Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera voor beginner: focus op natuur

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Camera voor beginner: focus op natuur

    Hallo, mijn eerste post hier.
    Momenteel op reis in Madagaskar en al zeer veel mooie natuurmomenten beleefd. Het kriebelt om toch iets beter materiaal aan te schaffen. Ik heb al enkele topics gelezen over “nieuwe camera voor beginner” en ik zal zo specifiek mogelijk proberen zijn om tot een zo onderbouwd mogelijke keuze te komen en het voor jullie niet te moeilijk te maken om mijn gedachten te moeten lezen.

    Mijn voorkeur ligt bij het fotograferen van dieren, van klein tot groot (insecten in macro, reptielen, vogels (zittend of in vlucht), zoogdieren, …). Vaak ga ik op reis naar landen met een (dicht) regenwoud en wil ik heel graag goeie foto’s kunnen nemen van de fauna of wel eens op safari (foto’s vanuit open jeep).

    Op reis (bv safari) heb ik meestal gebruik gemaakt van een oude Olympus E-3 die ik van mijn schoonvader heb gekregen met xx-200mm. En nu al enkele keren heb ik een Fujifilm X-S10 met een XF 55-200 van mijn vader geleend, vooral omdat deze een heel pak compacter al is dan mijn Olympus. Ik ben en blijf een absolute beginner, veel verder dan de “auto”, “P” en occasioneel “A” (en video) kom ik niet. Met de aperture experimenteer ik vooral tussen de uitersten om te zien wat het mooiste werkt. Ik maak ook geen RAW files, vooral omdat ik (momenteel) niet de tijd nog wil steken in “de beste foto” en de kennis niet heb. Ik merk nu dat de autofocus veel te traag werkt en slecht “het subject” vindt, zeker in uitdagende jungle omstandigheden. Dieren bewegen, er zitten vaak kortstondig takken in de weg, donker, licht, zon, regen allemaal op enkele minuten van mekaar.

    Verder behelp ik mij met een iPhone 14 Pro, die (naar mijn mening) heel goeie foto’s maakt, als het komt op: landschappen, mensen en relatief goeie macro. De Fuji gebruik ik dan vooral voor dieren die zich verder bevinden, in bomen, … maar ik merk dat een 200mm veel te weinig is om een deftige foto te nemen in de jungle (vb van lemuren of apen, op een zekere hoogte of dieren in de verte waar je niet dichter bij kan komen)

    Ik besef dat er geen holy grail bestaat, maar ik ben vooral op zoek naar een goeie balans tussen performantie in (vaak) matige licht/beweging omstandigheden en gewicht dat ik moet mee sleuren op soms uitdagende wandelingen met wat hoogtemeters. Op de koop toe, regent het uiteraard heel regelmatig in een regenwoud, en wil ik daar ook niet “te voorzichtig” mee moeten zijn.

    ik ben zelf een technologiefreak, dus kan zeker met veel overweg en wil heel graag bijleren. Ik fotografeer ook wel eens graag wat vliegtuigen en natuur in België maar dat is niet de focus. Het toestel kan dus ook wel enkele maanden in de kast blijven als ik niet op reis ben. Maar ik speel wel met het idee van een fotocursus of clubje, maar het blijft hobby.
    Dus (sorry voor de lange post) maar ik vat enkele belangrijke dingen samen:
    - Beginner en niet meteen van plan om voluit te gaan
    - Gewicht/compact, vooral voor op reis maar hobby/België zeker ook
    - Weerbestendig
    - Goeie autofocus
    - Lens van 200+mm
    - Macro geen idee, voorlopig doet iPhone zen ding wel

    Budget? Ik ben een technologiefanaat en heb wel graag goed/nieuw maar prijs/kwaliteit primeert. Van wat ik gelezen en gezien heb, sowieso systeemcamera gezien de DSLR’s er uit gaan (terwijl ik geloof dat die wellicht ook perfect kunnen wat ik zoek, maar ik koop niet graag oude technologie :-) ) 2de hands kan maar is geen must.
    ik denk aan iets rond de 2000€?

