Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon R6 MKII Hoge sluitertijd overbelichting

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon R6 MKII Hoge sluitertijd overbelichting

Bij het gebruik van hogere sluitertijden boven 1/4000 stel ik het volgende vast:

Door de zoeker kijken zit mijn Histogram goed .. ( de zoeker staat niet in OVF simulatie .. dus ik zie mijn aangepaste instellingen)
    Als ik die opname op de camera bekijk dan piekt mijn Histogram naar rechts en is de foto altijd lichtjes overbelicht bij sluitertijden hoger dan 1/4000 (bij 1/2000 is de overbelichting minder erg dan bij 1/8000.. en bij 1/8000 spreek ik dan ongeveer over een halve stop)
    Dit viel me vooral op bij gebruik van de 85 1.2 waar ik bij helder weer al snel aan die sluitertijden zit.
    Ik heb dit ook even getest met de 24-105 F4 waar ik de iso verhoog naar 800 om die hoge sluitertijden te halen (om te testen dat het niet aan aan de communicatie ligt tussen lens en camera)
    Dus voor mij wordt de 85 1.2 hier onbruikbaar met mechanische sluiter op hoge sluitertijden (bij helder weer), EFCS is uitgesloten op 1.2 vermits dit ook al een grote impact heeft op je Bokeh dus blijft me alleen de ES over oftewel ND filters gebruiken.

Het probleem doet zich vooral voor bij mechanische sluiter.. minder bij eerste gordijn ES en al helemaal niet bij ES en uiteraard in jpeg.

Vreemde is, als je in de zoeker kijkt dan kijk je dus eigenlijk ook direct naar je jpeg met je eigen instellingen en dan op die moment het niet piekt in de hoge lichten, pas nadat de foto is gemaakt en je hem bekijkt op je scherm of in de zoeker, dan is deze overbelicht.
    dus de Sluiter is het enige dat hier invloed kan hebben. (Bij Hoge sluitertijden)

Als hier al iemand ervaring met dit issue gehad heeft .. dan hoor ik het graag

mvg,
    Last edited by Funcky; 1 juli 2024, 22:34. Reden: schrijffout: elektronische sluiter moest EFCS zijn
    Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Geen idee, maar ik ben héél benieuwd naar de uitleg waarom de elektronische sluiter invloed zou hebben op de "bokeh" vermits dat een resultaat van de lens is en enkel van de lens.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
      Geen idee, maar ik ben héél benieuwd naar de uitleg waarom de elektronische sluiter invloed zou hebben op de "bokeh" vermits dat een resultaat van de lens is en enkel van de lens.
      Sorry, foutje van mij.. dit moet eigenlijk zijn ...eerste gordijn elektronisch shutter ... ES geeft geen invloed maar eerste gordijn ES bij hoge sluitersnelheden wel.. dus schrijffoutje.. ik heb dit aangepast...
      Idd geeft EFCS veel voordelen zoals leeftijd van de mechanische sluiter, stiller, minder shock enz... maar een hele onaangename is dat dit een impact geeft op je Bokeh bij sluitersnelheden al vanaf 1/2000 goed zichtbaar zijn. (zoals nerveuzere achtergrond, halve bokeh bals ..
      Mechanische sluiter of enkel ES alleen veranderd niets aan je bokeh .. maar EFCS daar zijn genoeg artikels over te vinden en dit kan je gewoon even zelf uittesten. maar daar gaat dit topic niet over ...maar toch bedankt voor de opmerking want dit was een verwarrende schrijffout van mij ... dit moest dus EFCS zijn.
      Hier links over de impact van EFCS https://radojuva.com/en/2021/05/efcs-and-bokeh/ of van Canon zelf https://nl.canon.be/pro/infobank/ele...sche%20sluiter.
      Last edited by Funcky; 1 juli 2024, 23:08.
      Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht

