Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mogelijk om foto`s te maken in 300 dpi met de Canon 20D?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Mogelijk om foto`s te maken in 300 dpi met de Canon 20D?

Dag allemaal, Flair, Humo,

Ik vroeg mij af of het mogelijk is om rechtstreeks foto`s te maken in 300 dpi met de 20D of moet je dat altijd softwarematig aanpassen? Alvast bedankt voor jullie hulp.
    Michel
    ---

Canon 7D

Re: Mogelijk om foto`s te maken in 300 dpi met de Canon 20D?

Het valt me op dat over dpi veel onbegrip heerst, je maakt een foto nooit op een bepaald aantal dpi, maar je maakt een foto met een aantal beeldpunten op de lange kant en een aantal beeldunten op de korte kant. Het totaal aantal beeldpunten krijg je door deze twee aantallen met elkaar te vermenigvuldigen.

Slechts op 1 afmeting ga je 300 dpi hebben met de originele opname van uit de camera, op alle andere afmetingen van de foto kan je 300 dpi halen door de foto of wel te verkleinen of wel te vergroten. Dit is geldig voor gelijk wel toestel.

MVG, Jeff
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Aantal dpi= (aantal pixels in lengte- of breedterichting)/(aantal inch). Dots, of beeldpunten per inch. Dus als je 300dpi wilt bereiken bij je print, moet je het aantal pixels in een bepaalde richting delen door 300. Bij een 6MP camera die 3000*2000 pixels heeft, moet je de 3000 delen door 300 om de lengte van de foto in inch te berekenen, dan bekom je 10 inch. De breedte wordt dan 2000/300= 6.69 inch. Aangezien een inch 2.54 cm is, zal de afdrukgrootte bij 300dpi 25.4 cm bij 17 cm zijn. Hoe groter je gaat, hoe lager het aantal dpi zal zijn.

Mvg

Comment

Om de verwarring kompleet te maken:
        Het aantal dpi is gewoon een getal in de exif data van de .jpg files.

Voor zover ik weet is er geen instelling op de 20D om dit getal in de exif data te wijzigen.

Indien dit zou nodig zijn (maar ik zou niet weten waarom) dan kan je achteraf dit getal in de exif data wijzigen. Maar merk daarbij op dat telkens als je een .jpg foto overschrijft de kwaliteit vermindert.

Of je kan in RAW fotograferen en het aantal dpi in de raw convertor instellen op 300. Dan vermindert de kwaliteit nooit.

Jan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D

Voor zover ik weet is er geen instelling op de 20D om dit getal in de exif data te wijzigen.

Indien dit zou nodig zijn (maar ik zou niet weten waarom) dan kan je achteraf dit getal in de exif data wijzigen. Maar merk daarbij op dat telkens als je een .jpg foto overschrijft de kwaliteit vermindert.

Of je kan in RAW fotograferen en het aantal dpi in de raw convertor instellen op 300. Dan vermindert de kwaliteit nooit.

Jan.
          Gewoon een getal is toch niet echt waar, het gaat om het aantal Dots Per Inch, of pixels per inch. Als je iets wilt publiceren, krijg je van de uitgever de afmetingen die je foto maximaal mag zijn en het aantal DPI dat je moet halen voor de print...

Mvg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scientist
            Gewoon een getal is toch niet echt waar, het gaat om het aantal Dots Per Inch, of pixels per inch. Als je iets wilt publiceren, krijg je van de uitgever de afmetingen die je foto maximaal mag zijn en het aantal DPI dat je moet halen voor de print...

Mvg
            Zoals je zelf al zegt, DPI is van belang bij het afdrukken. Het is niet van belang bij het maken van de foto.
            Groeten,

Albert Jan

Website AJH
            lidnummer: BD0371NL

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scientist

Mvg
              Dit lijk mij gewoon een andere manier om het aantal pixels vain de foto aan te geven.

En bij de uitgever moet inderdaad het dpi getal in de exif data op de gevraagde waarde staan.

