Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goede compact camera <> goede smartphone ???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Goede compact camera <> goede smartphone ???

    Hallo,

    wil eens jullie mening over volgende...

    Mijn peetdochter gaat in de nazomer op reis met school naar China en wil daar mooie foto's kunnen nemen...
    Ze heeft momenteel een Nikon D5600 met bijhorende lenzen, maar vind die te 'zwaar' om mee te sleuren.

    Dus ze denkt na over de beste opties om daar foto's te nemen.


    Ikzelf ben ik ook momenteel niet uit wat hier de beste opties zouden zijn...

    Een goede premium compact, of een goede smartphone?

    Ze wil sowieso toch iets van breedhoek en zoom, dus een fixed compact zoals een Fuji X100 of dergelijke komen niet in aanmerking


    Premium compacts:
    - Sony RX100 / ZV-1 reeks
    - Canon Powershot Gx reeks
    - Olympus PEN E-P7 ??? >> waarschijnlijk alweer te groot, zwaar en duur? (zeker inclusief lenzen)
    - Fuji XT-30 >> waarschijnlijk alweer te groot, zwaar en duur? (zeker inclusief lenzen)


    Ten opzichte van:
    - Samsung S reeks (S23 of S24 normaal of plus, niet de Ultra die is te groot)
    - iPhone Pro
    - Google Pixel?


    Qua compactheid kan niets tippen aan een smartphone, heb zelf een Nikon D7500, een Sony RX100 MK7 en een Samsung S22+...
    Ik merk ook dat in 95% van de gevallen ik altijd de smartphone gebruik... Zelfs nu op reis... Er kan gewoon niets tippen aan het gemak...

    Wat ik voornamelijk ook merk is dat ook de Sony RX100 en Canon Gx reeksen alweer jaren oud beginnen zijn en er geen nieuwe modellen meer op de markt komen.

    Jullie mening of alternatieven ???
    Nikon D300 & een beetje glas...
    Iets kleiners als carry everywhere

  • #2
    Zelf heb ik als compactje een Canon G5X MkI tweedehands aangeschaft.
    1" sensor en een zeer goede zoeker, kan in RAW werken, mooi zoombereik (24-100mm), prima batterijverbruik, veel instellingen via knoppen en dus niet steeds in het menu.
    Kortom, als je er eentje tweedehands kan vinden in goede staat en betaalbaar (€250,00), zeker een kanshebber denk ik.

    Succes in de zoektocht,
    Jaja

    Verstuurd vanaf mijn SM-A725F met Tapatalk

    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7III, Sony A7II, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

    Comment


    • #3
      Ikzelf heb recent een Google Pixel 8 pro gekocht omdat de vorige GSM kuren begon te krijgen.
      In eerste instantie dacht ik aan de Samsung Galaxy S24 ultra maar ben dan, na het lezen van heel veel testen, toch voor de Pixel gegaan.
      Die kwam er telkenmale uit als diegene met de meest natuurgetrouwe weergave qua kleuren.
      Natuurlijk kan je voor die prijs ook zeer goede compacte camera's kopen.

      Maar een GSM heb ik zo goed als altijd bij en mijn fototoestel niet.
      Op fietsttochten gebruik ik enkel nog de Pixel.

      Ondertussen gebruik ik de Pixel al een 3-tal maand en ben er zeer tevreden van.
      Je kan zowel JPG en RAW doen. RAW is in DNG formaat.
      Na wat experimenteren heb ik een Pixel profiel in Lightroom die de DNG bewerkt.

      Ook in de Pixel zelf laat de camera-app veel aanpassingen toe in de instellingen (via de pro-mode)

      In vergelijking met mijn fototoestellen (die toch al wat leeftijd zijn, 10 en 8 jaar) doet de Pixel het meer als goed genoeg.
      Onlangs zowel met mijn camera's als met de Pixel foto's genomen en heb ze kunnen vergelijken en die van de Pixel vielen zeer goed mee.
      Maar, zoals eerder geschreven, mijn fototoestellen hebben reeds hun leeftijd.

      Langs de andere kant, vooral als je sterk inzoomt op een foto, zie je wel dat Pixel foto's meer last hebben van artifacten.

      Mvg
      marc

      Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
      M.v.g. Marc

      Comment


      • #4
        Ik heb de S24 Ultra met 512GB opslag. Geweldig toestel

        Ik heb ook naar de Pixel 8 Pro gekeken omwille van de camera maar vond de berichten over de matige batterij een no-go. Ik heb geen zin zoveel geld uit te geven om dan regelmatig rekening te moeten houden met een (bijna) lege batterij.

