Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Op zoek naar een compacte camera

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Op zoek naar een compacte camera

Gezocht nieuwe camera; vereisten:
    - RAW+jpg output;
    - kantelbaar LCD-scherm;
    - licht en klein genoeg om in een vrouwenhandtas (z.g. ‘sacoche’) mee te nemen;
    - geschikt om macros te maken, voornamelijk van bloemen;
    - beschikt -indien mogelijk- over in-camera ‘multiple exposure’.

Wij hebben altijd met Canon gewerkt, maar een ander merk sluiten we niet uit. Over het budget denken we ook nog na.

Vragen:
    - bestaat er wel een toestel dat aan bovenstaande criteria beantwoordt?
    - kan dit met één vast objectief, of hebben we een (systeem?)camera nodig?
    - indien er meer modellen beschikbaar zijn, welke zou jouw voorkeur hebben?

Dank voor alle nuttige input. Ik kan altijd bijkomende vragen beantwoorden.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.2) - iPhone XR (iOS 18.3.2) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.3.2)

De laatste jaren is er niet veel veranderd in die compacte klasse van camera's.
    Ik heb zelf de Sony RX100VII, die is heel compact en heeft een redelijke beeldkwaliteit (=goede beeldkwaliteit voor zo'n compacte camera).
    Maar daarmee kan je geen macrofoto's maken.
    Wat ik ondertussen wel weet is dat je de maximale vergroting van het onderwerp krijgt met de zoom op "60mm" (dat is wat er op het display komt, die "60mm" is vergelijkbaar met 60mm op een full-frame camera wat de beeldhoek betreft).
    Op die 60mm kan je redelijk kleine onderwerpen toch beeldvullend op de foto krijgen, maar macro is het zeker niet.

Als de camera die je koopt geen uitwisselbare lens heeft, dan maakt het niet uit welk merk je kiest, die moet dan toch niet compatibel zijn met de lenzen die je nu al gebruikt.

http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Er is de laatste jaren maar weinig veranderd op gebied van compacte camera's LesC. Hetgeen wat aan jouw eisen min of meer moet voldoen is nog altijd de Fuji X1OO xxx series.. maar die is relatief groot en zal wel al veel plaats nemen in een handtas. De Ricoh serie is klein maar heeft dan weer geen flipscherm. Mijn Eigen Q3 43 heeft alles wat je zoekt maar is ook al veel te groot. Zoals je zegt " nieuwe camera" dus ga ik oude modellen niet meer naar boven brengen. Dus tot zover de toestellen met vast objectief. Bij systeemcamera's ga je zo al naar M43 moeten gaan als het moet passen in een sacoche :-) ... maar als dit moet passen in een sacoche dan mag de lens ook niet te groot zijn en dan denk ik in de eerste plaats aan een pancake lens en die zijn over het algemeen minder geschikt voor macro het gene dat jij wil dus. (bv de Lumix 20 1.7 heeft ratio close op van 0,13x). Dus de lens is zeker het probleem als het in de handtas moet kunnen (daarom dat ik je ook de X100 serie aanraad) ... Dus het enige alternatief dat nog overblijft zijn de compacte camera's met 1" sensor. Canon heeft er enkele zoals je wel weet, Sony blijft dan voor mij met hun RX100 serie de meest aantrekkelijke .. Er ook is een Mediumformaat Camera op komst van Fuji met vaste lens .. naar het schijnt heel compact maar zal toch te groot zijn voor jou volgens mij. Tja als je zegt, het moet in een handtas kunnen dan heb je heel weinig keuze waarvan de lens hier aan zal voldoen.. (alleen de X100)
      Leiqa Q3 43, Canon R5 , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon RF 100-500 L

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        De laatste jaren is er niet veel veranderd in die compacte klasse van camera's.
        Ik heb zelf de Sony RX100VII, die is heel compact en heeft een redelijke beeldkwaliteit (=goede beeldkwaliteit voor zo'n compacte camera).
        Maar daarmee kan je geen macrofoto's maken.
        Wat ik ondertussen wel weet is dat je de maximale vergroting van het onderwerp krijgt met de zoom op "60mm" (dat is wat er op het display komt, die "60mm" is vergelijkbaar met 60mm op een full-frame camera wat de beeldhoek betreft).
        Op die 60mm kan je redelijk kleine onderwerpen toch beeldvullend op de foto krijgen, maar macro is het zeker niet.

Als de camera die je koopt geen uitwisselbare lens heeft, dan maakt het niet uit welk merk je kiest, die moet dan toch niet compatibel zijn met de lenzen die je nu al gebruikt.
        De lens beschrijft 9-72 dus komt overeen met FOV van 24-195 op FF (2,7x crop) .. de 60 mm op je display beschrijft die de 60mm van je lens ? zo niet dan is het 162 fov van FF .. Ik heb mijn X100 niet meer dus kan het niet meer checken (overgenomen door de dochter)
        Leiqa Q3 43, Canon R5 , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon RF 100-500 L

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          Gezocht nieuwe camera; vereisten:
          - RAW+jpg output;
          - kantelbaar LCD-scherm;
          - licht en klein genoeg om in een vrouwenhandtas (z.g. ‘sacoche’) mee te nemen;
          - geschikt om macros te maken, voornamelijk van bloemen;
          - beschikt -indien mogelijk- over in-camera ‘multiple exposure’.

