Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fografie beginneling/nieuw op het forum

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• fografie beginneling/nieuw op het forum

Hallo,

Ik ben redelijk nieuw in de fotografie, heb wel al duizenden foto's gemaakt met mijn oude trouwe digital Ixus maar ik wil nu iets meer.

Het is me duidelijk dat ik met een DSLR de meeste mogelijkheden ga hebben.
    Alleen is heel het verhaal met de lenzen me nog niet helemaal duidelijk.

Momenteel heb ik (min of meer) besloten om een 350D te gaan kopen bij Grobet. De prijs is daar niet de goedkoopste maar je krijgt er wel een GB CF bij (street value een 80 eur).
    Ik ben ook van plan om er gewoon de kitlens bij te nemen en daar wat mee te experimenteren. Later, als ik wat meer ervaring heb, zal ik dan wel besluiten welke lenzen ik er moet bijkopen.

Maar nog 1 twijfel geval : ze hebben ook een aanbieden waarbij ze voor 250 eur er een EF-90-300 (4.5-5.6) bijdoen.
    Zou dit een goed idee zijn om als beginner erbij te nemen ?
    Of is dit helemaal geen goed idee en kan ik beter zoals hier boven doen ?

Qua budget zou ik graag onder de 1300 eur blijven.
    Wat ik juist met de camera wil doen weet ik nog niet juist (ik ben een echte beginneling dus).

Alvast bedankt voor de hulp,
    Greg
    As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
    like.no.other

Re: fografie beginneling/nieuw op het forum

Ik zou het niet doen, denk ik.
    Nu al dat bedrag uitgeven, zonder dat je weet het nodig te hebben.

Experimenteer wat met de kitlens en kijk rustig uit achteraf.

Leer eerst je toestel grondig kennen.

hesy.be
    BD0319BE

Comment

In ieder geval welkom

Maar je vraag is moeilijk te beantwoorden als je zelf nog niet weet wat je met je toestel wil gaan doen...

Misschien eens de search van dit forum gebruiken om topics te vinden over die lenzen? Sommige zijn best tevreden met zo'n kitlens, anderen noemen het dan weer een k*t lens... hangt er maar van af wat je eisen zijn naar kwaliteit en lichtsterkte toe!

Hou er rekening mee dat je nu misschien binnen dat budget valt, maar na een paar maanden gaat hunkeren naar betere lenzen en dan gaat je budget de hoogte in hoor ... hangt helemaal van jezelf af
      Maar toplenzen kosten al gauw meer dan je body dus ... da's misschien iets om in het achterhoofd te houden

Kijk in ieder geval ook eens bij de links hier op de site en kijk ook eens rond in webshops wat daar de prijzen zijn (hint hint)

En ik kan enkel Hesy bijtreden, misschien is zo'n dslr wel te veel van het goede en raak je uit al die knopjes niet wijs ... zou de eerste niet zijn die hier z'n dslr na een paar weken of maanden terug te koop zet omdat het overkill is! Ook al zijn de dslr's enorm gezakt in prijs, het blijft veel geld om achteraf een miskoop te blijken
      Dus goed afwegen of je niet beter een zwaardere compact koopt waar je meer mogelijkheden mee hebt dan met je Ixus, en dan zo in het dslr wereldje te rollen
      Last edited by Tony smeT; 3 juli 2005, 13:20.

Comment

Met niet weten wat ik met de camera wil doen bedoel ik eigenlijk dat ik ze wil gebruiken voor huis tuin en keuken foto's. Is ook goed mogelijk met de ixus, alleen beperkt de zoom de mogelijkheden.

maar vermits ik graag motorsport volg zou ik ook graag leuke foto's van 'cars in action' bv op het circuit van zolder nemen. Iets waarvoor de ixus gewoon veel te traag is, tegen dat de foto er is zijn alle auto's al weg

Voor de rest ben ik ook een natuurliefhebber en zou graag foto's van dieren enzo nemen. ook iets waar de ixus in tekort schiet.

ik besef ook wel dat een DSLR niet stopt met de aankoop van een body, maar je moet ergens beginnen he

Maar als ik het goed begrijp kan ik met die EOS toch ook volautomatische foto's nemen ? dus gewoon opzetten en op het knopje duwen.

Thanks,
        Greg
        As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
        like.no.other

Comment

ja hoor dat kan, maar daar heb je geen DSLR voor nodig????.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Nee nee dat weet ik en dat is ook niet de reden waarom ik een DSLR wil, maar de vorige reply ging over het feit dat een DSLR voor verschillende mensen 'te ingewikkeld' is.

Ik wilde gewoon ff aantonen dat je als je der zin in hebt alles zelf kan instellen maar als je snel een shot van een gezellige BBQ wil nemen je ook het toestel op auto kan zetten.

Greg
            like.no.other

Comment

De redenen die je aangeeft om over te stappen op een DSLR zijn volgens me goede redenen. Je kan voor autosport en dieren betere foto's maken met een DSLR. Ik zeg wel, kan! Als je enkel de automatische functie zal gebruiken, ben je beter af met een compact of prosumer. Als je echter bereid ben om er tijd in te steken en alle functies en mogelijkheden te leren kennen, kan je na een tijdje betere foto's gaan nemen.

Bij veel mensen zijn de eerste foto's met een DSLR immers slechter dan die met hun compact. Het is niet omdat je een DSLR koopt, dat je betere foto's zal gaan maken. Je moet er heel wat tijd in steken, maar als je dat doet, is het de moeite.
              Nikkon D7000 • Nikkor AF-S 35mm f1.8G • Nikkor 50mm f1.8D • Nikkor AF-S 18-70mm f3.5-4.5G • Sigma 70-200 F2.8 & converter 1.4x • SB-600
              Website: http://www.matthieucalu.be - vernieuwd!

