Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sensor kuisen : Blood, sweat ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #76
    Re: Sensor kuisen : Blood, sweat ...


    vanaf bericht 14/15.......

    Comment


    • #77
      Re: Sensor kuisen : Blood, sweat ...

      Misschien goed om weten:

      laatst stond ik in mijn lokale fotowinkel. En die meende dat Beukelaer de Nikon sensors nog steeds gratis reinigt. Misschien nuttig om dit even te checken?

      Comment


      • #78
        Re: Sensor kuisen : Blood, sweat ...

        Yep! Ze doen het nog altijd. Vandaag gebeld: zonder afspraak gewoon eventjes binnenspringen. Morgen ga ik er langs. En omdat ik er maar een paar kilometer vandaan woon: veel liever dat dan zelf te beginnen prutsen.

        Greets,
        Geert
        Nikon D80 + Tokina 12-24 + Tamron 28-75 f2.8 + Sigma 105 f2.8 macro + Nikkor ED 80-200 f2.8 + SB-600

        Comment


        • #79
          Re: Sensor kuisen : Blood, sweat ...

          Oorspronkelijk geplaatst door Geve
          Yep! Ze doen het nog altijd. Vandaag gebeld: zonder afspraak gewoon eventjes binnenspringen. Morgen ga ik er langs. En omdat ik er maar een paar kilometer vandaan woon: veel liever dat dan zelf te beginnen prutsen.

          Greets,
          Geert
          Heb er onlangs ook mijn sensor laten reinigen. Jammer dat ik moet zeggen dat er toch nog een grote vlek was achtergebleven die op al mijn blauwe luchten teveel opviel. Ben hierdoor zelf aan het reinigen gegaan met beter succes.

          Groetjes,
          Pol.
          Leeft en LAAT LEVEN !

          Comment


          • #80
            Re: Sensor kuisen : Blood, sweat ...

            Oorspronkelijk geplaatst door Geve
            Yep! Ze doen het nog altijd. Vandaag gebeld: zonder afspraak gewoon eventjes binnenspringen. Morgen ga ik er langs. En omdat ik er maar een paar kilometer vandaan woon: veel liever dat dan zelf te beginnen prutsen.

            Greets,
            Geert

            Hoe minder je van een ander afhankelijk bent, hoe beter..... Je zult maar eens voor een lang weekend, tot de constatatie komen, dat er een serieuze vlek op je sensor zit.... en juist dat weekend, dat je uw kamera nodig hebt (bvb airshow en zo).... je checkt niet altijd 5 dagen op voorhand, voor een evenement of een vakantie je kamera..... en hebt dan nog de tijd om bij de beuckelaar binnen te springen
            Liever nu wat zitten sukkelen en afzien, dan dan te moeten panikeren....
            To make your dreams come true, wake up

            Comment


            • #81
              Re: Sensor kuisen : Blood, sweat ...

              Oorspronkelijk geplaatst door jdm
              Hoe minder je van een ander afhankelijk bent, hoe beter..... Je zult maar eens voor een lang weekend, tot de constatatie komen, dat er een serieuze vlek op je sensor zit.... en juist dat weekend, dat je uw kamera nodig hebt (bvb airshow en zo).... je checkt niet altijd 5 dagen op voorhand, voor een evenement of een vakantie je kamera..... en hebt dan nog de tijd om bij de beuckelaar binnen te springen
              Liever nu wat zitten sukkelen en afzien, dan dan te moeten panikeren....
              Aan den lijve ondervonden.
              Begin deze vakantie naar NY geweest, met een perfecte sensor.
              Daar een aantal lenzen gekocht, dus, veel lensverwisselingen, in droge airciondionned ruimtes: resultaat: al na 1 dag grote stofvlek op sensor.

              Terug naar HB en swabs gekocht: je gebruikt die ook best in vochtige non aircondissionned ruimtes (maar die bestonden daar niet).

