Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

f vraagje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• f vraagje

In dit topic las ik dat je met een hoge f-waarde voor van die lichtsterretjes kan zorgen. In die foto wordt er denk ik met f8 gewerkt. Nu valt het mij toevallig dat bij een Canon G6 bijvoorbeeld de f-waarden van de lens f2.0 - f3.0 zijn. Bij mijn Canon PS S30 is dat f2.8 - f4.9. Toch is het met beide camera's mogelijk om f8 in te stellen. Hoe komt dit? Wordt dit digitaal gesimuleerd of hoe zit dat?
    En zou ik dan met een DSLR zoals bv de 350D met kitlens (f3.5 - f4.5) dan ook f8 kunnen selecteren?

Re: f vraagje

f/2 .. f/3 van G6 zijn de minimale f-waarden (grootste diafragma-openingen)
    voor respectievelijk breedhoek-en tele-stand van de lens. Het diafragma toeschroeven (naar bijvoorbeeld f/8) kan altijd.

Ik hoop dat dit een licht werpt op de situatie ?
    "Away put your weapon, I mean you no harm"

Comment

dat zijn de beginwaarden van het diafragma voor het kleinste brandpunt en grootste brandpunt. dus de hoogste is allerminst een grenswaarde...

vor sterretjes moet je geluk hebben, of een filter wil je ze zeker hebben. search even op 'sterretjes', er is een heel lang topic aan gewijd met voorbeelden (door mij gestart, kan je search vergemakkelijken)

You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
      [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
      Imagening the world with Nikon and Tamron stuff

Comment

bedankt aan beide. Ik snap het volledig.
        Dat sterretjes-topic zal ik ooit wel eens lezen. Het is nu niet dat ik per echt sterretjes wil, maar dat neemt niet weg dat mijn nieuwe kodak het in elk geval moet kunnen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Adri
          Het is nu niet dat ik per echt sterretjes wil, maar dat neemt niet weg dat mijn nieuwe kodak het in elk geval moet kunnen
          wel, de mijne kan het nu juist niet. dus als jij het ook niet kan, met elke instelling ook, zal je zo' n silter nodig hebben. of een glasplaatje krassen of zo...moet het nog altijd uitproberen

You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
          [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
          Imagening the world with Nikon and Tamron stuff

Comment

De mooiste sterretjes kan je bekomen als je diafragma een oneven aantal lamellen heeft. meestal 7 of 9 in de praktijk. Met een even getal aan lamellen gaat het ook, maar dan heb je even veel straaltjes als lamellen. Als je geluk hebt.... Als de lensfouten mekaar niet tegenspreken.
            Met 7 of 9 lamellen heb je resp. 14 of 18 sterrestraaltjes. Als het meevalt .
            Wel moet je dan genoeg diafragmeren. Van f8 to f16 in de meeste gevallen.
            En je moet best niet focussen op dat ene lichtje waarvan je de sterretjes verwacht. Dat ene lichtje is best helmaal "out of focus".
            Met een beetje oefening en geluk kijken we uit naar je foto's.

groetjes
            Skitch
            ​​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajuin
              dat zijn de beginwaarden van het diafragma voor het kleinste brandpunt en grootste brandpunt. dus de hoogste is allerminst een grenswaarde...

vor sterretjes moet je geluk hebben, of een filter wil je ze zeker hebben. search even op 'sterretjes', er is een heel lang topic aan gewijd met voorbeelden (door mij gestart, kan je search vergemakkelijken)
              Als je nog geen ervaring hebt,even een filter kopen.Zo ben je zeker van mooie sterren.Ondertussen ook oefenen zonder filter.
              'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

Comment

Working...
              X