die 60mm op de kleine Sony ongeveer hetzelfde is als bij een 60mm op een full-frame, moeilijker moet je het niet maken, het is gewoon een praktische vergelijking.)
          Ik wou het ook niet moeilijker maken, het is gewoon dat ik het me niet meer herinner in mijn RX100 mkIII. Ik heb hier nog een oude G1X, en daar staat zelfs niets van gegevens bij, gewoon een zoom-bar. Misschien is het beter om te spreken van beeldhoeken maar we zijn nu eenmaal historisch vertrouwt met het omzetten naar FF equivalenten. Het heeft ook maar van weinig belang, het is gewoon iets wat ik mij afvroeg. :-) … Btw die GX1 is al 13 jaar oud, dat ding is niet kapot te krijgen en werkt nog feilloos. De beeldkwaliteit is zelfs nog goed te noemen. A ja … past in een handtas, maar is duidelijk niet wat LesC zoekt … :-)
          Last edited by Funcky; 12 maart 2025, 10:14.
          Leiqa Q3 43, Canon R5 , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon RF 100-500 L

Comment

Er wordt gesproken over "macro" en "bloemen", over wat hebben we dan juist? 1:1 of gewoon dichtbij zoals een roos beeldvullend fotograferen? Dat maakt een groot verschil.

Het eerste is met een compact bijna niet te doen, het tweede kunnen de meeste compacts. Ik heb hier even snal mijn oude Canon G11 erbij gehaald en ongeveer 3x4cm is het maximum. Wel met meer vervorming dan met een echte macro natuurlijk.
            Last edited by Spanik; 12 maart 2025, 11:56.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
              Er wordt gesproken over "macro" en "bloemen", over wat hebben we dan juist? 1:1 of gewoon dichtbij zoals een roos beeldvullend fotograferen? Dat maakt een groot verschil.

Het eerste is met een compact bijna niet te doen, het tweede kunnen de meeste compacts. Ik heb hier even snal mijn oude Canon G11 erbij gehaald en ongeveer 3x4cm is het maximum. Wel met meer vervorming dan met een echte macro natuurlijk.
              Mijn vrouw gaat met haar huidige EOS 50D en een Canon 100mm f/2.8 L macrolens (1:1) zo dicht mogelijk bij de bloem dat vaak de hele bloem niet eens meer in beeld komt. Enkel de meeldraden zijn scherp, door een erg geringe scherpte/diepte worden de bloemblaadjes als maar waziger en verdwijnen ze in de achtergrond. Via nabewerking met textures, dodge&burn en andere technieken komt zij dan tot een afgewerkt beeld.
              Intussen is zij -net als ik trouwens- 75j en wordt die combinatie van dSLR en objectief te zwaar om nog te kunnen manipuleren. Thuis is dat niet zo’n probleem (vaak gebruikt zij haar statief, en fotografeert zij binnen tegen een witte achtergrond), en als ik meega op verplaatsing draag ik haar tas wel, maar zij wil ook nog wel alleen op stap.
              Kortom: hoe kunnen we het haar wat gemakkelijker maken? Zij is begonnen met een Canon Ixus, die wel degelijk in haar handtas kon, maar zij heeft haar fotografisch talent pas echt kunnen realiseren met bovengenoemde combinatie.
              Het is duidelijk dat:
              - een compactcamera (zoals haar Ixus, jouw G11 - ik heb nog een oudere G9) zo’n beelden niet kan maken;
              - twee opties schieten dus over:
              . een Fuji, Sony, Olympus… met een macrolens
              . een Canon systeemcamera waarop zij haar vertrouwde macrolens kan monteren
              - geen van beide opties kunnen ‘in de sacoche’
              - vraag is of optie 2 voldoende gewichtsverlies oplevert.

Ik ben daarstraks eens online gaan kijken naar het OM System dat aanbevolen wordt door Wike. Tel daarbij een kleine (en dus lichte) macrolens, bv een 30mm en samen gaat dat het minste totale gewicht geven. Kan misschien net weer wel ‘in de sacoche’ en is qua prijs/budget nog haalbaar ook, maar gaat die combinatie dezelfde kwaliteit opleveren als haar huidige, te zware combinatie?
              Last edited by LesC; 12 maart 2025, 20:06.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.2) - iPhone XR (iOS 18.3.2) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.3.2)

Comment

Ik heb nooit gewerkt met haar huidige combinatie en kan dus moeilijk een correcte vergelijking maken. Dat is natuurlijk ook andersom waar voor iemand die wel met jullie combnatie gewerkt heeft maar nog nooit met OM-System of Olympus. Ik weet wel dat je met OM-System, zelfs met de goedkope 30 en 60 mm lens knap werk kan leveren. Je zou kunnen kijken naar foto's in Flickr die met die lenzen gemaakt zijn en die vergelijken met jullie resultaten met Canon. https://www.flickr.com/groups/olympu...th/54379034045
                Olympus OM-1 met lenzen Olympus 12-40mm f2.8 pro, 40-150mm f2.8 pro +1.4x converter, 60mm f2.8 macro, Olympus 300mm en Olympus 100-400mm.
                Onze waarnemingen met foto: http://waarnemingen.be/user/photos/94689