              Dus Sensor wel beter, doch niet volledig stofvrij.

              Zoek nu het vacuum stofzuigerke te koop.
              Lijkt handig om ook op reis mee te pakken, voor als ik zo nog eens iets voorheb.

              Jongens, als ge nooit een sensor gekuist hebt, en dat overkomt U zo op de bots, wel daar ligt ge een nachtje wakker van.......


              Dirk
              Nikon D70 + Nikkor 28-80 + Nikkor 75-240 + Sigma 12-24 (f4.5-5.6) + Nikon 50 mm f1.8DSB + Sigma 105mm f 2.8 Macro + SB-600 flash + Manfrotto 724 B + Hakuba flat table tripod

              Comment


              • #82
                Re: Sensor kuisen : Blood, sweat ...

                Ik ben toch niet de enige die al die commotie rond sensor reinigen niet zo goed begrijpt?
                Ik ben net terug van een tiendaagse fietsvakantie met mijn Fuji S2 en drie lenzen (waarvan 1 zoom) in een stuurtas. Ik heb dus zeer veel van lens gewisseld (zeker enkele honderden keren), meestal in de rapte langs de baan. Zelfs in dit "worst case" scenario had ik na vier dagen één zichtbaar stofje dat ik dan even snel weggeveegd heb met de pecpads en eclipse die ik in een doosje meehad (totale duur 2 minuten).
                Enkele dagen later nog eens gecheckt maar kuisen was niet nodig. Dit maar om te zeggen dat stof geen probleem hoeft te zijn, het mag ook eens goed nieuws zijn hé
                Kris.

                Comment


                • #83
                  Re: Sensor kuisen : Blood, sweat ...

                  Toch soms raar, ik heb mijn D70 nu ongeveer 4 maanden, bijna 8000 foto's, verschrikkelijk dikwijls van lenzen verwisseld, de sensor is 1 maal gekuist geweest na 1 maand ( niet omdat hij vuil was maar omdat er iemand ( Bedankt JVG ) op bezoek kwam die het wou voordoen ), sindsdien niet meer gekuist......stof op de sensor.......als ik goed kijk op foto's van blauwe lucht op F/22 dan moet ik op 100% grootte al goed zien om een 1 of 2 stofjes te vinden.
                  Misschien is er ook een beetje geluk mee gemoeid. Wat ik wel heb gehad is een haartje, ik vermoed van onze chihuahua, dat was duidelijk zichtbaar, maar ook direct weer weg na even geblazen te hebben.
                  There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                  A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                  Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                  Comment


                  • #84
                    Re: Sensor kuisen : Blood, sweat ...

                    Dat van De Beuckelaer klopt inderdaad! Ben vorige week nog eens binnengesprongen met mijn D70 en binnen een kwartiertje stond ik weer buiten met een propere CCD én upgrade van de firmware

                    Als je hem echter binnen doet bij de winkel waar hij vandaan komt dreig je een aantal weken zonder toestel te zitten en eventuele verzendkosten te betalen. Dus, indien je in de buurt bent van De Beuckelaer, gewoon binnenspringen!
                    D700, 24-70mm f:2.8, 70-200mm f:2,8, 50mm f1:8,
                    SB600, Slingshot AW100

                    Comment


                    • #85
                      Re: Sensor kuisen : Blood, sweat ...

                      Oorspronkelijk geplaatst door 21kine
                      Misschien is er ook een beetje geluk mee gemoeid.
                      Denk ik ook. Voor mij is en blijft de grote boosdoener airco !!!!!!!
                      Voorheen nooit problemen gehad, gecheckt voor ik vertrok, en alles clean.
                      In New York: alles airco. Na 1 dag: 1 grote stofvlek, echt niet klein hoor.

                      Andecdote: in de vlucht terug (8 uur niks doen), had ik het lumineus idee opgevat mijn sensor eens goed en degelijk te kuisen (eclipse + swabs),voor de zevende maal al. Jongens, het effect was niet om aan te zien .

