Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

EOS350D vragen, fotografie virus goed te pakken

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• EOS350D vragen, fotografie virus goed te pakken

Ik ga binnen een 2-tal weken overschakelen van Prosumer Panasonic FZ10 naar Canon 350D DSLR (kwestie van mogelijkheden, lagere ruis + lenzen enz). Een aantal vragen voor de Canon 350D gebruikers onder jullie:

1) - sommige reviews beweren dat de 350D nogal klein ligt in de hand om goede grip te houden. Zijn er onder jullie die dit kunnen bevestigen ? Ik heb de 350D eigenhandig in FNAC vast gehad en vond dat dit heel goed meeviel, maar misschien als je er een hele dag mee rondtrekt ?
    2) - de batterijduur: deze gaat >400 shots mee volgens de specs (incl 50%gebruik flash). Aangezien ik nooit meer dan 200 foto's per dag maak zou één batterij moeten volstaan (en 's avonds telkens opladen). Bij mijn huidige FZ10 heb ik echter 2 batterijen nodig, maar DSLR's hebben naar het schijnt veel minder stroomverbruik. Graag jullie ervaring hiermee = is één batterij voldoende ?
    3) - bij de 350D kit wordt een 18-55 EF-S-DC of EF-S-II USM meegeleverd.
    Uit reviews blijkt dat de nieuwste kitlens (II ?) nogal last heeft van onscherpte, speciaal dan bij grote diafragmagetallen, dus kleine lensopening. Klopt dit ?
    4) - aangezien ik een Sigma 18-200 wens bij te kopen om min of meer in het zoombereik van de FZ10 te komen (x12 zoom voor natuurfoto's): heeft het dan nog nut om de kitlens in de aankoop te houden ? Zo ja, welke zijn dan de technische voordelen hiervan ?
    5) - naar het schijnt kan je geen foto's nemen met uitgeschakelde flash ttz de flash dient ingeschakeld (opengeklapt) te zijn en wordt gebruikt als illuminator voor AF-assist bij zwak licht. (ik wens foto's in musea of andere interieurs te maken zonder storende flits ...) Klopt dit ? (of moet ik dan op manual focus overgaan en de flash uitgeschakeld houden ?

Dank voor jullie inbreng, half juli is het zover!
    Fuji X-T1 en glassware

Re: EOS350D vragen, fotografie virus goed te pakken

Ik heb de 300D zonder kitlens dus ik kan je met het meeste niet helpen, maar over de batterij kan ik het volgende vermelden: Koop een tweede batterij, een reserve van een ander merk als canon zelf koste mij slechts 12 euro en is werkelijk net zo goed.

Je zegt nu namelijk dat je maximaal 200 foto's per dag trekt, maar dat kan nog welleens gaan veranderen. De batterij gaat overigens behoorlijk lang mee. Ik laad hem zeker niet na elke shoot op. Alleen daarom zou je al een reserve willen. Stel je voor dat je hem ineens vergeet op te laden, je MOET dat ene shot maken en dan is ineens je batterij leeg... Geloof me, het is me al eens gebeurt en ook op momenten dat het niet uitkwam. En da's niet iets waarvan je vrolijk wordt

Comment

Hoi Flash44,

1). Zelf heb ik ook de 350D, ligt mij goed in de hand (heb zelf niet zo'n grote handen ), heb nog wel de handgrip onderzitten maar is meer voor het gewicht en balans.

2). accu gaat lang mee, maar een extra is altijd handig, je zal maar een wereld foto kunnen maken maar zit geen prik meer in de camera

3,4). Zelf zal ik niet voor de kitlens gaan, heb ook veel negatieve geluiden gehoord over deze lens, zeker als je toch al van plan bent om Sigma 18-200 te gaan kopen, daar heb je genoeg aan.

5). Als je schiet in de zgn. CreativeMode, dan klapt de flits niet automatisch omhoog, je kan kiezen uit sluitertijd voorkeuze, diafragma voorkeuze of alles handmatig....

hoop dat je hier wat aan hebt...

Canon 550D/RS60-E3/Canon 70-300 DO IS/Canon 24-105 F4 IS/Sigma 150mm EX Macro/Sigma EF-500 DG ST

Comment

Ik raad je de kitlens wel aan maar niet de USM versie! bij de zwarte body en kit zo niet de usm versie . Mvg Kurt
        Canon eos 30D met L glas + Kodak z8612IS
        http://www.racenews.be

Comment

als je de 18-200 gaat kopen is het nutteloos volgens mij om de kitlens te hebben. Ik heb sinds kort die 18-200 en de kitlesn staat er nooit meer op. Voor zijn prijs is de kitlens natuurlijk goed, maar het is geen L-lens hé.
          [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

Comment

Hellcat, Blazor, Willo72, Stefan16384: allemaal bedankt voor jullie nuttige reacties !
            Aan de anderen die nog wensen te antwoorden:
            laat maar komen (vooral nieuwsgierig naar antwoorden op vraag 1)
            Fuji X-T1 en glassware

