Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sensor kuisen : Blood, sweat ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Sensor kuisen : Blood, sweat ...

    Ik heb het twee weken geleden ook met eclipse en pecpads gedaan. Verliep eigenlijk heel makkelijk, ik begrijp niet vanwaar al die angsten hieromtrent.
    Ik had ook wel schrik in het begin, maar er is echt niks waar je schrik van moet hebben.

    Met die eclipse moest ik er ook wel 4 keer overgaan, maar mijn sensor was dan ook supervuil!
    [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

    Comment


    • #17
      Re: Sensor kuisen : Blood, sweat ...

      kweet nie, tis mss de sensor van men D70?
      foto als spiegel of als venster?

      Comment


      • #18
        Re: Sensor kuisen : Blood, sweat ...

        Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
        hoe doe je dat met eclips?

        ik gebruik dat liever niet: dat heeft me al eens strepen opgeleverd :-/
        Misschien een "te vettige" sensor??? Is toch ook als je een lens reinigd... (Meerder keren reinigen) (hoewel je dit ook niet direct op de fotos ziet)
        -=- Light is the key...

        Comment


        • #19
          Re: Sensor kuisen : Blood, sweat ...

          Oorspronkelijk geplaatst door Hellcat
          Ik heb het twee weken geleden ook met eclipse en pecpads gedaan. Verliep eigenlijk heel makkelijk, ik begrijp niet vanwaar al die angsten hieromtrent.
          Ik had ook wel schrik in het begin, maar er is echt niks waar je schrik van moet hebben.

          Met die eclipse moest ik er ook wel 4 keer overgaan, maar mijn sensor was dan ook supervuil!
          De eerste keer is de onwetendheid en voor iedereen angst. Weet nu ook niet hoeveel en hoe frekwent een sensor dit kan doorstaan.

          Groetjes,
          Pol.
          Last edited by enero; 16 juni 2005, 20:47.
          Leeft en LAAT LEVEN !

          Comment


          • #20
            Re: Sensor kuisen : Blood, sweat ...

            Heb het nu ondertussen een 4 tal keer zelf gedaan, telkens met een zelf gemaakte spatel en Pec Pads met Eclips.
            Nadien goed droogblazen met perslucht en tot hiertoe telkens met succes.
            Groeten.
            KEEP THE SPIRIT HIGH AND KEEP ON CAPTURING!!!
            http://www.photopat.be

            Comment


            • #21
              Re: Sensor kuisen : Blood, sweat ...

              Oorspronkelijk geplaatst door Hellcat
              Ik heb het twee weken geleden ook met eclipse en pecpads gedaan. Verliep eigenlijk heel makkelijk, ik begrijp niet vanwaar al die angsten hieromtrent.
              Ik had ook wel schrik in het begin, maar er is echt niks waar je schrik van moet hebben.

              Met die eclipse moest ik er ook wel 4 keer overgaan, maar mijn sensor was dan ook supervuil!
              Ik begrijp al die opwinding ook niet.Twee druppels eclipse op je pecpad (geen drie!) die je op een spatel bevestigd hebt en swipen maar.Dat doe ik 3,4,5 maal en niks vuil meer te zien op hoge F-waardes.Ik poets mijn CCD om de 2 à 3 maanden of ie nu vuil ziet of niet en dit al twee jaar.Je mag het vuil geen kans geven zich vast te zetten.En droogblazen is ook niet nodig.Als je niet teveel eclipse gebruikt lost dat zo uit zich op.

              Eigenlijk stelt het allemaal niet veel voor. (CCD D100 is wel volledig vlak).Jullie maken het allemaal nodeloos ingewikkeld.
              Danny's Photosite

              Comment


              • #22
                Re: Sensor kuisen : Blood, sweat ...

                Een deel van de schrik om zoiets te ondernemen wordt mijns inziens ook in de hand door " instanties " (ik ben voorzichtig in mijn woordkeuze) die steeds verwijzen naar het gevaar van verlies van garantie bij het zelf uitvoeren van dergelijke onderhoudsbeurt. Wie zal er ons eindelijk eens met kennis van zaken vertellen hoe dit nu zit met die sensor. Is die zo fragiel als men ons altijd voorhoudt. Wat is nu de meest doeltreffende methode om een sensor echt clean te houden. Na mijn ervaringen van deze namiddag geloof ik niet meer in perslucht zoals ze ons dit bij de invoerder voorhouden. Mijn toestel was er onlangs voor een kuisbeurt en ik had de indruk dat het slechter was dan voordien. Ik ben ervan overtuigd geraakt dat dit een ingreep is die elke bezitter van een DSLR regelmatig zal moeten uitvoeren wil hij niet achterblijven met een sensor die op den duur diep onder de smurrie zit. "Straffe taal " zullen velen onder jullie nu wel denken.

                Groetjes,
                Pol.
                Last edited by enero; 16 juni 2005, 21:55.
                Leeft en LAAT LEVEN !

                Comment


                • #23
                  Re: Sensor kuisen : Blood, sweat ...

                  Oef Pol!!! maar einde goed, alles goed...

                  Nu durf ik er met die pads toch niet meer aankomen...ben eens benieuwd wat uw leverancier daarop gaat zeggen als hij dit leest?
                  Had reeds mijn bedenkingen toen ik wist dat die pads "drijfnat"waren en men van eclipse vloeistof slechts 2 druppeltjes mocht nemen...
                  Die "stofzuiger" zie ik nog wel zitten!
                  D70/18-70,D700/28-70, Tripod Velbon AEF-3,Lowepro Nova 4 AW,X-drive PRO 40Gb,SB600,SB900,Sigma APO Macro 180mm,Nikon 50mm 1.8, Sigma 70-200 2.8 APO DG,Sigma12-24,Bigma 50-500mm
                  BD0290BE

                  Comment


                  • #24
                    Re: Sensor kuisen : Blood, sweat ...