Wij hebben altijd met Canon gewerkt, maar een ander merk sluiten we niet uit. Over het budget denken we ook nog na.

Vragen:
          - bestaat er wel een toestel dat aan bovenstaande criteria beantwoordt?
          - kan dit met één vast objectief, of hebben we een (systeem?)camera nodig?
          - indien er meer modellen beschikbaar zijn, welke zou jouw voorkeur hebben?

Dank voor alle nuttige input. Ik kan altijd bijkomende vragen beantwoorden.
          Heb sinds een maand of twee de FUJI X-M5 ... een fantastisch beest klein en handig... heeft geen EVF wat ik een klein nadeel vindt...Voor objectieven zijn er tegenwoordig zeer goede objectieven van TT Artisan en Viltrox... heb de TT ARTISAN 27 MM2,8 en de TT ARTISAN 35 MM 1,8... en de viltros 56 mm 1,7 is onderweg. De combinatie X-M5 en TT ARTISAN 27 MM is ideaal voor straat en en documentaire fotografie. Past in handtas...
          nikon coolpix s9100

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht

De lens beschrijft 9-72 dus komt overeen met FOV van 24-195 op FF (2,7x crop) .. de 60 mm op je display beschrijft die de 60mm van je lens ? zo niet dan is het 162 fov van FF .. Ik heb mijn X100 niet meer dus kan het niet meer checken (overgenomen door de dochter)
            Helemaal ingezoomd staat er 200mm op het display van de camera, dan is het duidelijk dat die "60mm" zeker niet overeen komt met 162mm op een full-frame, het is wel degelijk 60mm vergelijkbaar met een full-frame op 60mm (de camera maakt dus die berekening).
            Het zoombereik van die Sony gaat van 24mm tot 200mm, omgerekend naar full-frame, en dat is ook wat je ziet op het display terwijl je de zoomknop gebruikt.
            Uiteraard is dat geen echte 24-200mm, ik weet zelf goed genoeg hoe groot een echte 24mm en 200mm lens voor een full-frame camera is.
            Die "60mm" waarvan ik door ervaring weet dat die de maximale vergroting geeft is dus wat er op het schermpje komt, daarmee krijg je ongeveer even veel in beeld als met een 60mm lens op een full-frame camera (en ik weet dat die geen echte 60mm is, het formaat van de sensor is kleiner, en daardoor moet de lens ook niet zo groot zijn. Over dat onderwerp zijn hier al talloze discussies geweest, voor mij is het gewoon dat wat je op de foto krijgt bij die 60mm op de kleine Sony ongeveer hetzelfde is als bij een 60mm op een full-frame, moeilijker moet je het niet maken, het is gewoon een praktische vergelijking.)
            BD0338BE

Comment

Dank voor alle reacties totnogtoe. Ik zal mijn vrouw waarschijnlijk moeten overtuigen om naast haar sacoche toch een kleine cameratas mee te pakken. Zal alleszins een stuk minder wegen dan haar huidige 50D met 100mm macrolens.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.2) - iPhone XR (iOS 18.3.2) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.3.2)

Comment

Als de macrofunctie belangrijk is, dan denk ik dat er bij de compacte camera's niet veel alternatieven te vinden zijn.
                Je kan de 50D die 822gram weegt vervangen door een R50 die maar 357 gram weegt, maar dan heb je om dezelfde lenzen te kunnen blijven gebruiken wel een adapter nodig die volgens de gegevens die ik kon vinden 277 gram weegt (dat is niet veel lichter dan de hele R50, daarom twijfel ik aan dat gewicht).

De R10 weegt 426 gram, en die heeft focus stacking wat ook handig kan zijn bij het fotograferen van bloemen.
                Ten opzichte van de 50D is de R10 op de meeste gebieden een stuk verbeterd, ook het uitklapbaar schermpje kan heel handig zijn bij het fotograferen van bloemen.
                BD0338BE

Comment

Dank je, Bart. Ik was intussen al tot de conclusie gekomen dat een z.g. compactcamera niet in aanmerking kwam. 't Is hoofdzakelijk voor macrofotografie. Dus een systeemcamera. Ik was al volop bij andere merken (Fuji, Sony) aan het zoeken, en meteen gemerkt dat een nieuwe body en een nieuwe macrolens een serieuze uitgave was! Met een Canon R zou zij dezelfde macrolens kunnen blijven gebruiken. Nu nog een grote sacoche, al gaat het volgens mij hoofdzakelijk om het gewicht. Dat moet zo laag mogelijk worden. Ik vind voor die adapter 110g.
                  Nu ga ik naar de R reeks van Canon kijken.

Comment

Zo te zien is de R10 'beter' (?) dan de R50, maar hoger in prijs en iets zwaarder. Vraagje: is focus stacking hetzelfde als focusbracketing?
                    Het zou interessant zijn om bv die twee toestellen naast elkaar te zetten, maar vind niet meteen een site waar je bepaalde toestellen kunt selecteren en met elkaar vergelijken.