Comment

Punt 1 is een enorm persoonlijk iets... Je moet gewoon even naar een winkel gaan en die camera beetpakken. Dan weet je het zeker. Een van de grote kritieken op de 300D die ik heb is dat hij van plastic is gemaakt en dat hij niet stevig aanvoelt. Ik heb hier helemaal geen problemen mee. Hij voelt een stuk steviger aan als mijn oude Minolta 500si. Verder is er een groot voordeel, mensen die welleens een camera met metalen behuizing hebben vastgehad in de vrieskou snappen wat ik bedoel

Persoonlijk vind ik de 300D al klein, de 350D is nog een stuk kleiner en voor mij echt te klein. Als ik jou was zou ik echter niet naar mezelf luisteren en die reviews allemaal laten voor wat ze zijn en die camera zelf eens beetpakken. Jij moet uiteindelijk die foto's maken.

Oorspronkelijk geplaatst door Flash44
              Hellcat, Blazor, Willo72, Stefan16384: allemaal bedankt voor jullie nuttige reacties !
              Aan de anderen die nog wensen te antwoorden:
              laat maar komen (vooral nieuwsgierig naar antwoorden op vraag 1)

Comment

Over de grootte of moeten we zeggen "kleinte" van de 350d werd al heel wat afgeleuterd. Zoals hiervoor reeds gezegd, neem het toestel ééns vast en voel voor jezelf of het goed in je hand ligt. Vraag in de winkel om een paar testfoto's te maken en zie of je alle knopjes vlot kan bedienen. Probeer ook eens een ander toestel. En dan maar beslissen, zou ik zo zeggen.
                Jamaar, een hele dag fotograferen is iets anders: is een ander argument. En al die mensen dan die met een prosumer werken? Die dingen zijn in de regel nog veel kleiner, en op sommigen zitten toch ook lange zooms op. Lopen die mensen dan allemaal met kramp in de vingers foto's te maken... neen toch. Ik heb mijn analoge spiegelreflexen bekeken, een oude chinon en een canon 300v. Die waren niet groter dan een 350d. En toch heb ik die intensief gebruikt en nooit het gevoel gehad verkrampt te werken. Ik heb misschien nog nooit het "echte dslr"-gevoel gekend , maar voor mijn gebruik voldoen die "kleine" toestellen ruimschoots.
                Geniet van foto's maken

Comment

't Is ook niet zo dat, als je een hele dag fotografeert, je er de hele dag mee voor je neus loopt. Als je 5 uur fotografeert, zal je hem misschien effectief 1 uur echt in je handen hebben, en 4 uur rond je nek hangen tijdens de zoektocht naar interessante beelden.
                  Ik denk dat "het probleem" van de grootte van de 350D iets is wat je direct zult aanvoelen en niet iets waar je na enkele uren gebruik last zult van hebben.
                  Vergelijk in de winkel eens een 350D met een 20D, en waarschijnlijk zal je direct aanvoelen of een kleinere camera voor jou gaat.
                  The bitterness of cheap quality remains, long after the sweetness of low price has gone.
                  Fuji XT-2 + .......

Comment

Ok ik gebruik zelf geen 350D maar heb er al uitgebreid mee kunnen spelen en met de meeste delen van je vragen heb ik ook ervaring dus hier mijn gedacht.

1) Dat de 350D te klein zou zijn is een persoonlijke zaak en kan enkel jij beslissen. Zelf zie ik het eerder als een voordeel. Het is in mijn ogen namelijk niet dat deze zo klein is dat je hem niet meer kan vastnemen. Vergeet niet jouw panasonic is nog steeds een stuk kleiner en onbruikbaar is ie toch niet he. Een kleinere lichtere camera kunnen meenemen is vaak iets positiefs. Het kan wel meer een probleem zijn als je grote zware lenzen gebruikt. Dan is de balans wat zoek. Maar het is iets persoonlijks. De vertikale grip vind ik een aanrader want dat verhoogt het comfort voor alle portrait foto's aanzienlijk. En ook voor de zwaardere lenzen gaat dit helpen. En wil je wat lichter op weg hop grip eraf. k zie het al een extra feature. Zelf ben ik nogal verbaasd van de negatieve commentaren over de grote. Voor de meeste lenzen die mensen op een 350D gaan zetten is er echt geen nadeel enkel een voordeel volgens mij.

2)Ik zou altijd aanraden van een 2de batterij te kopen. Gewoon voor de veiligheid voor die keren dat je vergeet je batterij op te laden. Ook al gebruik je ze amper.

3) Das een moeilijke. Zelf heb ik met de nieuwe geen ervaring en ik heb al testen gezien waar men zegt slechter en beter dus wat is het nu eigenlijk? Maar in elk geval is ie beter dan die 18-200 sigma die je wil kopen dus al deze goed genoeg is dan is de kit dat ook. De vorige kit was een hele goeie lens. Niet op bouw maar wel optisch.

