Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Monochrome sensor

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Monochrome sensor

    Eentje voor de liefhebbers van zwart wit...

    Zelf altijd afgevraagd of het wat extra zou brengen zo een monochrome sensor, en de vraag 'is da nu echt beter' liet mij al jaren niet meer los!
    Onlangs ontdekte ik via een kennis dat er iemand in Litouwen camera sensors 'debayerd' dus omgebouwd tot monochrome, dit in alle soorten toestellen
    Ik geef toe, nu begon ik toch wel te twijfelen, ik had een D750 die verkocht mocht worden en die fujifilm x100v was mss ook nog een optie....

    Ik ben mij veel sterker beginnen inlezen over de voordelen/nadelen van een monochrome sensor en t'begon toch wel neig te kriebelen nu!
    Uiteindelijk beslist geen ombouw te doen en een Leica Q2 monochrome te kopen, omdat ik echt fan ben van de stille leaf shutter en nog een paar dingen die echt kloppen in mijn ogen bij deze camera
    Heb deze nog niet lang dus ben nog ermee aant leren werken uitt, maar heb ook al vrij veel ontdekt
    mss eerst hier 2 links met wat info omtrent de monochrome sensor en wat het doet:

    - Ricoh GRm: My Custom 'Monochrom' Camera | PetaPixel

    - Debayer Study (maxmax.com)

    Het komt er dus op neer dat er veel meer licht gevangen word, er veel meer scherpte en tonaliteit is,
    en dat er veel hogere iso's kunnen gebruikt worden; er treed namelijk bijna geen ruis op, en àls er ruis optreed is hij visueel mooier dan met bvb kleursensoren

    mijn eigen bevindingen nu zijn dat ik er zeker geen spijt van heb deze stap te zetten, mocht ik van het gezin enzo nog kleurenfoto's willen heb ik nog m'n nikon set dus hier heb ik geen probleem
    het eerste dat ik opmerkte was dat de raws vrij flets zijn, maar toen ik dubbelcheckte bij mijn nikon raws bleek dit na omzetting BW in lightroom ook vrij vergelijkbaar te zijn,
    doordat ikzelf altijd vanuit presets begin met nabewerking zie ik de originele zw raw niet meer dusja daardoor.
    Nu een kleine kanttekening: geen enkele van mijn presets werkt met de monochrom beelden, het beeld bewerken moet ik dus weer even manueel doen en uitzoeken wat leuk is vooraleer opnieuw aparte presets te maken,
    Want de raws vragen een iets andere aanpak lijkt mij, dit word n'beetje een leerproces om er het maximum te kunnen uithalen (zalig)

    Dat de hoge iso veel beter is bij deze camera is een understatement!
    Ik heb op mijn Flickr page een voorbeeldje gepost van een iso 8000 beeld, mocht ik het moeten raden ik zou iso 800 zeggen.....
    linkje: walk into the light | first image of the new monochrome toy,… | Flickr
    Ik heb al wat getest s'avonds in huis en iso 25000 lijkt zelfs nog te doen, al begin je hier wel echt minder dynamisch bereik te hebben qua bewerkingsvrijheid​

    Waar hij wel gevoelig aan is, en dat zou bij alle monochrome sensors het geval zijn dat is overbelichting in de hooglichten,
    het is iets voor bewust van te zijn en echt in de gaten te houden, dus vaak gewoon ietsje onderbelichten tijdens het fotograferen
    Ik heb geen idee of het dynamisch bereik nu ook hoger is bij deze sensor tov bvb de kleurenversie vd leica Q2 (die volgens dxo 2 stops minder dynamisch bereik zou hebben dan m'n nikon z7ii?)

    Het ligt mss aan mij, maar hoe het komt dat niet ieder merk minstens 1 toestel heeft met monochrome sensor dat begrijp ik echt niet,
    Alsook dat in de begindagen vd digitale fotografie toen iedere camera ruisproblemen kreeg vanaf iso 800 er toen geen monochrome optie was? onbegrijpelijk eigenlijk hé
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

  • #2
    Ik vind daar niets onbegrijpelijk aan: er is gewoon geen markt voor monochrome fotografie. Beroemde fotokunstenaars die zich met monochroom bezighouden werken analoog dus op film, vaak met zelfgebouwde (platencamera's) en glasplaten of films die ze zelf van emulsie voorzien. Daar is in het verleden ook hier op BD aandacht besteed zoals aan Alex Timmermans https://www.fotofestivalnaarden.nl/n...her/timmermans https://www.alextimmermans.com/about/ maar die pagina's zijn helaas hier al jaren geleden verdwenen.
    Last edited by Binnenuit; 14 januari 2024, 13:19.