Jan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D

Jan.
                Misschien een domme vraag, maar als je enkel de EXIF gegevens van een JPG bestand aanpast en bewaart, wordt dan ook de beeldinformatie opnieuw gecomprimeerd ?
                Ik dacht dat in dit specifiek geval de oorspronkelijke beeldinformatie en -qualiteit behouden bleef.
                Kan iemand hier uitsluitsel over geven?

Bedankt!
                Greetz Geert.
                Canon gerief...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GeertB
                  Misschien een domme vraag, maar als je enkel de EXIF gegevens van een JPG bestand aanpast en bewaart, wordt dan ook de beeldinformatie opnieuw gecomprimeerd ?
                  Ik dacht dat in dit specifiek geval de oorspronkelijke beeldinformatie en -qualiteit behouden bleef.
                  Kan iemand hier uitsluitsel over geven?

Bedankt!
                  Bij mijn weten wordt in geval van JPG altijd opnieuw gecomprimeerd bij opslaan.
                  Groeten,

Albert Jan

Website AJH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajh
                    Bij mijn weten wordt in geval van JPG altijd opnieuw gecomprimeerd bij opslaan.
                    Heb net een klein testje gedaan. De EXIF en IPTC gevens van een JPG foto aangepast (met "Exifer") en het resultaat is dat de bestandsgrootte exact hetzelfde gebleven is. Ook de "date modified" van het bestand is nog steeds hetzelfde.
                    Mij lijkt het dus dat de "beeldinformatie" onaangetast blijft.
                    Maar ik zou het graag zeker weten, aangezien ik al mijn foto's editeer met exifer om extra exif gegevens toe te voegen (naam fotograaf, beetje uitleg enz.).
                    Kan iemand met zekerheid zeggen of "exifer" hercomprimeert of niet ?

Thanks
                    Greetz Geert.
                    Canon gerief...

Comment

Bij de Pentax *ist.D's zijn de foto's op Raw genomen 300 DPI terwijl de op JPEG genomen 70 DPI zijn.................
                      Pentax K10D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GeertB
                        Heb net een klein testje gedaan. De EXIF en IPTC gevens van een JPG foto aangepast (met "Exifer") en het resultaat is dat de bestandsgrootte exact hetzelfde gebleven is. Ook de "date modified" van het bestand is nog steeds hetzelfde.
                        Mij lijkt het dus dat de "beeldinformatie" onaangetast blijft.
                        Maar ik zou het graag zeker weten, aangezien ik al mijn foto's editeer met exifer om extra exif gegevens toe te voegen (naam fotograaf, beetje uitleg enz.).
                        Kan iemand met zekerheid zeggen of "exifer" hercomprimeert of niet ?

Thanks
                        OK, dat zou betekenen dat het programma ziet dat er geen wijziging in het beeld geweest is en dus ook niet opnieuw comprimeert
                        Groeten,

Albert Jan

Website AJH

Comment

Je maakt echt geen foto's op 300 dpi of op 70 dpi, doe maar eens een search. Dots per inch is een lineaire dichtheid, heeft echt niets te maken met het maken van de foto.

Mvg

Comment

stel nu:

De foto = 2048 * 3072 pixels, 28,9 * 43,35 cm, RESOLUTIE = 180 DPI

...Ik ga naar het labo, zij vragen 300 DPI (ik verander de 180 in 300 zonder de pixels op te pompen)...

De foto = 2048 * 26,01 pixels, 17,34 * 26,01 cm, RESOLUTIE = 300 DPI

...moest mijn toestel nu dat formaat kunnen opnemen aan 300DPI dan werd de foto ook niet kleiner in centimeters en haal ik grotere formaten....

voorbeeld

Comment

De reden van mijn vraag was dus inderdaad omdat sommmige printmedia vragen om de foto's aan te leveren in 300 dpi (bij minder dpi worden de foto's gewoonweg niet aangenomen) ... uiteraard is dpi van minder belang is voor de weergave op het scherm, dat wist ik ook wel

TF
                              ---

Canon 7D

Comment

Working...
                              X