4) De kit zal iets beter zijn maar als je tevreden bent met de 18-200 ga je de kit waarschijnlijk niet meer gebruiken en dan heeft het ook geen zin deze aan te schaffen.

5)Nope dat moet niet. Is het heel donker dan ga je misschien wel wat focusproblemen krijgen. Mijn 20D doet het ook zo maar heeft dat nog nooit gedaan. En in de echt moeilijke gevallen gebruik ik gewoon de IR beam van mijn flash. Maar ik weet niet of dat mogelijk is met de 350D.

Comment

Allemaal verschrikkelijk bedankt voor jullie inbreng.
                      Ik ben de 350D nog es gaan vastpakken in de FNAC en 't was als een poes die zich in je armen vlijt. De tweede batterij zal ik als voorzorgsmaatregel aanschaffen en voor de lens twijfel ik nog (ofwel de kit met 2 lenzen bij Topfoto danwel de Sigma). Voor de AF assist denk ik wel er uit te komen met manual settings.

(PS en btw ben nu ook de Nikon D50 tegengekomen en dit lijkt me ook een serieuze kanshebber! Wordt mijn volgende post. 'T zal wel nooit ophouden zeker ? ...)

Thanks all !!!!
                      Case closed !
                      Fuji X-T1 en glassware

Comment

Hallo Flash44,

Ondanks "case closed" toch nog even mijn eerste post op dit forum.
                        Ik heb gisteren mijn 350D van bij Topfoto ontvangen. Ik heb er meteen de battery grip bijgekocht, maar zonder de grip is de 350D voor mij toch zeker geen comfortabel toestel. Ik vond de compacte afmetingen net een voordeel. Maar dat is om in herhaling te vallen een persoonlijke ervaring.

Een tweede batterij heb ik er ook bijgekocht. Bij de battery grip zit ook een houder voor 6 AA batterijen waardoor je al echt pech moet hebben om volledige zonder power te vallen. Even diagonaal door de handleiding van de grip gegaan en daar staat in dat als je twee accu's in de grip steekt de camera stroom uit beide haalt. Dus heb je daar al een verdubbelde capaciteit.

Qua lenzen heb ik de Canon EFS 17-85 IS USM en een 75-300 IS USM. Maar misschien is de 18-200 van Sigma voor jou handiger? Ik heb onvoldoende ervaring om te oordelen welke lens beter is (daar beslist mijn portemonnee mee over .

Flitsen: doet ie volgens mij alleen als je zegt dat ie dat moet. Het is al gebeurd dat er bij het focussen een paar hulpflitsjes waren maar wanneer dat precies gebeurt en wanneer niet weet ik nog niet. Even handleiding er op naslaan (is wel frans, duits of italiaans als de camera uit Duitsland komt, maar met de eerste twee lukt het mij nog wel).

In ieder geval heb ik mijn keuze voor de 350D zeker nog niet beklaagd. Succes met de aankoop.
                        It is possible to fly without motors, but not without knowledge and skill. - Wilbur Wright

Comment

effe offtopic: hoelang duurt die levertijd van zo een 350d bij topfoto?
                          Canon eos 350D - 18-55mm - Canon Powershot G5 voor het gevaarlijker werk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Typhon-
                            effe offtopic: hoelang duurt die levertijd van zo een 350d bij topfoto?
                            Geen idee, ttz volgens de website is/was ie leverbaar 'uit stock', afh van de configuratie die je besteld. Ik zie dat die de laatste dagen van 'in voorraad' naar 'versandfertig 2 dagen' is gegaan en de meeste configs nu zelfs niks meer vermelden....
                            Ikzelf ga bestellen via het web maar met de vermelding 'afhaling ter plaatse'. Reden is dat ik volgende week een trip naar ginder heb gepland met nog een aantal koopgrage collega's. En met de firmawagen kost het niks en zijn we onder collega's eens een zaterdagje erop uit.
                            Fuji X-T1 en glassware

Comment

@Typhon-

Maandag besteld en betaald, maandag erop geleverd. Netjes verpakt (veel luchtzakskes in de doos). Dus als je er niet zelf naar toe kunt rijden, dan is laten opsturen geen probleem.

Had de zonnekap besteld maar was niet binnen, en dan maar laten vervangen door een tweede accu. Handig met die grip waar er twee in kunnen.

Heb er afgelopen week al zoveel mee geëxperimenteerd dat de eerste stofkes al op de sensor gesukkeld zijn . Ik denk dat ik de kap en wat poetsgerief snel wel eens bestel. Zal nogal wat foto's op vliegvelden maken en dus zullen de stofkes snel gaan storen (heldere lucht => grotere f'en).

gr,
                              PieterR
                              It is possible to fly without motors, but not without knowledge and skill. - Wilbur Wright

Comment

Working...
                              X