                    Oorspronkelijk geplaatst door Aquarius
                    Oef Pol!!! maar einde goed, alles goed...

                    Nu durf ik er met die pads toch niet meer aankomen...ben eens benieuwd wat uw leverancier daarop gaat zeggen als hij dit leest?
                    Had reeds mijn bedenkingen toen ik wist dat die pads "drijfnat"waren en men van eclipse vloeistof slechts 2 druppeltjes mocht nemen...
                    Die "stofzuiger" zie ik nog wel zitten!

                    Inderdaad, die stofzuiger is geen probleem. Niettegenstaande ik elk contact met de sensor vermijd.
                    Ik denk dat het probleem er uit bestaat dat je bij dit system nat en droog moet swappen. Die droge clean is er volgens mij teveel aan. Als je met de Pec Pads met eclipse werkt is het product vrij rap verdampt. Als je dan bij meerdere beurten telkens een nieuwe swab maakt, kan het volgens mij niet fout gaan. Alleen restantjes in de hoekjes van de verzonken sensor kunnen dan nog opduiken. Dit kan dan verwijderd worden met de Vacuum stofzuiger.
                    Ik denk niet dat onze leverancier hier problemen mee zal hebben. Ik zou het systeem ten zeerste aanbevelen, alleen al voor de Vacuum stofzuiger.

                    Groetjes,
                    Pol.
                    Leeft en LAAT LEVEN !

                    Comment


                    • #25
                      Re: Sensor kuisen : Blood, sweat ...

                      tja, ik heb al heel wat verschillende manieren geprobeerd, maar ik denk toch echt dat het met de tape manier van Spanjaart het het gemakkelijkste en het beste werkt. Deze heeft als proef in Winterslag MET GARANTIE mijne ccd van mijn D1X schoongemaakt. Fotokes op f22 op blauwe lucht erna, hebben volgens mij nog nooit zo schoongezien. Enne het is precies 10 sec werk !!!


                      Ik ben overtuigd !
                      Workshops, zie website http://www.fotomon.nl http://www.albumverkoop.nl

                      Comment


                      • #26
                        Re: Sensor kuisen : Blood, sweat ...

                        Oorspronkelijk geplaatst door monsi
                        tja, ik heb al heel wat verschillende manieren geprobeerd, maar ik denk toch echt dat het met de tape manier van Spanjaart het het gemakkelijkste en het beste werkt. Deze heeft als proef in Winterslag MET GARANTIE mijne ccd van mijn D1X schoongemaakt. Fotokes op f22 op blauwe lucht erna, hebben volgens mij nog nooit zo schoongezien. Enne het is precies 10 sec werk !!!


                        Ik ben overtuigd !
                        Wil het geloven, maar probleem met de sensor van de D70 is dat die zich in een diepte bevindt. Ik kan mij voorstellen dat het met die tape wel erg moeilijk moet zijn om de zijkantjes van het kader te bereiken. Bij de Canon's ligt dit wellicht gemakkelijker.

                        Groetjes,
                        Pol.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

                        Comment


                        • #27
                          Re: Sensor kuisen : Blood, sweat ...

                          Ik heb de methode tot nu toe met prima resultaat toegepast op Nikon D100, D70, Fuji S2, S2 en S3. Ik hoor van Monsi dat het bij de D1x ook prima heeft gewerkt.

                          Gisteren iemand op bezoek gehad met een D70 die toevallig na een beurt met de Sensor Swab nog residue op de sensor had en dat was in een keer helemaal weg met het Scotch tape.
                          Sony en Olympus
                          Fotoseries

                          Comment


                          • #28
                            Re: Sensor kuisen : Blood, sweat ...

                            ksta nogal weigerachtig tegenover die scotch tape.

                            de bedoeling is toch dat plakband blijft plakken :-/
                            foto als spiegel of als venster?

                            Comment


                            • #29
                              Re: Sensor kuisen : Blood, sweat ...

                              Deze tape is speciaal gemaakt om weer zonder resten te verwijderen; ik adviseer ook om eerst eens op gewoon glas te oefenen om " the feel" te krijgen.
                              Er is zelfs weleens aan de fabrikant gevraagd om een product te ontwikkelen speciaal voor sensors, maar ik kan me voorstellen dat als dat er is iedereen toch een goedkoop rolletje gaat halen met 40 meter tape.
                              Sony en Olympus
                              Fotoseries

                              Comment


                              • #30
                                Re: Sensor kuisen : Blood, sweat ...

                                Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens
                                Wil het geloven, maar probleem met de sensor van de D70 is dat die zich in een diepte bevindt. Ik kan mij voorstellen dat het met die tape wel erg moeilijk moet zijn om de zijkantjes van het kader te bereiken. Bij de Canon's ligt dit wellicht gemakkelijker.

                                Groetjes,
                                Pol.

                                Pol,
                                heb ooit 's 'n reply gegeven ivm dit onderwerp en met een bijgewerkte oude bankkaart heb je helemaal gn probleem met de hoekjes.
                                Bovendien weet ik uit ervaring dat de sensor van een D70 niet zo'n gevoelig ding is, zoals anderen wel 's laten uitschijnen. Ik ontvet nu met (natte) lensdoekjes,
                                stofzuig als de boel is opgedroogd en... groene tape van... zoals de spanjaart deed.

                                topic zie:link

                                Dirk
                                Last edited by VANCAMPENHOUTDIRK; 17 juni 2005, 09:13.
                                DVC

                                Comment

                                Working...
                                X