  • #2
    Het is een mooi verhaal en je hebt een mooi budget ook.

    Maar ik zie geen nieuwe, compacte en weersbestendige systeemcamera, met een weersbestendige 200mm lens voor 2.000 euro op de radar.

    Misschien...
    Een Sony A7c is compact en weather sealed, en met dat de II uitgekomen misschien ook interessant, maar ik ben niet thuis in Sony lenzen. Daar kunnen anderen beter op antwoorden.
    En wat met een Lumix G9 MFT? Het is wel maar MFT, maar da's wel een fijne camera om mee te reizen denk ik. En een stevig ding. En er zijn betaalbare 100-400mm lenzen die (denk ik) weather sealed zijn.
    | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

    Comment


    • #3
      Bedankt voor je reactie! Heeft weersbestendigheid (stof, water, …) zo’n impact op het budget? Kan het helpen als dit een minder belangrijke vereiste is? Want het is nu niet dat ik foto’s sta te nemen in de gietende regen voor uren… spatwaterdicht is zeker voldoende, ik kan het toestel ook gewoon wat beter beschermen als dit zulke impact heeft. Draagbaarheid (gewicht) is dan wel belangrijker. De Fuji X-S10 doet veel zeer aan mijn rechterhand als ik een tijdje foto’s neem, zeer slechte ergonomie.

      Gewoon voor mijn info: welke systeemcamera zou je aanraden als budget geen issue zou zijn?

      Heb een korte review gelezen van die Lumix G9 II, wat is MFT exact (Micro Four Thirds?) en waarom zou ik dat wel/niet willen? :-)

      Het merk maakt me trouwens niet zo veel uit: ben niet zo’n fan van de Fuji/Olympus menu’s/controls. Verder weet ik niet goed waar daar de verschillen zitten tussen Canon, Nikon, Sony, …

      Bedankt!

      Comment


      • #4
        Na wat opzoeken/Youtube reviews kom ik wel uit op volgende opties die ik wel zie zitten:
        Canon EOS R10
        - Licht, relatief compact
        - Geen weersbestendigheid (is dit een probleem? Ik ga niet snel uren in de gietende regen foto’s pakken)
        - Geen body image stabilisatie -> maar dit kan via de lens als ik het goed begrijp?

        Canon EOS R7
        - Iets zwaarder en groter dan de R10
        - Grotere batterij
        - Betere performantie naar wat ik begrijp, maar nodig?
        - Weersbestendig (in welke zin?)
        - Body image stabilisatie (nodig als de lens dit heeft?)
        - Meer gericht op gevorderden

        Lens: https://www.kamera-express.be/canon-...-is-usm​

        Bron: https://youtu.be/nXWEi_Nm1QI?si=AseRfK8xaGzW4ZC2
        https://youtu.be/2tYj28TkL5w?si=klZv-uTTO7exqMU3 vanaf 14:09

        Comment


        • #5
          'Ik fotografeer ook wel eens graag wat vliegtuigen en natuur in België maar dat is niet de focus.' Schijft Sennevdb. Een grotere tegenstelling kun je niet bedenken. Voordat je ander materiaal aanschaft verdiep je dan eerst eens in de natuur.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
            'Ik fotografeer ook wel eens graag wat vliegtuigen en natuur in België maar dat is niet de focus.' Schijft Sennevdb. Een grotere tegenstelling kun je niet bedenken. Voordat je ander materiaal aanschaft verdiep je dan eerst eens in de natuur.
            Ik volg niet helemaal wat je bedoelt, en het draagt niet echt bij aan men vraag, maar toch bedankt voor je reactie.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door sennevdb Bekijk bericht
              Bedankt voor je reactie! Heeft weersbestendigheid (stof, water, …) zo’n impact op het budget? Kan het helpen als dit een minder belangrijke vereiste is? Want het is nu niet dat ik foto’s sta te nemen in de gietende regen voor uren… spatwaterdicht is zeker voldoende, ik kan het toestel ook gewoon wat beter beschermen als dit zulke impact heeft. Draagbaarheid (gewicht) is dan wel belangrijker. De Fuji X-S10 doet veel zeer aan mijn rechterhand als ik een tijdje foto’s neem, zeer slechte ergonomie.