        Comment


        • #5
          Sowieso de Sony RX 100 VII, daar kan geen enkele smartphone aan tippen..
          Instagram

          Comment


          • #6
            Is een Gopro een optie - gewoon op het hoofd zetten, en niet nadenken, doen...

            Comment


            • #7
              Ik ben ook op zoek naar een compact camera vooral om macro te fotograferen en filmen (dus ook 4K), dan moet ik ten velde niet zo vaak van lens verwisselen en zulke camera weegt niet veel. Nu heb ik de Sony 100 VII eens bekeken maar een probleem met de lens komt blijkbaar heel dikwijls voor, mijn goesting is dan toch over. Toch maar verder zoeken naar iets anders?

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Paul eos Bekijk bericht
                Ik ben ook op zoek naar een compact camera vooral om macro te fotograferen en filmen (dus ook 4K), dan moet ik ten velde niet zo vaak van lens verwisselen en zulke camera weegt niet veel. Nu heb ik de Sony 100 VII eens bekeken maar een probleem met de lens komt blijkbaar heel dikwijls voor, mijn goesting is dan toch over. Toch maar verder zoeken naar iets anders?
                IK weet niet welk probleem dat zou kunnen zijn; ik heb de Sony 100 VI en ben er tevreden over.
                Denk dat dit de ideale camera is voor diegene die een licht toestel willen.
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

                Comment


                • #9
                  Ik gebruik mijn Sony RX100VII vooral om mee te nemen tijdens wandelingen en fietstochtjes, die levert voor zo'n compacte camera een vrij goede beeldkwaliteit, de autofocus is snel en betrouwbaar.
                  Het lensje van die camera is niet lichtsterk, maar het zoombereik van 24-200mm is wel heel handig.
                  Het kleine zoekertje werkt prima, zonder zoeker is het met een compactje veel moeilijker om foto's te maken als de zon op het schermpje schijnt (de kleuren in het zoekertje zijn wel fletser dan wat er op de foto komt, de kleurweergave van het schermpje komt wel veel beter overeen met de foto's).

                  Als ik een minpunt moet geven, dan is het vooral dat de camera niet dichtbij kan scherpstellen als je inzoomt op het onderwerp, in breedhoek kan die wel vrij dichtbij scherpstellen, maar als dat ook zou kunnen op "200mm", dan zou je er misschien ook vlinders en andere wat grotere insecten mee kunnen fotograferen, dat zou handig zijn tijdens wandelingen.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht

                    IK weet niet welk probleem dat zou kunnen zijn; ik heb de Sony 100 VI en ben er tevreden over.
                    Denk dat dit de ideale camera is voor diegene die een licht toestel willen.
                    Ik heb verschillende reviews gelezen van gebruikers waarbij het zoomen van de lens ernstig zou haperen. De eerste keren hebben ze het kunnen oplossen met de batterij er even uit te halen maar na een paar keer zou ook dat niet meer helpen. Ik schrijf ook maar wat ik lees hé.

                    Comment


                    • #11
                      Ik gebruik sinds 2016 mijn Panasonic Lumix TZ 100 en ben er zeer tevreden over. Klein, handig, 20 megapixel sensor, lichtsterke Leica lens, zoombereik 25-250mm. Werkt in JPG en Raw, 4K video. Mijn trouwe metgezel op reis wegens ultracompact en handige bediening.

                      Comment


                      • #12
                        Bedankt voor alle reacties!

                        Heb deze ook doorgespeeld naar mijn peetdochter en serieus wat stof om na te denken.

                        Ik laat nog weten wat de keuze zou zijn.....
                        Nikon D300 & een beetje glas...
                        Iets kleiners als carry everywhere

                        Comment


                        • #13
                          Niet twijfelen: de Sony RX100 VII. Neem wel extra batterij mee. Maar in de nabewerking kan hier geen enkele GSM tegenop ! Prima bereik ook, zeker voor op reis. Maar kost wél een paar centen natuurlijk. Maar de nieuwste gsm's zijn nog duurder...

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                            Niet twijfelen: de Sony RX100 VII. Neem wel extra batterij mee. Maar in de nabewerking kan hier geen enkele GSM tegenop ! Prima bereik ook, zeker voor op reis. Maar kost wél een paar centen natuurlijk. Maar de nieuwste gsm's zijn nog duurder...
                            Inderdaad de Sony RX100 II.
                            Ik heb de revues bekeken bij Tweakers en die zijn gewoonweg fantastisch.
                            Sony A7II + Carl Zeiss Loxia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
                            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                            Comment

                            Working...
                            X