Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Na 20 jaar fotografie een dilemma! Crop? Full frame? Systeemcamera?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Na 20 jaar fotografie een dilemma! Crop? Full frame? Systeemcamera?

    Tot op vandaag gebruik ik een Nikon D7000 en een Nikon D600. D7000 hoofdzakelijk voor vlinders, insecten, planten enz en de D600 hoofdzakelijk voor urbex, landschapsfotografie en street-fotografie. Ik heb een uitgebreid gamma aan objectieven voor beide camera's van verschillende merken (een hoop geld). Mijn Nikon D7000 begint mankementen te vertonen (ik denk de sensor vermits ik veel "uitgebrande" vlakken krijg in mijn foto's) en de Nikon D600 die ik tweedehands heb gekocht heeft van bij mijn aankoop allerlei "kuren" gehad.
    Nu mijn dilemma!
    Investeren in een nieuwe Nikon type full frame (D850 bv)? Ik kan nergens nog nieuwe crop-camera's te koop vinden... Mijn objectieven kan ik dan blijven gebruiken...
    Of een Nikon systeemcamera type Z6 of iets dergelijks? Zit hierbij wat ongemakkelijk met mijn objectieven die ik al heb en die nog in prima staat zijn.
    Graag jullie inzichten en tips.
    Alvast dank

  • #2
    Dat een camera meer uitgebrande vlakken zou maken als die begint te verslijten, daar heb ik nog nooit van gehoord.
    Dat de automatische lichtmeting niet onder alle omstandigheden perfect werkt, dat is wel normaal, en dat zal zo bij een nieuwe camera onder bepaalde omstandigheden ook wel zo zijn, maar bij een systeemcamera zal je dat dan wel zien in de zoeker terwijl je de foto maakt, bij een reflexcamera zie je het resultaat pas nadat de foto is gemaakt, of je moet de live-view gebruiken en foto's maken terwijl je op het schermpje kijkt (dat is niet altijd even handig, vooral als de zon schijnt zie je dan ook niet veel op het schermpje).
    In sommige omstandigheden moet je belichtingscompensatie gebruiken, daarom bestaat die functie ook.(die zet je best na elke fotoshoot weer op nul, anders heb je kans dat er bij de volgende fotoshoot onder of overbelichte foto's worden gemaakt als je niet goed oplet)
    Het zou wel kunnen dat er een probleem is met de lichtmeting van de camera zelf, maar die kans is vrij klein.
    Een ander mogelijk probleem is dat het diafragma in de lens wat hapert, dat het niet snel genoeg naar de juiste opening gaat terwijl je de foto maakt, in dat geval los je het probleem niet op door een nieuwe camera te kopen.
    Hou er ook rekening mee dat het dynamisch bereik van een crop camera doorgaans wat kleiner is dan bij een full-frame waardoor er in bepaalde omstandigheden een iets grotere kans is op uitgebrande vlekken, maar in de meeste omstandigheden kan je dat wel voorkomen door belichtingscompensatie toe te passen.

    Of je je huidige lenzen kan blijven gebruiken (met een adapter als je voor een systeemcamera gaat), dat hangt af van de lenzen die je nu op de huidige camera's gebruikt.
    Last edited by Black B@ndit; 30 juni 2024, 07:11.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Een vraagje : wat zijn " uitgebrande vlakken " ? kan dat getoond worden met een foto?

      Comment


      • #4
        Zitten ze altijd op dezelfde plaats?
        Neem eens een foto met de D600 en neem dan eens een foto met de D7000.Manueel en zelfde instellingen:F,snelheid ,iso, lens.
        Als je eerste foto goed belicht is met de D600 en je krijgt vlekken,dan waarschijnlijk sensor.
        Dat is natuurlijk geen antwoord op je vraag.
        Als ik nu een nieuwe camera zou kopen,dan is het waarschijnlijk een systeemcamera, FF,waarop ik met een adaptor mijn oude lenzen kan gebruiken.(gebruik Canon)
        Als ik een 1DX.III zou kunnen kopen voor een schappelijke prijs,dan zou ik dat nog overwegen.Maar van die altijd besproken prijzenval zie ik toch niet veel.
        Momenteel stelt die vraag zich nog niet en ik gebruik mijn bodies gedurende jaaaren.Ik hoef niet het allerlaatste.

        Comment

        Working...
        X