    Comment


    • #3
      Als je met zo'n camera gelukkig zou zijn waarom zou je die niet kopen?
      Je loopt hier maar ene keer rond op deze bol en van jou gaan ze geen klein kind meer maken.
      Kopen dat spul zou ik zeggen.
      Verkoop een paar toestellen en spaar wat om je droom te kopen.
      Wat een ander ervan denkt is z'n goed recht maar laat je er niet door geinvloeden. Suc6.
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #4
        Alex Timmermans kende ik al, via het forum indertijd nog tegengekomen.
        Mega prachtig werk idd, creatief tot en met
        Maar dit heeft weinig tot niks te maken met de monochrome sensor, wat die doet en waarom niet meer merken dit hebben.....
        Bekende kunstenaars die zwart wit werken: alan schaller, schacha van der werf, Stefan Vanfleteren (is pas onlangs in kleur begonnen), enz...

        Er is veel volk met zwart wit bezig, getuige nu ook pentax die dit jaar een monochrom k3 iii uitbracht

        Die is al betaalbaarder dan Leica materiaal, ik denk dat bvb fujifilm hier ook een publiek zou voor hebben

        Ook de ombouw zou betaalbaar moeten zijn hoorde ik via kennissen, de persoon die dat doet, heeft ook een variatie van body's te koop die al omgebouwd zijn (ricog gr, nikon d850, enz)
        die zit op facebook onder de naam 'MG Leisure Monochrome Conversions'
        portfolio en workshops:
        https://www.bennybulke.com/

        Comment


        • #5
          Zelf maak ik niet zo heel veel in Z/W maar het lijkt mij juist een voordeel om een kleur foto te kunnen omzetten naar zwart wit. Zo heb je iedere kleur onder controle bij de omzetting.
          Hoe zit het bv wanneer je een foto maakt van iemand met rood en groene kledij aan. Is dat allemaal de zelfde grijstint met een monochroom sencor ?
          Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

          Comment


          • #6
            Bij de monochrome sensor word kleur niet weergegeven, geregisteerd
            Enkel licht en grijswaardes
            Dus bvb rood heeft bij dat licht die bepaald luminantie, dat is dan uw grijstint

            En ja met de kleurmixer in lightroom of andere prog kun je daardoor lokale contrasten beinvloeden, ik gebruikte dit ook soms

            Wat je hier erg vaak als neveneffect mee bereikte was als je bvb de rode tinten qua contrast aanpaste om dit of dat te bereiken; is dat je erg vlug op andere plekken in de foto beeldfouten begint te krijgen doordat in veel andere kleuren (bvb paars, oranje) ook veranderingen optraden
            Bij rood bvb al zeker in de huid

            Maar je hebt gelijk: bij de monochrome sensors kun je dit in nabewerking niet meer aansturen
            Wat dan weer wel werkt zoals vroeger met kleurfilters ervoor te schroeven

            Verstuurd vanaf mijn SM-G990B met Tapatalk

            portfolio en workshops:
            https://www.bennybulke.com/

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
              Zelf maak ik niet zo heel veel in Z/W maar het lijkt mij juist een voordeel om een kleur foto te kunnen omzetten naar zwart wit. Zo heb je iedere kleur onder controle bij de omzetting.
              Hoe zit het bv wanneer je een foto maakt van iemand met rood en groene kledij aan. Is dat allemaal de zelfde grijstint met een monochroom sencor ?
              Elke kleur komt overeen met een specifieke grijstint, zo is die voor rood verschillend van grijs. Met sommige programma's kun je op basis van een grijstint een selectie maken , maar via kleur is dit eenvoudiger en waarschijnlijk ook nauwkeuriger te doen

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
                Zelf maak ik niet zo heel veel in Z/W maar het lijkt mij juist een voordeel om een kleur foto te kunnen omzetten naar zwart wit. Zo heb je iedere kleur onder controle bij de omzetting.
                Hoe zit het bv wanneer je een foto maakt van iemand met rood en groene kledij aan. Is dat allemaal de zelfde grijstint met een monochroom sencor ?
                Dat hangt af van hoe sterk dat specifieke rood en specifieke groen (en stof) licht weerkaatst. Als het groen meer weerkaatst dan rood, dan zal het groen lichter tonen dan het rood. Maar het kan even goed omgekeerd zijn of dat ze alle 2 dezelfde grijstint krijgen.