Comment

OM SYSTEM OM-3 of OM-5! Zeker de OM-3 is een grandioze camera voor macro fotografie en zeer compact voor een systeemcamera. Er is keuze van zeer goede, compacte macrolezen. De kleinste is de Olympus 30mm van amper 128 gram. ik heb ze zelf en is een héél scherpe lens. Wat groter is de 60mm van OM-System, ook zeer goed. Zelf gebruik ik als camera de OM-1, die is misschien wat te groot voor de handtas.
                      Olympus OM-1 met lenzen Olympus 12-40mm f2.8 pro, 40-150mm f2.8 pro +1.4x converter, 60mm f2.8 macro, Olympus 300mm en Olympus 100-400mm.
                      Onze waarnemingen met foto: http://waarnemingen.be/user/photos/94689

Comment

Pen systeem van OM (bvb pen 7) is zeer compact en stijlvol. Daarbij zijn de lenzen zeer compact

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

Helemaal ingezoomd staat er 200mm op het display van de camera, dan is het duidelijk dat die "60mm" zeker niet overeen komt met 162mm op een full-frame, het is wel degelijk 60mm vergelijkbaar met een full-frame op 60mm (de camera maakt dus die berekening).
                          Het zoombereik van die Sony gaat van 24mm tot 200mm, omgerekend naar full-frame, en dat is ook wat je ziet op het display terwijl je de zoomknop gebruikt.
                          Uiteraard is dat geen echte 24-200mm, ik weet zelf goed genoeg hoe groot een echte 24mm en 200mm lens voor een full-frame camera is.
                          Die "60mm" waarvan ik door ervaring weet dat die de maximale vergroting geeft is dus wat er op het schermpje komt, daarmee krijg je ongeveer even veel in beeld als met een 60mm lens op een full-frame camera (en ik weet dat die geen echte 60mm is, het formaat van de sensor is kleiner, en daardoor moet de lens ook niet zo groot zijn. Over dat onderwerp zijn hier al talloze discussies geweest, voor mij is het gewoon dat wat je op de foto krijgt bij die 60mm op de kleine Sony ongeveer hetzelfde is als bij een 60mm op een full-frame, moeilijker moet je het niet maken, het is gewoon een praktische vergelijking.)
                          Ik begrijp je wel hoor.. je display weergave is idd dan het FF equivalent. Dus ik herinnerde me het niet meer (is ook al een tijdje) Sommige fabrikanten zetten direct de FF waarden op hun lens zoals bv de Panasonic FZ serie. Uiteraard is het niet de echte brandpuntsafstand van de lens .. en gaat het alleen maar om "een verwijzen naar"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wike Bekijk bericht
                            OM SYSTEM OM-3 of OM-5! Zeker de OM-3 is een grandioze camera voor macro fotografie en zeer compact voor een systeemcamera. Er is keuze van zeer goede, compacte macrolezen. De kleinste is de Olympus 30mm van amper 128 gram. ik heb ze zelf en is een héél scherpe lens. Wat groter is de 60mm van OM-System, ook zeer goed. Zelf gebruik ik als camera de OM-1, die is misschien wat te groot voor de handtas.
                            Daar geef ik je volledig gelijk in Wike... echter zoekt TS een camera die in een handtas past, dan zal dit moeilijk worden.. De OM 3 is iets groter dan de OM 5. Een Panasonic G100 of een OM5 met de Leica Summilux ASP 1.7 15mm lijkt me het kleinste in Systeemcamera. Maar macro gericht is dit niet en het zal ook al vrij groot uitvallen voor een handtas en dat terwijl dit toch een piepkleine lens is. Er is ook nog de oude RX1R II die op dit moment populair is. Maar dat is ook niet wat TS vraagt (moet nieuwe zijn en valt ook nog vrij groot uit door de lens).. De Fuji X100 blijft een onoverwinnelijke combo wat compactheid betreft. (voor een aps-c camera)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht

Daar geef ik je volledig gelijk in Wike... echter zoekt TS een camera die in een handtas past, dan zal dit moeilijk worden.. De OM 3 is iets groter dan de OM 5. Een Panasonic G100 of een OM5 met de Leica Summilux ASP 1.7 15mm lijkt me het kleinste in Systeemcamera. Maar macro gericht is dit niet en het zal ook al vrij groot uitvallen voor een handtas en dat terwijl dit toch een piepkleine lens is. Er is ook nog de oude RX1R II die op dit moment populair is. Maar dat is ook niet wat TS vraagt (moet nieuwe zijn en valt ook nog vrij groot uit door de lens).. De Fuji X100 blijft een onoverwinnelijke combo wat compactheid betreft. (voor een aps-c camera)
                              ik heb de fuji X100 gehad maar heb nu de X-M5 met o.a. de TT artisan 27 mm zeker dezelfde kwaliteit maar een pak kleiner en vooral lichter. ik zeg het maar...
                              nikon coolpix s9100

Comment

Working...
                              X