Comment

Voorzie ook nog wat centen voor een degelijk statief als je deze lens gebruikt, en geen prul van een paar euro waarbij je je camera ziet bewegen als je afdrukt. Als je onder de 1300 € totaal wil blijven wordt het toch wel moeilijk dan, niet?

Tussen haakjes, je koopt je camera natuurlijk waar je wil, maar kijk toch nog maar eens rond. Bij AC-Foto in Aken kost een EOS350D body met een EF-S18-55/3,5-5,6 lens je 838 €, in Düren bij Top-Foto (30 km verder) is dat 829€. Op beide plaatsen kan je in het nederlands terecht.

Tom
                Beauty need only be a whisper
                Camera's: Canon 5D Lenzen: EF 17-40mm F 4.0 L USM, EF 24-105mm F 4.0 L IS USM, EF 50mm F1.8 II, EF 90-300mm F 4,5-5,6 DC - Flitsers: Sigma EF-530 DG ST

Comment

Die lens nog niet erbij nemen, ik spreek uit ervaring. Eerst wat leren en dan beslissen
                  www.bartdeweer.be

Comment

zucht

welja er heerst hier soms zo'n sfeertje van 'je moet het beste hebben' of 'je moet alles hebben'. gelukkig doet iedereen er niet aan mee.

koop een 350D met kitlens en je hebt potentieel om mooie foto's te maken.
                    eerst en vooral je toestel leren kennen.

je hoeft geen L glas om een mooie foto te maken. ( camerafreak )
                    noch heb je géén volledig bereik nodig.
                    eigenlijk is dit alles een luxe probleem. als er iemand komt vragen hoeveel MP zijn compact mag hebben dan hoeft het geen 7MP te zijn. een gewone DSLR lens daarintege "moet" L-glas zijn.
                    gelukkig zijn er nog andere op dit forum.

ja in een dlsr kan veel geld kruipen, neen het hoeft niet.
                    als je duidelijk wéét waarheen je wil dan kom je er zeker met een beperkt budget. werk even met een simpele lens en daarna kun je aan de toekomst denken.
                    1300 euro?
                    koop je de 350D, kitlens. en blijf wat op je geld zitten.
                    surf hier wat rond en hoe de weetjes in het hoog.

geld dat nog niet uitgegeven is, is nog niet slecht besteed.
                    foto als spiegel of als venster?

Comment

Inderdaad in duitsland zijn ze goedkoper, ik vlieg voor mijn werk regelmatig naar hamburg dus zeker geen transport probleem om het toestel daar te gaan halen.

Echter 830-840 eur is inderdaad een stuk minder dan de 1000 die je hier kan betalen.
                      Maar ik heb zelfge en master card dus die 100 eur promo loop ik mis als ik de camera niet in antwerpen door een collega laat betalen. (een beetje valsspelen mag wel he )
                      En ten tweede krijg je bij Grobet (ik wil hier zeker geen reclame voor maken) een Gibabyte CF erbij. ik kan via een vriend rechtstreeks bij de computer groothandel bestellen, en dan is de prijs van een degelijke CF van 1gb nog altijd 81 eur (incl btw).
                      Dus als ik het op die manier uitreken, heb ik de kit dus voor 820 eur in antwerpen. Lijkt me toch nog altijd handiger qua garantie enzo.
                      Of zie ik het helemaal verkeerd ?

Greg
                      like.no.other

Comment

Thanks Parakiet !

Ik weet ook wel dat ik misschien later beter dingen zal willen, daarom dat ik nu ook al direct een goede body wil kopen waar ik later geen spijt van krijg.
                        de rest koop ik er wel bij als ik er zelf ook meer van ken.
                        like.no.other

Comment

Ik zou dus zeker voor de zoomlens gaan, als die qua prijs in het pakket goed zit. Ik denk dat je op zo'n kitlens vlug uitgekeken zal zijn: je zal prachtige foto's kunnen maken, maar als je iets wil inzoomen (een racewagen bv die wat verder weg is) dan boek je vrijwel geen winst in dat onderdeel ten opzichte van uw huidige ixus.

Juist om deze reden heb ikzelf recentelijk géén DLSR gekocht: ik heb me een Panasonic FZ5 aangeschaft met een Leica 12x optische zoomlens. Heeft enorme mogelijkheden en kost voor een zoombereik van 36 tot 432 mm 469 euro.
                          Het beetje meer ruis neem ik er maar bij.

Is fotografie je enige of voornaamste hobby: zeker voor een DSLR gaan.
                          Is dat niet het geval en wil je veel mogelijkheden zonder een karrevracht lenzen te moeten meezeulen: kopp dan best een prosumer met een deftige Zoomlens

Je hebt nog twee weken tijd om een verantwoorde keuze te maken, gebruik ze zou ik zeggen.
                          Last edited by nete; 3 juli 2005, 21:18.
                          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Persoonlijk denk ik dat Parakiet en Nete hier het beste advies geven. Als je voor een DSLR gaat, leer er dan eerst mee werken. En dan bedoel ik echt werken, weten waar alle knopjes voor dienen en wat de diverse begrippen betekenen. Op het moment dat je dat weet, weet je ook welke lenzen je nodig hebt en wat je er aan uit wilt geven.

Wil je direct resultaat is het advies van Nete het beste. Met de kitlens ga je geen of moelijk auto of motorsport fotograferen. Kwestie van te korte brandpuntsafstand (dichterbij halen) Met een goede prosumer bereik je waarschijnlijk sneller resultaten, maar als fotografie een echte hobby wordt, reik je verder met een DSLR.

Aan jouw de keuze
                            Groeten,

Albert Jan

Website AJH
                            lidnummer: BD0371NL

Comment

Working...
                            X