              Gewoon voor mijn info: welke systeemcamera zou je aanraden als budget geen issue zou zijn?

              Heb een korte review gelezen van die Lumix G9 II, wat is MFT exact (Micro Four Thirds?) en waarom zou ik dat wel/niet willen? :-)

              Het merk maakt me trouwens niet zo veel uit: ben niet zo’n fan van de Fuji/Olympus menu’s/controls. Verder weet ik niet goed waar daar de verschillen zitten tussen Canon, Nikon, Sony, …

              Bedankt!
              Weersbestendig: ik heb er nooit van wakker gelegen, maar ik lig dan ook niet in de regen met camera dieren te spotten.
              Budget geen issue: Canon R6II, Lumix S5II en hun concurrenten
              Menu's: menu's durven wel evolueren op nieuwe toestellen, dus best nagaan
              Canon: R7 of R10, ik ben niet thuis in Canon, anderen kunnen daar beter in oordelen

              Efkes de kat uit de boom kijken naar wat je nu echt wil en de toestellen die je mocht lenen verder blijven gebruiken lijkt me feitelijk het beste plan.
              Een toesel + lens van 2-3 generaties geleden kopen op bvb. MPB kan ook een goed plan zijn. Je draagt er zorg voor en verkoopt het terug als je weet waar je naar toe wil.

              | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

              Comment


              • #8
                Verschillen tussen merken en camera's van ongeveer dezelfde prijs zijn heel klein en je zal het verschil in foto zeker niet merken.
                Zelf ben ik een Canon fan omdat deze camera's voor mij het beste gevoel geven. Een R7 heb ik zelf gehad, dat was een zeer goede camera maar de bedieningsknopjes stonden helemaal anders dan op mijn R5 en vermits ik vaak vanuit een donker schuilhutje fotografeer moet ik snel en blindelings mijn camera kunnen instellen. Door de grote verschillen zat ik dikwijls ergens op mijn R7 te drukken waar geen knop stond. Dus, vogel gaan vliegen en ik geen foto. Daarom heb ik mijn R7 verkocht en een R6 mkII als tweede camera gekocht. De sluitertijd, diafragma en iso bediening van de R6 en R5 staan op dezelfde plaats.
                Als je één camera hebt, dat heb je dat probleem niet. Ik wissel in de natuur niet graag van lens, daarom gebruik ik twee camera's. Ik begrijp dat niet iedereen een budget heeft voor twee camera's maar ik ga nooit op reis, drink en rook niet, dus fotografie is zowat het enige waar ik als hobby geld aan spendeer.

                Comment


                • #9
                  Kijk Sennedvb,
                  De camera met objectief die u zoekt met het budget die je ter beschikking hebt die bestaat gewoon niet.
                  Je zal moeten compromissen maken en prioriteiten moeten stellen wat voor jou belangrijk is.
                  Nu noem je duizend en één zaken, waar het nog onmogelijk is daar iets op uit te maken... althans toch niet voor ons.
                  Als jij niet echt weet wat je wil ... hoe zouden wij het dan weten ? :-)
                  Niet dat ik je niet volg... maar het lijkt me onmogelijk je raad te geven met al jouw vereisten.
                  De camera die je zoekt.. die heb je al ("S10 en 55-200"... )
                  Als je zegt dat die camera lichter is dan jouw Olympus.. dan stel ik mij alleen al de vraag welke Olympus ? (en welke lens)
                  Ik denk dan aan de eerste plaats een Olympus uit de EM serie... of ééntje uit de vorige generatie (met spiegel)
                  Indien het een EM(1,2,3) zou zijn... wel die camera's zijn wel weerbestendig tot op zeker niveau (vrij goed) .. want ook weerbestendigheid tussen camera's verschillen onderling ( bv een Fuji X-T3 is niet hetzelfde niveau dan een Canon R3)
                  Als gewicht en afmetingen, weather sealing en prijs belangrijk zijn.. dan is M43 geen slechte keuze
                  De sensor is kleiner dan bv. Canon maar niet zoveel (2x vs 1.6x voor de Canon)