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht

Mijn vrouw gaat met haar huidige EOS 50D en een Canon 100mm f/2.8 L macrolens (1:1) zo dicht mogelijk bij de bloem dat vaak de hele bloem niet eens meer in beeld komt. Enkel de meeldraden zijn scherp, door een erg geringe scherpte/diepte worden de bloemblaadjes als maar waziger en verdwijnen ze in de achtergrond. Via nabewerking met textures, dodge&burn en andere technieken komt zij dan tot een afgewerkt beeld.
                  Intussen is zij -net als ik trouwens- 75j en wordt die combinatie van dSLR en objectief te zwaar om nog te kunnen manipuleren. Thuis is dat niet zo’n probleem (vaak gebruikt zij haar statief, en fotografeert zij binnen tegen een witte achtergrond), en als ik meega op verplaatsing draag ik haar tas wel, maar zij wil ook nog wel alleen op stap.
                  Kortom: hoe kunnen we het haar wat gemakkelijker maken? Zij is begonnen met een Canon Ixus, die wel degelijk in haar handtas kon, maar zij heeft haar fotografisch talent pas echt kunnen realiseren met bovengenoemde combinatie.
                  Het is duidelijk dat:
                  - een compactcamera (zoals haar Ixus, jouw G11 - ik heb nog een oudere G9) zo’n beelden niet kan maken;
                  - twee opties schieten dus over:
                  . een Fuji, Sony, Olympus… met een macrolens
                  . een Canon systeemcamera waarop zij haar vertrouwde macrolens kan monteren
                  - geen van beide opties kunnen ‘in de sacoche’
                  - vraag is of optie 2 voldoende gewichtsverlies oplevert.

Ik ben daarstraks eens online gaan kijken naar het OM System dat aanbevolen wordt door Wike. Tel daarbij een kleine (en dus lichte) macrolens, bv een 30mm en samen gaat dat het minste totale gewicht geven. Kan misschien net weer wel ‘in de sacoche’ en is qua prijs/budget nog haalbaar ook, maar gaat die combinatie dezelfde kwaliteit opleveren als haar huidige, te zware combinatie?
                  Vergeet ook niet de Panasonic 30 mm 2.8, daar heb ik ook ervaring mee (ik heb enkele jaren ervaring met Olympus en Panasonic) De Olympus 30 3.5 is later gekomen en heb ik geen ervaring mee. Of dat geheel in een Handtas zal passen dat hangt af hoe groot de Handtas is natuurlijk.... misschien even het gegeven erbij zetten hoe groot de handtassen van je vrouw zijn :-)

Hieronder een Foto van mijn oude Panasonic GM 5 (kleinste M43 Systeemcamera op de markt met zoeker) met gemonteerde Leica 15mm 1.7, in het midden een Pana 45-175 en links de Panasonic 30 mm
                  Vergis je niet .. in vergelijking met de GM5 is de 30 mm relatief groot. Een Panasonic GM5 met 15mm 1.7 is ongeveer even groot dan een Sony RX100 met de lens in stand-by
                  Om u een idee te geven van de grootte van de lens .. let dan even op de grootte van de 2 accu's

Last edited by Funcky; 14 maart 2025, 14:56.

Comment

Al aan de Ricoh GRIII(x) gedacht ? Geen kantelbaar scherm, maar wel IBIS en macrofunctie ... en uitstekende beeldkwaliteit.
                    Mvg Philip

Comment

Ik zou een Olympus EP-L body nemen met een 30mm macrolens. Supercompact en best goed.
                      Sony en Olympus
                      Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                        Ik zou een Olympus EP-L body nemen met een 30mm macrolens. Supercompact en best goed.
                        Dank je, Rob. Is dat nog een courant model? Ik ben zeker in het Olympus wereldje helemaal niet thuis en vind het ook niet bij bv Kamera Express. Verder googlen levert me een Olympus PEN E-PL1 op (is dat hetzelfde?), en die zou dateren van 2011? In vorige posts is ook van 'PEN' of 'pen' gesproken.
                        Last edited by LesC; gisteren, 08:11.

Comment

Mag ik ook nog eens de Lumix GX85 vermelden? Compact, , zoeker, ibis, en gemakkelijk te vinden (MPB). Of - iets groter - de GX7, die met z'n uitklapbare zoeker kan handig zijn voor het gestelde doel. Verouderde toestellen, dat wel, maar de resultaten zijn nog altijd super.
                          There are days where the act of seeing appears to be true happiness.
                          | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Lumix 70-300 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Lumix GX80 | Laowa 10 | PL 15 1.7 | OLY 25 1.8 | PL 42,5 1.7 | Sigma 60 2.8 | PL 14-140 | PL 100-300 |

Comment

Working...
                          X