                Dus ja, kleur omzetten naar z/w geeft je meer mogelijkheden maar je verliest detail omdat een Bayer sensor nu eenmaal interpollatie voor de kleuren moet doen. Daarom dat zo'n monochrome sensor gevoeliger is (geen filter ervoor die licht wegneemt) en meer detail geeft (elke pixel telt voor 100% mee).

                De kleuren van de oude star trek uniformen die voor z/w tv opgenomen werden, zijn dan ook specifiek gekozen om duidelijk onderscheiden te zijn https://www.denofgeek.com/movies/a-l...trek-costumes/.

                Comment


                • #9
                  Iemand die net een conversie gedaan heeft:
                  I'd like to hear from anyone else using a monochrome camera, whether factory-built or converted. I recently converted a Ricoh to monochrome, here's...


                  Verstuurd vanaf mijn SM-S711B met Tapatalk

                  portfolio en workshops:
                  https://www.bennybulke.com/

                  Comment


                  • #10
                    Dus als ik het goed voor heb is het grote voordeel minder ruis omdat er meer licht op de ccd valt ?
                    Hoe zit het met de lichtmeter in het toestel, want ik kan me voorstellen dat als er bv een paar stops meer licht doorgelaten zal worden naar de ccd dat de lichtmeter niet meer bruikbaar is in het toestel?
                    Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
                      Dus als ik het goed voor heb is het grote voordeel minder ruis omdat er meer licht op de ccd valt ?
                      Hoe zit het met de lichtmeter in het toestel, want ik kan me voorstellen dat als er bv een paar stops meer licht doorgelaten zal worden naar de ccd dat de lichtmeter niet meer bruikbaar is in het toestel?
                      Klopt, veel minder luminantie ruis en tja kleurruis kan er niet zijn he
                      En als er dan wat ruis begint zichtbaar te worden, ziet die er veel aangenamer uit, denk dat dit vooral is door het gebrek aan kleurruis, het neigt ietsje meer naar filmkorrel

                      Bij een toestel die omgebouwd word zal de lichtmeter idd standaard zonder voor onderbelichting, staat in het artikeltje beschreven over de ricoh gr3 die ik in de beginpost gedeelt heb

                      Bij een toestel die zo gekocht word, werkt de lichtmeter gewoon normaal, moet nog eens wat fotos zij aan zij nemen met m'n nikon z7ii om eens duidelijk alle verschillen te zien

                      Verstuurd vanaf mijn SM-S711B met Tapatalk



                      Last edited by bulke41; 20 januari 2024, 12:45.
                      portfolio en workshops:
                      https://www.bennybulke.com/

                      Comment


                      • #12
                        Pentax maakt een monochrome dslr

                        De beelden zijn blijkbaar beter dan op een kleurentoestel in zwart wit te plaatsen. Vooral het dynamisch bereik zouden daar enorm van profiteren.

                        PENTAX K-3 Mark III Monochrome De verbeeldingskracht om beelden subtiel, gedurfd of dramatisch te vangen.
                        Geyst

                        Comment


                        • #13
                          Kan je met die monochrome camera tot de beelden komen die jij nastreeft ? Misschien loont het de moeite en een te huren voor enkele dagen, dan ondervind je in de kortste keren waar je zoal uitkomt en wat eventuele struikelblokken zijn ...
                          bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Geyst Bekijk bericht
                            Pentax maakt een monochrome dslr

                            De beelden zijn blijkbaar beter dan op een kleurentoestel in zwart wit te plaatsen. Vooral het dynamisch bereik zouden daar enorm van profiteren.

                            https://pentax.eu/nl/products/pentax...me-dslr-camera
                            Waar zie jij dat vh dynamisch bereik, ik vind daar nl niks over terug, dxo heeft voorlopig ook geen monochrome sensors getest dat ik v weet

                            Verstuurd vanaf mijn SM-S711B met Tapatalk

                            portfolio en workshops:
                            https://www.bennybulke.com/

                            Comment


                            • #15
                              Hier bijvoorbeeld.

                              Aan boord is een monochrome beeldsensor met 25 megapixel. Samen met de Prime V beeldprocessor zorgt die sensor voor een uitzonderlijke beeldkwaliteit met hoge resolutie en scherpte. De nieuwe sensor levert een hoger dynamische bereik dan de sensor van de kleurenversie. De lage ruiswaarden bij hoge ISO’s maken het ook mogelijk de lichtgevoeligheid op te krikken tot maar liefst ISO 1.600.000.
                              Geyst

                              Comment

                              Working...
                              X