Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lenzen F3.5-5.6 concreet

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• lenzen F3.5-5.6 concreet

Ik heb ondertussen begrepen dat lager = sneller = beter = duurder is.

Maar vermits ik niet veel ervaring heb kan ik me hier geen concrete voorstelling bij maken.

Als ik het goed begrijp willen bovenstaande specs op een lens zeggen dat ze, in het slechste geval, minstens een diafragma waarde van 5.6 heeft. dus alles daaronder kan niet. Dus de hoeveelheid licht die door de lens op de CCD komt wordt beperkt.

Zo ver ben ik mee (of het bovenstaande moest al verkeerd zijn, dan vertrek ik terug naar af).

Nu mijn vraag is, hoe vertaald dit zich naar een concrete situatie.
    Heeft er iemand een tabelletje waarin ik kan zien in welke licht omstandigheden welke lens nog kan gebruikt worden voor welke foto ....
    (niet makkelijk ik weet het).

bv : (de waardes tussen haakjes zijn voorbeelden)

F | stil | trage beweging | snelle beweging
    2.8 | | (dag) | (schemerlicht)
    3.5 | | | (dag)
    5.6 | | | (volle zon)

Uiteraard weet ik dat alles nog afhangt van de sluitertijd en de gebruikte ASA waarde etc etc

Maar mijn vraag is eigenlijk welke lens kan je in welke omstandigheden nog als (makkelijk) bruikbaar aanzien ....

Thanks,
    Greg
    As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
    like.no.other

Re: lenzen F3.5-5.6 concreet

Een tabelletje heb ik niet, maar ik denk dat de "Sunny 16" regel hier handig van pas komt. Die zegt dat je bij volle zon een correcte belichting hebt als je het diafragma op f/16 hebt en een sluiterijd van 1/ISO-waarde (simpel hé en het werkt nog echt ook).
    Dus: stel je hebt een lens van f/5.6 en je trek op 100 iso, dan kan je een sluitertijd van maximaal 1/800 gebruiken (dik in orde dus). Gebruik je een polarisatiefilter dan verlies je dik 2 stops, dus kom je op 1/150ste of zo. Wil je nog een stopje diafragmeren voor de kwaliteit wordt het al nipt... en dit bij volle zon!
    Je kan gerust zelf verder rekenen met dit regeltje. Reken dat een beetje bewolking al zeker een stop minder licht is, een dik pak wolken 2 à 3 stops.
    Als je er van uit gaat dat je die eenvoudige f/5.6 lenzen best op f/8 gebruikt (of kleiner) zal je ontdekken dat je al snel naar hogere iso's (of een statief of IS/VR) zal moeten grijpen als er wat minder licht is (slecht weer/binnen)
    Een maximaal diafragma is te klein vind ik, behalve als je bv. steeds landschappen fotografeert met een statief. Maar ook dan verleis je de creatieve mogelijkheden van een groot diafragma...
    Kris.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door krisd
      Een tabelletje heb ik niet, maar ik denk dat de "Sunny 16" regel hier handig van pas komt. Die zegt dat je bij volle zon een correcte belichting hebt als je het diafragma op f/16 hebt en een sluiterijd van 1/ISO-waarde (simpel hé en het werkt nog echt ook).
      Dus: stel je hebt een lens van f/5.6 en je trek op 100 iso, dan kan je een sluitertijd van maximaal 1/800 gebruiken (dik in orde dus). Gebruik je een polarisatiefilter dan verlies je dik 2 stops, dus kom je op 1/150ste of zo. Wil je nog een stopje diafragmeren voor de kwaliteit wordt het al nipt... en dit bij volle zon!
      Je kan gerust zelf verder rekenen met dit regeltje. Reken dat een beetje bewolking al zeker een stop minder licht is, een dik pak wolken 2 à 3 stops.
      Als je er van uit gaat dat je die eenvoudige f/5.6 lenzen best op f/8 gebruikt (of kleiner) zal je ontdekken dat je al snel naar hogere iso's (of een statief of IS/VR) zal moeten grijpen als er wat minder licht is (slecht weer/binnen)
      Een maximaal diafragma is te klein vind ik, behalve als je bv. steeds landschappen fotografeert met een statief. Maar ook dan verleis je de creatieve mogelijkheden van een groot diafragma...
      Kris.
      Ik denk dat je nu een beetje overdrijft. Je beweert nu dat je een lens met maximale opening 5,6 alleen maar in de volle zon kan gebruiken en anders alleen met statief. Ik fotografeer ook vrijwel altijd op F8,0 omdat mijn objectieven daar het scherpst zijn. Als er echt volle zon staat en geen bewolking zit je met ISO200 al snel aan 1/2000ste van een seconde of zelfs nog korter. Zelfs met een flink wolkenpak zul je nog gewoon foto's kunnen maken zonder statief. Als het serieus wat donkerder wordt kan je ook nog naar ISO400 of 800 gaan welke op een DSLR zeker nog bruikbaar zijn!!! Binnen foto's maken wordt wel wat lastiger. Daar zul je al snel naar een statief of een flitser moeten grijpen.

Comment

Dag Stefan, ik denk dat je mijn post nog eens zorgvuldig moet nalezen. Ik zie hierin trouwens geen enkele tegenspraak met wat jij zegt (hetgeen allemaal correct is behalve mijn zogezegde uitspraak dat je een 5.6 lens alleen in de volle zon mag gebruiken en anders met een statief). Een flink wolkenpak, natuurlijk kan je dan nog foto's maken want dan gaat die pola eraf en ga je evt. naar hogere iso's... het staat allemaal in mijn post .
        Ik wou gewoon maar dat superhandige sunny 16 regeltje meegeven als heel handig hulpmiddeltje in tal van situaties. Komt nog uit "den analogen tijd" maar, ongelooflijk, 't werkt nog steeds .
        Kris.

Oorspronkelijk geplaatst door Stefan16384
        Ik denk dat je nu een beetje overdrijft. Je beweert nu dat je een lens met maximale opening 5,6 alleen maar in de volle zon kan gebruiken en anders alleen met statief. Ik fotografeer ook vrijwel altijd op F8,0 omdat mijn objectieven daar het scherpst zijn. Als er echt volle zon staat en geen bewolking zit je met ISO200 al snel aan 1/2000ste van een seconde of zelfs nog korter. Zelfs met een flink wolkenpak zul je nog gewoon foto's kunnen maken zonder statief. Als het serieus wat donkerder wordt kan je ook nog naar ISO400 of 800 gaan welke op een DSLR zeker nog bruikbaar zijn!!! Binnen foto's maken wordt wel wat lastiger. Daar zul je al snel naar een statief of een flitser moeten grijpen.

Comment

Working...
        X