Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Toekomst zonder DOF preview button?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Toekomst zonder DOF preview button?

Het is misschien wel het knoppeke dat bij de meeste gebruikers het minst aandacht krijgt, maar op mijnen 20D gebruik ik de DOF previewbutton toch vrij frequent. Nu las ik onlangs op de Canon CPS site dat de 1D Mark II's dit knoppeke niet meer hebben, en dat Canon aanraadt om als alternatief maar een paar ouderwetse fiches met DOF charts bij te houden. Allée, ben ik nu de enige die dit een serieuze achteruitgang vind?
    Blijkbaar zet de trend zich voort, want de Nikon D50 heeft dit blijkbaar ook niet meer. Dus hoogstwaarschijnlijk zal de opvolger van de 20D dit in de toekomst ook niet meer hebben.
    Het lijkt me dat het idee om (zelfs al werk je digitaal) je foto eerst te overpeinzen, cadreren enz tegenwoordig afgedaan heeft en er (zelfs bij de fabrikanten) van uitgegaan wordt dat je toch zoveel foto's mogelijk shiet om dan de beste eruit te pikken.
    Ik moet toegeven dat het wel efkes geduurd heeft voordat ik dat knoppeke gevonden had, maar nu ik het weet zitten, gebruik ik het toch frequent.
    Om het met de verdraaide woorden van iemand anders te zeggen: "a small step back for a camera, a huge step back for mankind" of zoiets.

Re: Toekomst zonder DOF preview button?

De 1D-Mark II heeft da knoppeke wel hoor .

MVG, Jeff
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

De Nikon D70s ook!...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357
        De 1D-Mark II heeft da knoppeke wel hoor .
        MVG, Jeff
        'k heb nog eens gechecked en het gaat em idd niet om 't knoppeke, maar om de DEP-mode:

http://www.cps.canon-europe.com/kb/d...jsp?faqId=1073

Zo ben ik al eens blij dat ik gemist ben.

Comment

En wat deed dat DEP knoppeke dan wel?
          Sony Alpha77 + flits HS5600 + Sony 18-55 + sigma 24-70 EX + sony 70 -300G + Sigma 10-20 EX + Minolta 50 mm, Canon PowerShot A2000 IS, Nikon Coolscan V

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door satpet
            En wat deed dat DEP knoppeke dan wel?
            Voor zover ik begrijp was dat om de hyperfocale afstand in te stellen voor een voorgedefinieerde scherptediepte te bereiken.

Je moet scherpstellen op het verste onderwerp, eens op het dichtste, en dan gaat de camera zelf de lens op de hyperfocale afstand instellen, het diafragma en de sluitertijd kiezen.

Er zijn blijkbaar wel wat beperkingen aan, want de camera kan ook onrealistisch lange sluitertijden kiezen.... (maar dat ligt eigenlijk aan dat manneke achter de camera die dingen wil die niet onmiddellijk eenvoudig te bereiken zijn)

De D50 heeft inderdaad geen DOF knopje, maar dat is eerder om toch een aantal features te hebben op de duurdere toestellen die de lichtere toestellen niet hebben.
            Ik kan me moeilijk voorstellen dat fabrikanten een dergelijke optie gaan verwijderen, en dan de klanten als alternatief een excel sheetje gaan geven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door spacemanbow
              Voor zover ik begrijp was dat om de hyperfocale afstand in te stellen voor een voorgedefinieerde scherptediepte te bereiken.

Je moet scherpstellen op het verste onderwerp, eens op het dichtste, en dan gaat de camera zelf de lens op de hyperfocale afstand instellen, het diafragma en de sluitertijd kiezen.
              Ik vond 't al vreemd dat ze het DOF knopje weg zouden halen, hoewel ik de bruikbaarheid altijd betwijfeld heb bij die hele kleine viewfinders (sja, als je 6x6 gewend bent ).

DEP is er in 2 smaken in de Canon lijn: echt "DEP", zoals de 1D-serie die biedt, en A-DEP, zoals de 10D die biedt. De laatste is alleen bruikbaar in Las Vegas (lees: als je van gokken houdt...). Volgens mijn informatie biedt de 20D A-DEP en geen DEP, right? Interessante achtergrondinformatie: http://www.luminous-landscape.com/tutorials/dep.shtml

Anyway, ik ben 't met je eens dat het wegbezuinigen van de DEP functionaliteit een rare stap is van Canon. Beetje "back in time" is het wel...

Comment

Working...
              X