                  Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                  Comment


                  • #10
                    Voor wat het waard is:
                    7 Best mirrorless cameras: Digital Photography Review (dpreview.com)
                    Een korreltje zout is misschien niet overbodig. Wat wel is, is het grote aanbod lenzen voor de sony's.

                    Comment


                    • #11
                      Canon R10, geen IBIS maar zoals je aangeeft hebben de meeste lenzen IS bij Canon, licht, 24 milj pixels, zeer goede eye autofocus voor mensen-dieren-vogels, pre- capture, best te gebruiken met mechanische sluiter ipv de electronische sluiter, omdat deze modus teveel rollingshutter heeft en camera heeft goede ruisprestaties.
                      Cropfactor van 1,6X. Prijs rond de 950€
                      Lenzen, begin met de RF-S 18-150mm met een nuttige brandpuntsafstand tussen 29-240mm (35mm-equivalent). (prijs rond 530€) en daar na eventueel aangevuld met de RF 100-400mm (prijs rond 600€) door de cropfactor van 1,6 heb je een bereik van max 640mm.
                      Vergeet zeker niet een aantal extra batterijen, systeemcamera's zijn energievreters.
                      Niet regenbestendig deze combinatie, maar met een regenhoes van 5€ kan je toch in de regen blijven fotograferen.
                      Voordeel: Lichte combinatie van 1330gr met de 2 lenzen en rond jou budget van 2000€ voor body + 2 lenzen.
                      Eric

                      Comment


                      • #12
                        Voor wat jij wil doen is de lens veel belangrijker dan het toestel. Je zal iets nodig hebben in de range van 100-400mm
                        Kijk eens naar de fuji 100-44 in tweedehands en een boddy bv XT4 tweedehands. Met een budget van 2000€ zal dat misschien wel lukken.
                        Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                        Comment


                        • #13
                          Ik volg lievens lens zn beredenering, lens is het belangrijkst, fujifilm ken je al dus das ook al een richting en heeft vele opties die vaak prijs kwaliteit erg goed zijn

                          Timothy zijn raad voor een kitlens met 135mm al maximum snap ik totaal niet, de topicstarter geeft aan dag ie tekort komt met 200mm....

                          Verstuurd vanaf mijn SM-S711B met Tapatalk

                          portfolio en workshops:
                          https://www.bennybulke.com/

                          Comment


                          • #14
                            Nog een betaalbare mogelijkheid, dit zag ik toevallig in een actie van CameraNu :


                            Goede compacte camera die tegen een stootje kan en weerbestendig,
                            een kwalitatief goede lens die omdat het MFT is eigenlijk qua brandpuntsafstand vergelijkbaar is met Fullframe 28-300 mm
                            Met die 1300 Euro zit je ruim binnen budget zodat er nog wel een groothoek e/of een macro bij kan.

                            Het nadeel ? Wel een goede maar kleinere sensor. Een combinatie die mensen die veel reizen wel aanspreekt.
                            bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                            Comment


                            • #15
                              Een 135mm lens is voor mij de prachtigste portret lens met zeer mooie achtergrond. Natuur ga je daarmee niet fotograferen, ook niet met een 200mm lens, mijn grootste miskoop ooit.
                              Volg Lieven Lens en je hebt wat je eigenlijk wou.
                              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                              Comment

                              Working...
                              X