                      In ons (nattere) belgenlandje de procedure dan nog eens herhaald (negende maal), en het resultaat is heel behoorlijk, maar niet perfect.

                      Om dergelijke onaangenaamheden op reis te voorkomen denk ik dat dat stofzuigsysteemke ideaal is.
                      Het gaat meestal maar over een geisoleerd stofdeeltje, tijdens het swabben wordt de filter van de CCD een beetje nat, en daar blijven dan rondvliegende partikels (airco) weer in plakken.

                      MORAAL VAN HET VERHAAL: nooit sensor kuisen in ruimtes waar airco is

                      Dirk
                      Last edited by Medidoc; 5 augustus 2005, 15:51.
                      Nikon D70 + Nikkor 28-80 + Nikkor 75-240 + Sigma 12-24 (f4.5-5.6) + Nikon 50 mm f1.8DSB + Sigma 105mm f 2.8 Macro + SB-600 flash + Manfrotto 724 B + Hakuba flat table tripod

                      Comment


                      • #86
                        Re: Sensor kuisen : Blood, sweat ...

                        eclipse vloeistof, mag dat mee op de vlieger???
                        -=- Light is the key...

                        Comment


                        • #87
                          Re: Sensor kuisen : Blood, sweat ...

                          Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be
                          eclipse vloeistof, mag dat mee op de vlieger???
                          Neen, maar dat wist ik toen niet, heb ik achteraf hier pas op het forum vernomen.
                          Er in elk geval geen problemen mee gehad.

                          Dirk
                          Nikon D70 + Nikkor 28-80 + Nikkor 75-240 + Sigma 12-24 (f4.5-5.6) + Nikon 50 mm f1.8DSB + Sigma 105mm f 2.8 Macro + SB-600 flash + Manfrotto 724 B + Hakuba flat table tripod

                          Comment


                          • #88
                            Re: Sensor kuisen : Blood, sweat ...

                            'k heb gisteravond mijn sensor van de D70 onder handen genomen met Sensor Swab's en Eclipse. Koste even wat overredingskracht om mijzelf ertoe te zetten om dat ding nu eens schoon te maken. Maar het resultaat valt 100% mee! na 2x Swabben is mijn Sensor weer geheel clean!

                            Ik blijf voorlopig even bij deze oplossing.

                            Theoretisch kun je niet weten dat Eclipse vloeistof niet mee mag in het vliegtuig. Er staat op de verpakking dat je de MSDS (Material Safety Data Sheet) moet bekijken. Er wordt niet gesproken over UN codes (gevaren code)

                            Daarbij, wanneer men op reis gaat neem ik ook after shave mee, een spuitbus Deodorant en ik zal niet de enige zijn die dat meeneemt het vliegtuig in.
                            Last edited by H€rmen; 6 augustus 2005, 14:51.
                            Visit my website

                            Comment


                            • #89
                              Re: Sensor kuisen : Blood, sweat ...

                              Zie al uit naar demo op lenzendag, hopelijk kan ik daar Green Clean Mini Vac systeem aanschaffen.Thanks Corné..
                              toffe bende die BD's
                              [COLOR=Purple]NIKON D800 //AF-S NIKKOR 24-70 F2.8 G ED // NIKON D7000 // AF Zoom NIKKOR ED 80-200mm f 2.8 D// NIKON SB900// Benro C2970F/COLOR]/ Zie Album online http://rexabe.smugmug.com

                              Comment


                              • #90
                                Een site met zeer goede cleaning instructie

                                Zelf nog nooit m'n sensor gekuisd, maar wel een (naar mijn mening) zeer goede site gevonden die het proces en de tools gedetailleerd bespreekt.

                                Zie http://www.cleaningdigitalcameras.com/

                                Comment

                                Working...
                                X