Sorry, foutje van mij.. dit moet eigenlijk zijn ...eerste gordijn elektronisch shutter ... ES geeft geen invloed maar eerste gordijn ES bij hoge sluitersnelheden wel..
        Eerste gordijn bij een elektronisch shutter ? Kan je dat even uitleggen aub ?
        Bij mijn fuji gebruik je ofwel een mechanische sluiter en dat is met een sluiter zoals in een spiegelreflex met lamellen die op en neer gaan. Ofwel een elektronische sluiter en daar is geen eerste of een 2e sluiter.
        Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht

Eerste gordijn bij een elektronisch shutter ? Kan je dat even uitleggen aub ?
          Bij mijn fuji gebruik je ofwel een mechanische sluiter en dat is met een sluiter zoals in een spiegelreflex met lamellen die op en neer gaan. Ofwel een elektronische sluiter en daar is geen eerste of een 2e sluiter.
          Sluiter bestaat altijd uit eerste gordijn en tweede gordijn ........ (standaardinstelling)bij Canon/Sony is EFCS (elektronisch eerste en de tweede gebeurd mechanisch)... dus je hebt de keuze
          1. mech. shutter zoals bij DSLR destijds,
          2. eerste gordijn E-shutter + mech. shutter
          3. E-shutter
          Ik dacht niet dat ik deze optie had op mijn Fuji camera's
          Hopelijk voldoe ik aan je vraag
          mvg
          Last edited by Funcky; 2 juli 2024, 12:35.

Comment

Elektronisch sluiter bestaat eigenlijk niet, er sluit niets en er blijft continu licht op de sensor vallen maar die wordt bij een druk op de knop aan en uit gezet of wel de benodigde tijd geactiveerd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
              Elektronisch sluiter bestaat eigenlijk niet, er sluit niets en er blijft continu licht op de sensor vallen maar die wordt bij een druk op de knop aan en uit gezet of wel de benodigde tijd geactiveerd.
              Zullen we dat even kortsluiten dat dit door het kortstondig sluiten van de stroomtoevoer gaat?
              ...leeg...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht

Zullen we dat even kortsluiten dat dit door het kortstondig sluiten van de stroomtoevoer gaat?

Ik had kunnen schrijven de ontspanknop, maar er wordt niets gespannen of ontspannen bij een elektronische sluiter. Deze knop schakelt gedurende een bepaalde tijd de sensor aan en uit. Een mechanische sluiter opent een bepaalde tijd door middel van een gordijn die voor de sensor of film zit. Bij een mechanische sluiter is er natuurlijk wel spraken van spannen en ontspannen. Daar mechanische sluiters slijtage gevoelig zijn en na 12000 kliks het snel begeven worden deze bij moderne camera’s niet meer toe gepast.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht

Ik had kunnen schrijven de ontspanknop, maar er wordt niets gespannen of ontspannen bij een elektronische sluiter. Deze knop schakelt gedurende een bepaalde tijd de sensor aan en uit. Een mechanische sluiter opent een bepaalde tijd door middel van een gordijn die voor de sensor of film zit. Bij een mechanische sluiter is er natuurlijk wel spraken van spannen en ontspannen. Daar mechanische sluiters slijtage gevoelig zijn en na 12000 kliks het snel begeven worden deze bij moderne camera’s niet meer toe gepast.
                  Elektronische sluiter staat voor "het elektronisch afsluiten van de sluitertijd" (ES) en niet op bewegende delen ..dus.. het kind moet een naam krijgen en die benaming is volledig logisch en correct.
                  1. Dat alleen moderne camera's ES hebben (slechts een handje vol) is niet correct maar we gaan (imho) wel in de toekomst naar only ES .. ik heb het hier wel degelijk over ILC's (dus de camera's die voorheen wel een mech. shutter hebben))

2. Mechanische sluiters zijn idd wel slijt gevoelig maar na 12.000 kliks al slijtgevoelig lijkt me toch iets te pessimistisch ? maar nu u het toch over moderne cameras heeft .. 500.000 life cycle is geen uitzondering meer (cycli van de R6II is 300.000)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht

Mooie verwoording.. ik had het niet beter kunnen bedenken :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht

Mooie verwoording.. ik had het niet beter kunnen bedenken :-)
                      Wanneer je er een woordspelletje van maakt dan wel.

Comment

Working...
                      X